Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del EU-note E 6
Offentligt
1820662_0001.png
Europaudvalget og Udenrigspolitisk Nævn
EU-konsulenten
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
20. november 2017
Kontaktperson:
Lotte Rickers Olesen
Lokal nr: 3330
Modeller for fri handel mellem EU og UK efter Brexit
Sammenfatning
Der findes forskellige modeller for handelssamarbejde mellem
EU og lande udenfor. Ingen af disse modeller fjerner alle han-
delshindringer så effektivt som EU’s indre marked og told-
union. Men modellerne indeholder forskellige elementer, som
kan danne inspiration for en fremtidig aftale mellem EU og
Storbritannien. Denne note ser på fordele og ulemper ved de
modeller, der gælder for EU’s handelsrelationer med Norge,
Schweiz, Tyrkiet, Canada og Ukraine.
Det Europæiske Råd besluttede i oktober 2017, at der endnu ikke er tilstræk-
kelige fremskridt i forhandlingerne om britisk udtræden af EU til at gå videre
med at diskutere det fremtidige forhold. De besluttede dog samtidig at begynde
internt at forberede denne næste fase i forhandlingerne, og at tage spørgsmålet
op igen på topmødet i december.
Briterne ønsker en aftale om fri og gnidningsløs handel mellem EU og UK.
Samtidig agter UK at forlade det indre marked og toldunionen. Ingen ønsker
grænsekontrol mellem Irland og Nordirland. Denne note ser på de knaster, der
kan opstå som følge af disse britiske målsætninger. Noten ser også på de mu-
lige kompromiser, der kan findes, med udgangspunkt i andre landes samar-
bejde med EU om færre hindringer for handel.
1/10
EU-note - 2017-18 - E 6: EU-note om modeller for fri handel mellem EU og UK efter Brexit
1820662_0002.png
Hvilke handelshindringer vil opstå, når UK forlader det indre marked og
toldunionen?
Der er primært tre typer af barrierer for international handel, som man i EU har
forsøgt at minimere gennem toldunionen og det indre marked:
Handelsbarrierer
Told og afgifter
Løsning i EU
Toldunionen afskaffer told og importkvoter på varehan-
del internt mellem EU-landene og indfører en fælles told-
sats på varer udefra
Tekniske handelshindringer: Regler om miljø,
sundhed og sikkerhed, som varer skal overholde
for at kunne markedsføres. Kaldes også regule-
ringsmæssige hindringer eller non-tariff barriers
Toldbehandling og relaterede procedurer, f.eks.
oprindelsesregler, kontrol med produktsikkerhed,
fødevaresikkerhed samt dyre- og plantesundhed
I det indre marked kan varer produceret i EU frit handles
mellem EU-landene, enten fordi de lever op til harmoni-
serede EU-regler og standarder, eller pga. gensidig an-
erkendelse af nationale regler
Disse procedurer er stort set overflødige i EU som følge
af dels toldunionen (hvor det fælles toldkodeks sikrer
ensartet kontrol ved de ydre grænser), dels fælles regler
på det indre marked
Hvorfor er det vigtigt?
Komplekse værdikæder betyder, at mange varer i produktionsfasen krydser
landegrænser flere gange, inden produktet er færdigt. En bil som BMW-mini,
Nissan eller Bentley Bumper har krydset Den Engelske Kanal tre-fire gange,
før den er færdig. Det kan lade sig gøre med få omkostninger, fordi varer pro-
duceret i EU frit kan cirkulere i det indre marked uden godkendelse af standar-
der, toldprocedurer eller kontrol ved grænsen. De opfattes ganske enkelt ikke
som eksport-import. Varer produceret uden for EU skal kun kontrolleres og for-
toldes én gang, nemlig når de føres ind i EU. Herefter kan også de cirkulere frit.
EU er ikke nået lige så langt med at fjerne handelshindringer for tjenesteydelser
som for varer, men
EU’s indre marked omfatter også tjenesteydelser.
