Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0201
Offentligt
1737107_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 2.3.2017
COM(2017) 201 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
ANDEN RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET
om den operationelle gennemførelse af den europæiske grænse- og kystvagt
DA
DA
kom (2017) 0201 - Ingen titel
1737107_0002.png
1. DEN EUROPÆISKE GRÆNSE- OG KYSTVAGT
BESKYTTELSE AF DE YDRE GRÆNSER
-
STYRKET
Beskyttelse af Den Europæiske Unions ydre grænser, herunder gennem den
europæiske grænse- og kystvagt, er et af hovedelementerne i den samlede europæiske
migrationspolitik, som Den Europæiske Union fører for at opfylde de øjeblikkelige og
de mellem- og langsigtede behov, der blev fastslået i den europæiske dagsorden for
migration.
Den europæiske grænse- og kystvagt følger konceptet og principperne for integreret
grænseforvaltning og samler - i en erkendelse af fælles ansvar - medlemsstaternes
grænsemyndigheder, herunder kystvagter i det omfang de udfører
grænsekontrolopgaver, i et solidt europæisk grænseagentur. Medlemsstaternes
primære rolle og kompetence for så vidt angår en styrkelse af kontrollen ved de ydre
grænser med udgangspunkt i deres egen eksisterende kapacitet på mere end
100 000 grænse- og kystvagter er helt afgørende for at nå dette mål. Beskyttelse af de
ydre grænser er en forudsætning for, at Schengenområdet uden kontrol ved de indre
grænser kan fungere normalt. De fælles investeringer og det fælles engagement for at
sikre, at den europæiske grænse- og kystvagt så hurtigt som muligt bliver operationel i
fuldt omfang, er et konkret udtryk for medlemsstaternes tilsagn om at dele ansvaret og
udvise solidaritet til gavn for fællesskabet.
Denne rapport gør status over de fremskridt, der er gjort siden den første rapport i
januar. Den identificerer desuden de skridt, som alle interesserede parter må tage for
at sikre, at den europæiske grænse- og kystvagt bliver fuldt ud operationel så hurtigt
som muligt. Agenturets bestyrelse spiller en særlig vigtig rolle. Den fungerer som det
forum, hvor den politiske prioritering af operationaliseringen af den europæiske
grænse- og kystvagt skal omsættes til konkrete foranstaltninger i forbindelse med
praktiske spørgsmål såsom dækning af behovene ved udsendelser til igangværende
fælles operationer eller puljer.
2. OPERATIONEL STØTTE TIL MEDLEMSSTATERNE
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning yder fortsat operationel
støtte i marken til medlemsstaterne i forbindelse med deres grænseforvaltning. Den
nye årlige cyklus
1
for udførelse af agenturets operationelle aktiviteter i medlemsstater
i frontlinjen blev indledt den 1. februar 2017, hvor agenturet udsendte omkring
1 350 grænsevagter og andet relevant personale til forskellige afsnit af EU's ydre
grænser.
På trods af disse omfattende udsendelser mangler de løbende operationer til stadighed
ressourcer, både hvad angår menneskelige ressourcer og teknisk udstyr, i forhold til
agenturets vurdering af behovene i henhold til risikoanalysen. Medlemsstaterne er
1
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning yder operationel støtte til
medlemsstater i frontlinjen gennem fælles operationer planlagt i det foregående år og under
hensyntagen til risikoanalyser. Bidragene kommer fra medlemsstaterne, og udsendelser aftales
på forhånd i forbindelse med de såkaldte årlige bilaterale drøftelser mellem agenturet og
medlemsstaterne. De seneste bidrag blev fastsat i december 2016 for at dække agenturets
forventede operationelle behov i 2017.
2
kom (2017) 0201 - Ingen titel
1737107_0003.png
nødt til at afhjælpe disse mangler for at sikre, at de operationelle mål med de fælles
operationer, nemlig at yde den nødvendige støtte til grænseafsnit i frontlinjen, ikke
undermineres, og at en sådan situation ikke i sidste ende forårsager en nødsituation,
der kræver iværksættelse af en hurtig grænseindsats.
Agenturets mest omfattende udsendelser vedrører på nuværende tidspunkt
migrationspresset mod den østlige Middelhavsrute, den centrale Middelhavsrute og
Vestbalkanruten.
2.1.
Udsendelse til medlemsstater i frontlinjen
Grækenland
Agenturet gennemfører tre forskellige operationer i Grækenland. Den fælles operation
Poseidon i Det Ægæiske Hav støtter Grækenlands grænsekontrol og gennemførelsen
af hotspottilgangen på øerne i Det Ægæiske Hav og erklæringen fra EU og Tyrkiet.
Den 1. marts 2017 vedtog Kommissionen den
femte rapport om de fremskridt, der er
gjort med hensyn til opfyldelsen af erklæringen fra EU og Tyrkiet
2
, som giver et mere
detaljeret overblik over agenturets indsats i denne henseende.
Agenturet har udsendt 740 medarbejdere som led i den fælles operation Poseidon,
herunder støtte til tilbagesendelsesoperationer, og 280 sikkerhedsofficerer er udsendt
af det græske politi med finansiel støtte fra agenturet. Udsendelsen omfatter desuden
to havpatruljefartøjer, fire kystpatruljefartøjer, otte kystpatruljebåde, et fastvinget
luftfartøj, 13 patruljevogne, fire busser og to køretøjer med termovision.
Agenturet er også til stede i forbindelse med fælles operationer, fleksible aktiviteter
og kontaktpunkter, og støtter Grækenlands grænsekontrol med udsendelsen af i alt
50 medarbejdere til den græsk-tyrkiske og den græsk-albanske landgrænse og
grænsen til Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien. Agenturet indledte
navnlig den 1. februar 2017 en ny operationel aktivitet i det nordlige Grækenland med
henblik på at udsende europæiske grænse- og kystvagthold til landgrænsen til Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og Albanien for at styrke
grænseovervågningen og forhindre irregulære sekundære bevægelser og yderligere
styrke EU's svar på udfordringerne på Vestbalkanruten. 12 medarbejdere blev udsendt
pr. 1. februar 2017, og yderligere ti medarbejdere blev udsendt pr. 13. februar 2017. I
henhold til den vedtagne operationelle plan skal der gradvist udsendes over
60 medarbejdere. I februar manglende man dog at udsende 42 medarbejdere, og tallet
pr. 1. marts forventes at være 39 medarbejdere.
Italien
Agenturet yder støtte i form af 272 udsendte til Italien og det centrale
Middelhavsområde
under
den
fælles
operation
Triton,
herunder
besætningsmedlemmer på det udstyr, der indsættes, og eksperter, som bistår med
gennemførelsen af hotspottilgangen. Udsendelsen støttes med tre luftfartøjer, to
2
COM(2017) 204 final.
3
kom (2017) 0201 - Ingen titel
1737107_0004.png
helikoptere, to havpatruljefartøjer og tre kystpatruljefartøjer. Støtten forventes at blive
øget yderligere i de kommende uger, når migrantstrømmen stiger.
Bulgarien
Agenturet bistår fortsat Bulgarien med at kontrollere landgrænserne, også med
henblik på at forhindre irregulære sekundære bevægelser. Støtten ydes gennem fælles
operationer, fleksible aktiviteter og kontaktpunkter, og agenturet er til stede ved den
bulgarsk-tyrkiske og den bulgarsk-serbiske landgrænse. Der er på nuværende
tidspunkt udsendt 152 medarbejdere, som får støtte fra seks hundepatruljer, syv
køretøjer med termovision, 40 patruljevogne, 7 CO
2
-detektorer og 39 SmartDeck-
kameraer.
2.2.
Udsendelse til andre medlemsstater
Vestbalkan
Ca. 100 medarbejdere er på nuværende tidspunkt udsendt til andre medlemsstater for
at bistå med grænseforvaltningen i den vestlige Balkanregion. De mest omfattende
udsendelser sker som led i fælles operationer, fleksible aktiviteter ved Kroatiens og
Ungarns landgrænser til Serbien, for at støtte grænseovervågningen og forhindre
irregulære sekundære bevægelser og yderligere styrke EU's svar på udfordringerne på
Vestbalkanruten. De udsendte medarbejdere støttes af syv hundepatruljer,
15 SmartDeck-kameraer, 26 patruljevogne og fem køretøjer med termovision.
Europæiske lufthavne
Som i de seneste år lancerede agenturet desuden den 1. februar 2017 den fælles
operation Focal Points Air, der fungerer som en permanent platform ved den ydre
luftgrænse, som skal øge det operationelle samarbejde mellem medlemsstaterne. I
henhold til den operationelle plan skal indsatsen omfatte 37 større europæiske
lufthavne i 24 medlemsstater (10 permanente og 27 midlertidige udsendelser) frem til
udgangen af januar 2018.
Agenturet bestræber sig på løbende at give udtryk for sine operationelle behov
gennem den såkaldte rullende offentlige indkaldelse, men medlemsstaterne bør
systematisk underrettes herom månedligt, og agenturet bør søge de nødvendige bidrag
via bilaterale kontakter med medlemsstaterne. Kommissionen støtter også denne
proces ved at lade manglerne fremgå af de ugentlige rapporter, der også præsenteres
for medlemsstaterne som led i mekanismen vedrørende integreret situationsforståelse
og -analyse.
Næste skridt
:
Medlemsstaterne bør
sikre, at de aftalte ressourcer altid stilles til rådighed for agenturet til de
løbende operationer og de obligatoriske puljer
tilvejebringe følgende ressourcer på basis af de på nuværende tidspunkt
konstaterede mangler:
4
kom (2017) 0201 - Ingen titel
1737107_0005.png
Mangler for Grækenlands vedkommende
(den fælles operation Poseidon)
14. februar-30. marts 2017: to helikoptere, et havpatruljefartøj; en kystpatruljebåd
(kun marts), to transportkøretøjer
April 2017: 24 medarbejdere,
transportkøretøjer
to
kystpatruljefartøjer,
en
kystpatruljebåd,
to
(fælles operation, fleksible aktiviteter ved Grækenlands nordlige landgrænse)
Marts 2017: 39 medarbejdere, 16 patruljevogne, en hundepatrulje, et køretøj med
termovision, to transportkøretøjer. April 2017: 58 medarbejdere, 23 patruljevogne, to
hundepatruljer, et køretøj med termovision, to transportkøretøjer
Mangler for Bulgariens vedkommende
(fælles operationer, fleksible aktiviteter og
kontaktpunkter)
1.-29. marts 2017
:
63 medarbejdere, 28 patruljevogne, 16 hundepatruljer, et køretøj
med termovision
29. marts-26. april 2017: 74 medarbejdere, 23 patruljevogne, 14 hundepatruljer, to
køretøjer med termovision
Mangler for Italiens vedkommende
(den fælles operation Triton)
17. marts-7. april 2017: 13 medarbejdere, et havpatruljefartøj, to kystpatruljefartøjer
7. april-5. maj 2017: fire medarbejdere, et havpatruljefartøj
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning bør
for at sikre, at operationerne og de obligatoriske puljer fungerer gnidningsløst
og effektivt månedligt oplyse medlemsstaterne om de nødvendige ressourcer
og proaktivt søge de nødvendige bidrag inden for rammerne af bilaterale
kontakter med medlemsstaterne.
3. FREMSKRIDT I FORBINDELSE MED GENNEMFØRELSEN AF DE
HØJST PRIORITEREDE OMRÅDER
Agenturets bestyrelse afholdt sit første møde i år den 8.-9. februar i Malta. Der blev
truffet en række vigtige beslutninger, hvilket fremgår af de respektive afsnit i
rapporten. Mødet i Malta gav også mulighed for at afholde et fælles plenarmøde med
Det Europæiske Asylstøttekontors bestyrelse, hvor begge agenturers rolle i
gennemførelsen
af
hotspotcentre,
dataindsamling,
dataanalyse
og
informationsudveksling samt det fremtidige strategiske samarbejde mellem
agenturerne blev drøftet. Ved denne lejlighed undertegnede agenturernes
administrerende direktører en samarbejdsplan vedrørende prioriteter for agenturernes
fælles aktiviteter for 2017-2018. Kommissionen bifalder det tættere samarbejde
mellem de to agenturer som en vigtig del af gennemførelsen af hotspottilgangen.
5
kom (2017) 0201 - Ingen titel
1737107_0006.png
Agenturet fremmer til stadighed gennemførelsen af fem prioriterede områder, som
Rådet (retlige og indre anliggender) fastsatte og godkendte på sit møde i april 2016.
3.1.
En styrkelse af grænse- og kystvagtens udrykningsstyrke, herunder den
obligatoriske sammenlægning af ressourcer
For så vidt angår den obligatoriske sammenlægning af ressourcer for at styrke
agenturets udrykningsstyrke, har medlemsstaterne bekræftet, at over
1 500 grænsevagter og andet personale er til rådighed for udrykningsstyrken. For at
give Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning mulighed for at
kontrollere, om grænsevagterne i puljen stemmer overens med de fastsatte profiler, og
tilrettelægge den nødvendige uddannelse bør medlemsstaterne stadig meddele
agenturet eksperternes navne.
På trods af opfordringer i den første statusrapport, som blev vedtaget den
25. januar 2017, blev der ikke givet nogen tilsagn om afhjælpning af manglerne, for
så vidt angår udrykningsstyrken. Ved udgangen af februar 2017 har kun
14 medlemsstater - Østrig, Bulgarien, Kroatien, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn, Litauen,
Nederlandene, Polen, Portugal, Rumænien og Slovenien - forpligtet sig til at yde
bidrag til denne pulje. Der er derfor stadig betydelig mangel på de fleste typer udstyr,
især køretøjer med termovision, hav- og kystpatruljefartøjer, kystpatruljebåde og
helikoptere, i forhold til det antal, som bestyrelsen har vedtaget.
Manglerne kan også delvist afhjælpes med agenturets egne operationelle ressourcer,
dvs. gennem rammeaftaler om leasingtjenester i forbindelse med luftovervågning og
leje af patruljevogne, men agenturet er også nødt til omgående at gentage sin
opfordring til at yde bidrag, således at de medlemsstater, der endnu ikke har gjort det,
kan afhjælpe de identificerede mangler for at sikre, at puljen er forsynet med alle
typer udstyr året ud.
Næste skridt:
Agenturet bør
omgående gentage sin opfordring til at yde bidrag, således at de
medlemsstater, der endnu ikke har gjort det, kan afhjælpe de identificerede
mangler i udstyrspuljen til hurtig udrykning.
Medlemsstaterne bør
afhjælpe de identificerede mangler i udstyrspuljen til hurtig udrykning senest
inden udgangen af marts 2017 for at sikre fuld kapacitet hele året. De
medlemsstater, der endnu ikke har bidraget til puljen, bør gøre en særlig
indsats
senest den 15. marts meddele agenturet navnene på de eksperter, der er til
rådighed for udrykningsstyrken, således at agenturet kan tilrettelægge den
nødvendige uddannelse og kontrollere, at grænsevagterne i puljen stemmer
overens med de fastsatte profiler
6
kom (2017) 0201 - Ingen titel
sikre, at de eksperter, som er udpeget til udrykningsstyrken i
overensstemmelse med de profiler, der er fastsat af bestyrelsen, rent faktisk er
til rådighed hele året.
Gennemførelse af forebyggende sårbarhedsvurderinger på grundlag af en
fælles metode
3.2.
Styrkelse af den forebyggende
kvalitetskontrol af Schengenområdets virkemåde
er
klart en politisk topprioritet for Den Europæiske Union. Agenturets nye mekanisme til
at vurdere sårbarheder i medlemsstaternes kapacitet til at håndtere nuværende og
fremtidige udfordringer ved de ydre grænser forventes at bidrage betydeligt til dette
fælles mål i de kommende måneder og år.
Agenturet gør en intensiv indsats for at gennemføre
sårbarhedsvurderinger
i
overensstemmelse med en fælles metode og den vedtagne tidsplan. Det andet møde i
Netværket for Sårbarhedsvurderinger blev afholdt den 25.-26. januar 2017 med
henblik på yderligere drøftelser med medlemsstaterne om indsamlingen af data om
den eksisterende kapacitet, som blev indledt den 18. januar 2017. Den skræddersyede
model for indsendelse af data og den måde, hvorpå agenturet har til hensigt at
håndtere fortrolige oplysninger indsamlet fra medlemsstaterne i den lukkede IT-
infrastruktur, blev forklaret nærmere. For at støtte medlemsstaterne i deres
bestræbelser på at indsamle og fremlægge oplysningerne i tide udsendte agenturet
midlertidigt personale til ni medlemsstater, der ønskede det, for at støtte dem i denne
udfordrende øvelse.
Den 24. februar, som var fristen for indsendelse af data, havde størstedelen af
medlemsstaterne (22) indsendt de krævede data. Syv af medlemsstaterne havde dog
indsendt ufuldstændige data, og syv medlemsstater har endnu ikke indsendt data.
I henhold til artikel 13 i forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt er
medlemsstaterne forpligtede til på agenturets anmodning at fremlægge de
oplysninger, der er nødvendige for, at agenturet kan foretage vurderingerne. Det er
klart, at indsendelsen af fuldstændige data om den eksisterende kapacitet er en
forudsætning for, at agenturet reelt kan indlede sårbarhedsvurderingen. Når agenturet
har adgang til oplysninger om den eksisterende kapacitet, gennemfører det på
baggrund af et sæt objektive kriterier en dybdegående analyse af medlemsstaternes
eksisterende kapacitet sammenholdt med relevante risikoindikatorer.
I denne henseende tjener de indsamlede oplysninger som afgørende grundlag for alle
delprocesser i sårbarhedsvurderingerne:
grundlæggende vurderinger af de enkelte medlemsstaters kapacitet til at
håndtere de aktuelle udfordringer ved de ydre grænser
simuleringsøvelser til at vurdere de fremtidige udfordringer ved de ydre
grænser i forbindelse med en række medlemsstater, som er identificeret i
henhold til metoden
mekanisme for nye trusler, der giver mulighed for en konstant screening af
situationen ved de ydre grænser, og som kan udløse en specifik
sårbarhedsvurdering.
7
kom (2017) 0201 - Ingen titel
1737107_0008.png
De grundlæggende vurderinger, der forventes at foreligge senest i april 2017, bør
allerede om nødvendigt føre til, at agenturets administrerende direktør fremsætter en
eller flere
henstillinger til den eller de pågældende medlemsstater om de
nødvendige foranstaltninger,
som den berørte medlemsstat skal træffe for at fjerne
de således konstaterede sårbarheder inden for en fastsat tidsfrist. Henstillingerne bør
tage højde for agenturets risikoanalyse, den berørte medlemsstats bemærkninger og
resultaterne af Schengenevalueringsmekanismen.
Da et af sårbarhedsvurderingernes hovedmål er - især for de medlemsstater, der står
over for specifikke og uforholdsmæssigt store udfordringer - at identificere mulige
omgående konsekvenser ved de ydre grænser og efterfølgende konsekvenser for
Schengenområdets virkemåde, bør den administrerende direktørs henstillinger -
som
en prioritet - fokusere på de mest akutte sårbarheder
i forbindelse med de aktuelle
udfordringer ved de ydre grænser, der påvirker Schengenområdets virkemåde
negativt.
Når resultaterne af simuleringsøvelserne foreligger senest ved udgangen af
oktober 2017, bør det, om nødvendigt, overvejes at fremsætte en anden runde
henstillinger vedrørende de fremtidige udfordringer ved de ydre grænser.
Næste skridt:
Medlemsstaterne bør
for så vidt angår de medlemsstater [Østrig, Danmark, Tyskland, Grækenland,
Malta, Portugal og Spanien], der ikke overholdt fristen for indsendelse af de
nødvendige oplysninger om de eksisterende ressourcer, indsende
oplysningerne snarest og under alle omstændigheder senest den
10. marts 2017
for så vidt angår alle medlemsstater, hurtigt besvare anmodninger fra
agenturet om supplerende oplysninger, navnlig hvis de indsendte oplysninger
er ufuldstændige, for at sikre, at alle oplysninger foreligger senest den
10. marts 2017.
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning bør
sikre, at det prioriteres at indkredse de mest hastende sårbarheder baseret på
de første resultater af sårbarhedsvurderingen og andre oplysninger
foretage grundlæggende vurderinger af de nuværende udfordringer for alle
medlemsstaterne senest inden udgangen af april 2017
på grundlag af resultaterne af de grundlæggende vurderinger bør den
administrerende direktør inden udgangen af maj 2017 om nødvendigt
fremsætte henstillinger til de relevante medlemsstater om som en prioritet at
håndtere de mest akutte sårbarheder.
8
kom (2017) 0201 - Ingen titel
1737107_0009.png
3.3.
Støtte til tilbagesendelse
Agenturet organiserer stadig flere tilbagesendelsesoperationer. Mellem den 12. januar
og den 27. februar 2017 organiserede agenturet 44 flyvninger med henblik på
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med i alt 2 116 tilbagesendte i 2017.
Siden den 7. januar 2017 er
tre nye puljer
af henholdsvis observatører og ledsagere
ved tvangsmæssig tilbagesendelse og tilbagesendelsesspecialister til rådighed ved
disse indsatser. Pr. 20. februar 2017 har 25 medlemsstater bidraget til disse puljer ved
at stille 518 af de nødvendige 690 eksperter til rådighed.
Medlemsstater, der ikke
har bidraget til puljerne - Cypern, Sverige, Liechtenstein og Schweiz
-
skal gøre
det snarest.
Alle medlemsstaterne skal
afhjælpe manglerne,
især for så vidt angår
puljen af ledsagere ved tvangsmæssig tilbagesendelse, som kun er nået op på
386 eksperter af de i alt 600 nødvendige eksperter.
Medlemsstaterne bør i
samarbejde med agenturet sikre, at den kompetence og ekspertise, der er nødvendig
for at varetage tilbagesendelsesrelaterede opgaver, er tilstrækkeligt repræsenteret i
puljen af tilbagesendelsesspecialister. Det er af særlig betydning i betragtning af det
stigende antal tilbagesendelsesoperationer sammenlignet med de seneste år og i lyset
af det behov for tilbagesendelsesaktioner, der kan opstå i de kommende måneder.
Det er nødvendigt at sikre klarhed, for så vidt angår de praktiske fremgangsmåder og
reglerne vedrørende udsendelse af puljemedlemmer samt deres operationelle opgaver
og juridiske ansvar. Agenturet skal definere disse elementer for at sikre faste rammer
for puljernes arbejde og sikre, at de er klar til udsendelse.
Som følge af ikrafttrædelsen af forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt
har agenturet mulighed for - på eget initiativ- at sikre tilrettelæggelsen af
tilbagesendelsesoperationer baseret på månedlige oplysninger fra medlemsstaterne om
deres vejledende planlægning af deres tilbagesendelsesoperationer, herunder om
antallet af personer i udsendelsesposition og om de tredjelande, hvortil der sker
tilbagesendelse. Medlemsstaterne indsender endnu ikke regelmæssigt disse
oplysninger og bør snarest begynde at gøre det, således at instrumentets potentiale kan
udnyttes fuldt ud.
Agenturet bør - for at håndtere den ekstra arbejdsbyrde og fuldt ud leve op til
forventningerne til det nye mandat - træffe omgående foranstaltninger for at sikre, at
ledige stillinger besættes, og at det budget, der er afsat til tilbagesendelsesaktiviteter,
bruges fuldt ud.
I sin meddelelse om en mere effektiv tilbagesendelsespolitik i EU - en ny
handlingsplan
3
, som blev offentliggjort samme dag som denne rapport, foreslår
Kommissionen, at agenturet skal træffe yderligere foranstaltninger i de kommende
måneder for yderligere at intensivere sin støtte til medlemsstaterne i forbindelse med
deres tilbagesendelsesaktiviteter. Fremskridtene vil blive vurderet i den næste rapport
om operationaliseringen af den europæiske grænse- og kystvagt.
