MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. november 2017
2017-6128
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 8. november 2017 stillet
mig følgende spørgsmål 110 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 110:
Transport-, bygnings- og boligministeren bedes kommentere forslaget fra ITD
og Danske Busvognmænd vedr. udstationeringsdirektivet, jf. TRU alm. del.
bilag 24, set i forhold til de gældende regler for international bustransport og
cabotage samt den kommende revision af busforordningen.
Svar:
Reglerne om udstationering fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 96/71/EF af 16. december 1996 om udstationering af arbejdstagere som led i
udveksling af tjenesteydelser. Reglerne udgør rammen for den frie udveksling
af tjenesteydelser, og formålet er at beskytte udstationerede arbejdstagere og
sikre lige konkurrencevilkår mellem udenlandske og lokale virksomheder.
Udstationeringsdirektivet fastsætter, at den udstationerede arbejdstager har ret
til et sæt af minimumsrettigheder i den medlemsstat, hvor opgaven udføres.
Disse minimumsrettigheder omfatter bl.a. mindsteløn, mindste antal betalte
årlige feriedage samt maksimal arbejdstid og minimal hviletid.
Den 31. maj 2017 fremsatte Europa-Kommissionen et forslag om særlige regler
i forbindelse med udstationering i vejtransportsektoren og håndhævelse af reg-
lerne. Kommissionens formål med forslaget er at sikre en mere effektiv og hen-
sigtsmæssig anvendelse og håndhævelse af udstationeringsreglerne indenfor
vejtransportsektoren.
Forslaget om en sektorspecifik regulering skal også ses i lyset af, at reglerne kan
være vanskelige at håndhæve i praksis, og at medlemslandene har forskellig
praksis på området.
Kommissionen foreslår, at der fastsættes en tærskel, over hvilken det er værts-
medlemsstatens satser for mindsteløn og betalt ferie, der gælder i tilfælde af
internationale transporter. Kommissionen foreslår, at tærsklen ikke finder an-
vendelse på cabotagekørsel eftersom, at hele transporten foregår inden for én