Dette er
vigtigt for den britiske økonomi, hvor handel med tjenesteydelser, herunder
bl.a. finansielle tjenesteydelser, spiller en stor rolle.
2/10
EU-note - 2017-18 - E 6: EU-note om modeller for fri handel mellem EU og UK efter Brexit
1820662_0003.png
Hvilke andre modeller for at fjerne handelsbarrierer findes?
Forskellige lande uden for EU har forsøgt at fjerne hindringer for handel med
EU enten gennem medlemskab af det indre marked (f.eks. Norge og Island),
medlemskab af toldunionen (f.eks. Tyrkiet) eller gennem forskellige typer af bi-
laterale handelsaftaler (f.eks. Schweiz, Canada og Ukraine). For både Norge
og Tyrkiet gælder det, at landbrugsvarer er undtaget.
Schweiz har en række bilaterale aftaler om samarbejde med EU på forskellige
områder, herunder en om frihandel fra 1972 og en fra 2002 om tekniske han-
delshindringer: aftalen om gensidig anerkendelse.
Ukraine har det, der hedder en dyb og omfattende frihandelsaftale (DCFTA).
Karakteristisk for disse er, at landet forpligter sig til at tilnærme sin lovgivning til
EU’s – på visse områder er der endda tale om at overtage en del af EU’s lov-
givning.
Canadas aftale (CETA) er en moderne udgave af klassiske frihandelsaftaler,
der indeholder både investeringsbeskyttelse, offentlige udbud og bæredygtig-
hed (arbejdstagerettigheder, miljøbeskyttelse mv.)
Disse modeller indeholder forskellige elementer af samarbejde og deltagelse i
EU’s løsninger,
som vist i skemaform på den følgende side.
3/10
EU-note - 2017-18 - E 6: EU-note om modeller for fri handel mellem EU og UK efter Brexit
1820662_0004.png
EU-medlem
Elementer i samarbejdet
Medlem af in-
dre
marked
gennem EØS
(Norge)
Ja
Ja*
Ja
Ja
Ja
Ja
Nej
EFTA-Domstol
følger
Ja*
Nej
Nej, men re-
duceret
Ja
Medlem
af
EU’s toldu io
(Tyrkiet)
Bilaterale aftaler om bl.a. handel
Schweiz
Ja
Delvis
Begrænset
Begrænset
Nej
Nej, tilsva-
rende regler
Nej
Nej
Ja
Nej
Nej, men re-
duceret
Ja
Ukraine
Nej
Nej,
kan delvist
ske senere
Canada
Nej
Nej
Begrænset
Begrænset
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Nej
Nej
Ja
Ingen tilknyt-
ning = WTO-
regler
Fri bevægelighed for borgere
Fri adgang til det indre marked
Fri etableringsret
Ja
Ja
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja*
Ja*
Nej, men re-
duceret
Begrænset
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Delvis
Delvis (nøgle-
sektorer)
Nej
Delvis
Nej
Delvis
Ja
Nej
Nej
Ja
Indre Marked
Adgang til det indre marked for tjenesteydelser
Passporting rights finansielle tjenesteydelser
Forpligtelse til at implementere EU-regler for
det indre marked
I dflydelse på EU’s regler for det i dre
arked
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Nej
Bundet af EU-Domstolens domme om det indre
marked
Varehandel uden told og afgifter
Fravær af oprindelsesregler
Fravær af toldprocedurer ved grænsen
Mulighed for at indgå egne handelsaftaler
* Undtagen landbrugsvarer og fisk
Toldunion
4/10
EU-note - 2017-18 - E 6: EU-note om modeller for fri handel mellem EU og UK efter Brexit
1820662_0005.png
Hvorfor er der ikke frit valg til at sammensætte de elementer, UK ønsker?
De røde linjer for EU handler om, at nogle af disse elementer hænger sammen.
