Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 843
Offentligt
1924076_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 34. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 8. juni 2018
kl. 08.30
vær 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Peter Hummelgaard Thomsen (S), Søren Søndergaard
(EL), Søren Egge Rasmussen (EL), Christian Poll (ALT) og Holger K.
Nielsen (SF).
minister for fiskeri og ligestilling og minister for nordisk samarbejde
Eva Kjer Hansen.
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3624 (landbrug og fiskeri - fiskeridelen) den 18. juni 2018
EUU alm. del (17)
bilag 719 (kommenteret dagsorden)
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde
ville fore-
lægge punkt 4 til forhandlingsoplæg og tidlig forelæggelse. De øvrige punkter ville hun
forelægge til orientering.
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 1224/2009, og ændring af Rådets forordninger (EF) nr.
768/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr. 1005/2008 og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 2016/1139 for så vidt angår fiskerikontrol
Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM (2018) 0368
Rådsmøde 3624
bilag 1 (samlenotat side 3)
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde:
Formand-
skabet lægger op til en præsentation og en første drøftelse. Det er et forslag, vi lige har
modtaget. Vi er derfor nu gået i gang med en nærmere analyse af forslaget. Der går en
længere proces i gang.
Den nuværende fiskerikontrolforordning stammer tilbage fra 2009
og er dermed fra før
reformen af den fælles fiskeripolitik i 2013. Et af formålene med forslaget er således at
opdatere forordningen, så den kommer til at stemme overens med de nye målsætninger.
Regeringen lægger
vægt på, at EU’s regler om fiskerikontrol bidrager til at sikre, at målene
i den fælles fiskeripolitik opnås, og at der overordnet skabes ensartede vilkår for erhvervs-
udøvelsen. Regeringen støtter, at regler om fuldt dokumenteret fiskeri introduceres der,
hvor det giver mening. Men det skal ledsages af lempelser af andre regler, f.eks. ved større
frihedsgrader til valg af redskaber. Desuden vil vi arbejde for enkle, kontrollerbare og om-
kostningseffektive regler.
1068
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 843: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/6-18
34. Europaudvalgsmøde 8/6 2018
Kristian Poll
gav udtryk for bekymring over de større frihedsgrader til valg af redskaber,
da redskabsvalget kan have en stor betydning for fiskeriets påvirkning af havmiljøet. Hvilke
lempelser kunne der mere nøjagtigt være tale om?
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde
svarede, at
der skulle udvikles en effektiv måde at kontrollere på, om landingsforpligtelsen bliver over-
holdt. Man skulle ikke bare indføre reguleringer oven på andre reguleringer, som tjener
samme formål. Regeringen var ved at undersøge, om en mere effektiv overvågning kunne
medføre, at eksisterende ordninger ville blive overflødige eller kunne lempes. Man kunne
tænke sig fleksibilitet i redskabsvalget, men reglerne for det pågældende fiskeri skulle selv-
følgelig stadig overholdes til fulde. Hun ville gerne vende tilbage til udvalget for at orientere
om dette, når regeringen havde udarbejdet et konkret forslag.
Kristian Poll
var glad for at høre, at en øget fleksibilitet ville blive holdt inden for reglerne,
men det bekymrede ham, fordi visse fangstmetoder er mere belastende for miljøet end
andre. Havde regeringen tænkt sig at tage det aspekt med i de videre forhandlinger og
sørge for, at Danmark arbejdede i retning af mere skånsomme fangstmetoder?
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde
bekræftede,
at regeringen arbejdede i den retning og var optaget af, hvordan man til stadighed får ud-
viklet fiskeredskaberne, så de både bliver mere skånsomme for havmiljøet og mere mål-
rettede i forhold til den form for fiskeri, man gerne vil foretage.
1069
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 843: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/6-18
34. Europaudvalgsmøde 8/6 2018
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Hav-
og Fiskerifond og ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 508/2014
Præsentation og udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3624
bilag 1 (samlenotat side 9)
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde:
Også for-
slaget til en ny europæisk hav- og fiskerifond for perioden 2021-2027 skal vi i gang med at
analysere. Det bliver ligeledes en længere proces.
Forordningen vil skulle understøtte opnåelse af de miljømæssige, de økonomiske, sociale
og beskæftigelsesmæssige målsætninger i den fælles fiskeripolitik. Den vil samtidig
fremme gennemførelse af EU’s maritime politik og støtte EU’s internationale
forpligtelser
inden for havforvaltning.
Forslaget forventes at referere til et andet forordningsforslag, som vil omhandle fælles be-
stemmelser for i alt syv EU-fonde, herunder en europæisk hav- og fiskerifond. EU-midlerne
hertil indgår i forhandlingerne
om EU’s samlede budget.
Vi lægger vægt på, at forhandlingerne om fonden ikke foregriber
forhandlingerne om EU’s
flerårige finansielle ramme. Vi vil arbejde for, at der sker en tydelig og reel forenkling af
reglerne både for ansøgere om tilskud og for myndighederne. Desuden vil vi arbejde for,
at målsætningerne i Den Europæiske Hav- og Fiskerifond understøtter målsætningerne i
den fælles fiskeripolitik bl.a. om bæredygtigt fiskeri og bidrag til gennemførelse af havstra-
tegidirektivet og habitatdirektivet.
3. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende
status for Den Fælles Fiskeripolitik og høring om fiskerimulighederne for 2019
Præsentation og udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3624
bilag 1 (samlenotat side 14)
Fiskeri- og ligestillingsministeren og ministeren for nordisk samarbejde:
Formand-
skabet lægger op til en præsentation og udveksling af synspunkter om meddelelsen af
fiskerimuligheder for 2019. Regeringen er positiv over for fastlæggelsen af generelle prin-
cipper for vedtagelsen af fiskerimuligheder. De samlede fiskerimuligheder skal tilpasses
med en kvotetilskrivning svarende til udsmidet fra den del af fiskerierne, der omfattes af
landingsforpligtelsen. Endelig skal der findes praktisk anvendelige løsninger på udfordrin-
ger i forbindelse med implementeringen af landingsforpligtelsen og arbejdes på hensigts-
mæssige løsninger i forhold til overvågning og kontrol.
1070
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 843: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/6-18
34. Europaudvalgsmøde 8/6 2018
FO
4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en flerårig plan for
fiskebestande i de vestlige farvande og tilstødende farvande og fiskeriet efter
disse bestande, ændring af forordning (EU) 2016/1139 om en flerårig plan for
Østersøen, og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 811/2004, (EF) nr.
2166/2005, (EF) nr. 388/2006, (EF) 509(2007 og (EF) nr. 1300/2008
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. juni
2018, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på
generel indstilling
KOM (2018) 0149
Rådsmøde 3624
bilag 1 (samlenotat side 20)
EUU alm. del (17)
bilag 691 (udvalgsmødereferat side 829,
senest behandlet i EUU 13/4-18)
Fiskeri- og ligestillingsministeren og ministeren for nordisk samarbejde:
Det er et
forslag i rækken af ensartede forvaltningsplaner
for fiskebestandene i EU’s farvande,
der
udarbejdes som led i reformen af den fælles fiskeripolitik. Derfor kan arbejdet med planen
gå stærkt. Forslaget blev præsenteret på rådsmødet i april, men allerede nu arbejder for-
mandskabet hen imod en generel indstilling.
Danmark har ikke fiskeriinteresser i de vestlige farvande efter de arter, der direkte regule-
reres af planen såsom torsk, kuller og jomfruhummer. Forslaget indeholder imidlertid også
en ændring af den flerårige plan for Østersøen. Ændringen giver mulighed for hurtig tilpas-
ning af mål for bestandene i henhold til den videnskabelige rådgivning. Det er en mulighed,
der også er indarbejdet i forslaget, for så vidt angår de vestlige farvande, og i planen for
Nordsøen. Der er tale om en ny mekanisme.
Regeringen kan støtte hensigten om at sikre et bæredygtigt fiskeri og finder det generelt
vigtigt,
at reglerne er enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive samt i tråd med EU’s
politik for fiskerikontrol.
