SARI Acroup
Daka Denmark A/S
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Post 2020 - Renewable EnerRV Directive - RED II:
Kære Medlemmer af Europaudvalget
Dato: 11. december 2017
Daka Denmark i Løsning har i mere end 10 år produceret 2. generations biodiesel
med animalsk fedt af kategori 1 og kategori 2, som råvarer.
Årligt produceres ca. 55 mio. liter biodiesel af disse affaldsprodukter , der såle¬
des dækker ca. 1,9 % af Danmarks dieselforbrug i transportsektoren.
Side 1/1
Daka Denmark A/S
Lundagervej 21
8722 Hedensted
Tel. 7674 5111
Hidtil har vi nydt godt af dobbelttællingen for vort produkt, jf. ILUC Direktiv
2015/1513, Anneks IX, Part B, som har været en nødvendig forudsætning for af¬
sætning af 2. generations biodiesel.
Dobbelttællingen falder bort i den fremtidige lovgivning for perioden 2021-2030.
Det er således særdeles væsentligt, at de fremtidige betingelser muliggør fortsat
produktion af vor særdeles bæredygtige biodiesel, der har en meget stor C02 for¬
trængning på ca. 87 %.
Seneste udspil fra Council er 12 % andel af fornybar energi i transportsektoren i
2030. Af de 12 % skal de 3 % dækkes af avanceret biobrændstof. Bidraget fra elbi¬
ler tæller med en faktor 5, og bidraget fra el til tog tæller med en faktor 2,5. Med
energistyrelsens fremskrivning vil elbiler og el til tog bidrage med min st 6 % for¬
nybar energi i 2030.
Det vil efterlade mindre end 3% til 2. generations biobrændstoffer, eventuelle
konventionelle biobrændstoffer og andre bidrag til fornybar energi til transport¬
sektoren.
www.daka.dk
Vi er bekymrede og synes, at det vil være ærgerligt, at man potentielt udelukker
nok det mest miljøvenlige biobrændstof på markedet med en C02 fortrængning
på op til 87%, som hverken i etablerings eller driftsfasen har modtaget økonomisk
støtte, men som er afhængig af behørige rammebetingelser.