FAKTAARK - FOLKETINGETS EU-KONSULENTENHED / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
2018
Kvalitet af drikkevand
KONSEKVENSER
Økonomiske:
Vandforsyninger vil få øgede
udgifter, som skal betales af
forbrugerne: ca. 59-77 kr. pr. år
ifølge Kommissionen.
Sundhedsmæssige:
I følge regeringen vil forslaget
betyde et bedre beskyttelsesni-
veau i Danmark, fordi vandet
skal analyseres for flere stoffer
med lavere grænseværdier.
Administrative:
Kommunerne vil få nye opga-
ver med indrapportering og risi-
kobaseret tilgang til vandsik-
kerhed.
HØRING
Dansk Miljøteknologi, Grund-
fos, Danfoss, DI og Dansk
Vand- og Spildevandsforening
ønsker, at forslaget også
adresserer vandspild og be-
skyttelse af vandressourcer.
Danske Vandværker og Dansk
Vand- og Spildevandsforening
støtter den risikobaserede til-
gang.
Danmarks Naturfredningsfor-
ening opfordrer til, at Danmark
implementerer grænseværdier
hurtigere end 10 år. DN mener,
at grænseværdien for ikkerele-
vante nedbrydningsprodukter
skal fastholdes.
Når det gælder om at ned-
bringe brug af flaskevand, på-
peger Bryggeriforeningen, at
konsekvensanalysens miljøaf-
snit glemmer at tage højde for:
1) merforbrug af plastkrus og
papbægre og 2) at plastflasker
indsamles via pantsystemet.
KOM (2017)753
Drikkevandsdirektivet opdateres
Kommissionen vil med sit forslag
slå to fluer med et smæk ved at
imødekomme to hensyn:
1)
EU’s drikkevandsdirektiv er fra
1998, og konsekvensanalyser har
vist behov for at justere direktivet.
2) Et borgerinitiativ har samlet 1,6
million underskrifter. Det handler
om adgang til vand for alle bor-
gere i EU (Right2Water) - også
marginaliserede grupper (f.eks.
romaer).
Forbedre vandkvaliteten
Kommissionen foreslår at sænke
visse grænseværdier og tilføje nye
parametre til vurdering af drikke-
vand (se boks nederst).
Der er tale om minimumspara-
metre, så EU-landene må gerne
indføre skrappere krav/lavere
grænseværdier.
Disse grænseværdier er opført i et
bilag, der kan ændres gennem de-
legerede retsakter og dermed lø-
bende tage højde for ny viden.
Materialer i kontakt med drikke-
vand
I det gældende direktiv har EU-
landene fleksibilitet i fht., hvordan
de vil sikre, at vand ikke under di-
stribution forurenes med stoffer i
større mængder end nødvendigt,
og at sundhedsbeskyttelsen ikke
forringes i den forbindelse. Det har
givet retlig usikkerhed, forskellig
praksis i landene og en hindring
på det indre marked for byggema-
terialer til f.eks. vandrør.
Kommissionen foreslår nu, at EU-
landene skal sørge for en risiko-
vurdering af materialer, der bru-
ges i fordelingsnet, for at vurdere,
om de påvirker vandkvaliteten.
Desuden skal der kontrolleres for
bly og legionella. Sideløbende
skal der udstedes en harmonise-
ret standard for materialer i kon-
takt med drikkevand (under byg-
gevareforordningen).
Information til forbrugerne
Forslaget lægger op til, at forbru-
gerne informeres mere og bedre
om kvaliteten af drikkevand, bl.a.
med henblik på at styrke tilliden til
drikkevand og dermed begrænse
salg af vand i plastikflasker.
Adgang til drikkevand
Kommissionen foreslår en ny arti-
kel om adgang til drikkevand, der
forpligter EU-landene til at:
1) identificere personer uden ad-
gang til drikkevand og vurdere
muligheder for at løse problemet.
2) opstille flere vandposter i det of-
fentlige rum og sikre gratis vand i
restauranter, kantiner og offent-
lige bygninger med henblik på at
reducere brug af plastikflasker
3) køre informationskampagner
om kvalitet af vand og
4) sikre, at marginaliserede grup-
per har adgang til drikkevand.
GRÆNSEVÆRDIER FOR FARLIGE STOFFER
- bygger på anbefalinger fra WHO, men er i nogle tilfælde lavere.
Nye stoffer:
- Chlorat og chlorit, som er biprodukter fra desinfektionsmidler
- Perflourerede forbindelser (gruppe af PFAS)
- Hormonforstyrrende stoffer: Bisphenol A, betaestradiol og
nonylphenol og medtages trods manglende dokumentation for skade-
virkning af hensyn til forsigtighedsprincippet.
Nye, lavere grænseværdier for:
- Chrom og bly efter en overgangsperiode på 10 år
FREMSAT 1. FEBRUAR 2018