Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0653 Bilag 1
Offentligt
1839607_0001.png
Den 20. december 2017
MFVM 418
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2009/33/EF om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vej-
transport
KOM(2017) 653
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om revision af direktiv til fremme af renere of mere energieffekti-
ve køretøjer til vejtransport (Clean Vehicle Directive
2009/33/EF). Direktivets titel ændres med
forslaget
til ”Direktivet om fremme af renere køretøjer til vejtransport til støtte for lav-
emissionsmobilitet”.
Direktivet omfatter offentlige køb af køretøjer. En evaluering af direktivet viste
i 2015, at det burde justeres for at indfri sit formål. Kommissionen ønsker med forslaget at fremme
bæredygtig transport, mindske udledningen af drivhusgasser og forurenende stoffer samt at fremme
attraktive transportmuligheder. Kommissionen har foreslået ændringer, der som det vigtigste 1)
udvider direktivets anvendelsesområde fra køb til også at omfatte leasing, leje og afbetalingskøb
samt fra direkte køb og servicekontrakter om passagertransport til også at inkludere andre typer af
offentlige servicekontrakter på transportområdet, 2) introducerer mål for minimumskøb i andel af
rene køretøjer i de samlede offentlige udbud for hvert medlemsstat, og 3) angiver en klar definition
af rene køretøjer. Der er endnu ikke foretaget en egentlig analyse af forslagets statsfinansielle, er-
hvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget skønnes at have en positiv virk-
ning på miljøbeskyttelsesniveauet.
Baggrund
Kommissionen har den 8. november 2017 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om ændring af direktiv 2009/33/EF om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vej-
transport. Forslaget er modtaget i en dansk sprogudgave fra rådssekretariatet den 10. november 2017.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192 og skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF artikel 294.
Formål og indhold
Forslaget er en del af vejpakken, som blev fremlagt af Kommissionen den 8. november 2017. De andre
forslag i pakken er:
kom (2017) 0653 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vejtransport
Forslag om krav til nye person- og varebilers CO
2
-udledning. Forslaget indeholder krav om, at nye
person- og varebiler på EU-plan skal opnå 25 %. CO
2
-reduktion i 2025 og 30 % CO
2
-reduktion i
2030 set i forhold til eksisterende CO
2
-krav på EU-plan i 2021. Endvidere foreslås et incitament
for bilproducenter til at sælge flere nul- og lavemissionskøretøjer, således at en producent kan få
slækket sit specifikke CO
2
-krav, hvis producenten sælger flere end det fastsatte benchmark på 15 %
nul- og lavemissionskøretøjer i 2025 og 30 % nul- og lavemissionskøretøjer i 2030.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv nr. 92/106/EØF om
indførelse af fælles regler for visse former for kombineret godstransport mellem medlemsstaterne
(direktivet om kombineret transport).
En handlingsplan og investeringsløsninger til den trans europæiske infrastruktur til alternative
brændstoffer.
Forslag til ændring af forordningen om fælles regler for adgang til det internationale marked for
buskørsel.
Et batteriinitiativ, der har strategisk betydning for EU's integrerede industripolitik, der skal frem-
me, at køretøjerne, andre mobilitetsløsninger og deres komponenter vil blive opfundet og produ-
ceret i EU.
Kommissionen ønsker med forslaget at fremme de overordnede prioriteter og mål om at fremme bæ-
redygtig transport, mindske udledningen af drivhusgasser og forurenende stoffer samt at fremme at-
traktive transportmuligheder. Kommissionen vurderer, at disse mål bedst understøttes ved en omfat-
tende revision af direktivet.
Bæredygtig transport er et grundlæggende element i den fælles transportpolitik og indgår også som en
del af Kommissionens prioriterer for 2015-2019 herunder i Energiunionen og i Investeringsplanen for
Europa. Kommissionen har endvidere med strategien fra 2016 om lavemissionsmobilitet understeget,
at EU bør være ledende i verden med at afvikle fossile brændstoffer og derfor bør fremskynde denne
afvikling inden for transportsektoren for at nå sine mål sat i forbindelse med Paris-aftalen fra 2015.
Strategien understreger også behovet for at sikre at EU i 2050 er godt på vej i en udvikling hen mod
nul-emission af drivhusgasser og forurenende stoffer. Da ca. 95 % af køretøjer i EU i dag fortsat bruger
fossile brændstoffer er der behov for at øge andelen af rene køretøjer markant, hvilket direktivændrin-
gen understøtter.
