Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0548 Bilag 1
Offentligt
1807900_0001.png
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0002.png
Regeringen er ikke færdig med at analysere og vurdere forslaget og dets kon-
sekvenser, men regeringen konstaterer, at jernbanetransport generelt er dyrt
og for lidt konkurrencedygtig i forhold til sammenlignelige transportformer,
og at forslaget på en række punkter markant trækker i den forkerte retning i
forhold til at sikre en konkurrencedygtig jernbanesektor. Regeringen vil der-
for arbejde for en balanceret tilgang til regulering af passagerrettighederne
på jernbaneområdet, således at reglerne beskytter og tilgodeser passagerer-
ne, samtidig med at der sikres rimelige rammevilkår for jernbaneaktørerne.
Regeringen vil endvidere arbejde for at begrænse EU's mulighed for at fast-
sætte regler om rejser, som ikke er grænseoverskridende, samt at de nationale
økonomiske konsekvenser ved forslaget mindskes, og at der ikke fastsættes
regler, som vil have en begrænset anvendelighed i forhold til de administrati-
ve og økonomiske byrder, som reguleringen medfører.
2. Baggrund
Den nuværende forordning 1371/2007 om jernbanepassagerers rettigheder og
forpligtelser trådte i kraft i 2007 og fastsætter en række rettigheder og forplig-
telser for jernbanepassagerer i EU. Rettighederne finder primært anvendelse i
tilfælde, hvor en rejse afbrydes eller ved behov for assistance til handicappede
m.fl. samt ved erstatning for personskade etc.
I 2013 udarbejdede Kommissionen en rapport om anvendelsen af forordnin-
gen, hvor det konkluderes, at forordningen på flere områder opfattes som
uklar, og at dette fører til en uensartet anvendelse og håndhævelse i medlems-
staterne. Endvidere blev der identificeret følgende konkrete problemområder:
i.
ii.
iii.
iv.
v.
vi.
der er for lavt et kendskab blandt passagererne til, og oplysning om, de-
res passagerrettigheder;
medlemsstaterne anvender i meget vid omfang en række fritagelser fra
forordningen;
rettighederne for personer med handicap og personer med nedsat mo-
bilitet er utidssvarende;
klagesagsbehandlingen er utilstrækkelig og håndhævelsesorganernes
roller og opgaver upræcise;
bestemmelserne om ”gennemgående billetter” er uklare;
jernbanevirksomheder er dårligere stillet end andre transportvirksom-
heder, da de ikke er fritaget fra at yde erstatning ved force majeure.
Side 2/28
En konsekvensanalyse, som Kommissionen udarbejdede i 2016/2017, bekræf-
tede tilstedeværelsen af de nævnte problemområder.
Ifølge Kommissionen medfører den uensartede anvendelse og håndhævelse af
forordningen, at passagerernes rettigheder svækkes, samt at konkurrencen
blandt jernbanevirksomhederne forringes.
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0003.png
Kommissionen har derfor ved COM (2017) 548 af 27. september 2017 frem-
sendt forslag til omarbejdning af forordningen. Forslaget er modtaget i Rådet
den 27. september 2017 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91, stk. 1, litra a og skal ved-
tages af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindelige lovgivningsproce-
dure, jf. traktatens artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Det overordnede formål med Kommissionens forslag er at sikre ensartede og
harmoniserede niveauer for beskyttelsen af passagerer i den kollektive trafik i
EU samt skabe lige konkurrencevilkår for jernbanesektoren. For at nå dette
mål er det ifølge Kommissionen nødvendigt delvis at tilpasse passagerrettighe-
derne i jernbanesektoren til dem, som gælder for andre transportformer, samt
at tydeliggøre reglerne for derved at understøtte en ensartet anvendelse og
håndhævelse inden for hele EU.
Kommissionen fremhæver, at styrkede passagerrettigheder vil give bedre be-
skyttelse til passagerer i det liberaliserede marked, som påtænkes med fjerde
jernbanepakke.
Med Kommissionens forslag til omarbejdelse af den gældende forordning er
der foretaget en generel gennemskrivning, hvor flere bestemmelser tydeliggø-
res, uden at retstilstanden dog ændres. Der foretages også en række konse-
kvensrettelser som følge af, at ny lovgivning er trådt i kraft. Der er også flere
steder indsat henvisning til det kommende tilgængelighedsdirektiv, således at
tilgængelighedskravene i dette direktiv finder anvendelse på de informationer
og oplysninger i forslaget, som rettes mod personer med handicap m.fl.
Med forslaget foretages også en række indholdsmæssige ændringer, som æn-
drer retstilstanden. Der gives et overblik over de væsentligste af disse nedenfor.
Fritagelser
Fritagelse af visse tjenester fra forordningens anvendelsesområde er ifølge
Kommissionen et særtræk for jernbaneområdet. Kommissionen anfører dog, at
fritagelserne er en alvorlig hindring for anvendelsen af forordningen, hvorfor
disse ønskes begrænset.
Kommissionen foreslår derfor, at forordningens anvendelsesområde udvides,
således at en række bestemmelser i forordningen
altid
finder anvendelse, uan-
set at medlemsstaterne har fritaget en eller flere jernbanetransporttjenester fra
forordningens anvendelsesområde.
Efter den gældende forordning kan fx bybaner og regionalbaner fritages fra
kravene i forordningen i sin helhed, men med forslaget vil en række bestem-
Side 3/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0004.png
melser i forordningen om fx erstatningsansvar og handicaprettigheder fremad-
rettet ikke kunne fraviges.
Det skal bemærkes, at fritagelserne i forordningen ikke pt. anvendes i Dan-
mark.
Forsinkelse m.m.
Kommissionen anfører, at det i nogle medlemslande kan være vanskeligt for
jernbanevirksomheder at få erstatning fra en tredjepart, som bærer ansvaret
for en forsinkelse, hvorfor Kommissionen foreslår, at forordningen eller natio-
nal lovgivning ikke må fortolkes som om, at jernbanevirksomhedernes mulig-
hed for regreskrav begrænses. Forordningen må heller ikke fortolkes som om,
at passagerernes ret til at søge erstatning i overensstemmelse med anden rele-
vant lovgivning begrænses.
For at ligestille jernbaneområdet med andre transportformer foreslås det også,
at der indsættes en force majeure fritagelse, således at jernbanevirksomheder-
ne fremadrettet ikke kan pålægges at betale erstatning i tilfælde af hændelser,
som jernbanevirksomheden kan bevise var force majeure.
Kommissionens foreslår endvidere en række øvrige ændringer for at tydeliggø-
re og styrke passagerernes rettigheder ved forsinkelse og bringe disse på linje
med andre transportformer. Når jernbanevirksomhederne m.fl. fx efter de nu-
værende regler ved forsinkelse på 60 minutter skal tilbyde omlægning af rejsen,
så foreslås det, at omlægningen ikke må medføre forøgede omkostninger for
passageren, ligesom passagerens rejseklasse/middel som udgangspunkt ikke
må nedklassificeres, og passageren heller ikke må pålægges at betale ekstra i
tilfælde af opklassificering. Den nye rejse skal også være sammenlignelig med
den oprindelige rejse i forhold til skift, rejsetid og i særdeleshed i forhold til
tilgængelighed for personer med handicap.
Efter den gældende forordning skal jernbanevirksomheder ved forsinkelse på
over 60 minutter tilbyde måltider eller forfriskninger til berørte passagerer,
men det foreslås, at jernbanevirksomhederne fremadrettet skal kunne tage
hensyn til, hvor lang leveringstid og hvilke omkostninger det vil have at frem-
skaffe måltiderne m.m.
Det foreslås også, at ved gentagne forsinkelser på under 60 min. i et periode-
eller abonnementskorts gyldighedsperiode, skal forsinkelserne kunne akkumu-
leres, og jernbanevirksomheden skal yde passageren erstatning i overensstem-
melse med forsinkelsen.
Af forslaget fremgår endvidere, at stationsledere på stationer med over 10.000
daglige passagerer skal sørge for at koordinere deres drift med relevante jern-
banevirksomheder m.fl. i en beredskabsplan, for at minimere eller undgå
Side 4/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0005.png
driftsforstyrrelser. Beredskabsplanen skal også sikre, at der gives evt. strandede
passagerer bistand og information.
