Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 7. oktober 2018
MFVM 649
Miljø- og Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 368 (EUU alm. del) stillet 19. september
2018 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 368
”Ministeren
bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan vedtage et
øjeblikkeligt forbud imod brugen af pesticiderne pendimethalin, bromoxynil, ioxynil og fluoxypyr i
Danmark ud fra et forsigtighedsprincip på baggrund af den eksisterende viden om stoffernes effekt på
mennesker og miljø”
Svar
Godkendelse eller ikke-godkendelse af pesticidaktivstoffer foregår i EU efter reglerne i
pesticidforordning 1107/2009, som er direkte gældende i Danmark. Hjemlen til ikke at godkende eller
forny godkendelsen af sprøjtemidler nationalt findes i pesticidforordningens artikel 36, stk. 3 og
indebærer, at et medlemsland kan afvise at godkende plantebeskyttelsesmidlet på sit område, hvis det
med henvisning til medlemslandets specifikke miljø- eller landbrugsmæssige forhold, har behørige
grunde til at skønne, at det pågældende middel udgør en uacceptabel risiko for menneskers eller dyrs
sundhed eller miljøet, der ikke kan afhjælpes ved indførelse af nationale risikobegrænsende
foranstaltninger. Stoffet ioxynil er allerede forbudt, mens midler med pendimethalin, bromoxynil og
fluroxypyr fortsat er godkendt til markedsføring i Danmark.
I Pesticidforordningen er der desuden i artikel 69 hjemmel til, at et medlemsland kan anmode
Kommissionen om at træffe nødforanstaltninger mod et godkendt aktivstof eller
plantebeskyttelsesmiddel, dvs. et straksforbud.
Forbuddet kan iværksættes, hvis der er åbenbar sandsynlighed for, at et godkendt aktivstof eller et
plantebeskyttelsesmiddel vil udgøre en alvorlig risiko for menneskers eller dyrs sundhed eller for
miljøet, og hvis denne risiko ikke kan styres på tilfredsstillende vis ved hjælp af risikobegrænsende
foranstaltninger. Desuden fremgår det af artikel 71, at såfremt en medlemsstat officielt informerer
Kommissionen om behovet for at iværksætte nødforanstaltninger, og der ikke er truffet
foranstaltninger i overensstemmelse med artikel 69, kan medlemsstaten vedtage midlertidige
beskyttelsesforanstaltninger. I så fald underretter den straks de øvrige medlemsstater og
Kommissionen herom.
Samlet set medfører ovenstående, at midler med et bestemt aktivstof, som udgangspunkt kun kan
forbydes nationalt som en nødforanstaltning efter påvisning af en åbenbar sandsynlighed for en
alvorlig risiko for menneskers sundhed, og kun indtil denne foranstaltning har været forelagt den
stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder, som kan forlænge, ændre eller ophæve de
nationale nødforanstaltninger. Kommissionen forelægger sagen for komitéen senest 30 arbejdsdage
fra medlemsstatens vedtagelse af den midlertidige beskyttelsesforanstaltning. Det vil sige, at et
Miljø- og
Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk