Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1916389_0001.png
MINISTEREN
Europaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. juni 2018
2018-2833
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 17. maj 2018 stillet mig følgende spørgsmål (EUU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 204:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan
tilbagerulle liberaliseringen af det danske togmarked.
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at det omhandler muligheder for at indstille
eller
”tilbagerulle”
udbud af togdriften på statens jernbanenet.
Indledningsvis vil jeg bemærke, at der ikke er et modsætningsforhold mellem
konkurrenceudsættelse og politisk kontrol, som sikrer et bestemt serviceni-
veau. Faktisk viser erfaringer, at staten får et bedre produkt og mere trafik for
pengene, hvis operatørerne skal konkurrere om opgaven. Eksempelvis har ud-
buddet i Midt- og Vestjylland medført besparelser for staten og forbedret både
driftsstabilitet og passagertilfredshed.
Kvaliteten og udviklingen i togdriften afhænger af, hvilke kontraktkrav og øko-
nomiske incitamenter staten stiller til operatørerne i forbindelse med udbud.
Regeringens ambition er derfor også at skabe en mere markedsorienteret jern-
banesektor og øge andelen af udbudt togtrafik.
For så vidt angår forholdet til EU-retten kan jeg oplyse, at et af formålene bag
4. Jernbanepakke er at åbne markedet for indenlandsk personbefordring og
skabe konkurrence på markedet. Ifølge PSO-forordningen (forordning
1370/2007)
1
vil det som udgangspunkt ikke være muligt at tildele en kontrakt
direkte uden forudgående udbud efter den 24. december 2023.
Der gælder imidlertid en række undtagelser til det almindelige krav, som i
praksis indebærer mulighed for at fortsætte direkte tildeling. Efter december
2023 vil statens direkte tildeling af en kontrakt om offentlig trafikbetjening
blandt andet kunne finde sted, med hjemmel i PSO-forordningens artikel 5, stk.
4a. Bestemmelsen lyder således:
1
som ændret ved forordning 2338/2016
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om, hvorvidt Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan tilbagerulle liberaliseringen af det danske togmarked, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til udenrigsministeren
1916389_0002.png
”4a. Medmindre national ret forbyder det, kan den kompetente myndighed
indgå kontrakter om offentlig trafikbetjening vedrørende offentlig personbe-
fordring med jernbane uden foregående udbud:
a) hvis den finder, at indgåelse af kontrakten uden foregående udbud er
begrundet ud fra relevante strukturelle og geografiske forhold på det
gældende marked og netværk, navnlig størrelse, efterspørgslens art,
nettets kompleksitet, tekniske og geografiske isolation og de tjenester,
der er omfattet og kontrakten, og
b) hvis en sådan kontrakt fører til en forbedring af kvaliteten af tjenester
eller omkostningseffektiviteten eller begge dele i forhold til den tidlige-
re indgåede kontrakt om offentlig trafikbetjening.
[…]
Hvis den kompetente myndighed træffer afgørelse om indgåelse af en kon-
trakt om offentlig trafikbetjening uden forudgående udbud, fastsætter den
målelige, gennemsigtige og kontrollerbare resultatkrav. Disse krav anføres i
kontrakten.
Resultatkravene omfatter navnlig trafikkens punktlighed, trafikkens hyppig-
hed, det rullende materiels kvalitet og transportkapaciteten for passagerer.
Kontrakten skal indeholde specifikke resultatindikatorer, der sætter den kom-
petente myndighed i stand til at foretage regelmæssige vurderinger. Kontrak-
ten skal også indeholde effektive og afskrækkende foranstaltninger, som skal
indføres, hvis jernbaneselskabet ikke opfylder resultatkravene.”
Det betyder, at der i henhold til 4. jernbanepakke er mulighed for at afvige ud-
budskravet og træffe beslutning om at tildele en ny kontrakt uden forudgående
udbud, hvis tildelingen begrundes ud fra strukturelle og geografiske forhold i
det pågældende marked og netværk mv., og hvis kontrakten fører til højere
kvalitet eller omkostningseffektivitet sammenlignet med den tidligere kontrakt.
Hvorvidt bestemmelsen kan anvendes, vil bero på en konkret analyse af mar-
kedsforholdene på det relevante tidspunkt, men det forhold, at en given trafik-
betjening hidtil har været udbudt med succes, vil alt andet lige gøre det vanske-
ligere at begrunde anvendelsen af bestemmelsen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen