Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0481 Bilag 2
Offentligt
1824136_0001.png
Grund- og nærhedsnotat: Forslag til Europa-Parlamentets og rådets forordning om
ændring af Europa-Parlamentets og rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 af
22. oktober 2014 om statut for finansiering af europæiske politiske partier og
europæiske politiske fonde
KOM (2017) 0481
Revideret notat (notatet er revideret i forhold til det notat, der blev oversendt til Folketinget Europaudvalg den
16. oktober 2017). Ændringer er markeret med streg i marginen)
1. Resumé
Kommissionen har den 13. september 2017 stillet forslag til ændringer af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om statut for finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde. Dansk
sprogversion er modtaget den 18. september 2017. Formålet med forslaget er at forbedre gennemsigtigheden, sikre
behørig fordeling og anvendelse af de begrænsede ressourcer fra EU-budgettet og dermed styrke den reelle
repræsentation af europæiske borgere gennem europæiske politiske partier.
Forslaget omhandler bl.a., hvem der kan stå bag registreringen af et europæisk politisk parti, en ændring i
fordelingen af midler til europæiske partier og fonde, en ændring i medfinansieringskravet, en tilføjelse om krav af
gennemsigtighed, en præcisering af myndighedens beføjelser ved håndhævelse af reglerne, samt en udskydelse af
evalueringsrapporten.
Kommissionen påpeger i forslaget, at det ikke vil have konsekvenser for den samlede støtte og forslaget vil således
ikke have væsentlige økonomiske konsekvenser for medlemslandene.
Regeringen støtter generelt forslagets overordnede formål. Fra dansk side finder man dog, at medfinansiering er et
godt instrument til at sikre kvaliteten af de forskellige udgifter. Samtidig bør forslaget indrettes således, at
kontrolkrav ikke betyder, at ældre partier fremmes over nyetablerede partier.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2017) 481 final af 13. september 2017 fremsendt forslag om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 af 22.
oktober 2014 om statut for finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske
fonde. Forslaget er oversendt til Rådet den 18. september 2017 i dansk sprogversion. Forslaget
er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 224 og på artikel 106a i traktaten om oprettelse af det
Europæiske Atomenergifællesskab og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
I sin rapport om valget til Europa-Parlamentet i 2014 (COM/2015/0206 final) konstaterede
Kommissionen, at der stadig skal ydes en indsats for at øge borgernes deltagelse og valgets
inklusivitet, styrke den europæiske dimension af den politiske debat, vende tendensen til lav
valgdeltagelse, yderligere styrke den demokratiske legitimitet af
EU’s beslutningsprocedure,
samt fremhæve tilknytningen mellem nationale og europæiske partier og forbedre den politiske
ansvarlighed.
kom (2017) 0481 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og fonde
Efter debat på Europa-Parlamentets plenarmøde i marts 2017, vedtog Parlamentet en
beslutning den 15. juni 2017, hvor det opfordrede Kommissionen til at foreslå en revision af
den nuværende forordning med henblik på at afhjælpe dens svagheder, navnlig hvad angår
medfinansieringsniveauet og muligheden for medlemskab i flere partier for medlemmer af
Europa-Parlamentet.
3. Formål og indhold
Ændringsforslagene til forordningen har til formål at forbedre de nuværende regler, forbedre
gennemsigtigheden, sikre behørig fordeling og anvendelse af EU-budgettet
og dermed styrke
den reelle repræsentation af europæiske borgere gennem europæiske politiske partier.
Med henblik på at opnå dette foreslår Kommissionen bl.a. følgende ændringer af forordning
(EU) nr. 1141/2014:
at oprettelsen af et europæisk politisk parti kun kan foretages af nationale partier og ikke
længere enkeltpersoner (ændring af artikel 3 stk. 1, litra b). Dette foreslås for at sikre
bedre forankring i medlemsstaterne af de europæiske partier.
at det nuværende medfinansieringskrav på 15 pct. nedsættes til 10 pct. for europæiske
politiske partier og 5 pct. for europæiske politiske fonde (ændring af artikel 17, stk. 4).