Endeligt understreger Kommissionen, at EU's borgere, medlemsstater og industrien vil drage fordel af
en øget produktion og markedsoptagelse af rene køretøjer, alternative brændstoffer og nye transport-
servicer baseret på digitalisering og automatisering. Disse fordele vil blandt andet være sikrere trans-
port, mere sammenhængende transportsystemer og en reduktion i eksponeringen over for skadelig
luftforurening.
Direktivet 2009/33/EF blev oprindeligt vedtaget i 2009 med henblik på at fremme offentlige indkøb af
renere køretøjer, da omkostningerne ved indkøb af renere køretøjer fortsat var højere i forhold til ind-
køb af konventionelle køretøjer, selv om udbuddet af disse renere køretøjer havde været stigende. Di-
rektivet søgte derfor gennem obligatoriske redegørelser for miljø- og energipåvirkningerne i offentlige
indkøb af køretøjer at fremme markedet for rene, energieffektive køretøjer, at bidrage til en reduktion
af CO2 og luftforurening samt at øge energieffektiviteten.
Kommission fik i 2015 gennemført en ekstern evaluering af direktivet, der viste, at direktivet fortsat er
relevant men har store mangler og derfor bør justeres for mere effektivt at leve op til dets formål om at
promovere offentlige indkøb af renere og mere energieffektive køretøjer. Direktivet har kun i begræn-
2
kom (2017) 0653 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vejtransport
1839607_0003.png
set omfang påvirket reduktionen af drivhusgasser og luftforurenende stoffer og har ingen nævnevær-
dig påvirkning haft på sektoren for rene køretøjers konkurrenceevne eller vækst.
Det gældende direktiv omfatter alene indkøb af køretøjer udført af offentlige myndigheder og operatø-
rer underlagt offentlige serviceforpligtelser i forbindelse med offentlig passagertransport (dvs. almin-
delig busdrift udført af trafikselskaberne for regionerne). Med forslaget udvides anvendelsesområdet
til også at omfatte offentlige myndigheders, passagertrafikoperatører samt andre offentlige transport-
servicer (f.eks. post, skraldeindsamling, ikke-planlagt passagertransport, leje af busser mv.) leasing og
leje af køretøjer samt køb af køretøjer på afbetaling. De forskellige andre offentlige transportservicer
fremgår af tabel 1 i bilag 1 til forslaget. En række gældende undtagelser videreføres i ændringsforslaget.
Dette omfatter 1) Køretøjer, der er konstrueret og fremstillet til først og fremmest at blive anvendt på
byggepladser, i stenbrud, i havneanlæg eller i lufthavne, 2) Køretøjer, der er konstrueret og fremstillet
til anvendelse af hæren, civilforsvaret, brandvæsenet og ordensmagten, og 3) Mobile maskiner.
Forslaget
introducerer minimumsmål for indkøb af renere henholdsvis lette og tunge køretøjer for
hvert land i 2025 og 2030. Disse fremgår af bilaget til forslaget. Der er ikke sådanne minimumsmål i
det nuværende direktiv. Konkret betyder det, at 34 % af de omfattede danske lette køretøjer i 2025 og
2030 skal være rene. For tunge køretøjer er kravet 10 % og 15 % af lastbiler i henholdsvis 2025 og
2030 og 50 % og 75 % af busser i henholdsvis 2025 og 2030.
For lette køretøjer (køretøjsklasse M1, M2 og N1) indfører forslaget emissionstærskler for henholdsvis
CO2 pr. km og luftforurening. Tærsklerne er angivet for 2025 og 2030, hvor de skærpes. I 2025 må en
rent let køretøj maksimalt udlede 25 g (M1 og M2) og 40 g (N1) CO2/km og 80 % i forhold til emissi-
onsgrænseværdierne.
1
For 2030 anfører direktivet (bilag 1), at lette rene køretøjer ikke må udlede
CO2, samt at en grænseværdi for luftforurenende emissioner ikke er relevant. Definitionen af et rent
let køretøj er dermed skrappere i 2030 end i 2025. Rene tunge køretøjer (køretøjsklasse M3, N1 og N2)
defineres ud fra brugen af alternative brændstoffer.
2
Disse fremgår af bilaget til forslaget. Direktivet vil
dog i forslaget være tilpasningsparat til i fremtiden at ændre definitionen for tunge køretøjer til en
emissionsbaseret tilgang, når der på EU-niveau er vedtaget CO2-standarder for tunge køretøjer. De
rene køretøjer skal dermed leve op til disse krav for at indgå i opfyldelsen af minimumsmålet for ind-
køb af rene køretøjer som nævnt ovenfor.
Med forslaget fjernes metodologiafsnittet til beregning af driftslevetidsomkostninger og dermed vær-
disætningsmetoden. I stedet indføres minimumsmålene og definitionen af rene køretøjer.
Kommissionens tildeles beføjelser til at vedtage ændringer af visse ikke-væsentlige elementer i en lov-
givningsmæssig retsakt.
Der indføres med forslaget rapporteringskrav for medlemsstaterne til Kommissionen med delvis rap-
portering i 2023 og fuld rapportering hvert tredje år begyndende i 2026.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
1
Luftforurenende emissioner ved faktisk kørsel som en procentdel af emissionsgrænseværdierne.
2
Elektricitet, hydrogen, naturgas, herunder biomethan, i gasform (komprimeret naturgas (CNG)) og flydende
form (flydende naturgas (LNG).
3
kom (2017) 0653 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vejtransport
1839607_0004.png
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det sammenskriver og
reviderer eksisterende EU-lovgivning.
Gældende dansk ret
Det nuværende direktiv fra 2009 er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 1394 af 14. de-
cember 2010, der har til formål at fremme ordregivende myndigheders indkøb af rene køretøjer. Disse
myndigheder skal i henhold til bekendtgørelsen ved indkøb tage hensyn til miljø- og energibelastnin-
gen i hele køretøjets driftslevetid ved enten 1) at fastsætte specifikationer for miljø- og energipræsenta-
tionerne, eller 2) at inddrage energi- og miljøbelastningen som en et tildelingskriterie i indkøbsbeslut-
ningen.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil indebære, at den nuværende bekendtgørelse vil skulle ophæves og en ny
bekendtgørelse udstedes for at implementere det opdaterede direktiv.
Økonomiske konsekvenser
Der er i færd med at blive gennemført en nærmere analyse af forslagets indhold og konsekvenser for
Danmark.
Forslaget kan få statsfinansielle konsekvenser gennem statens anvendelse af køretøjer omfattet af di-
rektivet. Forslaget kan få økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner, som ligeledes anven-
der køretøjer omfattet af direktivet. Direktivet kan endvidere have konsekvenser ift. indtægter til sta-
ten fra transport- og køretøjsrelaterede afgifter.
Forslaget kan have erhvervsøkonomiske konsekvenser. Udlejnings- og leasingselskaber med offentlige
kunder kan få udgifter i forbindelse med at skulle justere deres bilpark. Private udbydere af bustrafik
vil blive påvirket af forslaget gennem ændrede krav om energieffektivitet og luftforurening i det offent-
liges efterspørgsel.
Forslaget kan medføre reduktioner i udledninger af luftforurening og drivhusgasser fra transport og
dermed reducere de samfundsøkonomiske omkostninger forbundet hermed. Forslaget kan derigen-
nem bidrage til at mindske CO
2
-udledningen fra transportsektoren og derved yde et bidrag til at indfri
Danmarks kommende EU 2030-reduktionsmål for de ikke-belagte sektorer, hvor vejtransporten udgør
en betydelig andel af de samlede udledninger. Forslaget kan endvidere have betydning for transport-
omkostninger med deraf følgende samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes at have en positiv virkning på miljøbeskyttelsesniveauet.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, EU-specialudvalget for Energi, Forsy-
ning og Klima og EU-specialudvalget for Transport, Bygning og Boligministeriet, samt på høringspor-
talen.
Generelle bemærkninger:
4
kom (2017) 0653 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vejtransport
1839607_0005.png
DI Transport støtter forslagets overordnede principper, men mener, at det bør overvejes, hvorvidt
forslagets formål allerede er dækket af EU’s reduktionsmål for ikke-kvotesektoren,
da grønne indkøb
af køretøjer og tjenester er en del af løsningen for at nå de danske reduktionsmål for ikke-
kvotesektoren. DI Transport fremfører, at forslaget rejser en række spørgsmål, der bør afdækkes.
Det Økologiske Råd havde set frem til ændringsforslaget, men er forundret over det lave ambitionsni-
veau, da mange større byer allerede i 2020 vil leve op til de nye krav gældende fra 2025.
DTL-Danske Vognmænd (DTL) ser positiv på markedsmodning af ny teknologi gennem offentlige
indkøb.
