Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1917030_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Europaudvalg
Dato: 25-06-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPAGA
Sagsnr.: 1804123
Dok. nr.: 639600
Folketingets Europaudvalg har den 16. maj 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 165
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 165:
”Ministeren
bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten og de fri-
handelsaftaler Danmark er omfattet af kan forbyde salg af cigaretter i Danmark.”
Svar:
Danmarks medlemskab af det indre marked indebærer som bekendt, at medlemslan-
dene forhandler fælles lovgivning
herunder fælles regler og standarder for varer og
tjenesteydelser, som sælges på det indre marked. Det er en meget stor fordel for
virksomhederne, at de alene skal forholde sig til ét sæt regler og standarder frem for
28. Det gælder ikke mindst for små og mellemstore virksomheder, som eksporterer til
det europæiske marked og skaber mange arbejdspladser i Danmark. For forbrugerne
er det tilsvarende en stor fordel, at de ved, hvad de kan regne med, når de handler på
tværs af landegrænser.
EU’s friha delsaftaler har ikke til for ål at regulere, hvilke varer der sælges på he -
holdsvis det da ske eller det europæiske arked. EU’s oder e friha delsaftaler be-
skytter derimod eksplicit aftalepaternes
som er både EU og tredjelande
ret til selv
at regulere inden for fx sundhed, miljø og forbrugerbeskyttelse.
For så vidt angår de fælles regler om tobaksvarer gælder som udgangspunkt også et
princip om fri bevægelighed i det indre marked. Det fremgår dog eksplicit af tobaks-
varedirektivet, at medlemsstater kan vælge at forbyde kategorier af tobaksvarer, hvis
det sker af hensyn til beskyttelsen af folkesundheden.
Tobaksvaredirektivets artikel 24, stk. 3:
”En
medlemsstat kan også forbyde en bestemt kategori af tobaksvarer eller relate-
rede produkter på grund af de særlige forhold i den pågældende medlemsstat, hvis
bestemmelserne er berettiget på grund af behovet for at beskytte folkesundheden,
idet der tages hensyn til det høje sundhedsbeskyttelsesniveau, der sikres med dette
direktiv. Sådanne nationale bestemmelser meddeles til Kommissionen sammen med
begrundelsen for at indføre dem. Kommissionen godkender eller forkaster inden for
seks måneder efter at have modtaget meddelelsen omhandlet i dette stykke de natio-
nale bestemmelser efter, under hensyntagen til det høje sundhedsbeskyttelsesniveau,
der sikres med dette direktiv, at have efterprøvet, hvorvidt de er begrundede, nødven-
dige og står i rimeligt forhold til målet, og om de er et middel til vilkårlig forskelsbe-
handling eller en skjult begrænsning af samhandelen mellem medlemsstaterne. Hvis
Kommissionen ikke har truffet nogen afgørelse inden for denne periode på seks måne-
der, betragtes de nationale bestemmelser som godkendt.”
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om, hvorvidt Danmark kan forbyde salg af cigaretter i Danmark, til sundhedsministeren, kopi til udenrigsministeren
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Anja Gade Andersen
Side 2