Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
B 107 Bilag 2
Offentligt
1904093_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 107
Folketinget 2017-18
Beretning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 00. maj 2018
1. udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om skærpelse af reglerne ved overtrædelse af
indrejseforbud
[af Martin Henriksen (DF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 21. marts 2018 og
var til 1. behandling den 17. maj 2018. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændin‐
ge- og Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <> møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til udlændinge- og inte‐
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be‐
svaret.
2. Politiske bemærkninger
<>
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Socialistisk Fol‐
keparti, som udgør et flertal i Folketingssalen, ønsker at
skærpe reglerne for personer, der overtræder deres indrejse‐
forbud og uberettiget rejser tilbage til Danmark,
S, DF og SF mener, at der er alvorlige problemer med
udviste kriminelle udlændinge, der trodser et indrejseforbud.
I 2017 fik 323 udlændinge en dom for at bryde et indrejse‐
forbud. Det udgør en stigning på 12 pct. i forhold til året før.
I alt har 1.574 kriminelle udlændinge fået en dom for ulov‐
ligt at rejse ind i landet i løbet af de seneste 5 år, jf. »1574
udviste kriminelle kom retur«, Ekstra Bladet, den 25. febru‐
ar 2018. Ifølge Udlændingelovens § 59 b straffes den udlæn‐
ding, der rejser ind i landet i strid med et indrejseforbud,
med bøde eller fængsel i op til 3 år. I praksis bliver der dog
ofte givet meget kortere straffe, typisk bøde eller kortere
fængselsstraffe, selv ved gentagne overtrædelser af indrejse‐
forbuddet. Ifølge Anklagemyndigheden ligger strafniveauet
langt under 3 år. Udgangspunktet er 10-60 dages ubetinget
fængselsstraf, første gang man bryder et indrejseforbud. An‐
den gang er det 2-4 måneders fængsel. Og tredje gang er det
mere end 4 måneder, jf. »1574 udviste kriminelle kom re‐
tur«, Ekstra Bladet, den 25. februar 2018.
S, DF og SF finder ikke, at de nuværende regler er til‐
strækkelig effektive til at imødegå det stigende problem med
udenlandske kriminelle med indrejseforbud, der rejser tilba‐
ge til Danmark og begår ny kriminalitet. Risikoen for at bli‐
ve idømt et par ugers fængselsstraf er ikke afskrækkende og
afholder ikke hårdkogte kriminelle fra at rejse ind i landet
trods et indrejseforbud.
S, DF og SF forventer, at regeringen efter sommerferien
indkalder til drøftelser om et konkret og gennemarbejdet
lovforslag, der kan fremlægges for Folketinget inden års‐
skiftet. Forslaget skal skærpe reglerne for personer, der
overtræder deres indrejseforbud og uberettiget rejser tilbage
til Danmark dels ved at afskrække folk fra at bryde deres
indrejseforbud og dels ved, at flere kan afsone deres dom i
hjemlandet.
S, DF og SF mener, at ministeren som udgangspunkt bør
arbejde for, at forslaget sikrer, at et indrejseforbud skal
straffes med et års fængsel som foreslået i beslutningsforsla‐
get, da det efter partiernes opfattelse vil gøre det lettere at få
flere til at afsone i hjemlandet.
DokumentId
Journalnummer
B 107 - 2017-18 - Bilag 2: Udkast til beretning
1904093_0002.png
2
P.u.v.
Martin Henriksen
formand
B 107 - 2017-18 - Bilag 2: Udkast til beretning
1904093_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 107
Bilagsnr. Titel
1
Tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 107
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvor mange kriminelle udlændinge, som har fået dom for
ulovlig indrejse i hvert af de seneste 5 år, til udlændinge- og integrati‐
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange af de kriminelle udlændinge, som har fået dom
for ulovlig indrejse i hvert af de seneste 5 år, som er sendt til afsoning
i hjemlandet, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe‐
rens svar herpå
Spm. om nationalitetssammensætningen for de kriminelle udlændinge,
som har fået dom for ulovlig indrejse i hvert af de seneste 5 år, til ud‐
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om et højere strafniveau for at bryde et indrejseforbud efter mi‐
nisterens vurdering vil gøre det muligt at sende flere udlændinge til af‐
soning i hjemlandet, til udlændinge- og integrationsministeren, og mi‐
nisterens svar herpå
Spm. om Norges erfaringer med en højere straframme m.v., til udlæn‐
dinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor langt regeringen er med sin bestræbelser på at sende
hurtigt og effektivt til afsoning i hjemlandet m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om de økonomiske konsekvenser af forslaget for den danske stat
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorfor regeringen agter at stemme imod beslutningsforsla‐
get, til udlændinge- og integrationsministeren , og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor lange fængselsstraffe reelt skal være, for at man kan
sendes til afsoning i hjemlandet, til udlændinge- og integrationsmini‐
steren , og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan varetægtsfængsling påvirker muligheden for afso‐
ning i hjemlandet m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10