Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1935264_0001.png
MINISTEREN
Europaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. september 2018
2018-4181
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 9. august 2018 stillet mig følgende spørgsmål, som
jeg hermed skal besvare endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Claus
Kvist Hansen (DF).
Spørgsmål nr. 323:
Ministeren bedes redegøre nærmere for sagen fra Østjylland omhandlende en
virksomhedsejer, der installerede partikelfiltre i sin vognpark, hvorefter lov-
krav om partikelfiltre bortfaldt.
Sagen har været omtalt i artiklen ’’Firma spild-
te 650.000 kroner på ligegyldigt miljøkrav til studenterkørsel’’ i Horsens Fol-
keblad den 8. august 2018 (https://hsfo.dk/erhverv/Firma-spildte-650000-
kronerpaa-ligegyldigt-miljoekrav-til-studenterkoersel/artikel/180900).
Mini-
steren bedes redegøre for, hvilke kompensationsmuligheder virksomhedsejeren
tilbydes som følge af den rodede proces, som virksomhedsejeren ikke har haft
mulighed for at forudse, og finder ministeren den opståede konkurrencefor-
vridning hensigtsmæssig, når den pågældende virksomhedsejer således straffes
økonomisk for at forsøge at efterleve miljøstyrelsens krav?
Svar:
Ifølge bekendtgørelse om registrering af køretøjer § 4, stk. 2, må et køretøj regi-
streret til veterankørsel kun anvendes lejlighedsvis og ikke anvendes til er-
hvervsmæssig befordring af personer
og dermed må køretøjet ikke anvendes
til eksamenskørsel. Endvidere gælder der, at der kun stilles krav om, at køretø-
jerne bliver synet hvert 8. år, og køretøjerne er undtaget kravet om kørsel med
partikelfilter i miljøzoner. Disse regler har været gældende siden 2005. Den 1.
januar 2017 udsendte Færdselsstyrelsen en opdateret synsvejledning, som præ-
ciserede regelgrundlaget, og i den forbindelse viste det sig, at kravet generelt
ikke blev efterlevet af branchen, og at køretøjerne dermed fejlagtigt var regi-
streret til veterankørsel og samtidig blev anvendt til erhvervsmæssig personbe-
fordring.
Hvad angår reglerne om miljøzoner og dispensationen herfra, har jeg forelagt
spørgsmålet for Miljø- og Fødevareministeriet, som oplyser følgende:
’’Det
følger af miljøbeskyttelsesloven, at der i miljøzoner er krav til tunge køre-
tøjer (lastbiler og busser) om montering af et effektivt partikelfilter, medmin-
dre de opfylder minimum Euro 4. Efter miljøbeskyttelseslovens § 15 b, stk. 5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om, hvorvidt ministeren finder den opståede konkurrenceforvridning hensigtsmæssig, når den pågældende virksomhedsejer således straffes økonomisk for at forsøge at efterleve miljøstyrelsens krav, til transport- bygnings- og boligministeren, kopi til udenrigsministeren
1935264_0002.png
gælder partikelfilterkravet ikke for køretøjer, der er registreret her i landet til
veterankørsel, jf. Skatteministeriets bekendtgørelse om registrering af køretø-
jer. Der kan i særlige tilfælde dispenseres fra partikelfilterkravet, jf. miljøbe-
skyttelsesloven § 15 c.
Miljøzonereglerne har været gældende i flere år. Frem til 1. juli 2008 var der
krav om minimum Euro 3 eller eftermonteret partikelfilter, og siden 1. juli 2010
har de nuværende krav om Euro 4 været gældende. Miljøzonekravene er ikke
ændret siden, som det fejlagtigt fremgår af artiklen.
Miljøstyrelsen gav i sommeren 2017 en generel dispensationsadgang for parti-
kelfilterkravet for veteranlastbiler, som skulle anvendes til eksamenskørsel
med henvisning til, at der var opstået en særlig situation, eftersom veteranlast-
biler registreret til veterankørsel skulle omregistreres og derved skulle overhol-
de reglerne om partikelfilter i miljøzoner.
Da vognmændene inden ændringerne i synsvejledningen 2017 ikke havde haft
kendskab til og dermed ikke overholdte Skatteministeriets regler, kunne de
ikke nå at opfylde partikelfilterkravet efter omregistrering, og da en regelæn-
dring ikke kunne gennemføres inden eksamenssæsonen, blev dispensationsad-
gang givet af hensyn til de allerede indgåede kontrakter mv."
Med afsæt i enighed mellem regeringen og Dansk Folkeparti blev det i maj
2018 besluttet at ændre Skatteministeriets registreringsbekendtgørelse, så det
bliver tilladt at køre erhvervsrettet eksamenskørsel i veteranlastbiler registreret
til veterankørsel.
Regelændringen vil alene gælde for eksamenskørsel.
Æn-
dringen forventes gennemført pr. 1. januar 2019. Miljøstyrelsen udstedte på
baggrund af den kommende ændring af registreringsbekendtgørelsen en gene-
rel dispensation fra partikelfilterkravet for veteranlastbiler i sommeren 2018,
så de kunne benyttes til eksamenskørsel med sommerens studenter.
Beslutningen om at ændre reglerne blev truffet på baggrund af ønsker og hen-
vendelser fra branchen.
Af hensyn til sikkerheden og for at overholde gældende, ufravigelige EU-regler
vil der fortsat være krav om takograf samt et årligt syn af både over- og under-
vogn for alle lastbiler, der benyttes til eksamenskørsel.
Jeg har stor forståelse for, at det kan være uhensigtsmæssigt for den enkelte
borger eller virksomhed at investere i lovpligtigt udstyr kort tid før, at et lov-
krav bortfalder. Den politiske proces giver dog ikke mulighed for at tilbyde
virksomhederne kompensation.
Jeg skal i den forbindelse understrege, at der siden 2005 har været regler om,
at køretøjer registreret med tilladelse til veterankørsel ikke kan bruges til er-
hvervsmæssig personbefordring. I en del år har der altså tilsyneladende været
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om, hvorvidt ministeren finder den opståede konkurrenceforvridning hensigtsmæssig, når den pågældende virksomhedsejer således straffes økonomisk for at forsøge at efterleve miljøstyrelsens krav, til transport- bygnings- og boligministeren, kopi til udenrigsministeren
1935264_0003.png
vognmænd, der ikke har overholdt gældende regler. Køretøjerne registreret til
veterankørsel skulle have været omregistreret og ville som følge heraf have væ-
ret underlagt partikelfilterkravet.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen