Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0320 Bilag 10
Offentligt
1839072_0001.png
EFK-udvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. december 2017
J nr. 2015-3797
EFK-udvalget har i brev af 30. november 2017 stillet mig følgende spørgsmål 63
alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niko-
laj Villumsen, EL.
Spørgsmål 63
Vil ministeren oplyse, hvilken dansk lovgivning og eventuelle internationale
aftaler der vil kunne anvendes af regeringen til at påvirke en etablering af
Nord Stream 2-forbindelsen, såfremt denne planlægges med en alternativ
linjeføring nord om Bornholm?
Svar
Energistyrelsen modtog den 3. april i år en ansøgning fra Nord Stream 2 AG
om tilladelse til den del af to parallelle rørledninger (Nord Stream 2-
projektet), som forudses at skulle ligge på dansk havområde i Østersøen øst
og syd om Bornholm.
Jeg orienterede umiddelbart efter modtagelse af ansøgningen EFK-udvalget
herom, og redegjorde i den forbindelse for den relevante lovgivning vedrø-
rende rørledningsprojektet (orientering vedlægges). Følgende uddrag kan
fremhæves:
Tilladelse til anlæg af transitrørledninger kan gives af Energistyrel-
sen. Lovgrundlaget for at give en tilladelse til anlæg af transitrørled-
ninger er Kontinentalsokkelloven og statens højhedsret over søterri-
toriet. Kontinentalsokkelloven implementerer bl.a. FN’s Havretskon-
vention, som Danmark har undertegnet og vil skulle efterleve. I med-
før af FN’s Havretskonvention er Danmark
forpligtet til, med respekt
for ressourcer og miljø, at tillade anlæggelse af transitrørledninger
på kontinentalsoklen, om end man bl.a. kan anvise, hvor på konti-
nentalsoklen sådanne skal føres igennem. Danmark har ikke tilsva-
rende pligt på søterritoriet, men kan give tilladelse hertil. Der kan stil-
les vilkår om, at rørledninger skal nedlægges uden for dansk søterri-
torium, hvor en lang række hensyn af fortrinsvis miljø- og sikker-
hedsmæssig karakter kan lægges til grund for en sådan beslutning,
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
kom (2017) 0320 - Bilag 10: Kopi af EFK alm. del - svar på MFU spm. 63 om, hvilken dansk lovgivning og eventuelle internationale aftaler der vil kunne anvendes af regeringen til at påvirke en etablering af Nord Stream 2-forbindelsen, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1839072_0002.png
som f.eks. hensynet til miljøet, maritim trafik, fiskerihensyn, kulturarv,
kommerciel udnyttelse af maritime områder, visse militære hensyn o.
lign.
Det samme fremgår desuden af svar på spørgsmål 5 (L 43), som blev sendt til ud-
valget den 1. november 2018 og det brev, som jeg sendte til Folketinget i januar
2016 vedrørende svar afgivet til Folketingets Europaudvalg den 14. december
2009. Sidstnævnte indeholder en detaljeret redegørelse for regelgrundlaget, der lå
til grund for tilladelse til det første Nord Stream-projekt samt mulighederne for at
sige nej.
Det bemærkes, at Folketinget den 30. november 2017 vedtog regeringens forslag
til lov om ændring af lov om kontinentalsoklen (Tilladelse til visse rørledningsanlæg
på søterritoriet) (L 43). Loven forudses at træde i kraft 1. januar 2018. Overgangs-
bestemmelserne i forslag til lov om ændring af lov om kontinentalsoklen indebærer,
at verserende ansøgninger på tidspunktet for lovens ikrafttrædelse, også vil skulle
behandles efter de ændrede regler. Det betyder, at hvis ansøgningen fra Nord
Stream 2 AG ikke er færdigbehandlet 1. januar 2018, da vil ansøgningen skulle
behandles efter den ændrede kontinentalsokkellov.
Nord Stream 2 AG har ansøgt om en linjeføring parallelt med de eksisterende Nord
Stream 1-rørledninger, som krydser dansk søterritorium. En alternativ linjeføring
nord om Bornholm er derfor på nuværende tidspunkt ikke aktuel. Såfremt selskabet
ansøger om en sådan, vil det afhænge af den konkrete ruteføring
herunder om
den er inden for eller uden for dansk søterritorium
hvilke muligheder Danmark har
for at påvirke etableringen.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2