Indre Marked:
Alle verdens
lande har adgang til at markedsføre varer på EU’s
indre marked på WTO-vilkår. Lande, som EU har indgået en frihandelsaftale
med, har mere favorable vilkår (lavere told og evt. samarbejde om regler). Men
hvis UK ønsker
fri adgang
til det indre marked, skal det leve fuldt op til lovgiv-
ningen på det indre marked og acceptere, at EU-Domstolen i sidste instans
håndhæver reglerne. Eksempelvis skal statsstøttereglerne overholdes. Alter-
nativet ville være at give UK mulighed for at afvige fra reglerne, hvilket kan gå
ud over forbrugerbeskyttelse og lige konkurrencevilkår for virksomhederne
samt medvirke til nye handelshindringer. Det er med andre ord det indre mar-
keds funktion, der er på spil for EU.
Toldunionen:
Hvis et land vil indgå egne handelsaftaler med egne toldsatser
og derfor ønsker at stå uden for toldunionen, skal der være kontrol med, at
varer, der føres ind i EU,
lever op til EU’s lovgivning
og er blevet fortoldet. Der
skal også gælde regler for varernes oprindelse. Alternativt risikerer EU at lade
en dør stå åben for at omgå regler for fødevarekontrol eller undgå told på varer
fra tredjelande gennem eksport via UK. Det kan illustreres med et eksempel:
EU og UK indgår en frihandelsaftale uden told på vin, mens EU fastholder sine
afgifter på vinimport, og UK indgår sin egen handelsaftale med USA uden vin-
afgifter. I det tilfælde er håndhævelse af oprindelsesregler nødvendig for at
undgå, at amerikansk vin importeres gennem UK ind i EU uden afgifter.
Oprindelsesregler
Regler i handelsaftaler, der
afgør, hvornår et produkt
er produceret i et land og
dermed er kvalificeret til
den toldfri adgang, som
handelsaftalen giver.
F.eks. skal 55 pct. af vær-
dien af en bils bestanddele
være produceret i Korea
for, at bilen har toldfri ad-
gang til EU (ifølge EU-Ko-
rea Handelsaftalen).
Oprindelsesregler og doku-
mentation knyttet til dem
kan udgøre betydelige
handelsbarrierer
særligt i
sektorer med komplekse
værdikæder, hvor delkom-
ponenter til varer produce-
res i flere forskellige lande.
Hvorfor ønsker UK ikke de kendte modeller?
Ulemper ved tyrkisk medlemskab af toldunionen set med UK-briller:
Begrænset mulighed for at indgå egne handelsaftaler, idet Tyrkiet er
bundet til EU’s
fælles ydre toldsatser.
Når EU forhandler en frihandelsaftale med et tredjeland
f.eks. Ukra-
ine - gælder dette lands
præferentielle adgang til EU’s marked også
adgang til det tyrkiske marked. Det gælder dog ikke gensidigt
tyrkiske
virksomheder får altså ikke forbedret adgang til Ukraines marked.
Der er fortsat behov for visse typer af myndighedskontrol ved græn-
serne, fordi Tyrkiet ikke er medlem af det indre marked.
I den tyrkiske model er landbrugsvarer undtaget, derfor vil problemet
med grænsekontrol ved den nordirske grænse ikke blive løst.
Den tyrkiske aftale omfatter ikke tjenesteydelser, hvilke f.eks. giver pro-
blemer på transportområdet, hvor tyrkiske fragtmænd skal have tilla-
delse fra hvert EU-land, de kører igennem.
5/10
EU-note - 2017-18 - E 6: EU-note om modeller for fri handel mellem EU og UK efter Brexit
Ulemper ved norsk medlemskab af det indre marked set med UK-briller:
Norge er bundet af reglerne på det indre marked, som Norge ikke har
indflydelse på.
Norge er indirekte underlagt EU-Domstolens afgørelser vedr. det indre
marked via EFTA-Domstolen, som følger EU-Domstolens praksis.
Norge er bundet af bestemmelser om fri bevægelighed for arbejdskraft.
Der er fortsat behov for toldprocedurer og kontrol ved grænserne.