Dette sænkes, da de europæiske politiske partier og fonde har haft vanskeligt ved at
opfylde det nuværende medfinansieringskrav.
at der indføres krav om, at europæiske politiske partier på deres offentlige websteder
skal offentliggøre dets politiske program, logo, samt oplysninger om kønsfordelingen
mellem kandidaterne ved det seneste valg til Europa-Parlamentet og mellem dets
medlemmer af Europa-Parlamentet, for at kunne modtage støtte (indsættelse af ny
bestemmelse i form af artikel 18, stk. 3a). Dette foreslås for at sikre klarhed og
gennemsigtighed for EU-borgere.
at ændre fordelingsnøglen, så det faste støttebeløb, der fordeles i lige store dele mellem
de tilskudsberettigede europæiske partier reduceres fra 15 pct. til at udgøre 5 pct.
Ligeledes forhøjes det beløb, som fordeles blandt de tilskudsberettigede europæiske
politiske partier i forhold til deres andel af valgte medlemmer til Europa-Parlamentet fra
85 pct. til 95 pct. (ændring af artikel 19. stk. 1). Dette foreslås for at forbedre
proportionaliteten af EU-støtten ved at knytte den tættere sammen med
repræsentationen i Europa-Parlamentet.
at give tilsynsmyndigheden for europæiske politiske partier og fonde mulighed for at
håndhæve reglerne mere effektivt ved at præcisere myndighedens beføjelser (ændringer
af artikel 27). Dette gøres for at tydeliggøre EU-domstolens retspraksis om, at en
begunstigende forvaltningsakt kan tilbagekaldes med tilbagevirkende gyldighed inden for
en rimelig frist, uden at tilsidesætte den ved akten begunstigedes forventning om, at
retsakten var lovlig.
at Europa-Parlamentets anvisningsberettigede skal kunne inddrive uberettiget udbetalte
beløb fra enkeltpersoner (ændring af artikel 30). Dette foreslås for at sikre EU's
finansielle interesser og omdømme.
at den gældende forordnings revisionsklausul tilpasses, således at evalueringsrapporten
først skal offentliggøres primo 2022, så eventuelle ændringer i nærværende forordning
kan inkluderes.
kom (2017) 0481 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og fonde
1824136_0003.png
Kommissionen forventer, at man efter behandlingen i Rådet og Europa-Parlamentet vil kunne
implementere ændringerne inden næste planlagte valg til Europa-Parlamentet i 2019.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt en formuleret holdning.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at de foreslåede ændringer er i fuld overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da man kun på EU-plan kan fastsætte regler vedrørende statut for
finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde. Regeringen deler
denne vurdering.
6. Gældende dansk ret
Der er ikke umiddelbart nationale regler i Danmark for finansiering af europæiske partier og
europæiske politiske fonde.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vurderes ikke
at have væsentlige økonomiske konsekvenser.
8. Høring
I forbindelse med udarbejdelse af regeringens holdning til det foreliggende forslag, har
Udenrigsministeriet udsendt en høring til danske opstillingsberettigede partier til Folketinget og
Europa-Parlamentet. Fristen var sat til den 1. november 2017. Der er modtaget ét svar på
høringen fra partiet Venstre, Danmarks Liberale Parti.
Af svaret fremgår det, at partiet Venstre finder, at Kommissionens anbefaling om, at kun
nationale partier og deres medlemmer af Europa-Parlamentet, kan drive et parti, er positivt, da
det reducerer muligheden for at udnytte systemet og få flere EU-midler, end de ville være
berettigede til at opnå på grundlag af deres parlamentariske repræsentation.
Desuden støtter partiet Venstre at sænke medfinansieringsgraden fra 15 pct. til 10 pct. ved
tildeling af støttemidler til europæiske politiske partier.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den generelle forventning er, at en bred kreds af medlemslande og medlemmer af Europa-
Parlamentet er positivt stemte over for forslagets formål.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslagets overordnede formål.
Fra dansk side finder man dog, at medfinansiering er et godt instrument til at sikre kvaliteten af
de forskellige udgifter. Regeringen er derfor i udgangspunktet skeptisk overfor at sænke
medfinansieringsgraden.
kom (2017) 0481 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og fonde
For så vidt angår de foreslåede ændringer i fordelingssystemet, mener regeringen, at forslaget
bør indrettes således, at kontrolkrav ikke betyder, at ældre partier fremmes over nyetablerede
partier.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.