Endelig foreslås det, at stationsledere m.fl. skal have pligt til at stille realtidsda-
ta vedrørende tog til rådighed for relevante jernbanevirksomheder m.fl. for at
undgå forsinkelser etc.
Befordringskontrakt m.m.
For at bringe rettighederne på jernbaneområdet på linje med andre transport-
former foreslår Kommissionen et generelt forbud mod forskelsbehandling i
befordringskontrakter på grundlag af en kundes nationalitet eller bopæl eller
på grundlag af en jernbanevirksomhed eller billetudsteders etableringssted i
Unionen. Forbuddet skal dog ikke gælde i forhold til sociale rabatter.
Kommissionen anfører endvidere, at jernbanevirksomhederne med den gæl-
dende forordning kan omgå reglerne i forordningen ved at sælge særskilte bil-
letter
til en samlet rejse i stedet for ”gennemgående billetter” (flere rejser i én
billet). Kommissionen foreslår derfor, at når en passager modtager særskilte
billetter til en samlet rejse, så skal rettighederne vedr. oplysning, assistance,
bistand og erstatning som udgangspunkt være ens med dem, som gælder for en
”gennemgående
billet”.
Personer med handicap m.fl.
En væsentlig del af Kommissionens forslag vedrører udvidelse og opdatering af
rettighederne for personer med handicap og personer med nedsat mobilitet, da
disse anses for at være utidssvarende og utilstrækkelige. Kommissionen ønsker
endvidere
at opfylde FN’s konvention om rettigheder for personer med handi-
cap.
Det foreslås derfor, at de eksisterende adgangsregler for personer med handi-
cap også skal gælde i forhold til personlige hjælpere, og at adgangsreglerne skal
åbne op for, at en person med handicap m.fl. skal kunne ledsages af en hjælpe-
hund. Personer med handicap m.fl. skal endvidere kunne rekvirere oplysninger
om stationer og tilknyttede faciliteters tilgængelighed og ikke som i dag kun
jernbanetjenesternes tilgængelighed.
Det foreslås også, at når der kører tog, skal der altid være assistance til rådig-
hed for personer med handicap m.fl. på stationer og i tog. Jernbanevirksomhe-
derne m.fl. skal dog ligesom efter de gældende regler have besked senest 48
timer, før behovet opstår.
Det foreslås også, at personer med handicap m.fl. skal kunne købe billet i toget
uden ekstra omkostninger, når billetten ikke kan købes på afgangsstationen.
Side 5/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0006.png
Jernbanevirksomheder m.fl. skal med forslaget også have pligt til at videregive
besked til andre jernbanevirksomheder m.fl. om, at en person med handicap
skal have assistance, når denne person har en billet som består af flere rejser.
Det foreslås desuden, at jernbanevirksomheder m.fl. skal være ansvarlige for og
erstatte tabet eller beskadigelsen af bevægelseshjælpemidler og bevægelsesan-
ordninger m.m. Erstatningen skal svare til udgiften til genanskaffelse eller re-
paration, og jernbanevirksomheden m.fl. skal bestræbe sig på at stille et mid-
lertidigt hjælpemiddel til rådighed for den berørte person.
Endelig foreslås det, at der indsættes regler om uddannelse af personale i for-
hold til at imødekomme behovene hos personer med handicap m.fl. Efter disse
regler skal jernbanevirksomheder m.fl. bl.a. sørge for relevant uddannelse af
deres personale, specielt når disse yder assistance til personer med handicap, at
personalet får regelmæssige genopfriskningskurser, samt at tilskynde ansatte
m.m. som har et handicap til at medvirke i uddannelsen.
Oplysning om passagerrettigheder
Kommissionen anfører, at passagererne ikke modtager tilstrækkelig oplysning
om deres rettigheder, hvorfor Kommissionen foreslår, at information om pas-
sagerernes rettigheder og forpligtelser også skal fremgå af elektroniske billet-
ter, og at det altid skal fremgå af alle billetter, hvor passageren kan finde nær-
mere information ved aflysning, forsinkelse etc.
Det foreslås også, at jernbanevirksomheder m.fl. skal have pligt til at oplyse
passagererne om deres rettigheder, både på togstationer og i tog.
Håndhævelse, klage m.m.
Kommissionen anfører, at passagerernes klagemuligheder ofte er mangelfulde
og administreres forskelligt i medlemsstaterne, hvorfor det foreslås, at jernba-
nevirksomheder, billetudstedere, stationsledere og infrastrukturforvaltere på
stationer med mere end 10.000 daglige passagerer inden for deres ansvarsom-
råder skal indføre klageordninger vedrørende forslagets rettigheder og forplig-
telser. Samtidig foreslås indsat en række nærmere frister m.m. for klagesags-
behandlingen.
Der foreslås også indsat en række nærmere regler om de nationale håndhævel-
sesorganers klagesagsbehandling, herunder bl.a. klagemuligheder, frister samt
værneting.
For at modvirke en uensartet håndhævelse af forordningen foreslås endvidere
indsat en række nærmere regler om de nationale håndhævelsesorganers opga-
ver, håndhævelsesforanstaltninger samt pligt til at offentliggøre statistik om
aktiviteter m.m.
Side 6/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0007.png
Delegation til Kommissionen
Kommissionen foreslår, at Kommissionen får beføjelse til at vedtage delegerede
retsakter for at inflationstilpasse det beløb, som jernbanevirksomhederne efter
de gældende regler skal udbetale ved død eller tilskadekomst. Kommissionen
ønsker endvidere beføjelse til at kunne ændre:
i.
ii.
iii.
bilag I om uddrag af CIV-reglerne;
bilag II om mindstemål af oplysninger som skal gives af jernbanevirk-
somhederne og billetudstederne;
bilag III om minimale standarder for servicekvalitet.
Side 7/28
Beføjelsen til at ændre i bilagene ønskes for at kunne tage hensyn til ændringer
i CIV-reglerne, og den teknologiske udvikling.
Det foreslås endvidere, at der indføres bestemmelser om den nærmere frem-
gangsmåde ved vedtagelse af delegerede retsakter, herunder mulighed for tids-
begrænsning, forlængelse, indsigelse og tilbagekaldelse af beføjelsen samt de
nærmere frister.
Andre ændringer
Kommissionen konstaterer, at cykling er populært og har en stigende indflydel-
se på mobilitet og turisme, hvorfor det foreslås, at jernbanevirksomheder kun
skal kunne afvise eller begrænse medtagning af cykler af sikkerheds- eller
driftshensyn.
Kommissionen foreslår også, at der foretages ændringer i de bilag, som udmøn-
ter bestemmelserne i forordningen. Konkret foreslås en mindre ændring af
bilag II (mindstemål af oplysninger som skal gives af jernbanevirksomhederne
og billetudstederne) samt en helt ny affattelse af bilag III (minimale standarder
for servicekvalitet), og at der fastsættes et helt nyt bilag IV (procedure for kla-
gebehandling for nationale håndhævelsesorganer).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse, og tidspunktet for Europa-Parlamentets
behandling kendes endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Med Kommissionens forslag omarbejdes den eksisterende forordning, og der
foreslås ikke nævneværdige ændringer i den gældende forordnings anvendel-
sesområde, hvorfor regeringen vurderer, at nærhedsprincippet i en snæver
juridisk forstand er overholdt.
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0008.png
6. Gældende dansk ret
Forslaget berører gældende lovgivning om Jernbanenævnet:
i.
ii.
Lov nr. 686 af 27. maj 2015 (jernbaneloven)
BEK nr. 1136 af 22. september 2015 (bekendtgørelse om jernbanenæv-
net)
Side 8/28
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes på nuværende tidspunkt ikke at medføre ændringer af lov-
givning, udover måske mindre tilpasninger på bekendtgørelsesniveau. Rege-
ringen vil dog analysere behovet for ændringer yderligere.
Statsfinansielle konsekvenser
Der er på nuværende tidspunkt ikke foretaget en analyse af de statsfinansielle
konsekvenser af forslaget, men det må formentlig forventes, at forslaget vil
medføre bebyrdende økonomiske konsekvenser for staten. Regeringen vil ana-
lysere forslaget nærmere, og det er regeringens forventning at have et overblik
over de forventede statsfinansielle konsekvenser i løbet af foråret 2018.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der er på nuværende tidspunkt ikke foretaget en analyse af de samfundsøko-
nomiske konsekvenser ved forslaget. Regeringen vil analysere forslaget nærme-
re, og det er regeringens forventning at have et overblik over de forventede
samfundsøkonomiske konsekvenser i løbet af foråret 2018.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der er på nuværende tidspunkt ikke foretaget en analyse af de erhvervsøkono-
miske konsekvenser af forslaget, men det må formentlig forventes, at forslaget
vil medføre bebyrdende økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Regerin-
gen vil analysere forslaget nærmere, og det er regeringens forventning at have
et overblik over de forventede erhvervsøkonomiske konsekvenser i løbet af
foråret 2018.
8. Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
transport, bygning og bolig med frist for bemærkninger den 11. oktober 2017.
Der er modtaget høringssvar med indholdsmæssige bemærkninger fra Er-
hvervsflyvningens Sammenslutning, Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsen,
Danske Handicaporganisationer, Danmarks Rejsebureau Forening, Arriva,
Trafikselskaberne i Danmark og DSB. De indkomne bemærkninger er refereret
nedenfor.
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0009.png
Erhvervsflyvningens sammenslutning
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at delta-
ge i denne høring.
Jernbane er ikke ES ressortområde, som er flyvning.
Alligevel ønsker ES at gøre opmærksom på Force Majeure emnet. Det behand-
les i forslaget, men der synes at mangle en definition af, hvad der opfattes som
Force Majeure og dermed, hvordan det påvirker evt. erstatning.
Forbrugerrådet Tænk
Passagerpulsen
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk har modtaget udkast til forslag om
jernbane-passagerers rettigheder og forpligtelser.
Grundlæggende er det positivt at Kommissionen ønsker at sidestille jernbane-
passagers rettigheder med passagerer, som benytter luft-, sø- og bustransport.
Der bør være gen-kendelige og ensartede rejseregler og rettigheder i hele EU,
uanset hvilken transport-form vi bruger. Vi bakker desuden op om forordnin-
gens mål om at styrke handicappedes rettigheder, når de rejser med tog.
En del af forordningens tiltag er imidlertid allerede virkelighed i Danmark,
hvorfor mange af de foreslåede ændringer desværre ikke betyder store forbed-
ringer for togpassagerer i Danmark.
Vi mener:
Ang. gennemgående billetter:
Forordningens Artikel 10, stk. 1 bør pålægge jernbanevirksomhederne mere
præcise krav om udstedelse af gennemgående billetter, særligt fordi EU selv
tilstræber et frit og liberaliseret togmarked. Flere aktører på nationalt niveau
kan både bidrage til øget konkurrence og afledte fordele heraf, men også mang-
lende sammenhæng for passagererne. Gennemgående billetter sikrer bedre
sammen-hæng i rejsen for togpassagererne, hvilket er en afgørende faktor for
passagertilfredsheden.
Skrappere krav kunne f.eks. være at indføre krav om gennemgående billetter
ved kortere rejser, hvor to eller flere selskaber opererer, eller stille krav om at
togselskaber som efterfølger et andet ved udbud ikke må forringe billetudbud-
det, og som minimum skal videreføre tidligere gennemgående billettyper.
Ang. kompensation ved forsinkelser/aflysninger
Jernbaneselskaberne bør pålægges skrappere krav om kompensationer i tilfæl-
de af forsinkelser og/eller aflysninger. Vi mener at man som passager rimelig-
Side 9/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0010.png
vis må kunne forvente bedre rettidighed over årene, bl.a. som følge af forbedret
teknologi, elektrificering mm, således at kravene om kompensation bør stram-
mes. Herunder skal det især sikres, at kompensation faktisk bliver udbetalt i de
tilfælde, hvor passagererne har krav på den. I det omfang teknologien muliggør
det, bør der ske en automatiseret udbetaling af kompensationen.
Danske Handicaporganisationer
Danske Handicaporganisationer (DH) har følgende bemærkninger:
Det er vigtigt, at mennesker med handicap spontant og selvstændigt kan rejse
med kollektiv transport, heriblandt jernbanen. Det er afgørende for den per-
sonlige frihed og dermed muligheden for en aktiv deltagelse i samfundet.
DH mener, der er mange positive ændringer i udkastet, der er til fordel for
mennesker med handicap. Det er f.eks. meget positivt, at der nu er en reference
til FN’s Handicapkonvention i forordningen.
Det er også positivt, at medlemsstaterne ikke længere kan fritage tilrådigheds-
stillelse af assistance og erstatning for beskadigede hjælpemidler.
Derudover er det et fremskridt, at der stilles krav om tilgængelighed, her-
iblandt, at der er reference til det kommende tilgængelighedsdirektiv.
Vi ser det også som positivt, at det nu skal være muligt at købe billetter i toget
uden ekstra omkostninger, hvis der hverken er et billetkontor eller en tilgænge-
lig billetautomat på stationen. Ligeledes er det godt, at der skal tages hensyn til
behovene hos mennesker med handicap ved videreførelse eller omlægning af
rejsen ved forsinkelser.
Det er desuden godt, at der nu er krav til at uddanne personalet, og at der skal
være assistance til rådighed på alle tidspunkter, når der kører tog.
Desuden er der forslag om, at der foruden den nuværende lovgivning på områ-
det også skal være en forpligtelse til, at stationsledere på større stationer skal
udarbejde en beredskabsplan, her er der også fokus på mennesker med handi-
cap og tilgængelighed.
Der skal være bedre information til passagerne om deres rettigheder. Og hånd-
hævelsesorganets opgaver er bedre specificeret, ligesom der er forslag om at
etablere en tilgængelig klagemulighed.
DH mener, at forslaget kan udbygges yderligere for at sikre personer med han-
dicap bedre muligheder for at rejse med jernbane.
Side 10/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0011.png
DH mener, at der skal stilles konkrete krav til uddannelsen af personale i stil
med ECAC Doc 30 i luftfarten. Her tænker vi også på personale, der er i indi-
rekte kontakt med passagerer (som f.eks. rengøringspersonale, der ofte bloke-
rer handicaptoiletter). Desuden mener vi, at det vil være en fordel at inddrage
handicaporganisationerne i tilrettelæggelsen af uddannelsen. Det har vi gode
erfaringer med fra andre transportsektorer.
Desuden mener vi, at man kan være endnu mere specifik i forhold til det natio-
nale håndhævelsesorgan, bl.a. ved at stille krav om regelmæssig kontrol af assi-
stancen.
Som nævnt ovenfor er det positivt, at der stilles krav om tilgængelighed, bl.a.
med referencer til det kommende tilgængelighedsdirektiv. DH mener, at man
som udgangspunkt skal gøre al digital information tilgængelig og henvise til det
kommende tilgængelighedsdirektiv generelt (der er f.eks. ikke reference til det-
te i artikel 33 om tilgængelig klagebehandlingsprocedure), når det gælder digi-
tal information. Derudover mener vi, at tilgængelige versioner af anden infor-
mation skal stilles til rådighed generelt, ikke kun ved forespørgsel. Desuden
skal det være tydeligt, at der findes tilgængelige versioner.
Danmarks Rejsebureau Forening
Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) er en brancheorganisation for danske
rejsebureauer, og har eksisteret siden 1938. DRF repræsenterer i dag over 100
forskellige rejsebureauer, hvis omsætning skønnes at udgøre 70 % af den sam-
lede omsætning på 26 mia. kr. inden for rejsebureaubranchen.
Foreningens medlemmer består både af fritidsrejsebureauer, der tilbyder rejser
med rutefly og enkelte med charterfly samt erhvervsrejsebureauer.
Generelle bemærkninger
DRF vil gerne takke for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med
revisionen af forordning om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
(2017/0237).
