Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1910670_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018-2297
EUP
13. juni 2018
EUU alm. del
svar på spørgsmål 214 fra Kenneth Kristensen
Berth stillet den 25. maj 2018 til udenrigsministeren
Spørgsmål
I forlængelse af forelæggelsen for Europaudvalget den 9. maj 2018 af sagen
om Kommissionens kritik af Polen angående retsstatsprincipper bedes
ministeren redegøre for de forskelle, der måtte være, mellem på den ene
side de tidligere gældende regler for højesteretsdommere i Polen i form af
afgrænsede ansættelsesperioder og på den anden side de nugældende
regler, der efter sigende medfører såkaldt
”tvangspensionering” af
dommere. Ministeren bedes desuden oplyse, om ikke det før som nu er
det polske parlament, Sejmen, der udpeger højesteretsdommere
i
negativt fald bedes ministeren redegøre for forskellene i
udpegelsesprocedurer.
Svar
Jeg vil grundlæggende henvise til Kommissionens anbefalinger til den
polske regering fra december 2017 (EU 2017/1520), der i detaljer
gennemgår de problematiske aspekter af de polske initiativer på
retsstatsområdet. Jeg vil gerne slå fast, at Kommissionens læsning deles
bredt af øvrige internationale eksperter på området, herunder blandt andet
Venedig-Kommissionen
under Europarådet, FN’s Specialrapportør for
dommeres uafhængighed, samt internationale dommerforeninger.
I forhold til afgrænsningen af ansættelsesperioderne for
højesteretsdommere i Polen, lægger Kommissionen særligt vægt på, at
pensionsalderen nedsættes fra 70 år til 65 år for dommerne i den polske
Højesteret. Det betyder, at en stor del (31 dommere ud af 83) af de
nuværende højesteretsdommere efter vedtagelsen af den nye lov om
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om redegørelse for de forskelle, der måtte være, mellem på den ene side de tidligere gældende regler for højesteretsdommere i Polen i form af afgrænsede ansættelsesperioder og på den anden side de nugældende regler, der efter sigende medfører såkaldt tvangspensionering af dommere, til udenrigsministeren
2
Højesteret ikke kan fortsætte deres virke uden præsidentens tilladelse. En
sådan forkortelse af mandaterne for nuværende dommere ses af
Kommissionen bl.a. at være i strid med grundlæggende retsstatsprincipper
om dommeres sikkerhed i ansættelsen. Kommissionen påpeger dog også,
at der ikke er noget til hinder for at nedsætte pensionsalderen for nye
dommere, der måtte udpeges efter ikrafttrædelsen af den nye lov.
Hverken før eller nu har det været det polske parlament, Sejm, der udpeger
højesteretsdommere. Det er Det Nationale Dommerråd, der indstiller
kandidater til højesteretsdommere til den polske præsident. Den polske
regering har dog vedtaget omfattende ændringer til loven om Det
Nationale Dommerråd, der ifølge bl.a. Venedig-Kommissionen har
betydet en markant politisering af Det Nationale Dommerråd, da et klart
flertal af medlemmerne nu udpeges af det polske parlament, Sejm. Dette
kritiseres ligeledes af Kommissionen.
Ovenstående gør det klart, at de enkelte reformer hænger nøje sammen,
hvorfor der også er behov for en samlet løsning. Dette er Kommissionen
og den polske regering som bekendt i dialog om.
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen