Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 85
Offentligt
1809822_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
24. oktober 2017
17/08405-1
joa-dep
Dansk høringssvar på Kommissionens høring om gennemsigtighed og
gebyrer på grænseoverskridende betalinger
Den 24. juli 2017 igangsatte Kommissionen en høring om gennemsigtig-
hed og gebyrer på grænseoverskridende betalinger som opfølgning på en
grønbog om finansielle tjenesteydelser i detailledet
1
fra 2015. Høringen
viste et fragmenteret marked for finansielle tjenesteydelser på detailområ-
det sammenlignet med andre områder af det indre marked.
Siden 2001 har man, særligt inden for Eurolandene, reguleret markedet
for grænseoverskridende betalinger for at udvide det indre marked og
nedbringe prisen på finansielle tjenesteydelser for forbrugerne. Seneste
tiltag på området for grænseoverskridende betalinger
2
kom i 2009 med en
forordning, der pålægger udbydere af betalingstjenester
ikke
at opkræve
større gebyrer i euro for betalinger på tværs af grænser, end hvad der op-
kræves for overførsler inden for nationale grænser. Denne forordning er
endvidere frivilligt tiltrådt af Sverige og Rumænien ud over Eurolandene.
Kommissionen har meldt ud, at man vil foretage en revision af forordnin-
gen som en del af det såkaldte REFIT-program (et initiativ igangsat for at
effektivisere og forenkle EU-lovgivning), med det mål at udvide forord-
ningen til automatisk at omfatte samtlige medlemsstaters valuta. Kom-
missionen har i den forbindelse igangsat en høring.
I høringssvaret bemærker erhvervsministeren, at regeringen generelt støt-
ter arbejdet med REFIT-programmet og intentionerne om at uddybe det
indre marked for finansielle tjenester og betalinger. Lave og rimelige pri-
ser for grænseoverskridende betalinger er i den forbindelse også et væ-
sentligt element ift. at skabe mere handel og aktivitet på tværs af lande-
grænserne, der kan skabe vækst og jobs i EU.
Det bemærkes i høringssvaret, at det for at opnå dette mål er afgørende, at
et kommende lovgivningsinitiativ fra Kommissionen er baseret på grun-
dige analyser af den effekt, et forslag vil have på markedet. Der bør såle-
1
2
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:52015DC0630&from=EN
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009R0924&from=DA
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 85: Notat og høringssvar på Kommissionens høring om gennemsigtighed og gebyrer på grænseoverskridende betalinger
1809822_0002.png
2/2
des blandt andet tages højde for udviklingen i Fintech-sektoren
3
. Denne
udvikling understøttes blandt andet af det andet betalingstjenestedirektiv
(PSD2), der skal være implementeret i national lovgivning senest 13. ja-
nuar 2018. Denne udvikling kan medvirke til effektivisering og øget kon-
kurrence på betalingsmarkedet. En prisregulering af markedet bør derfor
overvejes grundigt, således at denne ikke begrænser innovationen på beta-
lingsmarkedet.
Det bemærkes afslutningsvis, at regeringen indtil videre ikke har fundet
grundlag for at tilslutte kronen til forordningen og den medfølgende pris-
regulering, hvilket er en mulighed for ikke-eurolande på nuværende tids-
punkt. Dog vil regeringen være positivt indstillet overfor, at se nærmere
på at den danske krone tilsluttes forordningen, såfremt Kommissionens
analyse viser klart, at en tilslutning vil have positive effekter på markedet
for grænseoverskridende betalinger for forbrugere og virksomheder. Det
understreges dog, at det er vigtigt, at et sådant tiltag indeholder tilstrække-
lig fleksibilitet til, at der kan tages højde for fortsat innovation og udvik-
ling på markedet. Det er endvidere vigtigt, at analysen undersøger mulige
alternativer til regulering.
3
Fintech (forkortelse for financial technology) dækker over udnyttelsen af ny digital teknologi til
at udbyde nye typer af finansielle tjenester, eksempelvis nye betalingsløsninger, crowdfunding
eller big data-analyse.