Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1927029_0001.png
Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 297 alm. del stillet af udvalget den 6. juli
2018 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten
kan indføre en fair-trade mærkningsordning for flyrejser, så forbrugeren
kan fravælge flyselskaber, som f.eks. ikke har en overenskomst med deres
ansatte.
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at Danmark har stor gavn af at
være medlem af det indre marked. Det gælder især små og mellemstore
virksomheder, som eksporterer til det europæiske marked og skaber man-
ge arbejdspladser i Danmark.
I forhold til spørgsmålet har jeg indhentet et bidrag fra Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, der oplyser følgende, som jeg henholder mig til:
”Hvis en mærkningsordning indføres ved lov som en egentlig pligt til i
forbindelse med markedsføring at oplyse om arbejdsforhold, herunder
overenskomstforhold, vil det formentlig være i strid med direktivet om
urimelig handelspraksis, der er implementeret i markedsføringsloven.
Der er tale om et totalharmoniseringsdirektiv, hvilket betyder, at der skal
være ens krav til markedsføring inden for direktivets anvendelsesområde i
alle medlemsstater. Det betyder, at medlemsstaterne ikke må begrænse
friheden til at levere bl.a. tjenesteydelser ved at indføre strengere eller
mere vidtgående regler end dem, der allerede følger af direktivet. Direkti-
vets bilag 1 indeholder en ”sortliste”, der beskriver en række konkrete
forhold, som er umiddelbart forbudte. Direktivet finder ikke anvendelse
på sundheds- eller sikkerhedsforhold, hvorfor der fx er mulighed for at
opretholde Smiley-ordningen på fødevareområdet.
EU-domstolen har fastslået, at direktivet om urimelig handelspraksis er til
hinder for generelle forbud, bortset fra dem, der er opremset i direktivets
bilag. De eneste former for handelspraksis, der efter national ret kan blive
anset for at være urimelige, uden at der skal foretages en konkret vurde-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om fair-trade mærkningsordning for flyrejser, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
2/2
ring i det enkelte tilfælde, er ifølge EU-domstolen de forbud, der er opli-
stet i direktivets bilag.
Til illustration kan nævnes, at markedsføringsloven tidligere indeholdt en
pligt for erhvervsdrivende til at skilte med organiseret rabat. På baggrund
af EU-domstolens praksis blev det i forbindelse med revisionen af mar-
kedsføringsloven vurderet, at bestemmelsen om organiseret rabat ikke var
forenelig med direktivet om urimelig handelspraksis. Det skyldtes, at be-
stemmelsen indeholdt en ufravigelig pligt til at skilte, og at der således
ikke blev foretaget en konkret vurdering af, om det ville være foreneligt
med vildledningsbestemmelserne ikke at skilte med organiseret rabat. På
den baggrund blev bestemmelsen ophævet.
En oplysningspligt, der indebærer, at et flyselskab i forbindelse med mar-
kedsføring skal oplyse om overenskomstmæssige forhold, vil være ensbe-
tydende med et forbud mod flyselskabers markedsføring, der ikke inde-
holder sådanne oplysninger. Et sådant forhold fremgår ikke af direktivets
bilag, og oplysningspligten vil derfor formentlig gå videre, end direktivet
tillader.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov