Til beslutningsforslag nr.
B 18
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Europaudvalget den [2. marts 2018]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om indførelse af en social protokol til
Lissabontraktaten.
[af Finn Sørensen (EL), Henning Hyllested (EL), Christian Juhl (EL) og Søren Søndergaard (EL)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 13. oktober 2017
og var til 1. behandling den 12. december 2017. Beslut‐
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Europaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <3> møder.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede‐
gjort for deres holdning til beslutningsforslaget:
Byggefagenes Samvirke
Spørgsmål
Udvalget har stillet <1> spørgsmål til beskæftigelsesmi‐
nisteren til skriftlig besvarelse, som forventes besvaret inden
2. behandlingen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance og Det Kon‐
servative Folkeparti er enige i, at økonomiske rettigheder i
EU ikke skal trumfe arbejdstagernes rettigheder. Vi finder
det endvidere væsentligt, at der ikke sker social dumping i
EU, og at medlemslandene og arbejdsmarkedets parter har
det fornødne råderum til at bekæmpe social dumping natio‐
nalt.
Partierne finder imidlertid ikke, at en social protokol som
foreslået af Enhedslisten er et hensigtsmæssigt middel. Par‐
tierne finder, at rækkevidden af forslaget er uklar, og at man
dermed overlader EU-Domstolen et stort fortolkningsansvar.
Da forslaget samtidig giver fagbevægelsen nogle rettigheder
i tilfælde af en arbejdskonflikt, vil forslaget kunne berøre
det danske arbejdsretlige system.
Partierne bemærker også, at forslaget fra den europæiske
fagbevægelse, som nærværende beslutningsforslag er base‐
ret på, indeholder en pligt for unionen til ikke at sænke alle‐
rede opnåede rettigheder. Partierne finder, at en sådan be‐
stemmelse kan være til hinder for f.eks. indeksering af bør‐
necheck, adgang til sociale ydelser og indkomsterstattende
ydelser såsom dagpenge og kontanthjælp, optjeningsprincip‐
per til sociale ydelser, SU til såkaldt vandrende arbejdstage‐
re og forhindre etableringen af en definition af, hvad en
vandrende arbejdstager overhovedet er.
Endelig gør partierne opmærksom på, at der blandt andre
lande i EU er ønsker om en styrket social dimension. Parti‐
erne ønsker ikke at overføre nye kompetencer til EU på det
sociale område, da det skal forblive nationale kompetencer,
herunder – men ikke begrænset til – spørgsmålet om lønvil‐
kår, arbejdsforhold og arbejdsmarkedets parters kompeten‐
ce. Såfremt Danmark fremsætter ønske om en social proto‐
kol, vil det styrke de kræfter i EU, der ønsker mere EU-re‐
gulering på det sociale område. En social protokol er således
udtryk for mere EU-regulering, og det er aftalepartierne
imod.
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti stemmer for forslaget. En
social protokol som foreslået af EFS (Den Europæiske Fag‐
lige Samarbejdsorganisation) vil beskytte de nationale regler
om faglige og sociale rettigheder og forhindre, at disse bli‐
ver underordnet de økonomiske friheder – reglerne om fri
bevægelighed af kapital, arbejdskraft, varer og tjenesteydel‐
ser. En sådan protokol er nødvendig for at sikre, at de øko‐
nomiske friheder ikke får forrang på bekostning af lønmod‐
DokumentId
Journalnummer