Overordnet er Danmarks Rejsebureau Forening positivt stillet overfor for det
fremsatte forordningsforslag. Det ville dog være hensigtsmæssigt såfremt der i
forordningens kapitel IV, artikel 18 blev indsat en begrænsning for det antal af
overnatninger, som en jernbanevirksomhed måtte afholde i tilfælde af forsin-
kelser, på linje med bestemmelserne i buspassagerers rettigheder (Forordning
181/2011, artikel 21), Sø-passagerers rettigheder (Forordning 1177/2010, artikel
17) samt det af Kommissionen fremsatte revisionsforslag til luftpassagerers
rettigheder (COM(2013)0130, artikel 9).
Foruden at bringe forordningen på linje med andre gældende passagerret-
tigheder, vil en sådan begrænsning ligeledes harmonere med ansvarsbegræns-
Side 11/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0012.png
ningerne for arrangører af pakkerejser i det allerede vedtagne pakkerejsedirek-
tiv (2015/2302).
Herudover finder Danmarks Rejsebureau det ikke hensigtsmæssigt, at billetud-
stedere i artikel 9, nr. 2 samt artikel 18, nr. 1 pålægges informationsforpligtel-
ser, som jernbanevirksomheden allerede er underlagt. Foruden at der vil være
tale om dobbeltarbejde, må det alt andet lige være jernbanevirksomheden der
er nærmest til at give passageren de relevante informationer.
Trafikselskaberne i Danmark
På vegne af Trafikselskaberne i Danmark og under hensyntagen til den korte
svarfrist, sender vi hermed vores bemærkninger til det foreliggende udspil fra
Kommissionen.
Vores primære opmærksomhedspunkter er følgende:
Udvidelse af definitionen af handicappede m.v.
Man udvider i artikel 3 (16) definitionen af handicappede m.v. betragteligt til
også at omfatte passagerer med mentale handicap og nedsat mobilitet på grund
af alder! Nu lyder definitionen sådan;
”Person med handicap og person med nedsat mobilitet; en person med en varig
eller midlertidig fysisk, mental, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættel-
se, som i samspil med forskellige barrierer kan hindre vedkommende i fuldt ud
og effektivt at benytte transportmidler på lige fod med andre passagerer, eller
hvis bevægelighed under benyttelse af transportmidler er nedsat på grund af
alder.”
Definitionen har betydning for de alle de rettigheder, som disse passagerer
tillægges i Forordningen og udvidelsen af definitionen er derfor meget byrde-
fuld for selskaberne og forekommer svær at administrere i praksis.
Kanaler for billetsalg
Artikel 10 indeholder først en opblødning i kravet til hvilke billetsalgskanaler
der skal stilles til rådighed, idet hovedreglen bliver, at der skal sælges billetter
1) på stationen 2) i toget eller 3) telefon/internet/anden tilgængelig informati-
onsteknologi. Efter forslaget kan medlemsstaterne dog nationalt fastsætte, at
selskaber der kører på offentlige kontrakter, skal have flere end én af disse
salgskanaler. Efter vores opfattelse, skal det gøres gældende, at der i hvert fald
ikke nationalt er behov for at fastsætte strammere krav til selskaberne, bl.a.
henset til at de teknologiske muligheder for at tilbyde billetter via digitale kana-
ler er gode, og at vi betragter disse som værende tilgængelige for alle.
Samtidig indføres som noget nyt krav om, at handicappede (jf. definitionen
ovenfor) altid skal have mulighed for at købe billet i toget, hvis der ikke er bil-
Side 12/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0013.png
letkontor eller automat på stationen. Dette krav vil i praksis betyde, at vi vil
være nødt til at have billetsalg ombord på mange af lokalbanernes tog, da der
ikke er ret mange automater tilbage på stationerne. Da vi ikke opretholder
salgskanaler specifikt for handicappede og i øvrigt ikke ved hvornår de er med
toget, vil det sige at der skal være enten billetautomat eller personale i alle tog.
Dette vil være økonomisk meget byrdefuldt og står ikke mål med kundernes
reelle behov. De fleste kunder erhverver billet på anden vis, også selvom de har
nedsat funktionsevne.
Vi vil foreslå at det vil være hensigtsmæssigt at sikre, at f.eks. check-ind stande-
re til validering af elektroniske rejsekort sidestilles med en billetautomat. Såle-
des vil en check-ind stander kunne opfylde kravet om en billetautomat på stati-
onen.
Herudover har vi følgende generelle bemærkninger:
Trafikselskabernes handicapordning
Som noget unikt er der i Danmark taget hånd om en sikker og brugervenlig
transport af handicappede, der via visitation hos bopælskommunen, er tildelt
104 ture årligt.
Hvis den handicappede borger har behov for at rejse med flere transportmidler,
er det trafikselskaberne, der tilrettelægger den samlede rejse for den handicap-
pede borger, herunder også eventuel rejse med regional eller intercitytog, da
ordningen er landsdækkende. Betalingen og reservationen af den samlede rejse
håndteres også af trafikselskaberne.
Øvrige specifikke bemærkninger
Assistance
Der skal ydes assistance på alle tidspunkter af dagen, hvor der kører tog (artikel
22 (4)). Dette har lokalbanerne ikke større problemer med.
Men det fremgår også som noget nyt (artikel 23(4)), at der skal være assistance
til rådighed i toget på alle tidspunkter, når der kører tog. Hvis dette skal forstås
som en regel om at der skal være personale der kan assistere i alle tog, vil det
være en væsentlig økonomisk byrde for selskaberne.
Erstatning ved forsinkelser
kunder med periodekort
I artikel 17(2) indføres krav om at kunder med periodekort/abonnementskort
skal kunne få erstatning i ”overensstemmelse med jernbanevirksomhedernes
erstatningsordninger”. Hvis der er flere forsinkelser under 60 minutter
i gyl-
dighedsperioden skal disse kumuleres og passagererne ydes erstatning. Det er
uklart om man skal op på en forsinkelse på 60 minutter for at få erstatning.
Side 13/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0014.png
DSB/S-tog har i dag en ordning som den der beskrives. Kunderne skal tilmelde
sig en strækning og får automatisk kompensation. Hvis kravet gennemføres, vil
det betyde, at denne ordning også lokalbaner og Metro. Bestemmelsen siger
ikke noget om, hvilken størrelse erstatningen skal have, idet den skal beregnes
ud fra jernbaneselskabets erstatningsordning.
Dette krav forekommer at kunne blive byrdefuldt, da det må forventes at blive
en administrativ tung opgave at registrere kundernes oplysninger samt udreg-
ne og udbetale kompensation til alle kunder med periodekort (pap, rejsekort og
mobil).
Selskaberne skal stille midlertidige hjælpemidler til rådighed
Iflg. Artikel 25(3) skal selskaberne stille hjælpemidler til rådighed, i tilfælde af
at man ødelægger kundens hjælpemidler, herunder førerhunde. Hjælpemidlet
skal svare til det kunden havde, og kunden skal kunne beholde det indtil er-
statning udbetales. Dette forekommer byrdefuldt, da selskaberne ikke kan have
et lager af hjælpemidler og ikke har ekspertise i hjælpemidler etc.
Som alternativ kunne det foreslås at fastsætte, at kunden har ret til at få udbe-
talt en forskudsbetaling til dækning af umiddelbar behov, sådan som det er
muligt ift. den gældende artikel 13 om personskade, hvorefter der kan udbeta-
les beløb til dækning af øjeblikkelige økonomiske behov.
Uddannelse
Personalet skal uddannes til at kunne håndtere alle former for handicap, her-
under også mentale handicap og intellektuelle funktionsnedsættelser (artikel
26). Dette krav forekommer ikke rimeligt. Det er klart at personale skal kunne
håndtere kørestole og assistere mennesker fysisk om bord, med rette løftetek-
nik osv. Men et krav om at håndtere mentale handicap er meget vidtgående.
Endvidere fremgår det, at man udover det personale som yder assistance til
kunderne, også skal tilbyde uddannelsen til alle andre personalegrupper. Dette
krav er for vidtgående.
Klager
Der indføres et krav om at selskabet skal opbevare ”data om hændelser,
der er
nødvendige for at vurdere klagen, i to år og stille dem til rådighed for nationale
håndhævelsesorganer efter anmodning.” Dette sidste krav er uklart –
det er
umuligt at sige på forhånd, hvilke data der kan være aktuelle i en klage. Det bør
præciseres hvis det opretholdes. Det kan være forbundet med væsentlige om-
kostninger at opbevare store mænger data.
Side 14/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0015.png
Arriva
Hermed foreligger Arrivas høringssvar til forslaget, som ønskes taget i betragt-
ning ved Transport-, Bygnings- og Boligministeriets udarbejdelse af et grund-
og nærhedsnotat.
Nedenfor følger Arrivas bemærkninger til udvalgte artikler fra det udkast til
forordning, som er blevet sendt i høring.
Ad artikel 6
Cykler
Stk. 1:
Begrebet cykel dækker over mange forskellige cykeltyper; ladcykler, tandem-
mer, budcykler, mv. Det er uhensigtsmæssigt, hvis bestemmelsen skal tolkes
således, at jernbanevirksomhederne ikke må differentiere mellem cykeltyper,
men at jernbanevirksomheder alene må lave et samlet sæt betingelser for,
hvornår cykler - i sit brede begreb omfattende alle slags cykeltyper - må medta-
ges eller ej. Dvs. enten alle cykeltyper eller ingen.
Det bør sikres, at jernbanevirksomhederne fortsat via sine betingelser kan be-
myndige sit togpersonale til at afvise cykler ad hoc på tog, når det efter om-
stændighederne vurderes nødvendigt. Bestemmelsen må ikke få den konse-
kvens, at jernbanevirksomhederne tvinges til at acceptere cykler på bekostning
af andre passagerer.
Det anbefales, at bestemmelsen eksplicit nævner, at jernbanevirksomhederne
må differentiere betingelserne for afvisning eller begrænsning imellem cykelty-
perne. Dertil anbefales det, at det fremgår tydeligt af bestemmelsen, at hensy-
net til andre passagerer skal prioriteres over retten til at medbringe en cykel.
Ad artikel 10
Billetter, gennemgående billetter og reservationer
Først og fremmest savnes et billetbegreb for et kort svarende til rejsekortet i
Danmark, som bør implementeres i hele forordningen. Indførelsen af billetbe-
grebet vil formentlig medføre, at visse krav i forordningen kan lempes for jern-
banevirksomhederne, uden at det stiller passagererne ringere.
Stk. 1:
Formuleringen af følgende del af bestemmelsen er så vagt formuleret, at den
ikke vurderes til at have nogen reel effekt:
”De bestræber sig på så vidt muligt at tilbyde
gennemgående billetter bl.a. for
rejser, der krydser landegrænser og udføres med mere end en jernbanevirk-
somhed.”.
Dertil er det i øvrigt en bekymrende udvikling, hvis man arbejder mod at tvinge
jernbanevirksomheder til at levere gennemgående billetter. Det er slet ikke så
simpelt og kan få den betydning, at billetterne bliver væsentlig dyrere end i dag,
hvilket næppe er i passagerernes interesse.
Side 15/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0016.png
Side 16/28
Det anbefales, at den specifikke formulering fjernes fra bestemmelsen, da den i
praksis vurderes til ikke at bidrage med noget.
Stk. 5:
Arriva er enige i, at personer med handicap eller nedsat mobilitet skal tilbydes
en lignende mulighed. Men det vil være uhensigtsmæssigt, hvis bestemmelsen
får den konsekvens, at jernbanevirksomheder skal til at bemande alle tog med
personale for at kunne sælge billetter til personer med handicap og personer
med nedsat mobilitet. Dertil er Arriva bekymret for, at bestemmelsen giver
passagerer uden et reelt handicap mulighed for at slippe for at købe billet, hvis
ikke der indføres en form for handicap-kort, som jernbanevirksomhederne kan
kræve vist.
Det anbefales, at bestemmelsen fjernes.
Stk. 6:
Arriva er bekymret for, at jernbanevirksomhedernes oplysningspligter til pas-
sagererne ved hvert billetkøb går ud over, hvad passagererne egentlig ønsker.
Det er efter Arrivas opfattelse ikke brugervenligt, hvis en billet skal plastres til
med betingelser, forbehold mv., når blot passagererne kan finde disse oplys-
ninger andre steder på en let og tilgængelig måde. Det gør det samtidigt langt
lettere for en jernbanevirksomhed at præsentere betingelser ordentlig og for-
ståeligt for passagererne.
Det anbefales, at jernbanevirksomhederne i stedet blot tvinges til at sikre, at
oplysningerne er let tilgængelige for passagererne.
Ad artikel 16
Refusion og omlægning af rejsen
Stk. 2:
Det er vanskeligt at vurdere konsekvensen af forpligtelsen for jernbanevirk-
somheder til at træffe rimelige foranstaltninger for at undgå yderligere tilslut-
ningsforbindelser, når der ikke foreligger nogen vejledning til, hvad rimelige
foranstaltninger reelt betyder.
Endvidere er det uklart, hvornår en befordringsfacilitet er af en lavere kategori
end andre. Er det eksempelvis en lavere kategori, hvis en passager skal rejse
med en bus fremfor et tog, eller hvis en passager skal rejse i en almindelige
kupé fremfor en stillekupé?
Det anbefales, at det bliver uddybet, hvornår en befordringsfacilitet er af en
lavere kategori end andre, og hvad der ligger i ”rimelige foranstaltninger”.
Ad artikel 17
Erstatning for billetprisen
Stk. 2:
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0017.png
Først og fremmest mangler der en forklaring på, hvornår en passager med et
abonnementskort eller periodekort kan siges at være ramt af en forsinkelse
eller aflysning? Skal det fortolkes sådan, at:
1) en passager er ramt, så snart et hvilket som helst tog inden for det område og
den periode, passagerens abonnementskort eller periodekort gælder til, er af-
lyst eller forsinket?
2) at passageren kun er ramt, hvis passageren rent faktisk havde tænkt sig eller
er i gang med at foretage en rejse med et tog, som bliver aflyst eller forsinket?
Uanset om det er nr. 1 eller 2, så er bestemmelsen bekymrende. Det bliver byr-
defuldt, hvis ikke helt umuligt, for en jernbanevirksomhed på et objektivt
grundlag at vurdere, om en passager har ret til erstatning eller ej, og ikke
mindst hvordan en evt. erstatning skal opgøres.
Når ovenstående er nævnt, forventer Arriva ikke, at bestemmelsens ordlyd er i
strid med de nuværende pendlerrejsetidsgarantier i Danmark. Erstatningsud-
regningen i de nuværende pendlerrejsetidsgarantier i Danmark foretages i vir-
keligheden på en helt anden måde, end forordningen beskriver.
Det anbefales, at bestemmelsen i forhold til abonnements- og periodekort om-
skrives til en brugbar erstatningsudmåling, som ligner den, vi i Danmark an-
vender.
Stk. 8:
Det er bekymrende, at der kun indsættes en meget smal force majeure-klausul i
forordningen. I forslaget begrundelse henvises til EU Domstolens afgørelse fra
2013 om erstatning i force majeure, hvor domstolen på baggrund af Generalad-
vokatens forslag nåede frem til, at jernbanevirksomheder ikke var fritaget fra at
yde erstatning til passagerer i force majeure tilfælde. Det er på den baggrund
glædeligt, at forslaget omfatter en force majeure klausul (som man ellers troede
var til stede indtil 2013), om end denne efter Arrivas opfattelse er alt for smal.
Og at det netop og alene er naturkatastrofer og ekstreme vejrforhold, der er
undtaget, kan man kun stille sig undrende overfor.
Generaladvokaten forklarer i sit forslag til afgørelse under pkt. 40, at vanskeli-
ge vejrforhold, skader på jernbanenettet samt arbejdsmarkedskonflikter er
blandt de mest almindelige tilfælde af force majeure inden for jernbanetrans-
porten. Herefter udtaler Generaladvokaten, at netop de forhold i virkeligheden
i et vist omfang kan forudses med en statistisk hyppighed, som kan indregnes i
billetprisen for at minimere risikoen. Ud fra den betragtning kan det modsæt-
ningsvis sluttes, at Generaladvokaten i højere grad anser force majeure tilfælde
som eks. krig og terror som forhold en jernbanevirksomhed bør undtages an-
svaret for. Med det in mente er det uforståeligt, at klausulen ikke som mini-
mum også dækker eksempelvis krig og terror. Desuden ses der ikke nogen sag-
Side 17/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0018.png
lig begrundelse for, at jernbanevirksomheder skal behandles ringere end øvrige
transportformer såsom luftfartsbranchen.
