Til beslutningsforslag nr.
B 64
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Europaudvalget den 13. april 2018
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om et midlertidigt stop for studielån til
udenlandske studerende.
[af Kenneth Kristensen Berth (DF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 19. januar 2018 og
var til 1. behandling den 23. februar 2018. Beslutningsfor‐
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Euro‐
paudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <2> møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til uddannelses- og
forskningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Enhedslisten er tilhængere af, at udlændinge kan komme
til Danmark og studere, ligesom danske studerende kan tage
til udlandet og studere. Danmark skal ikke være et lukket
land. Enhedslisten mener ligeledes, at EU-borgere skal kun‐
ne opnå ret til dansk SU og SU-lån på linje med tredjelands‐
borgere, så længe det sker i overensstemmelse med de reg‐
ler, som vi har vedtaget i Danmark.
Men forudsætningen for at få adgang til SU-lån i Dan‐
mark bør selvfølgelig være, at staten også har en reel mulig‐
hed for at for at inddrive gælden igen.
Enhedslisten har derfor som udgangspunkt den holdning,
at forudsætningen for, at SU-lån stilles til rådighed for uden‐
landske studerende er, at Danmark har en samarbejdsaftale
med moderlandet, som muliggør inddrivelse af gælden i det
tilfælde, at borgeren er flyttet tilbage til hjemlandet og mis‐
ligholder sin gæld.
Det er derfor også helt uacceptabelt, at EU har tilsidesat
de danske regler for adgang til SU og SU-lån i Danmark, og
med henvisning til arbejdskraftens fri bevægelighed kræver,
at Danmark forsat giver adgang til SU-lån til EU-borgere,
som arbejder i Danmark, på trods af, at Danmark ikke har
nogen mulighed for at inddrive gælden. Endnu mere proble‐
matisk er det, at EU tilsyneladende ikke ønsker at fremlæg‐
ge forslag, som skal lukke hullet i reglerne og muliggøre en
inddrivelse af den misligholdte gæld.
Enhedslisten har noteret sig, at Uddannelses- og forsk‐
ningsministeren fornyeligt har iværksat flere nationale initi‐
ativer for at imødegå problemet med misligholdt studiegæld
hos udenlandske statsborgere, som ikke kan indkræves. Her‐
iblandt bilaterale forhandlinger med flere lande om en ord‐
ning, som kan sikre en effektive inddrivelse af den mislig‐
holdte gæld. Enhedslisten har deltaget i drøftelsen af disse
initiativer og støtter dem.
Enhedslisten mener, at en midlertidig suspendering af ad‐
gangen til SU-lån for udenlandske studerende kan være et
effektivt redskab for at imødekomme problemet med mislig‐
holdt SU-gæld. Enhedslisten er dog af den opfattelse, at en
suspendering af adgangen til SU-lån forudsætter forudgåen‐
de forhandlinger med de pågældende lande om bilaterale af‐
taler for inddrivelse af misligholdt SU-gæld. Såfremt der ik‐
ke inden for et kort tidsrum kan opnås enighed om en bilate‐
ral aftale med de relevante lande, er Enhedslisten af den op‐
fattelse, at adgangen til SU-lån for borgere fra de pågælden‐
de lande bør suspenderes indtil, at der er fundet en løsning
på problemet med de manglende inddrivelsesmuligheder.
En sådan suspendering bør dog ikke gælde for udenland‐
ske studerende, som allerede har fået tilkendt retten til SU
og SU-lån i Danmark eller herboende flygtninge og deres
DokumentId
Journalnummer