Ulemper ved den canadiske frihandelsaftale set med UK-briller:
Varer kan ikke bevæge sig frit uanset, hvor de er produceret, da der
ikke er tale om en toldunion. Kun varer fra Canada og EU er omfattet
af frihandelsaftalen. Der gælder oprindelsesregler.
Der er fortsat behov for toldprocedurer og kontrol ved grænserne.
Canada er ikke medlem af det indre marked, så virksomheder risikerer
dobbelt
certificering af tekniske standarder, da EU’s regler om gensidig
anerkendelse ikke gælder.
I den finansielle sektor er canadiske banker ikke omfattet af det indre
markeds regler. Med denne model vil banker placeret i UK derfor miste
muligheden for frit at sælge finansielle tjenesteydelser i EU (passport-
ing rights).
Hvilke løsninger kan man i stedet forestille sig?
1) Told og afgifter:
Dette er den nemme del. EU har i handelsaftaler med en
række
lande kraftigt reduceret tolden. I EU’s
handelsaftale med Canada er told-
afgifter f.eks. reduceret for 98 pct. af varegrupperne (kun nogle få følsomme
landbrugsprodukter er fortsat pålagt told). I dag er der ikke told på handel mel-
lem EU og UK. Parterne vil ikke have interesse i at indføre nye toldafgifter. En
undtagelse kunne være landbrugs- og fødevareområdet, hvor EU ofte er mere
protektionistisk.
2) Tekniske handelshindringer
I udgangspunktet er der ikke et stort problem med tekniske handelshindringer,
idet UK ved udtræden lever op til alle reglerne på
EU’s indre marked. Problemet
opstår, når EU og/eller UK med tiden ændrer sin lovgivning. For så vil der opstå
diskrepans mellem de to regelsæt, og det kan skabe handelshindringer. Par-
terne vil ved forskellige regler have behov for at indføre godkendelsesprocedu-
rer for varer produceret i henholdsvis UK og EU, hvor der i dag gælder gensidig
anerkendelse.
Hvis den britiske regering vil minimere hindringer for handel på
EU’s
indre mar-
ked, skal EU og UK opnå enighed om en mekanisme, der kan sikre ækvivalens
6/10
EU-note - 2017-18 - E 6: EU-note om modeller for fri handel mellem EU og UK efter Brexit
altså at reglerne i EU og UK er tilsvarende. Det hidtil mest ambitiøse forsøg
herpå er TTIP-forhandlingerne om en frihandelsaftale med USA, hvor ambitio-
nen var gensidig anerkendelse
selv der, hvor lovgivningen rent teknisk afviger
fra hinanden. CETA derimod indeholder kun gensidig anerkendelse for inspek-
tioner, der sikrer overensstemmelse (conformity
inspections).
Det vil sige, at
canadiske myndigheder kan godkende, at et canadisk produkt lever op til EU-
regler før eksport. Det samme gør sig gældende for EU-Schweiz aftalen om
tekniske handelshindringer.
Samtidig skal UK acceptere en eller anden form for håndhævelsesmekanisme.
Den britiske regering ønsker ikke at underlægge sig EU-Domstolen, men har
erkendt, at en eller anden form for tvistbilæggelsesmekanisme skal på plads.
Her er der flere modeller.
I EØS-aftalen afgør EFTA-Domstolen tvister, der drejer sig om, hvorvidt Norge,
Island og Liechtenstein lever op til EØS-aftalen. Dens afgørelser er bindende
for landene. EFTA-Domstolen følger imidlertid EU-Domstolens retspraksis.
Med andre ord er Norge og Island som medlemmer af det indre marked også
indirekte underlagt EU-Domstolens jurisdiktion.
I Ukraines frihandelsaftale er der et tvistbilæggelsespanel efter WTO-model.
Først forsøger man at løse striden gennem konsultationer. Hvis det mislykkes,
nedsættes et panel, hvortil parterne udpeger eksperter for hver sag. Afgørelser
skal falde senest efter 120 dage, og de er bindende for stater, men har ikke
direkte virkning i forhold til borgere eller virksomheder. Hvis tvisten falder inden
for de områder i aftalen, der drejer sig om, at Ukraines lovgivning skal tilnærme
sig EU’s
(f.eks. på indre marked for tjenesteydelser), skal panelet imidlertid
henvise sager til EU-Domstolen, og dens afgørelser er bindende for panelet.
I medfør af Schweiz’ bilaterale aftaler er der nedsat
joint committees,
der skal
overvåge, om aftalerne fungerer i praksis, og afgøre tvister, der opstår mellem
parterne.
3) Toldkontrol og relaterede procedurer
Det er de fælles bindende regler for toldunionen og det indre marked, der hånd-
hæves af Kommissionen og EU-Domstolen, som skaber den tillid, der er en
forudsætning for, at varer internt i EU ikke skal igennem de omfattede toldpro-
cedurer ved grænsen, som internationalt handlede varer normalt udsættes for.
Derfor er det svært at se, hvordan man helt kan udgå kontrol af varer, der kryd-
ser EU’s
nye, ydre grænse til og fra De Britiske Øer, hvis UK forlader toldunio-
nen og det indre marked.
7/10
EU-note - 2017-18 - E 6: EU-note om modeller for fri handel mellem EU og UK efter Brexit
1820662_0008.png
Toldere i EU-landene overvåger godstrafikken ved de ydre grænser, men de
kontrollerer langt mere end blot fortoldede varer. Kontrol handler i høj grad også
om forbrugerkrav,
der stilles til varer på EU’s indre marked, f.eks. krav til sikre
fødevarer og planter og dyrs sundhed (sanitære og phytosanitære regler). Tol-
dere kontrollerer for ulovlige kopivarer, våbenhandel, smuglervarer, handel
med sjældne dyrearter og stjålne kunstskatte. Det betyder, at også kunstken-
dere, dyrlæger og andre faggrupper er involverede.
Størstedelen af tolddeklarationerne ordnes i dag elektronisk. Moderne toldkon-
trol handler om at finde den rette balance mellem sikkerhed og effektivitet i
varebevægelserne. Toldkontrol er i stigende grad blevet baseret på risikoana-
lyser, så inspektioner kan målrettes mod mistænkelige partier og lade de harm-
løse passere.
Denne tilgang anvendes også ved EU’s ydre
toldgrænse til
Norge, hvor kontrol med varer er begrænset.
Grænsen mellem Norge og Sverige
- Der er toldkontrol i form af stikprøvekontroller på varetransporter (fordi der er told
på f.eks. kød, vin, tobak)
- der var 229.286 kontroller i 2016 (kilde: Nøkeltal frå Tolletaten)
- normalt er der ikke kø, men i spidsbelastningsperioder kan der være et par timers
ventetid
Forsøg på at lette grænsekontrol mellem Norge og Sverige:
- Kameraer og nummerpladegenkendelse
- 15 km zone på hver side af grænse, hvor begge landes myndigheder kan operere
- Varer kontrolleres kun af den ene part på vegne af begge landes myndigheder
- Norge er med i Common Transit Convention
- Norge er medlem af det indre marked og lever derfor op til disse regler
- Norge er med i Schengen, så personkontrol er ikke nødvendig
Nogle konsekvenser ved UK’s exit fra toldunionen kan således afbødes gen-
nem en bilateral aftale om toldsamarbejde, gensidig anerkendelse af produkt-
standarder, informationsudveksling med EU’s IT-systemer,
nye teknologiske
løsninger, fortsat medlemskab af Common Transit Convention og fortsat gen-
sidig anerkendelse af virksomheder, der er certificerede som betroede impor-
tører og derfor slipper med færre kontroller. Hvis UK fortsætter den igangvæ-
rende implementering af EU’s fælles
toldkodeks, vil det også være lettere at
indgå en aftale med EU om gensidig anerkendelse af toldadministration.