Det anbefales, at force majeure klausulen udvides fra den nuværende meget
smalle definition til den brede definition, således at jernbanevirksomheder
sidestilles med bl.a. luftfartsbranchen.
Ad artikel 22
Assistance på jernbanestationerne
Stk. 4:
Det bliver meget byrdefuldt for jernbanevirksomhederne, hvis der skal være
assistance til rådighed på alle stationer på alle tidspunkter, når der kører tog.
En byrde som slet ikke står på mål for den forbedring, det vil være for passage-
rerne.
Det anbefales, at bestemmelsen fjernes.
Ad artikel 23
Assistance i toget
Stk. 4:
Det bliver meget byrdefuldt for jernbanevirksomhederne, hvis der skal være
assistance til rådighed i toget på alle tidspunkter, når der kører tog. En byrde
som slet ikke står på mål for den forbedring, det vil være for passagererne.
Det anbefales, at bestemmelsen fjernes.
Jernbanenævnet
Jernbanenævnet (JBN) har modtaget nedenstående høring om udkastet til
revision af jernbanepassagerrettighedsforordningen.
Forslaget ses ikke at medføre væsentlige administrative og/eller økonomiske
konsekvenser for JBN’s vedkommende.
I øvrigt ses forslaget heller ikke at nødvendiggøre ændringer af aktuelt gælden-
de danske regler vedrørende forordningens håndhævelse, m.v.
Særligt bemærkes, at efter bekendtgørelse 1136/2015 om JBN, § 2, behandler
JBN klager vedrørende forordningen, som falder udenfor Ankenævnet for Bus,
Tog og Metros (ABTM) kompetence, dvs. klager der ikke udgør såkaldte ”civil-
retlige tvister”. Den nævnte kompetencefordeling mellem ABTM og JBN i for-
hold til håndhævelse af forordningen i Danmark ses ikke at være i strid med de
foreslåede ændringer.
DSB
Bemærkninger til forslag om revision af Passagerrettighedsforordningen for
jernbanepassagerer
Side 18/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0019.png
Transportministeriet har med mail af 28 september fremsendt Kommissionens
forslag til revision af Passagerrettighedsforordningen fra 2007 med henblik på
ministeriets udarbejdelse af grund- og nærhedsnotat.
DSB vil her give sine bemærkninger til de policy forslag, som forslaget til ny
forordning bygger på, samt kommentere enkelte udvalgte dele af forslaget, som
DSB på nuværende tidspunkt skønner vil være af særlig betydning for vurde-
ring af Kommissionens forslag. DSB forventer, at der efterfølgende vil være et
tæt samarbejde og dialog om konkret kommentering og forslag til formulering
af de enkelte dele af forslaget.
Executive summary
Det er DSB’s opfattelse, at forslaget indeholder en række forslag til justeringer
og tilpasninger, som kan bidrage til en tydeliggørelse og tilpasning af det gæl-
dende regelsæt til ændrede vilkår. Det vil dog være nødvendigt at gennemgå de
enkelte paragraffer i detaljer for at sikre den fornødne tydelighed og enkelhed.
DSB skal gøre opmærksom på, at forslaget på enkelte punkter indebærer fun-
damentale ændringer, der vil have vidtrækkende økonomiske konsekvenser for
vilkårene for at drive jernbane i Europa. Gennemføres forslaget som det ligger
her, vil alene krav om permanent bemanding af samtlige stationer og tog give
anledning til merudgifter, der foreløbigt anslået vil andrage flere hundrede
millioner kroner, alene for DSB.
DSB’s bemærkninger til Kommissionens policy valg.
Emne
Undtagelsesbestemmel-
ser, ret til at afvige fra
forordningens krav
Anbefalet Policy for-
slag
Forslag B, begrænse
fritagelsesmuligheder
og fremskynde ophæ-
velse af fritagelse
Rettigheder for per-
soner med handicap
og personer med ned-
sat mobilitet finder
anvendelse på alle
services (fjern-, regio-
nal- og S-tog (og me-
tro)).
DSB bemærkninger
Policy forslag B Ikke
relevant i dansk kon-
tekst. Danmark gør in-
gen undtagelsesbe-
stemmelser gældende
Det svarer til Dansk
praksis og giver ikke
anledning til bemærk-
ning. DSB skal dog gøre
opmærksom på, at det
kan rejse debat om et
fælles europæisk ”disabi-
lity card” og de mange
nationale ordninger, der
tilgodeser kunder med
nedsat mobilitet.
DSB er enig i, at alle
kunder bør have adgang
Side 19/28
Rettigheder for personer
med handicap og perso-
ner med nedsat mobilitet
Information til PRM-
personer:
Policy forslag B, rejse-
information og infor-
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0020.png
mation om passager-
rettigheder er tilgæn-
gelig for alle PRMs
PRM-assistance,
Policy forslag B: Obli-
gatorisk uddannelse
for jern-
banepersonale i at
tilgodese personer
med handicap og per-
soner med nedsat
mobilitet.
Behandling af klager:
Policy forslag B retlige
bestemmelser, nye
forpligtelser for stati-
ons- og infrastruktur-
forvaltere
til de pågældende in-
formationer. Hvordan
det skal konkretiseres er
uklart efter forslaget og
bør underkastes en nøje-
re vurdering, således at
der sikres et optimalt
udbytte af den indsats,
der gøres. En henvisning
til European Disability
Act er på nuværende
tidspunkt i lovgivnings-
processen for EDA util-
strækkelig og risikobe-
tonet.
Som princip er DSB enig
i, at personer, der speci-
fikt og målrettet vareta-
ger op-gaver med assi-
stance skal have de rele-
vante kompetencer i at
give assistance. En gene-
rel uddannelse og lø-
bende opdatering til alle
medarbejdere, der kan
forventes at komme i
berøring med handicap-
pede, anser DSB ikke for
relevant og meningsfuld.
DSB er enig i, at det kan
være nyttigt med yderli-
gere retlige bestemmel-
ser om behandling af
klager (klagefrister,
kompetencefordeling
mellem forskellige in-
stanser og lignende).
DSB finder ikke, at der
er behov for at kunne
klage over stations- og
infrastrukturforvaltere,
allerede fordi det både er
usikkert og vekslende i
Danmark og i de enkelte
medlemsstater, hvilken
rolle, de pågældende
Side 20/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0021.png
Gennemgående billetter
Politisk scenario B:
Begreberne gennem-
gående billet og til-
knyttede forpligtelser
defineres
Jernbanevirksomhe-
der og billetudstede-
rene tilskyndes til at
sælge gennem-gående
billetter, når det er
muligt. Bevisbyrden
ligger hos jernbane-
virksomheder og bil-
letudstedere, hvis der
ikke er solgt gennem-
gående billetter.
har, om overhovedet
nogen, i forhold til kun-
derne. Det vil derfor
efter DSB’s opfattelse
primært bidrage til at
skabe forvirring for
kunderne over, hvem de
i givet fald skal klage
over om hvad.
Det er DSB’s opfattelse,
at denne problemstilling
er mere kompleks og
vidtrækkende end ord-
lyden og de tilhørende
forslag lader ane. At
sælge en gennemgående
billet omfattende rejse
med flere jernbanesel-
skaber kræver et omfat-
tende sæt af aftaler mel-
lem de involverede par-
ter om, hvordan, på
hvilke vilkår og med
hvilket ansvar over for
kunderne, der kan sæl-
ges en gennemgående
billet. Det gøres ikke
med en lovtekst, men
kræver et omfattende og
vidtgående kommercielt
og teknisk samarbejde
mellem de involverede.
Dertil kommer, at nogle
kunder måske er mere
interesserede i billige
billetter end de gennem-
gående billetter, der
måske er dyrere og som
denne lovgivning vil
pålægge jernbaneselska-
berne at sælge til kun-
derne. At pålægge Jern-
baneselskaberne en be-
visbyrde for, at der er
informeret, lyder besnæ-
rende men er i praksis
Side 21/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0022.png
De nationale håndhævel-
sesorganers klagebehand-
ling og håndhævelse.
Force majeure,
Scenario B, udførlige
instrukser vedrørende
klage-
behandlingsprocessen
og de nationale hånd-
hævelsesorganer på-
lægges at samarbejde
om problemer, der går
på tværs af lande-
grænser.
Der indføres en force
majeure klausul i arti-
kel 17 (godtgørelse),
baseret på en smal
definition.
Information til alle pas-
sagerer.
Ikke diskrimination på
grundlag af nationalitet,
opholdssted eller beta-
umulig at løfte. Det bør
ændres til, at jernbane-
selskaberne skal sikre at
de relevante informatio-
ner er tilgængelige, ger-
ne med en præcisering
af hvordan, således at
det bliver enkelt for sel-
skaberne at sikre den
nødvendige informatio-
ner og let for kunderne
at skaffe den relevante
information.
DSB er enig i, at der med
de erfaringer, der er
gjort af alle parter,
håndhævelsesorganer,
jernbaneselskaber og
kunder, er grundlag for
nogen præciseringer, der
kan forenkle klagebe-
handling for alle invol-
verede.
DSB hilser med tilfreds-
hed indførelsen af en
force majeure klausul,
men finder at det ville
være mere passende, at
der anvendes en bredere
definition som kendes
fra som i luftfarten og
foreslået af Kommissio-
nen i forslag til revision
af luftfartens passager-
rettigheder.
DSB er enig i målsæt-
ningen om at sikre kun-
derne information om
passagerrettigheder. Der
er behov for en mere
præcis formulering, der
også inddrager de digita-
le muligheder
DSB har ingen bemærk-
ninger
Side 22/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0023.png
lingsvaluta forebygges.
CIV
Overensstemmelse mel-
lem forordningen og
COTIF/CIV regler
Beredskabsplanlægning
Forpligtelser vedrørende
driftens kontinuitet og
beredskabsplan-lægning
pålægges andre aktører
end jernbanevirksomhe-
der
Side 23/28
Regresret. Regresret over
for tredjeparter
Jernbanevirksomheder-
nes klagebehandling
Frister for passagerernes
indgivelse af klager speci-
ficeres.
Rapportering Der indfø-
DSB hilser med tilfreds-
hed, at forslaget fasthol-
der den gældende hen-
visning til COTIF/CIV
DSB er enig i, at det kan
være nyttigt med bered-
skabsplanlægning, men
er tvivlende overfor, om
der er behov for at regu-
lere det. Hvis der er be-
hov herfor, bør det ikke
være et krav i en passa-
gerrettighedsfor-
ordning, der i princippet
bør fastlægge rammer
for relationer mellem
jernbaneselskaber og
kunder. En sådan regu-
lering bør finde plads i
anden regulering, hvis
den anses for nødvendig
DSB ser positivt på den-
ne bestemmelse. Værdi-
en afhænger dog af,
hvem jernbaneselska-
berne kan gøre regres-
krav gældende overfor,
herunder om det omfat-
ter infrastrukturforvalte-
re og andre operatører. I
gældende COTIF/CIT
bestemmelser opfattes
de ikke som parter, der
kan gøres regreskrav
gældende overfor.
DSB er enig i princippet.
DSB har ikke dermed
taget stilling til de kon-
kret foreslåede frister,
lige som der er behov for
en præcisering af konse-
kvenser af indgivelse af
klage efter udløb af kla-
gefristen
DSB har nu afleveret en
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0024.png
res en væsentligt udvidet
pligt til at rapportering af
service-standarder
langt mindre rapporte-
ring siden forordningens
gennemførelse uden at
kunne se en praktisk
værdi heraf. Det gælder
både set med DSB’s og
for kundernes øjne.
Kommissionen har mu-
ligvis haft glæde af den
meget begrænsede -
rapportering, der er fo-
retaget set i en europæ-
isk sammenhæng, men
det forekommer at være
et spinkelt grundlag for
at gennemføre den
stærkt udvidede og me-
get detaljerede rapporte-
ringsforpligtelse, der her
foreslås. DSB finder i
øvrigt, at det for så vidt
angår trafik udført på
kontrakt bør være kon-
traktmyndigheden, der
fastlægger sine rappor-
teringskrav, således at
de kan afstemmes efter
de aktuelle behov set
med kontraktparternes
øjne.
Side 24/28
Bemærkninger til enkelt dele af forslaget
Artikel 3,3 stationsleder
I artikel 3,3 defineres stationslederbegrebet således:
"stationsleder": forvaltningsenhed, der i en medlemsstat er ansvarlig for for-
valtningen
af jernbanestationer, og som kan være infrastrukturforvalteren”
Uanset at denne definition er en videreførelse af den hidtidige definition er
hverken ansvar, kompetence eller afgrænsning i forhold til andre aktører speci-
ficeret eller på anden måde konkretiseret på en måde, der svarer til det, der
gælder for jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere. Begrebet anven-
des adskillige gange i dette forslag og overlapper nogle gange infrastrukturfor-
valters ansvar og andre gange jernbanevirksomhedens. Begrebet dækker heller
ikke over nogen specifik organisatorisk enhed, hverken i Danmark eller for den
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0025.png
sags skyld andre medlemslande, så vidt DSB er bekendt. Begrebet bidrager til
at skabe uklarhed om ansvar og kompetencer og bør skrives ud ad forslaget.
Artikel 3, definitioner, stk. 16 om definition af handicap
Definitionen af person med handicap er ændret, især
i ved tilføjelse af ”som i
samspil med forskellige barrierer kan hindre vedkommende i fuldt ud og effek-
tivt at benytte transportmidler på lige fod med andre passagerer”. DSB forven-
ter ikke, at denne ændring er tiltænkt at have nogen betydning for, hvornår og i
hvilket omfang, der skal ydes assistance, men det bør bekræftes af kommissio-
nen, så meget desto mere som artikel 26, punkt a kan indikere en udvidet assi-
stanceforpligtelse.
Artikel 6, Cykler
”mulighed for at medtage cykler, i givet fald mod betaling” er ændret til ”skal
have ret til i givet fald mod rimelig betaling
– og det er fastsat, at ”Medtagning
af cykler kan afvises eller begrænses af sikkerheds- eller driftshensyn.
DSB medtager i dag almindelige tohjulede cykler i sine tog. DSB savner en de-
finition af cykler, således at både retten og pligten præciseres. Det bør fremgå,
at cykelmedtagning kan afvises af hensyn til pladsen i det enkelte tog og at to-
gets personale er bemyndiget til at foretage denne afvisning efter omstændig-
hederne. I modsat fald er der risiko for, at kunder med cykel vil kræve at få
fortrinsret til tog med mangel på plads på bekostning af passagerer uden cykel,
der ikke har en tilsvarende ret. Det er de regler, der allerede i dag fremgår af
DSB’s
rejseregler. Henvisningen til TAP-TSI
(EU 454/2011) bør præciseres.
Artikel 10, Billetter mm
Det bør indføjes en billetkategori svarende til Rejsekort, både fordi det er en
almindelig teknologi, og fordi den i øvrigt kan bidrage til at løse de problemer,
der måtte være for tilgængelighed. DSB har ikke på nuværende tidspunkt taget
stilling til, hvordan det bedst kan indarbejdes.
Artikel 10,5 om handicappedes adgang til at købe billetter i tog er DSB enig i.
Det svarer til den praksis DSB har for så vidt det drejer sig om kunder med
synshandicap, der har Ledsagekort for handicappede. Den formulering, der
anvendes i forslaget åbner imidlertid for, at personer uden at opfylde betingel-
serne for at være handicappede kan påberåbe sig et handicap og dermed und-
lade at købe billet til de eventuelt måtte blive mødt af billetkontrol. På stræk-
ninger med stikprøvevis billetkontrol, herunder S-banen og mange regional-
togsstrækninger og i regional-tog vil det i realiteten åbne en ladeport for ikke-
handicappedes betalingsunddragelse. Skal bestemmelsen opretholdes, bør den
forudsætte en dokumentation for handicap, f.eks. i lighed med den, der anven-
des når det drejer sig om udstedelse af parkeringstilladelser for handicappede.
