Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1908753_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. juni 2018
Formueretskontoret
Karen Sofie Hove
2018-0032/06-0041
767298
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 175 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 16. maj 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om, hvorvidt Danmark kan beslutte at hæve forbrugernes reklamationsret fra det nuværende niveau på 2 år for store forbrugsgoder som vaskemaskiner, biler og fladskærme, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 175 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse
med EU-retten kan beslutte at hæve forbrugernes reklamations-
ret fra det nuværende niveau på 2 år for store forbrugsgoder som
vaskemaskiner, biler og fladskærme, der forventes at holde læn-
gere end to år.”
Svar:
Det fremgår af købeloven, at reklamationsfristen i forbrugerforhold er to år.
Købeloven gennemfører bl.a. forbrugerkøbsdirektivet, der er et minimums-
harmoniseringsdirektiv. Det indebærer, at medlemslandene kan fastsætte en
højere grad af forbrugerbeskyttelse, end hvad der følger af direktivets be-
stemmelser. Efter direktivet må reklamationsfristen ikke være kortere end
to år. Medlemslandene kan derfor godt fastsætte en reklamationsfrist, der er
længere end to år. Der kan ligeledes fastsættes en længere reklamationsfrist
for bestemte typer af varer som f.eks. store forbrugsgoder.
Der er således ikke EU-retligt noget til hinder for, at Danmark i forbruger-
forhold fastsætter en reklamationsfrist, der er længere end de gældende to
år.
Det er imidlertid regeringens holdning, at en reklamationsfrist på to år sikrer
en rimelig balance mellem på den ene side hensynet til forbrugernes inte-
resser og på den anden side de erhvervsdrivendes interesser.
Reklamationsfristen er ikke til hinder for, at sælgeren eller producenten af
en vare f.eks. kan give en garanti for, at varens holdbarhed er længere end
to år.
Det bemærkes, at Kommissionen den 31. oktober 2017 fremsatte et direk-
tivforslag om visse aspekter af aftaler om salg af varer, som lægger op til at
totalharmonisere medlemslandenes regler om køb af varer i forbrugerfor-
hold. Ifølge forslaget skal reklamationsfristen være to år. Hvis direktivet
vedtages i sin nuværende form, vil det således ikke være muligt for de en-
kelte medlemslande at fastsætte en reklamationsfrist, der er længere end to
år.
2