3
COM(2017) 200.
9
kom (2017) 0201 - Ingen titel
1737107_0010.png
Næste skridt:
Agenturet bør
definere de praktiske fremgangsmåder, regler og operationelle opgaver og det
juridiske ansvar for udsendelsen af puljens medlemmer for at sikre, at puljerne
er klar til udsendelse senest inden udgangen af maj
besætte de ledige stillinger, der er afsat til tilbagesendelsesaktiviteter, senest i
juni 2017
sikre, at de finansielle midler, der er afsat til tilbagesendelsesaktiviteter,
bruges fuldt ud.
Medlemsstaterne bør
bidrage til puljerne - hvis de endnu ikke har gjort det [Cypern, Italien,
Sverige, Liechtenstein og Schweiz] - senest inden udgangen af marts
afhjælpe manglerne i puljerne og sikre, at alle profiler er tilstrækkeligt
repræsenteret, senest inden udgangen af marts
omgående begynde hver måned at indsende oplysninger om den vejledende
planlægning af nationale tilbagesendelsesoperationer, herunder om antallet af
personer i tilbagesendelsesposition og om de tredjelande, hvortil der sker
tilbagesendelse.
Oprettelse af en klagemekanisme for Det Europæiske Agentur for
Grænse- og Kystbevogtning
3.4.
For så vidt angår
klagemekanismen,
blev der indgivet to nye klager til agenturet i
perioden mellem midten af januar og midten af februar 2017. Den ansvarlige for
grundlæggende rettigheder afviste dog begge.
Agenturet skal fortsat forbedre formidlingen af oplysninger om mekanismen,
herunder den visuelle adgang til klageformularer på agenturets hjemmeside samt
omdelingen af relevante materialer i papirform på de steder, hvortil agenturets
udsendelser finder sted.
Den ansvarlige for grundlæggende rettigheder forventes i 2017 at få bevilget endnu en
stilling som støtte til varetagelsen af sine opgaver. Den relevante
ansættelsesprocedure er endnu ikke indledt. Agenturet skal desuden yderligere
undersøge personalebehovet hos den ansvarlige for grundlæggende rettigheder i lyset
af den mulige arbejdsbyrde, der er forbundet med gennemførelsen af mekanismen på
lang sigt, samt integreringen af de grundlæggende rettigheder i agenturets
operationelle aktiviteter.
10
kom (2017) 0201 - Ingen titel
1737107_0011.png
Næste skridt:
Agenturet bør
forbedre formidlingen af informationsmaterialer om klagemekanismen,
herunder sikre bedre adgang til klageformularer på agenturets hjemmeside,
senest inden udgangen af marts.
Bane vej for et bedre operationelt samarbejde med prioriterede
tredjelande gennem en standardstatusaftale
3.5.
For så vidt angår agenturets operationelle samarbejde med prioriterede tredjelande
gav bestyrelsen på sit møde den 8.-9. februar den administrerende direktør
bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en samarbejdsaftale med Niger.
Den 25. januar 2017 vedtog Kommissionen henstillinger til Rådet om bemyndigelse
til at indlede forhandlinger med Serbien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien om de nødvendige
statusaftaler
for udsendelse af europæiske grænse-
og kystvagthold til de pågældende lande. Kommissionen bifalder de hurtige
fremskridt i Rådet og håber på hurtig vedtagelse af de relevante afgørelser om
indledning af formelle forhandlinger. De pågældende tredjelandes kompetente
myndigheder skal ikke desto mindre afslutte de nødvendige interne procedurer for
forhandling af aftaler med Kommissionen. Serbien og Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien forventes at afslutte de nødvendige interne procedurer i de
kommende uger. Kommissionen er i løbende kontakt med de to landes myndigheder,
således at de formelle forhandlinger kan indledes, så snart de to lande er klar.
Kommissionen agter at indgå aftaler med Serbien og Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien så hurtigt som muligt.
Næste skridt:
Rådet bør
hurtigt give bemyndigelse til, at der indledes forhandlinger med Serbien og
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien om de respektive
statusaftaler.
Kommissionen er
i løbende kontakt med Serbien og Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien og klar til at indlede forhandlingerne, så snart det formelle
mandat er vedtaget.
3.6.
Hjemstedsaftale
Kommissionen bifalder, at agenturet og Polen har afsluttet de tekniske drøftelser og
paraferet udkastet til en hjemstedsaftale den 23. januar 2017. Udkastet til en
hjemstedsaftale præciserer og fastsætter, blandt andet, agenturets retlige status og
immuniteter, privilegier og skattefritagelser, som agenturet, dets medarbejdere og
deres familie indrømmes, det nøjagtige anvendelsesområde for den diplomatiske
status, som visse medarbejderkategorier tildeles, og den europæiske uddannelse i
11
kom (2017) 0201 - Ingen titel
1737107_0012.png
Warszawa. Den indeholder desuden bestemmelser om agenturets nye hovedkvarter i
Warszawa.