Regeringen kan også støtte ændringen af Østersøplanen. Vi lægger vægt på, at den hur-
tige tilpasning til ny videnskabelig rådgivning anvendes begge veje
det vil sige både ved
en øgning i fiskerimuligheder og ved en reduktion. Regeringen vil imidlertid arbejde for en
løbende evaluering af anvendelsen af denne mekanisme. Det vil være fornuftigt at holde
øje med, hvordan den kommer til at fungere i praksis.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går ud på, at man fra dansk side tilslutter sig Kommissio-
nens forslag eller kompromisforslag, idet man
- arbejder for fortsat at sikre et bæredygtigt fiskeri
- og som generelt princip tilslutter sig, at der fastsættes rammer, som giver mulighed
for, at kvoterne fastsættes på grundlag af videnskabelig rådgivning og målsætnin-
gen om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY)
- og at bæredygtig udnyttelse af kvoter fastlægges i form af et målinterval for værdier
for målsætningen om maksimalt bæredygtigt udbytte.
Det indstilles endvidere, at der lægges vægt på
1071
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 843: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/6-18
34. Europaudvalgsmøde 8/6 2018
-
-
-
-
at der gives mulighed for hurtig tilpasning af målintervaller for fiskeridødelighed og
referencepunkter,
at eventuelle særlige foranstaltninger til beskyttelse af bestandene er baseret på
en videnskabelig rådgivning, og at der er sammenhæng mellem mål og midler
at implementering af landingsforpligtelsen sker i overensstemmelse med fælles
henstillinger fra regionale samarbejdsfora, og
at reglerne bliver enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive både for erhvervet
og myndighederne i tråd med EU’s fiskerikontrolpolitik.
Kenneth Kristensen Berth
spurgte ministeren, hvordan høringssvaret fra Danmarks Fi-
skeriforening afspejlede sig i regeringens forhandlingsoplæg.
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde
gik ud fra,
at Kenneth Kristensen Berth henviste til høringssvarets frygt for, at ICES ville blive tillagt
for stor en indflydelse på kvotefastsættelsen i kraft af den foreslåede henvisning til ICES’
til enhver tid nyeste tal for biomasse og intervaller for fiskeridødelighed; og til foreningens
holdning om, at Østersøplanen allerede indeholdt en mekanisme til opdatering af de tal i
forordningen.
Problemet var, at der gennem årene havde været en meget lang responstid, hver gang
man foretog en ændring i den biologiske vejledning. Den gik begge veje
det tog med
andre ord lang tid, inden man kunne reducere fangsten, og det tog lang tid, inden man
kunne hæve den igen. Regeringen ønskede en hurtigere reaktion på, hvordan bestande-
nes situation til enhver tid udvikler sig.
Kenneth Kristensen Berth
spurgte, hvad regeringens holdning var til, at Kommissionen
forsøgte at lave ændringer gennem en plan, som først var trådt i kraft i 2016.
Og hvad var ministerens holdning til høringssvarets synspunkt om, at det ikke ville være i
overensstemmelse med god forvaltningsskik, hvis man lod referencepunkterne blive ført
igennem pr. automatik?
Endelig anførte Danmarks Fiskeriforening i høringssvaret, at det ville være grundlæggende
forkert at fratage de enkelte medlemslande deres demokratiske rettigheder, hvis beslutnin-
gen og målsætningen for fiskerireguleringen skulle være en matematisk konsekvens af
nogle beregninger, der foretages på mødet i ICES. Hvad var ministerens kommentar til
det?
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde
svarede, at
alle tre spørgsmål kredsede om en ny mekanisme, der skulle sikre en hurtigere reaktion.
Hun ville gerne evaluere, hvordan den kom til at virke, og hun var optaget af, at den gik
begge veje
at der ikke bare kom en hurtigere responstid, når man begrænser, men også,
at man hurtigt kan udvide mulighederne for fiskeriet, når der er fremgang i bestandene.
Initiativet afspejlede konkrete problemer, f.eks. at Finland i 2017 på grund af den lange
1072
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 843: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/6-18
34. Europaudvalgsmøde 8/6 2018
responstid ikke kunne få opskrevet sin ret til sildekvote i den Botniske Bugt, selv om der
var grundlag for det.
Danmarks Fiskeriforenings høringssvar fokuserede kun på nedskrivninger, men regeringen
var lige så optaget af, at man hurtigt kan komme til at foretage opskrivninger, når det er
relevant.
På det sidste spørgsmål svarede hun, at det stadig ville være Rådet og ikke ICES, der
skulle fastsætte fiskerimulighederne inden for de rammer, forvaltningsplanen giver.
Søren Egge Rasmussen
spurgte, om ministerens svar skulle forstås sådan, at regeringen
ganske vist lagde vægt på ICES’
anbefalinger,
men samtidig havde et forbehold, der gik
ud på, at at man gerne ville have mulighed for hurtigere regulering, hvis bestandene skulle
vise sig at være i forbedring. Det var tvetydigt, når ministeren talte om at regulere meka-
nismen, så kunne hun ikke komme nærmere ind på, hvilken form for regulering der ville
være tale om?
Kenneth Kristensen Berth
mente, at forslaget var et tveægget sværd. Danmarks Fiskeri-
forening mente, at forslaget gik i den forkerte retning, mens regeringen mente det gik i den
rigtige retning. Det var svært at finde ud af, hvem man skulle regne med.
Hvornår og hvordan skulle den omtalte evaluering foretages? Og hvis det skulle vise sig,
at aftalen ikke blev til gavn for dansk fiskeri, hvad var så den reelle mulighed for at lave den
om igen? Var det en ensrettet vej, man kørte nedad, hvor det var umuligt at køre tilbage?
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde
svarede
Søren Egge Rasmussen, at omdrejningspunktet for fiskeripolitikken er fiskebestandenes
bæredygtige udvikling. Derfor var det vigtigt at kunne reagere hurtigt, når situationen for
den enkelte bestand måtte ændrer sig. Der ville ikke blive ændret på processen med, at
Rådet tager beslutningen på grundlag af
ICES’ rådgivning.
Det kunne lyde voldsomt, når
man talte om en ny mekanisme, men der var tale om en justering, som både landene og
Kommissionen ønskede. Høringssvaret fra Danmarks Fiskeriforening overså, at forslaget
også kunne give positive muligheder for fiskerne.
Til Kenneth Kristensen Berth sagde hun, at evalueringen skulle foretages løbende. Det var
ikke en ensrettet vej; tværtimod kunne man glæde sig til at undgå det nuværende stive
system, som forhindrede hurtigere tilpasninger.
Kenneth Kristensen Berth
vurderede, at den nye mekanisme ikke nødvendigvis ville blive
til gavn for dansk fiskeri, og man måtte derfor vælge forsigtighedsprincippet. Da udvalget
ikke som i Folketingssalen har en gul knap, måtte Dansk Folkeparti i stedet trykke på den
røde og gå imod regeringens forhandlingsoplæg.
Formanden
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet
kun Dansk Folkeparti havde ytret sig imod det.
1073
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 843: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 8/6-18
34. Europaudvalgsmøde 8/6 2018
5. Forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EU) 2018/120
blandt andet for så vidt angår visse fiskerimuligheder for brisling, sperling og
rejer
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juni
2018, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på
vedtagelse
KOM (2018) 0352
Rådsmøde 3624
bilag 1 (samlenotat side 26)
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde:
Regerin-
gen støtter forslaget, idet vi lægger vægt på en hurtig vedtagelse, så sagen falder på plads
i forhold til brisling fra den 1. juli 2018.
6. Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af aftale om at forebygge ureguleret
fiskeri på åbent hav i Det Centrale Nordlige Ishav
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juni
2018, men forventes sat på dagsordenen for et kommende rådsmøde med henblik
på vedtagelse
Rådsmøde 3624
bilag 1 (samlenotat side 29)
EUU alm. del (15)
bilag 558 (udvalgsmødereferat side 758,
senest behandlet i EUU 8/4-18)
Ministeren for fiskeri og ligestilling og ministeren for nordisk samarbejde:
Punktet
vedrører en aftale om at forebygge ureguleret kommercielt fiskeri på åbent hav i Den Ark-
tiske Højsø. Der henviser jeg til beskrivelsen i samlenotatet. Regeringen støtter forslaget
om EU’s indgåelse af aftalen.
7. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
8. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 9.04
1074