Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1934393_0001.png
Notat
Bilag 1: Notat vedr. opgørelse over antallet af danskere, som har be-
nyttet Erasmus+
Erasmus+ består af tre typer projekter,
de såkaldte ’Key Actions’:
Key Action 1: Den enkeltes læringsmobilitet
Key Action 2: Samarbejde for innovation og udveksling af god praksis
Key Action 3: Støtte til politisk reform
20. august 2018
Hovedparten af tilskudsmidlerne i Erasmus+ administreres decentralt i de enkelte
programlande, men visse underaktiviteter administreres centralt af Europa-Kom-
missionen.
Under Key Action 1 administreres mobilitet for studerende, elever, unge og medar-
bejdere (både ansatte og frivillige) inden for alle uddannelsessektorer og ung-
domsområdet decentralt, mens Erasmus Mundus og lånegarantiordningen admini-
streres centralt.
Under Key Action 2 administreres strategiske partnerskaber decentralt, mens
samarbejdsprojekter, der fremmer videns- og sektoralliancer samt kapacitetsop-
bygning i tredjelande, administreres centralt.
Under Key Action 3 administreres politik-dialog med de relevante europæiske inte-
ressenter og struktureret dialog med unge (de såkaldte nationale og transnatio-
nale ungdomsmøder) inden for ungdomsområdet decentralt, mens de årlige ind-
kaldelser af projektforslag inden for prioriterede politikområder administreres cen-
tralt.
Ud over de tre ’Key Actions’ er der yderligere to
tilskudsområder i Erasmus+: Akti-
viteter inden for Jean Monnet og idrætsområdet. Begge områder administreres
centralt.
Opgørelsen over antallet af danskere, som har benyttet Erasmus+, omfatter pro-
jekter i de tre Key Actions, som administreres decentralt. For projekter, som admi-
nistreres centralt, foreligger der kun oplysninger om dansk deltagelse på instituti-
ons- eller organisationsniveau og ikke på deltagerniveau.
Alle tal er opgjort for det år, der er søgt og bevilget tilskud. Projektperioden inden
for de forskellige projekter varierer fra 2-3 år, og derfor er kun bevillingsår 2014
helt afsluttet for nærværende.
Key Action 1: Mobilitet for studerende, elever, unge og medarbejdere
Tabel 1 viser antallet af danske deltagere på mobilitetsophold inden for de enkelte
sektorer fordelt på køn i 2014 og 2015. Det samlede antal deltagere for de to år
fordelt på køn er også vist.
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Internationale
Uddannelsesprogrammer
Bredgade 40
1260 København K
Tel. 3544 6200
Fax 3544 6201
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1991 8440
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om oversendelse af en opgørelse over antallet af danskere, som har benyttet Erasmus + programmet fra 2014 og frem, til uddannelses- og forskningsministeren, kopi til udenrigsministeren
1934393_0002.png
Tabel 1: Key Action 1
Antal danske studerende, elever unge og medarbejdere
på mobilitetsophold i 2014 og 2015 samt samlet antal for begge år.
2014
Mænd
Skole
1
(KA101)
EUD
2
(KA102)
DVU
3
(KA103)
DVU - INT.
(KA107)
Voksen
4
(KA104)
Ungdom
5
(KA105)
Total
61
756
3.706
93
857
5.412
154
1.613
9.118
106
945
1.838
Kvinder
207
1.253
3.002
Total
313
2.198
4.840
Mænd
79
961
1.925
44
8
561
3.578
2015
Kvinder
184
1.002
2.974
48
24
671
4.903
Total
263
1.963
4.899
92
32
1.232
8.481
Mænd
185
1.906
3.763
44
69
1.317
7.284
2014 & 2015
Kvinder
391
2.255
5.976
48
117
1.528
10.315
Total
576
4.161
9.739
92
186
Styrelsen for Forskning og
2.845
Uddannelse
17.599
Kilde: Styrelsen for Forskning og Uddannelse og Europa-Kommissionen
1
Skole:
Dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelse,
2
EUD: Erhvervsrettet grund- og efteruddan-
Ungdomsorganisationer og institutioner
nelse,
3
DVU: De videregående uddannelser,
4
Voksen: Almen voksenuddannelse og folkeoplysning,
5
Ungdom:
Key Action 2: Strategiske partnerskaber
Strategiske partnerskaber er samarbejdsprojekter, der omfatter udveksling af god
praksis blandt deltagende institutioner og organisationer og/eller udvikling af inno-
vative metoder og produktioner.
Tabel 2 viser antallet af danske deltagere i læringsophold
(’learning, teaching and
training activities’), som er afholdt i forbindelse med gennemførelse af strategiske
partnerskaber i 2014. Strategiske partnerskaber er 3-årige projekter, og derfor er
kun projekter i bevillingsåret 2014 afsluttet for nærværende. Køn registreres ikke.
Tabel 2: Key Action 2
Antal danske deltagere i strategiske partnerskaber i 2014
2014
Skole (KA201)
EUD (KA202)
DVU (KA203)
Voksen (KA204)
Ungdom (KA205)
Total
297
91
53
12
101
554
Kilde: Styrelsen for Forskning og Uddannelse og Europa-Kommissionen
Key Action 3: Støtte til politisk reform (ungdomsmøder)
Under aktion 3: Støtte til politisk reform kan ungdomsorganisationer søge om til-
skud til afholdelse af ungdomsmøder. Formålet med aktivitetsmuligheden er at
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om oversendelse af en opgørelse over antallet af danskere, som har benyttet Erasmus + programmet fra 2014 og frem, til uddannelses- og forskningsministeren, kopi til udenrigsministeren
1934393_0003.png
fremme dialogen mellem unge og politikere på lokalt, regionalt, nationalt og euro-
pæisk plan. Tabel 3 viser antallet af danske deltagere i ungdomsmøder.
Tabel 3: Key Action 3
Antal danske deltagere i ungdomsmøder i 2014
2014
Mænd
Ungdom
(KA347)
Total
766
766
Kvinder
1.098
1.098
Total
1.864
1.864
Kilde: SFU og Europa-Kommissionen
Antallet af danskere, som har benyttet Erasmus+ i 2014
Tabel 4 viser det samlede antal danske deltagere opgjort på køn for Key Action 1
og Key Action 3 og fordelt på de tre Key Actions i bevillingsåret 2014, som er det
eneste år for nærværende, hvor alle projekter er afsluttet.
Tabel 4: Antal danske deltagere, som har benyttet Erasmus+ i 2014 fordelt på køn
og Key Actions.
2014
Mænd
Key Action 1
Key Action 2
Key Action 3
Total
766
4.472
1.098
6.510
3.706
Kvinder
5.412
Total
9.118
554
1.864
11.536
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse
Kilde: Styrelsen for Forskning og Uddannelse og Europa-Kommissionen
Detaljerede oversigter i bilag 2
I bilag 2 findes detaljerede oversigter over antal danske deltagere inden for de en-
kelte sektorer, ligesom der mere detaljeret er redegjort for definitioner og afgræns-
ninger. Det skal bemærkes, at der ikke foreligger registreringer på uddannelses-
retning.
Side 3/3