På sit møde den 8.-9. februar 2017 godkendte bestyrelsen udkastet til
hjemstedsaftalen og gav den administrerende direktør mandat til at indgå aftalen på
vegne af agenturet. I henhold til den polske lovgivning skal udkastet til aftale
ratificeres af det polske parlament, inden det undertegnes endeligt.
Næste skridt:
Polen og Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning bør
indgå hjemstedsaftalen i henhold til de respektive procedurer senest den
7. april 2017. I denne henseende opfordres det polske parlament til at
ratificere aftalen inden denne dato.
4. EUROPÆISK SAMARBEJDE OM KYSTVAGTFUNKTIONER
Med henblik på etablering af et europæisk samarbejde mellem myndigheder, der
varetager kystvagtfunktioner
4
, blev mandaterne for henholdsvis Det Europæiske
Agentur for Grænse- og Kystbevogtning, Det Europæiske Agentur for
Søfartssikkerhed og EU-Fiskerikontrolagenturet ændret samtidig i oktober 2016. De
tre agenturer spiller en afgørende rolle i at yde fælles informations-, overvågnings- og
uddannelsestjenester til nationale myndigheder og tilrettelægge og gennemføre
operationer med flere formål inden for havovervågning.
Midt i 2016 blev der på Europa-Parlamentets initiativ lanceret et EU-pilotprojekt, som
skulle udvikle og teste de pågældende tjenester og operationer med flere funktioner i
tæt samarbejde med og for de nationale myndigheder. Projektet vil blive afsluttet midt
i 2017.
Kommissionen arbejder tæt sammen med de tre agenturer for at sikre fuld
samhørighed mellem de forskellige politikområder.
4.1.
Integreret maritim information
Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed leverer sine integrerede maritime
tjenester baseret på skibsrapporteringssystemer og andre overvågningsværktøjer til
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning og EU-
Fiskerikontrolagenturet til fordel for de relevante samfund.
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning leverer de tjenester, det
modtager fra Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed, via det europæiske
grænseovervågningssystems (EUROSUR) fusionstjenester i form af støtte til grænse-
og kystvagter og til fælles operationer koordineret af Det Europæiske Agentur for
Grænse- og Kystbevogtning. Disse tjenester omfatter opdagelse, identifikation og
4
Kystvagtfunktioner kan omfatte maritim sikkerhed, eftersøgning og redning, grænsekontrol,
fiskerikontrol, toldkontrol, generel retshåndhævelse og miljøbeskyttelse.
12
kom (2017) 0201 - Ingen titel
1737107_0013.png
sporing af fartøjer, detektering af anomalier og overvågning af afgangssteder, hvilket i
høj grad øger situationsforståelsen for forholdene til søs og grænse- og kystvagternes
reaktionsevne.
De tjenester, som Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed yder til EU-
Fiskerikontrolagenturet, gør det nemmere at opdage "ulovligt, urapporteret og
ureguleret fiskeri". Pr. 19. januar 2017 leverer EU-Fiskerikontrolagenturet via Det
Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed et vigtigt manglende datasæt, nemlig data
om fiskerfartøjer
5
, til Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning, som
videregiver det til grænse- og kystvagter.
Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed leverer også udvalgte dele af sine
integrerede maritime tjenester til en række brugere uden for EU som led i
støtteprogrammer (herunder uddannelse og kapacitetsopbygning) til tredjelande i
området omkring Middelhavet, Sortehavet og Det Kaspiske Hav med henblik på at
lokalisere ulovlige udtømninger i havet og forurenerne.
4.2.
1.
Fælles maritime overvågningstjenester
Fjernstyrede luftfartøjssystemer (RPAS)
Et vigtigt manglende redskab til havovervågning er brugen af fjernstyrede
luftfartøjssystemer, som dækker det operationelle behov mellem satellitbilleder og fly
til havpatruljering. Derfor har Rådet og Europa-Parlamentet afsat 67 mio. EUR for
perioden 2017-2020 til etablering af en fælles tjeneste for fjernstyrede
luftfartøjssystemer til havovervågning under Det Europæiske Agentur for
Søfartssikkerhed sammen med Det Europæiske Agentur for Grænse- og
Kystbevogtning og EU-Fiskerikontrolagenturet. I 2016 har de tre agenturer sammen
udarbejdet udbudsbetingelser, og den rammeaftale, der blev indgået i februar 2017,
omfatter fjernstyrede luftfartøjssystemer med både lang rækkevidde og lodret
start/landing. Efter en indledende fase på tre måneder, inklusive tekniske accepttest,
vil denne fælles tjeneste for fjernstyrede luftfartøjssystemer være operationel pr.
juni 2017. Flyvetilladelser skal udstedes af de civile luftfartsmyndigheder.
