Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0597 Bilag 1
Offentligt
1813687_0001.png
Orienterende notat vedr. Kommissionens
ændringsbudget 6 til EU’s budget for 2017
7. november 2017
KOM (2017) 597
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen præsenterede d. 9. oktober sit forslag til ændringsbudget 6
til EU’s 2017-budget.
Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 opdaterer både udgifts- og indtægtssiden.
Som det første vedrører ændringsbudgettet udgiftssiden, hvor Kommissionen foreslår at nedjustere
niveauet for betalinger med 7.720 mio. euro og forpligtelser med 61 mio. euro. Den betydelige
nedjustering af betalinger kan primært henføres til manglende afløb af strukturfondsmidler, hvil-
ket udgør 5.891 mio. euro af den samlede nedjustering.
Som det andet vedrører ændringsbudgettet indtægtssiden, hvor Kommissionen foreslår at revidere
skøn for traditionelle egne indtægter (TOR), moms og BNI-baser. Endvidere foreslår Kommissi-
onen at opjustere niveauet for bødeindtægter og
justere UK’s rabat for 2013 og 2016
i lyset af
opdaterede tal for UK’s hjemtag af EU-midler
og de tekniske justeringer af BNI- og momsba-
serne.
Isoleret set vil ændringsbudgettet nedjustere det danske EU-bidrag i 2017 med 1,6 mia. kr.
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 til 2017-budgettet.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt ændringsforslag nr. 6
til EU’s budget for 2017 (COM
(2017) 597). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktatens art. 314 (beslutnings-
procedure for budgettet) og finansforordningens art. 41 samt art. 18 stk. 3.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 vedrører både udgifts- og indtægtssi-
den. Fsva. udgiftssiden foreslår Kommissionen at reducere 2017-budgettet med i
alt 61 mio. euro i forpligtelser og 7.720 mio. euro i betalinger,
jf. tabel 1.
Reduktio-
kom (2017) 0597 - Bilag 1: Orienterende notat vedr. Kommissionens ændringsbudget 6 til EU’s budget for 2017
Side 2 af 6
nen fsva. betalingerne vedrører især samhørighedsmidlerne under udgiftskategori
1b, men i mindre grad også udgiftskategori 2, 3 og 4, samt Solidaritetsfonden.
Fsva. indtægtssiden foreslår Kommissionen at revidere skøn for traditionelle egne
indtægter (TOR), moms og BNI-baser i 2017. Endvidere foreslår Kommissionen,
at opjustere niveauet for bødeindtægter, og justere UK’s rabat for 2013 og
2016 i
lyset af opdaterede tal for UK’s
hjemtag af EU-midler og de tekniske justeringer
af BNI- og momsbaserne.
Udgiftssiden
Udgiftskategori 1b: Strukturfonde
Kommissionen foreslår, at nedjustere betalingssiden med i alt 5.891 mio. euro.
Kommissionen fortolker det manglende afløb under udgiftskategori 1b, som væ-
rende en konsekvens af medlemsstaternes fejlagtige skøn for egen absorptionsev-
ne, samt manglende incitament for medlemsstaterne sfa. N+3 reglen, der tillader
at udskyde udmøntningen af tildelte midler i 3 år.
Udgiftskategori 2: Landbrug mv.
Kommissionen foreslår at nedjustere både forpligtelses- og betalingssiden med
henholdsvis 15 mio. euro og 793 mio. euro. 780 mio. euro i betalinger var tilside-
sat på budgettet i 2017 mhp. assistance til afslutning af landdistriktsprogrammer
fra forrige MFF (2007-2013). Kommissionen vurderer nu, at der ikke bliver behov
for denne assistance, idet størstedelen af de resterende programmer fra den forri-
ge MFF blev afsluttet i 2016.
Udgiftskategori 3: Sikkerhed og borgerskab
Kommissionen foreslår at nedjustere betalingssiden med i alt 288 mio. euro som
følge af forsinket opstart af en række programmer på migrationsområdet.
Udgiftskategori 4: Eksterne politikker
Kommissionen foreslår at nedjustere betalingssiden med i alt 702 mio. euro.
Kommissionen bemærker, at Førtiltrædelsesstøtten til Tyrkiet kan reduceres med
ca. 268 mio. euro, idet en række planlagte infrastrukturprojekter endnu ikke er
igangsat. Endvidere foreslår Kommissionen at reducere betalingerne under Nabo-
skabsinstrumentet med ca. 434 mio. euro sfa. en række landes manglende opfyl-
delse af specificerede støttekriterier.
Særlige instrumenter
Kommissionen foreslår at nedjustere Solidaritetsfonden på både forpligtelses- og
betalingssiden med 46 mio. euro. Kommissionen bemærker, at der ikke er modta-
get ansøgninger om pre-finansiering fra Solidaritetsfonden i 2017, og at den såle-
des agter at reducere bevillingerne med 46 mio. euro. ud af 50 mio. euro i både
forpligtelser og betalinger. Kommissionen vurderer, at der skal bibeholdes 4 mio.
euro i forpligtelser og betalinger i tilfælde af uforudsete udgifter.
kom (2017) 0597 - Bilag 1: Orienterende notat vedr. Kommissionens ændringsbudget 6 til EU’s budget for 2017
1813687_0003.png
Side 3 af 6
Tabel 1
Forslag til ændringsbudget 6
Mio. euro, løbende
priser
Budgetkategorier
1b) Strukturfonde
2) Landbrug mv.
3) Sikkerhed og
Borgerskab
4) Globale Europa
I alt udgiftskategori
1-5
Solidaritetsfonden
I alt 2017-budget
EU’s budget for
2017
ekskl. ÆB 6
Forpligtelser
54.087
58.584
4.284
10.437
158.099
50
159.893
Betalinger
35.964
54.914
3.512
9.758
132.863
50
134.490
Ændringsbudget 6
Forpligtelser
0
-15
0
0
-15
-46
-61
Betalinger
-5.891
-793
-288
-702
-7.674
-46
-7.720
EU’s budget for 2017 inkl.
ÆB 6
Forpligtelser
54.087
58.569
4.284
10.437
158.084
4
159.831
Betalinger
30.073
54.121
3.224
9.056
125.190
4
126.771
Kilde: Kommissionens forslag til ændringsbudget 6
Nedjusteringen af udgiftssiden medfører en isoleret reduktion i det samlede dan-
ske bidrag til EU’s budget i 2017
med netto 1112 mio. kr.
Indtægtssiden
Ændringsbudget 6 indeholder bl.a. en række tekniske korrektioner af indtægtssi-
den som følge af opdaterede skøn for toldindtægter, moms- og BNI-baser samt
teknisk korrektion af UK-rabatten. De tekniske justeringer følger af
forhandlingerne mellem Kommissionen og de nationale myndigheder i det Rådgi-
vende Organ for EU’s Egne Indtægter (ACOR).
De tekniske justeringer er således
en udmøntning af allerede vedtagne skøn.
De tekniske korrektioner af indtægtssiden medfører en isoleret reduktion i det
samlede danske bidrag til EU’s budget i 2017
med netto 456 mio. kr.,
jf. tabel
2.
Revision af skøn for told-
indtægter
EU’s samlede
forventede told-
indtægter nedjusteres fra
21.334 mio. euro til 20.374
mio. euro (efter fradrag på 20
pct. i opkrævningsomkostnin-
ger). Det svarer til et fald på
4,5 pct. ift. skønnet, der op-
rindeligt lå til grund for 2017-
budgettet. Den primære årsag
til faldet er, at Kommissionen
nu forventer et fald
i EU’s
samlede import fra lande uden
for EU. Nedjusteringen af
Tabel 2
Ændringer i det danske EU-bidrag i 2017 sfa. opdaterede
skøn for toldindtægter, moms- og BNI-base samt
korrektion af UK-rabatten og nye tal for bødeindtægter
EU-bidragstype
BNI-bidrag
Momsbidrag
Ændringer i finansiering
af UK rabat
Toldbidrag
Bødeindtægter
Ændring i mio. kr.
434
73
-51
-615
-297
I alt EU-bidrag
-456
kom (2017) 0597 - Bilag 1: Orienterende notat vedr. Kommissionens ændringsbudget 6 til EU’s budget for 2017
Side 4 af 6
toldindtægterne kommer også til udtryk i det danske toldbidrag, der nedjusteres
med 615 mio. kr.
Revision af skøn for momsbidrag
Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 indeholder også revisioner af skøn-
nene for udviklingen i medlemsstaternes momsbaser
og dermed medlemsstater-
nes momsbidrag. Kommissionen opjusterer EU's samlede momsgrundlag for
2017 fra 16.599 mio. euro til 16.620 svarende til en stigning på 0,13 pct. ift. skøn-
net, der oprindeligt lå til grund for 2017-budgettet. For Danmarks vedkommende
vurderes momsbidraget at stige med 73 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Opdatering af UK-rabatten for 2013 og 2016
I overensstemmelse med gældende budgetregler skal UK-rabatten opdateres i lyset
af opdaterede tal for UK’s hjemtag af EU-midler
og de tekniske justeringer af
BNI- og momsbaserne. Der er tale om den sidste og endelige justering af UK-
rabatten for 2013 og første opdatering af UK-rabatten i 2016.
Konkret opjusteres UK-rabatten med 98 mio. euro i 2013 og nedjusteres med 306
mio. euro i 2016. Opdateringen af UK-rabatten medfører isoleret set en reduktion
i det danske EU-bidrag på ca. 51 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Bødeindtægter
EU’s
samlede bødeindtægter i 2017 blev oprindeligt skønnet
til 1.100 mio. euro.
Kommissionen kan nu opjustere dette tal til 3.210 mio. euro, svarende til en stig-
ning på 66 pct. EU’s merindtægter fra bøder vil reducere behovet for
BNI-
finansiering fra medlemsstaterne med et tilsvarende beløb. Justeringen af bødeind-
tægter medfører isoleret set en reduktion i det danske EU-bidrag på ca. 297 mio.
kr.
Revision af skøn for BNI-bidrag
Fsva. de isolerede forskydninger på indtægtssiden, stiger Danmarks BNI-bidrag
grundet det især betydelige fald i toldindtægter, idet BNI-bidraget er en residualfi-
nasiering, samt at skønnet for Danmarks BNI er relativt højere end for de andre
medlemsstater. Det danske BNI-bidrag opjusteres isoleret set med 434 mio. kr.,
jf.
tabel 2.
4. Europa-Parlamentets holdning
Det er for nuværende uvist, hvordan Europa-Parlamentets vil forholde sig til æn-
dringsbudgettet.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Forslaget vurderes derfor at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
kom (2017) 0597 - Bilag 1: Orienterende notat vedr. Kommissionens ændringsbudget 6 til EU’s budget for 2017
Side 5 af 6
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Vedtages Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 i uændret form, vil det
danske EU-bidrag nedjusteres i 2017 med 1.568 mio. kr.
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionen foreslår nedjusteringer af udgiftssiden med henholdsvis 61 mio.
euro i forpligtelser og 7.720 mio. euro i betalinger. Danmark finansierer knap. 2
pct. af EU’s udgifter, hvorfor den foreslåede nedjustering af betalingsniveauet
isoleret set reducerer det danske EU-bidrag med ca. 1,1 mia. kr.
Den tekniske ajourføring af indtægtssiden, herunder den betydeligt opjusterede
bødeindtægt, medfører isoleret set,
at det danske bidrag til EU’s budget for 2017
reduceres med knap 0,5 mia. kr.
Samlet set medfører Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 således en re-
duktion i Danmarks EU-bidrag på knap 1,6 mia. kr. i 2017. Der er tale om en
isoleret effekt for EU-bidraget i 2017. Kommissionen har desuden fremsat en
række øvrige ændringsbudgetter i 2017, som påvirker de forudsætninger, der er
lagt til grund for budgetteringen af det danske EU-bidrag på FL17.
Øvrige konsekvenser
Ændringsbudgettet har ikke væsentlige erhvervsøkonomiske eller samfundsøko-
nomiske konsekvenser. Forslaget har heller ikke konsekvenser for miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at der vil opnås tilslutning til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag om at nedjustere betalingsniveauet
således at dette stemmer overens med det faktiske betalingsbehov i 2017. Regerin-
gen finder det kritisabelt, at Kommissionen ikke har kunnet bidrage til mere retvi-
sende udgiftsskøn i det oprindelige vedtagne EU-budget mhp. at sikre så retvisen-
de budgettering som muligt på nationale finanslove.
Regeringen kan støtte den årlige tekniske justering, hvor skønnet for medlemssta-
ternes toldbidrag, opgørelsen af bødeindtægter og niveauet for UK-rabatten opda-
teres, og hvor medlemsstaternes BNI- og momsbidrag justeres i henhold til den
økonomiske udvikling.
kom (2017) 0597 - Bilag 1: Orienterende notat vedr. Kommissionens ændringsbudget 6 til EU’s budget for 2017
Side 6 af 6
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.