EFK-udvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. december 2017
J nr. 2015-3797
EFK-udvalget har i brev af 30. november 2017 stillet mig følgende spørgsmål 63
alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niko-
laj Villumsen, EL.
Spørgsmål 63
Vil ministeren oplyse, hvilken dansk lovgivning og eventuelle internationale
aftaler der vil kunne anvendes af regeringen til at påvirke en etablering af
Nord Stream 2-forbindelsen, såfremt denne planlægges med en alternativ
linjeføring nord om Bornholm?
Svar
Energistyrelsen modtog den 3. april i år en ansøgning fra Nord Stream 2 AG
om tilladelse til den del af to parallelle rørledninger (Nord Stream 2-
projektet), som forudses at skulle ligge på dansk havområde i Østersøen øst
og syd om Bornholm.
Jeg orienterede umiddelbart efter modtagelse af ansøgningen EFK-udvalget
herom, og redegjorde i den forbindelse for den relevante lovgivning vedrø-
rende rørledningsprojektet (orientering vedlægges). Følgende uddrag kan
fremhæves:
Tilladelse til anlæg af transitrørledninger kan gives af Energistyrel-
sen. Lovgrundlaget for at give en tilladelse til anlæg af transitrørled-
ninger er Kontinentalsokkelloven og statens højhedsret over søterri-
toriet. Kontinentalsokkelloven implementerer bl.a. FN’s Havretskon-
vention, som Danmark har undertegnet og vil skulle efterleve. I med-
før af FN’s Havretskonvention er Danmark
forpligtet til, med respekt
for ressourcer og miljø, at tillade anlæggelse af transitrørledninger
på kontinentalsoklen, om end man bl.a. kan anvise, hvor på konti-
nentalsoklen sådanne skal føres igennem. Danmark har ikke tilsva-
rende pligt på søterritoriet, men kan give tilladelse hertil. Der kan stil-
les vilkår om, at rørledninger skal nedlægges uden for dansk søterri-
torium, hvor en lang række hensyn af fortrinsvis miljø- og sikker-
hedsmæssig karakter kan lægges til grund for en sådan beslutning,
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/2
www.efkm.dk