Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1919428_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
28. juni 2018
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 243 (Alm. del) af 31. maj
2018 stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes fremsende et notat, som beskriver, hvordan Kommissærernes
løn bliver beskattet. Ministeren bedes desuden oplyse, i hvilket omfang
pension og andre godtgørelser (til løn, befordring, repræsentation etc.) beskattes.
Svar
Efter artikel 12 i protokollen vedrørende Den Europæiske Unions privilegier og
immuniteter betales der en EU-skat direkte til EU-budgettet af løn, vederlag og
honorarer, som EU udbetaler sine tjenestemænd og øvrige ansatte. De pågælden-
de ansatte er objektivt skattefritaget for national beskatning af løn, vederlag og
honorarer, som de modtager fra Unionen. Protokollen vedrørende Den Europæi-
ske Unions privilegier og immuniteter er vedtaget af Det Europæiske Råd.
EU-beskatningen sker med en sats på mellem 8 og 45 pct., jf. artikel 4 i Rådets
forordning nr. 260/68
1
, som er vedtaget af Rådet.
Efter artikel 3 i den nævnte forordning holdes faste eller ikke faste beløb og godt-
gørelser, som udgør dækning af udgifter afholdt som følge af tjenestens udøvelse,
uden for beskatningsgrundlaget. Af artikel 3 følger endvidere, at familietillæg (hus-
standstillæg, børnetilskud, uddannelsestillæg og ydelse ved fødsel), støtte af social
karakter, godtgørelser i tilfælde af erhvervssygdom eller ved ulykke samt den del af
betalinger af enhver art, der udgør familietillæg, fratrækkes beskatningsgrundlaget.
Der opkræves desuden et såkaldt solidaritetsbidrag på 6 til 7 pct. af den løn, som
udbetales til Unionens personale i aktiv tjeneste, jf. artikel 66 a i vedtægten for
tjenestemænd og øvrige ansatte i De Europæiske Fællesskaber (Personalevedtæg-
ten). Forhandlingerne om Personalevedtægten følger den almindelige lovgivnings-
procedure, således at den forhandles af Rådet med Europa-Parlamentet som med-
lovgiver. Der er desuden regler om konsultation af EU-fagforeningerne.
Rådets forordning (EØF, Euratom, EKSF) nr. 260/68 af 29. februar 1968 om fastlæggelse af betingelserne for og frem-
gangsmåden ved opkrævning af skat til De europæiske Fællesskaber. Ændring af forordningen sker ved den almindelige
lovgivningsprocedure, således at Rådet og Europa-Parlamentet sammen skal vedtage en ny forordning.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om, hvordan Kommissærernes løn bliver beskattet, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
Artikel 12 i protokollen vedrørende Den Europæiske Unions privilegier og im-
muniteter finder anvendelse også på Kommissionens medlemmer, jf. artikel 19 i
protokollen. Rådets forordning 260/68 og artikel 66 a i vedtægten for tjeneste-
mænd og øvrige ansatte i De Europæiske Fællesskaber finder ligeledes anvendelse
for Kommissionens medlemmer, jf. artikel 3 i Rådets forordning 2016/300.
Kommissionens medlemmer er således objektivt skattefritaget for national be-
skatning af løn, vederlag og honorarer, som de modtager fra Unionen, ligesom de
betaler EU-skat og solidaritetsbidrag.
Personer, der modtager invalidepension, alderspension eller efterladtepension fra
EU, er objektivt skattefritaget af pensionen, jf. protokollen vedrørende Den Eu-
ropæiske Unions privilegier og immuniteter, jf. artikel 2 i Rådets forordning nr.
549/69. Det gælder såvel Kommissionens medlemmer som almindelige EU-
ansatte. De pågældende personer er omfattet af pligten til at betale EU-skat, jf.
artikel 2 i Rådets forordning nr. 260/68.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister