Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2018
Politikontoret
Martin Reinseth
2017-0032/06-0024
597766
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 39 (Alm. del), som Folketingets
Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 4. december 2017. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
jm@jm.dk
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvilke juridiske forudsætninger, som skal være opfyldt for at man kan tilgå European Criminal Records Information System (ECRIS-systemet), til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 39 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”I
forlængelse af justitsministerens forelæggelse af rådsmøde
(retlige og indre anliggender) den 7.-8. december 2017 i Folke-
tingets Europaudvalg den 1. december 2017 bedes ministeren
redegøre for, hvilke juridiske forudsætninger som skal være op-
fyldt for, at man kan tilgå European Criminal Records Informa-
tion System (ECRIS-systemet).”
Svar:
1.
Det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS)
er et elektronisk system til udveksling af oplysninger om straffedomme af-
sagt i medlemsstaterne til brug for straffesager og
–
hvis det er tilladt efter
national ret
–
til brug for andre formål. Systemet er reguleret i Rådets ram-
meafgørelse 2009/315/RIA af 26. februar 2009 om tilrettelæggelsen og ind-
holdet af udvekslinger af oplysninger fra strafferegistre mellem medlems-
staterne og i Rådets afgørelse 2009/316/RIA af 6. april 2009 om indførelse
af det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS) i
henhold til artikel 11 i rammeafgørelse 2009/315/RIA.
ECRIS er baseret på, at der kan opnås fuldstændige oplysninger om en EU-
borgers tidligere straffedomme i den medlemsstat, hvori den pågældende
person er statsborger. Hvis en EU-borger dømmes for et strafbart forhold i
en anden medlemsstat, skal denne medlemsstat (domsstaten) fremsende op-
lysninger og ajourføringer vedrørende straffedomme til den medlemsstat,
hvori den pågældende er statsborger. Statsborgerstaten skal lagre disse op-
lysninger og kan således efter anmodning fremlægge udtømmende og ajour-
førte oplysninger om egne statsborgeres tidligere straffedomme.
ECRIS er således ikke et system, der indeholder nærmere oplysninger om
enkeltpersoners strafbare forhold, men er et elektronisk system for udveks-
ling af sådanne oplysninger mellem medlemsstaterne. I ECRIS DK
–
som
er en dansk database
–
optager Kriminalregisteret oplysninger om straffe-
domme vedrørende danske statsborgere afsagt i andre EU-lande. De oplys-
ninger, der optages i ECRIS DK, og som landene efter reglerne om ECRIS
er forpligtede til at udveksle, optages også i Kriminalregisteret.
2.
De danske regler om registrering og udlevering af oplysninger om straf-
bare forhold fremgår af bekendtgørelse nr. 881 af 4. juli 2014 om behandling
af oplysninger i Det Centrale Kriminalregister (kriminalregisterbekendtgø-
relsen).
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvilke juridiske forudsætninger, som skal være opfyldt for at man kan tilgå European Criminal Records Information System (ECRIS-systemet), til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Det følger af kriminalregisterbekendtgørelsen, at afgørelser truffet i de nor-
diske lande og i lande, der er medlem af Europarådet, vedrørende danske
statsborgere og udenlandske statsborgere, der på gerningstidspunktet har
fast bopæl i Danmark, optages i Kriminalregisteret efter samme retningslin-
jer som danske afgørelser, såfremt Kriminalregisteret modtager oplysninger
om afgørelserne.
Afgørelser truffet i andre lande vedrørende danske statsborgere og uden-
landske statsborgere, der på gerningstidspunktet har fast bopæl i Danmark,
optages i Kriminalregisteret, hvis de efter procesmåden og strafudmålingen
skønnes at kunne sidestilles med danske afgørelser, såfremt Kriminalregi-
steret modtager oplysninger om afgørelserne.
Det følger endvidere af kriminalregisterbekendtgørelsen, at der fra Krimi-
nalregisteret udstedes fuldstændige udskrifter og straffeattester til offentlig
brug om bestemte personer til udenlandsk politi, anklagemyndighed og
domstole i de nordiske lande eller i lande, der er medlemmer af Europarådet,
til brug for straffesager i udlandet, hvis de pågældende myndigheder anmo-
der om det. Det samme gælder efter bekendtgørelsen i forhold til udenlandsk
politi, anklagemyndighed og domstole i andre lande til brug for offentlige
straffesager i udlandet, hvis det i det enkelte tilfælde ikke skønnes betænke-
ligt.
3.
Den 19. januar 2016 fremsatte Kommissionen et forslag til Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse
2009/315/RIA for så vidt angår udveksling af oplysninger om tredjelands-
statsborgere og det europæiske informationssystem vedrørende strafferegi-
stre (ECRIS), og om erstatning af Rådets afgørelse 2009/316/RIA. Formålet
med direktivforslaget er at indføre et system, hvorved en medlemsstat hur-
tigt og effektivt kan finde ud af, om andre medlemsstater har registreret op-
lysninger om straffedomme vedrørende en given tredjelandsstatsborger. Di-
rektivforslaget er omfattet af retsforbeholdet. Forslaget er på nuværende
tidspunkt genstand for forhandlinger mellem Kommissionen, Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet.
Den 29. juni 2017 fremsatte Kommissionen forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets
forordning
om oprettelse af et centralt system til bestemmelse af,
hvilke medlemsstater der ligger inde med oplysninger om straffedomme af-
sagt over tredjelandsstatsborgere og statsløse personer (tredjelandsstatsbor-
gere) for at supplere og understøtte det europæiske informationssystem ved-
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvilke juridiske forudsætninger, som skal være opfyldt for at man kan tilgå European Criminal Records Information System (ECRIS-systemet), til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
rørende strafferegistre (ECRIS-TCN-systemet), og om ændring af forord-
ning (EU) nr. 1077/2011. Forordningsforslaget supplerer direktivforslaget,
idet forordningsforslaget opretter og regulerer et centralt ECRIS-TCN-sy-
stem, som indeholder identitetsoplysninger på tredjelandsstatsborgere, der
er idømt straf i et EU-land. Det fremsatte direktivforslag har i den forbin-
delse til formål at regulere den decentrale udveksling af oplysninger. For-
ordningsforslaget er omfattet af retsforbeholdet. Forslaget er på nuværende
tidspunkt genstand for forhandlinger mellem Kommissionen, Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet.
Direktiv- og forordningsforslagene vedrører udveksling af oplysninger om
tredjelandsstatsborgere. Justitsministeriet har bl.a. i ministeriets grund- og
nærhedsnotater om henholdsvis direktivforslaget og forordningsforslaget,
som blev oversendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsud-
valg den 25. februar 2016 og den 3. oktober 2017, givet udtryk for
–
bl.a. på
baggrund af foreløbige tilkendegivelser fra Rådets Juridiske Tjeneste
–
at
forslagene efter ministeriets vurdering ikke vil få betydning for Danmarks
retsstilling i forhold til at deltage i den del af ECRIS-systemet, der vedrører
udveksling af oplysninger om EU-borgere.
Rådets Juridiske Tjeneste har efterfølgende over for Justitsministeriet rejst
tvivl om denne vurdering. Justitsministeriet er i dialog med Rådets Juridiske
Tjeneste herom.
Forslagene forventes vedtaget inden udgangen af juni 2018, og det er for-
ventningen, at det nye system vil være operationelt i 2020.
4