Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 91
Offentligt
1811798_0001.png
EU & Erhverv
J.nr. 2017-11001
Den 1. november 2017
MFVM 392
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af forordning (EF) nr. 889/2008 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om
økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter for så vidt angår
økologisk produktion, mærkning og kontrol (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Muligheden for at fodre økologiske svin og fjerkræ med 5 % ikke-økologisk proteinfoder forslås af
Kommissionen forlænget til 31. december 2018. Desuden foreslår Kommissionen muligheden for at
indsætte op til 18 uger gamle ikke-økologiske kyllinger (hønniker) til æglægning forlænget indtil 31.
december 2018. På begge områder skete der allerede i 2014 en forlængelse af udløbet af undtagelse
fra den 31. december 2014 til den 31. december 2017. Forslaget vurderes ikke at berøre
beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget er sat til skriftlig afstemning i Komitéen for Økologisk
Produktion den 10. november 2017. Regeringen agter på den baggrund at afstå fra at stemme.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2008 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om økologisk produktion og
mærkning af økologiske produkter for så vidt angår økologisk produktion, mærkning og kontrol.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22, stk. 2, litra b, i Rådets forordning (EF) nr. 834/2007
om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter og om ophævelse af forordning (EØF)
nr. 2092/91.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for Økologisk Produktion. Afgiver
Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver
Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet
Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret
forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 91: Notat om komitésag om forlængelse af ikke-økologisk proteinfoder og kyllinger til produktion af økologiske æg
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning med frist den 10. november 2017 i Komitéen for Økologisk
Produktion.
Formål og indhold
Det overordnede mål i økologireglerne er 100 % økologisk fodring af økologiske dyr. Der kan dog
dispenseres fra kravet, når der ikke er tilstrækkeligt med økologisk foder på markedet. På grund af, at
der ikke er tilstrækkeligt med økologisk proteinfoder til rådighed, har det været muligt at anvende en
vis andel ikke-økologisk foder til svin og fjerkræ. Andelen har løbende været trinvist reduceret, men
har siden 1. januar 2010 ligget på 5 % ikke-økologisk foder til svin og fjerkræ. Muligheden udløb
oprindeligt den 31. december 2014, men blev i 2014 forlænget til 31. december 2017.
Denne dispensationsmulighed foreslås nu yderligere forlænget med virkning fra 1. januar 2018, så der
fortsat kan anvendes 5 % ikke-økologisk proteinfoder til økologiske svin og fjerkræ indtil 31. december
2018.
Baggrunden for forslaget er, at der fortsat i EU er vanskeligheder forbundet med at skaffe økologisk
proteinfoder i tilstrækkelig mængde og kvalitet. Med forslaget får den europæiske økologibranche
yderligere et år til at arbejde på at fremskaffe egnede økologiske proteinfoderkilder.
Samtidigt forlænges muligheden for at indsætte op til 18 uger gamle ikke-økologiske kyllinger til
æglægning (hønniker) indtil 31. december 2018. Det overordnede mål i økologireglerne er, at der skal
anvendes økologisk opdrættede dyr. Baggrunden for ændringsforslaget er, at der fortsat er EU-
medlemsstater, der ikke kan skaffe økologisk opdræt. Muligheden udløb oprindeligt den 31. december
2014, men blev i 2014 forlænget til 31. december 2017, og forlænges nu yderligere til 31. december
2018.
Forslaget skal ses i lyset af, at der i kompromisforslaget til ny økologiforordning lægges op til endnu en
forlængelse af brugen af ikke-økologisk foder. Der lægges umiddelbart op til en 7-årig forlængelse efter
forordningens ikrafttrædelse og alene for ungt fjerkræ og for smågrise op til 35 kg. Efter 5 år skal
området evalueres med henblik på en eventuel efterfølgende udfasning. Brugen af ikke-økologiske
hønniker op til 18 ugers alderen videreføres derimod ikke.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Området er reguleret af Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2008 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om økologisk produktion og
mærkning af økologiske produkter for så vidt angår økologisk produktion, mærkning og kontrol.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 91: Notat om komitésag om forlængelse af ikke-økologisk proteinfoder og kyllinger til produktion af økologiske æg
1811798_0003.png
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre ændringer af dansk
lovgivning.
Konsekvenser
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige eller statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser eller væsentlige
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes dog i et mindre omfang at have erhvervsøkonomiske konsekvenser. I Danmark
bruges hovedsageligt økologiske hønniker, hvilket giver lidt højere produktionsomkostninger end i de
lande, der baserer produktionen på ikke-økologisk opdræt. Undtagelsen skulle være udløbet ved
årsskiftet og ville dermed have udlignet denne forskel i produktionsomkostningerne. Med den
foreslåede forlængelse vil danske ægproducenter i yderligere et år have lidt højere
produktionsomkostninger i forhold til lande, der fortsat baserer produktionen på ikke-økologisk
opdræt.
I forhold til anvendelsen af ikke-økologisk proteinfoder har de danske økologiske svineproducenter i
2017 indgået en brancheaftale gældende fra 2018 om at udfase brugen af ikke-økologisk proteinfoder.
Det kan give lidt højere produktionsomkostninger end i de lande, der baserer produktionen på brug af
5 % ikke-økologisk proteinfoder.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Landbrug & Fødevarer finder forlængelserne unødvendige, og opfordrer til at gøre indsigelser mod
Kommissionens forslag. Landbrug & Fødevarer bemærker, at dispensationerne til at anvende ikke-
økologiske hønniker anvendes konsekvent i en række medlemsstater, hvilket giver en klar
konkurrenceforvridning og uhensigtsmæssige vilkår for danske producenter. Landbrug & Fødevarer
har tidligere gjort opmærksom på disse udfordringer, og også i 2012 og i 2014 opfordret til, at
dispensationerne til at anvende ikke-økologiske hønniker ikke blev forlænget. Den danske model og
produktionspraksis er et af beviserne på, at en økologisk hønnikeproduktion kan lade sig gøre, og
Landbrug & Fødevarer ved at, der er lignende produktioner i andre medlemsstater. Landbrug &
Fødevarer mener ikke, at der grundlæggende er reelle forhindringer der umuliggør produktionen af
økologiske hønniker i hele EU, og derfor bør dispensationsmuligheden fjernes allerede nu, i tråd med
det indgåede politiske kompromisforslag til en ny økologiforordning. For så vidt angår
dispensationsmuligheden til at anvende op til 5 % ikke-økologisk protein til enmavede dyr, er det
ærgerligt med endnu en forlængelse, om end forlængelsen var forventet i lyset af forhandlingerne om
den ny økologiforordning. Landbrug & Fødevarer bemærker, at man i Danmark principielt har været
klar til at gå til 100 % økologisk fodring siden 2014, og Landbrug & Fødevarer støtter derfor den
hurtigst mulige udfasning af dispensationsmuligheden. Uanset udfaldet af EU reglerne, vil den danske
økologiske svinesektor via brancheaftaler sikrer, at dansk producerede økologiske grise fodres 100 %
økologisk efter udgangen af 2017.
Økologisk Landsforening mener ikke, at Danmark skal støtte forslaget om forlængelse af mulighederne
for anvendelse af ikke-økologisk proteinfoder og ikke-økologiske kyllinger til økologisk ægproduktion.
Økologisk Landsforening mener ikke, at der findes faglig og forsyningsmæssig begrundelse for de to
forslag. Økologisk Landsforening finder, at alle erfaringer viser, at udsættelse alene udskyder
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 91: Notat om komitésag om forlængelse af ikke-økologisk proteinfoder og kyllinger til produktion af økologiske æg
problemet. Tiden bliver ikke brugt på at skabe bedre muligheder. For foder foreligger der ikke nogen
sandsynliggørelse af, at der er nye fodermidler eller nye forsyninger på vej efter høsten i løbet af 2018.
De løsninger der arbejdes på, kræver at der er vished for at producenterne er tvunget til at efterspørge
økologisk proteinfoder. For økologiske kyllinger til ægproduktion, mener Økologisk Landsforening, at
det er meget useriøst at fremsætte forslag om at forlænge muligheden for at indkøbe ikke økologiske
kyllinger til ægproduktion. Alle medlemsstater har erfaringer med ægproduktion og med
kyllingeproduktion, og alle medlemsstater vil kunne starte produktionen op den dag, kravet foreligger.
Det kræver ikke ny viden eller nye producenter. Eksisterende producenter kan etablere det i de huse,
de allerede har. Anvendelsen af økologisk opdrættet fjerkræ er med til at løse de velfærdsproblemer,
som vi har været udfordret af i økologisk fjerkræproduktion. Det har stor betydning for at få dyr, der er
gode til at udnytte udearealerne. Det er med til at lægge pres på for at få genetik, der er egnet til
økologien. Ønsket om at anvende ikke økologisk opdræt handler ene og alene om at kunne købe
billigere dyr, men det koster på tabt velfærd og omdømme i den anden ende. Hvis der i en
medlemsstat ikke skulle være producenter til denne type produktion, så er det nemt at importere fra
andre medlemsstater.
Landbrugsstyrelsen bemærker hertil, at man fra dansk side forgæves har arbejdet for at få udarbejdet
fælles EU-regler for opdræt af hønniker. Landbrugsstyrelsen bemærker endvidere, at der kan herske
nogen usikkerhed om reglerne for økologisk hønnikeopdræt, da den nuværende økologiforordning
ikke omhandler dette spørgsmål, og at nye fælles regler først forventes i forbindelse med den nye
økologiforordning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Behovet for at forlænge anvendelsen af 5 % proteinfoder og for ikke-økologisk opdræt
af hønniker har dog været rejst i løbet af året af adskillige medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Uanset, at forslaget vil give markedet større stabilitet indtil den nye økologiforordning er forhandlet på
plads, og regeringen anerkender, at der fortsat kan være behov for i en overgangsperiode at bruge
ikke-økologisk proteinfoder for at opfylde dyrenes fysiologiske behov, så indeholder økologireglerne et
overordnet krav om brug af økologisk foder og opdræt af hensyn til tilliden til de økologiske produkter.
Undtagelsesordningerne er allerede forlænget tidligere, og der efterlyses en mere ambitiøs tilgang.
Danmark har ikke behov for at indsætte ikke-økologiske hønniker, da der bruges økologisk opdræt.
Regeringen har presset på for, at der udarbejdes fælles EU-regler for opdræt af hønniker, så rammen
er ens for alle og kendt af producenterne. Det har været vanskeligt, og fælles regler indarbejdes først i
forbindelse med den nye økologiforordning.
Regeringen agter på den baggrund at afstå fra at stemme.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er oversendt grundnotat om tidligere forslag til forlængelse af anvendelsen af ikke-økologiske
kyllinger og proteinfoder til Folketingets Europaudvalg den 1. juli 2014.
4