Dansk Erhverv støtter helt overordnet Kommissionens arbejde frem mod en renere bilpark i EU. DE er
enige i, at det offentlige bør gå forrest for at mindske forureningen fra køretøjer, og at dette også kan
drive det private marked.
Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport (ITD) støtter op om en grøn omstilling af
transport- og logistikbranchen samt offentlige udbud som et vigtigt styringsredskab.
Energi- og Olieforum(EOF) støtter generelt initiativer, der fremmer renere og mere energieffektive
køretøjer til vejtransport.
Bemærkninger, der vedrører direktivets afgrænsning:
Trafikselskaberne i Danmark (Trafikselskaberne) udtrykker bekymring over at forslaget tilsyneladende
medfører, at trafikselskabernes flex-trafik også er omfattet af direktivet. DI Transport mener, at det er
vigtigt at få afklaret, hvor omfattende forslagets inklusion af tjenestetransport er.
Dansk Erhverv er enig i udvidelse af scope til leje, leasing og afbetalingskøb samt andre offentlige kon-
trakter end personbefordring.
Dansk Erhverv støtter grundlæggede et forslag, hvor kun lette køretøjer er omfattet af direktivet.
ITD støtter udvidelsen af scope, da offentlige udbud og indkøb er vigtige styringsredskaber til at nå
mål for CO2-udledning.
Bemærkninger, der vedrører direktivets definition af rene køretøjer:
DI Transport, ITD, De Danske Bilimportører, EOF og Dansk Erhverv fremhæver alle, at forslaget i sin
nuværende form ikke har, men bør have en teknologi-neutral tilgang. ITD finder det ligeledes proble-
matisk, at udelukkende el, hydrogen, naturgas og biometan er med i definitionen for rene tunge køre-
tøjer, da denne liste ikke er fyldestgørende. DI Transport mener desuden, at 0-emissionskøretøjer bør
omfatte både el, brint, biogas og biobrændstoffer. De Danske Bilimportører understreger, at der såle-
des ikke bør udpeges særlige alternative brændstoffer til de tunge køretøjer, der i stedet ligesom for
lette køretøjer skal have krav med CO2-emissionsværdier. EOF ønsker, at alternative brændstoffer for
tunge køretøjer omfatter biobrændstoffer.
Trafikselskaberne bemærker, at definitionen af rene køretøjer virker vilkårlig, da dieselbusser, der
anvender syntetisk biodiesel ikke tæller med. Trafikselskaberne henviser desuden til den internationa-
le organisation for kollektiv trafik (UITP), der konstaterer, at forslaget ikke tager højde for den relative
tekniske umodenhed inden for elektriske og alternativt drevne busser.
5
kom (2017) 0653 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vejtransport
1839607_0006.png
De Danske Bilimportører så gerne, at Kommissionen i forslaget indarbejdede Vehicle Energy Con-
sumptions Calculation Tool (VECTO), der netop omhandler tunge køretøjers CO2-emissioner. Det
Økologiske Råd er enige i, at VECTO bør inddrages, da det har et betydeligt talgrundlag.
Det Økologiske Råd mener, at mængden af alternative drivmidler er begrænset, hvor kun elektrifice-
ring er realistisk på stor skala. Naturgas bør ikke indgå i definition af rene køretøjer, da det ikke er
rent. Biogas bør ifølge Det Økologiske Råd kun indgå i det omfang, der kan dokumenteres brug af seri-
øs certificeringsordning og kun til tunge køretøjer.
Dansk Erhverv er enig i behovet for en klar definition af rene køretøjer. Dansk Erhverv støtter en
”Tank to Wheel”-tankegang,
men understreger, at samtidigt bør tages højde for et køretøjs total miljø-
påvirkning gennem hele dens livscyklus.
FDM mener, at internationale standarder for CO2-udledning fra lette køretøjer er afgørende for, at
Danmark kan nå sine reduktionsmål for ikke-kvotesektoren.
Bemærkninger, der vedrører direktivets minimumsindkøbskrav til køb af rene køretøjer
Trafikselskaberne bemærker, at kravene til indkøb af rene busser virker vidtgående i forhold til de
lignende krav til lastbiler.
Det Økologiske Råd understreger, at mange større byer allerede i 2020 vil leve op til de nye krav gæl-
dende fra 2025. Det Økologiske Råd foreslår derfor, at andelen af rene lette køretøjer i stedet bør være
50 % i 2025 og 90 % i 2030. For lastbiler bør målet ligeledes være 50 % i 2025 og 90 % i 2030.