Med henblik på at fremme de nationale myndigheders brug af tjenesten for
fjernstyrede luftfartøjssystemer vil den blive demonstreret i maj 2017 i det vestlige
Middelhav, hvor den merværdi, som den kan tilføre grænsekontrol, eftersøgning og
redning, fiskerikontrol og overvågning af havforurening, vil fremgå.
Med henblik på at håndtere de særlige faktorer, der gør sig gældende for det østlige
Middelhavsområde, planlægger Det Europæiske Agentur for Grænse- og
Kystbevogtning at teste brugen af fjernstyrede luftfartøjssystemer med lang
holdbarhed i denne region senere i 2017, hvilket vil bidrage til de tre agenturers
videreudvikling af tjenesten for fjernstyrede luftfartøjssystemer.
5
Fartøjsovervågningssystem (FOS).
13
kom (2017) 0201 - Ingen titel
1737107_0014.png
2.
Tjeneste for fastvingede luftfartøjer
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning har på nuværende tidspunkt
tre rammeaftaler om overvågningsflyvninger med flere formål. Det Europæiske
Agentur for Grænse- og Kystbevogtning har udviklet en webportal, der giver
operatører i de tre agenturer og medlemsstaterne direkte adgang, f.eks. til
videostreaming i realtid og rapportering. Der vil blive undertegnet en ny rammeaftale
om luftovervågning i fjerde kvartal af 2017.
4.3.
Kapacitetsopbygning og operationer med flere funktioner
EU-Fiskerikontrolagenturet udvikler på nuværende tidspunkt, sammen med Det
Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning og Det Europæiske Agentur for
Søfartssikkerhed, retningslinjer for samarbejde mellem agenturerne om
havovervågning.
Alle de elementer, der er beskrevet ovenfor, tjener ét operationelt formål, nemlig at
udnytte de tilgængelige oplysninger, tjenester og ressourcer bedst muligt i forbindelse
med operationer med flere formål, der gennemføres af agenturerne i Middelhavet
sammen med og for de nationale myndigheder.
Næste skridt:
Alle de myndigheder i medlemsstaterne, der udfører kystvagtopgaver, bør
bruge de tjenester, som Det Europæiske Agentur for Grænse- og
Kystbevogtning, Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed og EU-
Fiskerikontrolagenturet tilbyder, som led i EU's samarbejde om
kystvagtfunktioner.
Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerhed bør
gøre den fælles tjeneste for fjernstyrede luftfartøjssystemer operationel senest
i maj 2017.
for
Grænse-
og
Kystbevogtning
og
EU-
Det Europæiske Agentur
Fiskerikontrolagenturet bør
fuldt ud og som en prioritet udnytte den fælles tjeneste for fjernstyrede
luftfartøjssystemer i det centrale Middelhavsområde senest i juni 2017.
De tre agenturer bør
som pilotprojekt undersøge, hvordan de oplysninger og tjenester, der leveres
som led i EU-samarbejdet om kystvagtfunktioner, også kan bruges til fordel
for tilstødende tredjelande, især i Middelhavsområdet.
14
kom (2017) 0201 - Ingen titel
5. KONKLUSIONER
Den anden rapport viser, at alle interesserede parter fortsat har arbejdet intensivt med
at iværksætte aktiviteterne og redskaberne i henhold til forordningen om den
europæiske grænse- og kystvagt for så hurtigt som muligt at sikre en styrket kapacitet
til at beskytte de ydre grænser.
Navnlig har de fleste medlemsstater indsendt de nødvendige oplysninger med henblik
på sårbarhedsvurderingen, hvilket er et vigtigt skridt for at opnå en effektiv
forebyggende tilgang. De hurtige fremskridt i Rådet i form af den forventede hurtige
vedtagelse af Rådets afgørelser om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede de
formelle forhandlinger med Serbien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien om statusaftalerne viser, at operationaliseringen af den europæiske
grænse- og kystvagt fortsat er en politisk prioritet.
Medlemsstaterne bør dog træffe yderligere foranstaltninger for snarest at sikre fuld
operationel kapacitet for udrykningsstyrken, navnlig afhjælpe manglerne i
udstyrspuljen til hurtig udrykning, og videreføre den fælles indsats for at støtte
medlemsstater i frontlinjen i den effektive forvaltning af de ydre grænser med de
nødvendige udsendelser til de igangværende fælles operationer. Medlemsstaterne skal
også
udnytte
det
styrkede
agenturs
potentiale
til
bistand
til
tilbagesendelsesoperationer ved at underrette agenturet om deres vejledende
planlægning af tilbagesendelsesoperationer.
Kommissionen opfordrer Rådet til at drøfte fremskridtene med udgangspunkt i denne
rapport og godkende de foreslåede konkrete skridt hen imod operationaliseringen af
den europæiske grænse- og kystvagt.
I foråret 2017 vil Kommissionen igen aflægge rapport om de fremskridt, der er gjort
med at styrke de ydre grænser.
15