Briterne lægger i deres oplæg til forhandlinger (se
EU Note 37
om britisk udspil
på told) netop op til en sådan løsning med en kombination af forenklede proce-
8/10
EU-note - 2017-18 - E 6: EU-note om modeller for fri handel mellem EU og UK efter Brexit
1820662_0009.png
durer og teknologiske løsninger til at reducere de gener, der vil opstå ved græn-
serne som følge af disse toldprocedurer. Det er værd at bemærke, at mange af
EU’s
frihandelsaftaler indeholder sådanne elementer om at lette toldprocedu-
rer, men at ingen af dem fuldstændigt fjerner behovet for kontrol ved grænsen,
som er et britisk ønske af hensyn til den spændte situation i Nordirland (se
EU
Note 38
om britisk udspil om Nordirland).
UK kan unilateralt vælge ikke at kontrollere varer, der kommer fra EU. Der kan
her ligge en risiko for at bryde WTO-regler om ikke-diskrimination. Omvendt
kan EU ikke i henhold til EU-retten droppe kontrollen med varer fra UK uden en
aftale.
Derudover er der moms. Der er fælles EU-regler for, hvor og hvornår virksom-
heder skal betale moms. Når der handles med varer og ydelser over græn-
serne, skal der kun betales moms i ét land, så virksomheder undgår at skulle
lade sig momsregistrere i andre EU-lande.
Hvis UK står uden for EU’s moms-
regler, vil der gælde regler som ved eksport. Det vil ikke medføre store proble-
mer for varer, da eksporterede varer også kun skal betale moms et sted. For
tjenesteydelser er det mere kompliceret. Når Storbritannien ikke længere er
medlem af EU, får det betydning for den momsmæssige behandling, hvor ydel-
sen anvendes.
Opsummering
Det vil ikke volde EU og UK de store problemer at blive enige om handel uden
toldafgifter. Det er straks vanskeligere for parterne at blive enige om et regule-
ringsmæssigt samarbejde og håndhævelse heraf, der effektivt fjerner de han-
delshindringer, som vil opstå, når Storbritannien står uden for det indre marked
og toldunionen.
Dertil kommer en løsning på de procedurer, der relaterer sig til kontrol (der ofte
foregår på grænsen) med told, oprindelsesregler og regler på det indre marked
(om fødevaresikkerhed, dyresundhed mv.).
De handelsaftaler, EU har indgået med Canada, Ukraine og mange andre, re-
ducerer handelshindringer fra et udgangspunkt, hvor der var ganske mange.
Men disse aftaler er langt fra at fjerne hindringer i samme grad som det indre
marked og toldunionen, der er det britiske udgangspunkt.
Der er ikke noget fortilfælde
i EU’s handelsaftaler,
der giver såkaldte passport-
ing rights for finansielle tjenesteydelser, så bankerne i London frit kan sælge
deres produkter i EU.
9/10
EU-note - 2017-18 - E 6: EU-note om modeller for fri handel mellem EU og UK efter Brexit
1820662_0010.png
Denne note bygger bl.a. på:
Institute for Government:
Implementing Brexit: Customs
(2017)
Institute for Government:
Frictionless Trade? What Brexit means for cross-border trade
in goods
(2017)
Nanette Neuwahl i European Foreign Affairs Review:
CETA as a Potential Model for
(post-Brexit) UK-EU Relations
(2017)
House of Lords:
Brexit: the options for trade
(2016)
EU’s Udenrigstjeneste:
EU
–Ukraine
Deep and Comprehensive Free Trade Agreement
Schweiz’ udenrigsministerie:
Switzerland and the European Union
(2016)
Europa-Parlamentet:
Internal Market beyond the EU: EEA and Switzerland
(2010)
Irish Times:
Close Sweden-Norway ties despite EU border dividing them
(2017)
Dagmar Schiek.
Queen’s
University Belfast:
Escaping the jurisdiction of the Court of
Justice for the European Union by EUXIT?
(2017)
10/10