Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. september 2018
J nr.
2015-3797
Energi- Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 14. august stillet mig følgende
spørgsmål 314 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 314
Vil ministeren redegøre for, hvorledes miljøaspektet kan anvendes i forhold til en
eventuel dansk afvisning af den alternative linjeføring for Nord Stream 2, herunder
om der er forskel på miljøargumentet i forhold til Nord Stream 1, forstået således, at
der med Nord Stream 2 ikke er en behovssituation, der kan begrunde en miljøpå-
virkning? Hvilke EU-regler er der for at anvende miljøargumenter til at afvise et
projekt set i forhold til projektets behovsbegrundelse?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, som har oplyst følgende, hvortil
jeg kan henholde mig:
”Lovgivningen
ifm. tilladelse til transitrørledninger
Der skal i forhold til de lovgivningsmæssige rammer for anlæg af transitrørledninger
skelnes mellem kontinentalsokkelområdet og søterritoriet, der er det ydre territorial-
farvand, som ligger fra 0-12
sømil fra kysten. Danmark er i medfør af FN’s Havrets-
konvention forpligtet til, med respekt for ressourcer og miljø, at tillade anlæg af
transitrørledninger på dansk kontinentalsokkelområde, idet man dog bl.a. kan anvi-
se, hvor på kontinentalsoklen sådanne skal føres igennem. Forpligtelsen er ikke
udstrakt til søterritoriet. Danmark er således ikke internationalt forpligtet til at tillade
anlæg af transitrørledninger på søterritoriet, men kan give tilladelse hertil.
Ifølge lovgivningen om miljøvurderinger og kontinentalsoklen foretages der ikke en
behovsvurdering i forhold til et konkret transitrørledningsprojekt, men kun en vurde-
ring af de miljø- og sikkerhedsmæssige aspekter.
For så vidt angår de miljømæssige aspekter er de indeholdt i miljøvurderings-
reglerne og gælder f.eks. hensynet til miljøet, herunder maritim trafik, fiskerihen-
syn, menneskers liv og sundhed, større menneske- og naturskabte katastroferisici
og ulykker. Det gælder også interesser i forhold til f.eks. kulturarv, kommerciel ud-
nyttelse af maritime områder og visse militære hensyn, f.eks. hensynet til sikkerhe-
den i forhold til militære anlæg, øvelsesterræner, depoter mv.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
www.efkm.dk
Side 1/2