LO-sagsnr. 18-1896
Beskæftigelsesministeriet
FTF-sagsnr.
Erhvervsministeriet
Vores ref. AGV/RRN/CAP
Deres ref.
Den 30. august 2018
Høringssvar vedr. input til næste Europa-Parlament og -Kommis-
sion
LO takker for muligheden for at bidrage til regeringens arbejde med at identificere
danske mærkesager og ønsker frem mod valget til Europa-Parlamentet i maj 2019 og
den næste Europa-Kommissions tiltræden ved udgangen af 2019.
Overordnede bemærkninger
Det europæiske samarbejde har med sin store betydning for samhørigheden i Europa
igennem 60 år bidraget til at skabe fred og sikkerhed i store dele af Europa. Samtidig
nyder dansk økonomi og danske arbejdspladser i dag godt af vores deltagelse i
EU’s
indre marked. Samlet set vurderes omkring 70 pct. af danske virksomheders eksport
at gå til andre EU-lande, og ca. 500.000 danske job afhænger af det indre marked.
Derfor er det også i Danmarks interesse, at en lang række udfordringer løses på EU-
niveau.
Samtidig må vi ikke være blinde for det forhold, at den sociale dumping, som visse
sektorer på det danske arbejdsmarked udsættes for, i høj grad hænger sammen med
det indre markeds principper om fri bevægelighed af tjenesteydelser og arbejdskraft.
Derfor skal der gøres en større indsats for at bekæmpe social dumping ved at forbedre
de fælles europæiske regler på området
1
og sikre en markant forbedring af deres
håndhævelse i hele EU. I forlængelse heraf er det en vigtig målsætning, at der sker en
større opadgående konvergens i leve- og indkomstvilkårene i Europa. Det vil både
gavne almindelige arbejdstagere i
EU’s medlemslande,
og det vil modvirke et nedad-
gående pres på løn- og arbejdsvilkår i de udsatte danske brancher. Derfor vil en ho-
vedopgave for et nyt Europa-Parlament samt en ny Europa-Kommission være
–
sam-
men med EU’s medlemslande –
at sikre en effektiv opfølgning på den Europæiske
Søjle af Sociale Rettigheder, som fortsat respekterer den danske aftalemodel.
1
Det gælder fx de fælles europæiske regler for arbejdskraftens frie bevægelighed, for arbejdsmiljø og
reglerne på transportområdet.
Side 1 af 4