I modsat fald ser DSB sig desværre nødsaget til at anbefale, at den fjernes.
Artikel 10,6 har DSB givet bemærkninger til i kommentarer til policy forslag
herom.
Side 25/28
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0026.png
Side 26/28
Artikel 17, Erstatning for billetprisen
DSB går ud fra, at DSB’s pendlerrejsetidsgaranti vil leve op til kravet i artikel
17,2, sidste punktum men hører gerne Transportministeriets vurdering heraf.
Artikel 17,2 (gen)indfører adgang til at afvise krav om erstatning i tilfælde af
force majeure, men som anført i bemærkninger til Policy med en meget snæver
afgrænsning af begrebet. DSB skal foreslå, at der anvendes den bredere defini-
tion, som er foreslået af Kommissionen i forslag til revision af luftfartens pas-
sagerrettigheder.
Artikel 18, Assistance
Artikel 18,6 om beredskabsplaner finder DSB ikke hører hjemme i denne regu-
latoriske ramme.
Artikel 19, Regresret
DSB er opmærksom på, at denne bestemmelse ligger ud over, hvad der er fast-
sat i DSB’s kontrakt med Transportministeriet, men derudover
bør det afklares,
hvordan den stiller DSB over for infrastrukturforvalter og andre operatører, der
i anden sammenhæng ikke opfattes som tredjepart.
Artikel 22,4, assistance på jernbanestationer og artikel 23, 4, Assistance i to-
get
Her indføres bestemmelse om, at der skal være assistance til rådighed på stati-
oner og i tog, på alle tidspunkter, der kører tog. Disse bestemmelser er uden
undtagelser og vil kræve en betragtelig personaleudvidelse. I dag er der kun
enkelte stationer, der har personale i hele driftsdøgnet, og mange tog kører
uden personale i toget ud over lokomotivføreren. Bemanding af en station med
en enkelt medarbejder i hele driftsdøgnet alle ugens dage vil kræve ansættelse
af 5-6 med-arbejdere pr station til en samlet udgift pr station i størrelsesorde-
nen 2 mio. kr. DSB betjener over 300 stationer. På tilsvarende vis vil alle S-tog
og regionaltog, hvor der i dag kun foretages stikprøvevis billetkontrol, skulle
bemandes over hele den strækning, toget kører. DSB har ikke noget aktuelt
skøn over udgiften hertil.
Artikel 26, Uddannelse af personale
Som princip er DSB enig i, at personer, der specifikt og målrettet varetager
opgaver med assistance skal have de relevante kompetencer i at give assistance
tilrettelagt af jernbanevirksomheden. En generel uddannelse og løbende opda-
tering til alle medarbejdere, der kan forventes at komme i berøring med handi-
cappede, anser DSB ikke for relevant og meningsfuld.
Artikel 28, Klager
Indførelse af klageorganer for stationsforvaltere og infrastrukturforvaltere bør
slettes, både for at sikre enkelhed i klagebehandlingen og for at undgå, at kun-
der skal finde frem til, hvem der i den konkrete sag måtte være rette klagein-
stans.
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0027.png
Side 27/28
Artikel 28,3 forekommer at være overflødig
Artikel 29, standard for servicekvaliteter
Der indføres en forpligtelse for stationsledere og infrastrukturforvaltere til at
fastsætte servicekvalitetsstandarder i lighed med hvad der gælder for Jernba-
nevirksomheder, men efter forslaget er det kun jernbanevirksomhederne, der
skal offentliggøre deres rapporter på egne websider og hos Det europæiske
jernbane-agentur. DSB har ovenfor kommenteret stationslederbegrebet. Mere
væsentligt er, at rapporteringspligten og pligten til at etablere tilhørende kvali-
tetsstyringssystemer er voldsomt udvidet i forhold til den gældende tilstand, se
hele bilag 3. Dette er en voldsom udvidelse af en forpligtelse, som savner rime-
lig begrundelse. Fastlæggelse af kvalitetskriterier, servicestandarder og opfølg-
ning herpå bør for offentlig service trafik være et anliggende mellem de kon-
traktuelle parter. Artiklen er overflødig og bør slettes.
Artikel 30, Information til passagerer om deres rettigheder
Hele artiklen bør genskrives i lyset af den udvikling, der har fundet sted både
med hensyn til salg af billetter og anvendelsen af forskellige informationskana-
ler samt det forhold, at forordningen kun er en mindre del af de rettigheder og
pligter, kunderne skal have kendskab til. Der skal findes en passende balance
mellem in-formationsmuligheder og kundernes behov, således at kunderne på
den ene side ikke druknes i informationer og på den anden har let adgang til
relevant information. Det bør også være muligt her i langt højere grad end for-
slaget lægger op til at forudsætte anvendelse af på digitale kanaler og den in-
formation, der kan tilvejebringes på den måde. Fysiske opslag på stationer og i
tog forekommer at være passé.
På nuværende tidspunkt har DSB ikke yderligere bemærkninger til forslaget
med henblik på at bidrage til grund- og nærhedsnotatet om forslaget, men står
gerne til rådighed med yderligere oplysninger og bemærkninger om det skulle
ønskes, lige som DSB forventer, at der efterfølgende vil være et tæt samarbejde
om konkret kommentering og forslag til formulering af de enkelte dele af for-
slaget og forslagets mulige økonomiske konsekvenser.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter den overordnede målsætning om, at der inden for EU sikres
ensartede og harmoniserede passagerrettigheder ved grænseoverskridende
rejser, samt at der skabes lige konkurrencevilkår inden for jernbanesektoren.
kom (2017) 0548 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
1807900_0028.png
Regeringen har ved flere lejligheder konstateret, at flere dele af den nuværende
forordning 1371/2007 giver anledning til retslig usikkerhed. Regeringen hilser
det derfor velkomment, at Kommissionen har taget initiativ til at ændre for-
ordningen, således at der fremmes en ensartet anvendelse og håndhævelse af
passagerrettighederne på tværs af EU.
Grundlaget for, at EU med den gældende forordning kan regulere ikke blot
grænseoverskridende rejser, men også indenrigsrejser, mener regeringen kan
diskuteres nærmere, men regeringen konstaterer, at det foreliggende forslag
ikke i nævneværdig grad udvider forordningens anvendelsesområde. Regerin-
gen vil dog arbejde for, at forordningen ikke længere skal omfatte rejser, som
ikke er grænseoverskridende.
Regeringen konstaterer, at jernbanetransport generelt er forholdsvis dyrt og for
lidt konkurrencedygtig i forhold til sammenlignelige transportformer, og selv-
om regeringen ikke er færdig med at analyse og vurdere forslagets og dets kon-
sekvenser, er det regeringens opfattelse, at forslaget på en række punkter træk-
ker markant i den forkerte retning i forhold til at sikre en konkurrencedygtig
jernbanesektor. Det kan fx konkret nævnes, at der med forslaget stilles krav
om, at når der kører tog, skal der altid være assistance til rådighed for personer
med handicap m.fl. på stationer og i tog, hvilket DSB, Arriva og Trafikselska-
berne i Danmark alle i deres høringssvar anfører vil være særdeles omkost-
ningstungt.
Regeringen er derfor bekymret for, at der med forslaget introduceres regler,
som vil være uforholdsmæssigt bebyrdende for både staten og jernbanevirk-
somhederne m.fl., hvorfor regeringen vil arbejde for en balanceret tilgang til
regulering af passagerrettighederne på jernbaneområdet, således at reglerne
beskytter og tilgodeser passagererne, samtidig med at der sikres rimelige ram-
mevilkår for jernbaneaktørerne.
Regeringen vil endvidere arbejde for, at de nationale økonomiske konsekvenser
ved forslaget mindskes, og at der ikke fastsættes regler, som vil have en be-
grænset anvendelighed i forhold til de administrative og økonomiske byrder,
som reguleringen medfører.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Side 28/28