Folketingets Europaudvalg
Claus Larsen-Jensen (S)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Europaudvalget har i brev af 20. februar 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 1 (B
18), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Claus Larsen-
Jensen (S).
Spørgsmål nr. 1:
14. marts 2018
J.nr. 2017 - 7984
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt det er muligt
–
uden at foretage en ændring
af EU’s traktatgrundlag efter procedurerne i 48 TEU –
at vedtage en social proto-
kol som foreslået af Den Europæiske Faglige Samarbejdsorganisation og Enhedsli-
sten, jf. beslutningsforslag B 18 (samling 2017-18), som sikrer, at de faglige og so-
ciale rettigheder har forrang for den fri bevægelighed for personer, tjenesteydelser,
varer og kapital i tilfælde af konflikt mellem de to sæt af rettigheder.
Svar:
Jeg vil gerne uddybe de tre synspunkter, jeg fremførte under debatten om beslut-
ningsforslaget. Jeg sagde ved den lejlighed, at:
En social protokol som ønsket af Den Europæiske Faglige Samarbejdsor-
ganisation vil kræve en traktatændring.
Forslaget i realiteten vil aflive det indre marked.
EU-Domstolen både varetager hensynet til sociale rettigheder og hensynet
til økonomiske rettigheder.
Traktaten fastlår, at der er forbud mod restriktioner, der hindrer den fri udveksling
af tjenesteydelser eller frie etableringsret inden for Unionen.
Efter Domstolens praksis er restriktioner berettigede, hvis de anvendes:
Uden forskelsbehandling.
Er begrundet i tvingende samfundsmæssige hensyn og proportionale.
Et tvingende hensyn er efter domstolens praksis bl.a. hensyn til beskyttelsen af ar-
bejdstagerne.
I 1980’erne afsagde Domstolen fx nogle
domme, der statuerede, at
fællesskabsretten ikke er til hinder for, at værtsstaten pålægger tjenesteydere af føl-
ge lovgivningen eller kollektive aftaler om mindsteløn.
Domstolens praksis banede vejen for udstationeringsdirektivet i 1996. Direktivet
har til formål at finde en balance mellem hensynet til tjenesteydelsernes fri bevæ-
gelighed og hensynet til arbejdstagernes beskyttelse. Minimumsreglerne skal sikre
arbejdstagerne, og hensynet til tjenesteydelsers fri bevægelighed er sikret ved, at
medlemsstaterne som udgangspunkt ikke må kræve overholdelse af andre regler.
Direktivet er således ikke blot et minimumsdirektiv til beskyttelse af arbejdstager-
ne, men som udgangspunkt også et maksimumsdirektiv af hensyn til tjenesteydel-