Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 962
Offentligt
1936507_0001.png
Den 10.september 2018
MFVM 624
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for buprofezin,
diflubenzuron, ethoxysulfuron, ioxynil, molinat, picoxystrobin og tepraloxydim
i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III
og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for syv aktivstoffer i en række
afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af mak-
simalgrænseværdier på baggrund af, at stofferne buprofezin og diflubenzuron eller ikke længere må
bruges på spiselige afgrøder og at stofferne ethoxysulfuron, ioxynil, molinat, picoxystrobin og te-
praloxydim ikke længere må bruges i EU. Ændringerne betyder, at samtlige maksimalgrænseværdi-
er fastsættes til detektionsgrænsen. Ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable af
DTU Fødevareinstituttet. Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 19. september 2018. En vedtagelse af forslaget vurderes at
betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter at støtte forslaget. Det bemær-
kes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere rege-
ring i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse
af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, artikel 18, stk. 1, litra b og artikel 49, stk. 2
i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 962: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdi for buprofezin m.fl.
1936507_0002.png
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF),
forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis
kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og
Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) den 19. september 2018.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på
EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr.
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog fore-
taget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksi-
malgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder og produkter af animalsk oprindelse. Så længe der ikke er fastlagt en
maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk
fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er
udtryk for en nultolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden eller produk-
tet. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider, som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet anven-
delse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en
afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 962: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdi for buprofezin m.fl.
1936507_0003.png
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår, at bilag II, III og bilag V ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier
(MRL) for stofferne buprofezin, diflubenzuron, ethoxysulfuron, ioxynil, molinat, picoxystrobin og te-
praloxydim. Ændringerne foreslås på baggrund af, at stofferne buprofezin og diflubenzuron ikke læn-
gere må bruges på spiselige afgrøder, og at stofferne ethoxysulfuron, ioxynil, molinat, picoxystrobin og
tepraloxydim ikke længere må bruges i EU.
Samtlige eksisterende maksimalgrænseværdier fastsættes derfor til detektionsgrænsen. Dette er ud-
tryk for en nultolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstå-
ende liste over baggrund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Afgrøder/Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
3
Buprofezin
Diflubenzuron
Ethoxysulfuron
Alle produkter, hvor der har
været fastsat en maksimal-
grænseværdi, herunder:
Citrusfrugter, mandler, ker-
nefrugter, stenfrugter, frugt-
grøntsager, hovedsalat, urter
og spiselige blomster.
Alle produkter, hvor der har
været fastsat en maksimal-
grænseværdi, herunder:
Citrusfrugter, mandler, pin-
jekerner, kernefrugter, sten-
frugter, bær og små frugter
og kål.
Ris
Maksimalgrænseværdier foreslås fast-
sat til detektionsgrænsen.
Maksimalgrænseværdier foreslås fast-
sat til detektionsgrænsen.
3
Ioxynil
Molinat
Alle produkter, hvor der har
været fastsat en maksimal-
grænseværdi, herunder: Løg,
muskel og fedtvæv fra flere
animalske landdyr.
Ris
Maksimalgrænseværdien foreslås uæn-
dret fastsat til detektionsgrænsen, som
overføres til bilag V.
Maksimalgrænseværdier foreslås fast-
sat til detektionsgrænsen.
3
3
Picoxystrobin
Tepraloxydim
Alle produkter, hvor der har
været fastsat en maksimal-
grænseværdi, herunder: Byg,
havre og hvede.
Alle produkter, hvor der har
været fastsat en maksimal-
grænseværdi, herunder:
Kartofler, rødbeder, gule-
rødder, løg, kål og sojabøn-
ner.
Maksimalgrænseværdien foreslås uæn-
dret fastsat til detektionsgrænsen, som
overføres til bilag V.
Maksimalgrænseværdier foreslås fast-
sat til detektionsgrænsen.
3
3
Maksimalgrænseværdier foreslås fast-
sat til detektionsgrænsen.
3
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 962: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdi for buprofezin m.fl.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske konse-
kvenser. Ligeledes medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
Det følger af pesticidrammeforordningen, at Kommissionen i forbindelse med tilbagekaldelse af en
eksisterende godkendelse kan slette maksimalgrænseværdier uden indhentelse af en udtalelse fra EF-
SA. Samtlige grænseværdier i forslaget her fastsættes til den analytiske detektionsgrænse. Dette er
udtryk for en nultolerance, idet de pågældende pesticider ikke må kunne måles i afgrøderne eller pro-
dukterne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer med indtaget som følge af de foreslåede maksimalgrænseværdier for
stofferne alene eller i kombination med andre stoffer.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til
fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III), eller som fø-
rer til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på
bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til
bilag V. Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i
beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 962: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdi for buprofezin m.fl.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5