ITD støtter minimumsmål for både andelen af rene og tunge køretøjer. Der skal dog være balance mel-
lem krav og længden af de offentlige servicekontrakter, da nogle køretøjer (eks. renovationsbiler) har
lange afskrivningsperioder. Hvis der ikke tages højde for dette, risikerer man ifølge ITD, at offentlige
virksomheder udkonkurrerer private transport- og logistikvirksomheder inden for eksempelvis af-
faldssektoren.
Bemærkninger, der vedrører direktivets økonomiske aspekter
Trafikselskaberne forventer, at forslaget medfører en betydelig merudgift til kollektiv transport finan-
sieret af kommuner og regioner. Hvis det eksisterende omkostningsniveau opretholdes, vil antallet af
køretimer og busser ifølge Trafikselskaberne falde, hvormed privatbilismen styrkes i forhold til kollek-
tiv transport. DI Transport bemærker, at forslaget ikke må medføre en reduktion i den kollektive
transport.
Trafikselskaberne bemærker, at forslaget ikke har indberegnet omkostningerne ved udbygning af in-
frastruktur til alternative drivmidler.
Trafikselskaberne henviser desuden til den internationale organisation for kollektiv trafik (UITP), der
konstaterer, at forslaget placerer den største byrde på kollektiv trafik, der i modsætning til mange pas-
sagerbiler allerede er en ret ren og dermed klimavenlig form for transport.
DTL mener, at man skal være opmærksom på, hvad små og mellemstore virksomheder, der byder på
offentlige opgaver, reelt kan løfte af ny teknologi og brændstoftyper.
DTL mener, at det er vigtigt, at indregne realistiske og ikke for korte afskrivningsperioder af afskaffede
køretøjer. Det bør overvejes, at den offentlige udbyder påtager sig de teknologiske og økonomiske risici
ved nye teknologi, som små og mellemstore virksomheder ikke kan påtage sig.
6
kom (2017) 0653 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vejtransport
1839607_0007.png
Dansk Erhverv mener, at der ikke bør stilles for store krav til små og mellemstore virksomheder, der
skal byde på offentlige udbud, da direktivet i så fald vil udelukke en del af dem fra at byde.
Bemærkninger, der vedrører delegerede retsakter
De Danske Bilimportører er bekymrede for forslagets ide om, at Kommissionen kan ændre på kravene
til tunge køretøjer igen, når der på EU-niveau er udarbejdet CO2-baserede emissionsværdier for disse.
Dermed forstyrres udbud og efterspørgsel unødvendigt af flere omgange. De Danske Bilimportører
havde i stedet foretrukket, at tunge køretøjer først blev omfattet af det reviderede direktiv, når EU-
normerne for tunge køretøjer var endeligt udarbejdet.
ITD støtter muligheden for delegerede retsakter under forudsætning af, at senere nye CO2-krav til
lastbiler ikke erstatter men supplerer regler om alternative drivmidler, således at investeringer i alter-
native drivmidler ikke efterfølgende undermineres af et regelskift til CO2-krav. ITD opfordrer derfor til
at de nationale eksperter, der skal involveres i forbindelse med vedtagelsen af en delegeret retsakt,
konsulterer transport- og logistikbranchen om påvirkningen af markedet.
Bemærkninger, der vedrører administrative byrder forbundet med direktivet
ITD fremhæver, at de fremtidige krav tydeligt skal kommunikeres ved dansk implementering af reg-
lerne for at sikre en hensigtsmæssig udskiftning af lastbilparken.
Andet
Trafikselskaberne bemærker, at mange kontrakter om passagertrafik er op til 12 år lange, og at forsla-
get ikke tager højde for, at en del allerede indgåede kontrakter fortsat vil være gældende ved direkti-
vets ikrafttræden i 2025. DI Transport mener, at konsekvenserne for eksisterende servicekontrakter
skal afdækkes.
Det Økologiske Råd gør opmærksom på, at de af reguleringen omfattede køretøjer, der erhverves i
2030, vil have indflydelse på CO2-udledningen frem til 2050.
FDM ønsker, at de danske afgiftsregler undersøges, da de i dag ikke hjælper forbrugerne til at vælge de
sikre og miljøvenlige alternativer.
KL støtter Trafikselskabernes høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser generelt forslaget velkommet. Regeringen vil tage specifik stilling til forslagets for-
skellige elementer, når der er gennemført en nærmere analyse af forslagets indhold og konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7