15. januar 2018
Grund- og nærhedsnotat: Indskrivning af finanspagten i EU-retten
- Forslag til Rådets direktiv om bestemmelser til styrkelse af den
finanspolitiske ansvarlighed og den mellemfristede
budgetmæssige udvikling i medlemsstaterne
KOM (2017) 824
1. Resumé
Kommissionen har 6. december 2017 fremlagt forslag til et direktiv, som indskriver finanspag-
tens centrale dele i EU-retten. Direktivet gælder eurolandene, og er åbent for ikke-eurolande,
som ønsker at deltage. Direktivet svarer i vid udstrækning til finanspagten, men omfatter også en
række nye (styringsmæssige) tiltag. Direktivet indebærer særligt, at følgende skal være afspejlet i
landenes nationale lovgivning:
En mellemfristet målsætning for den strukturelle saldo og en form for udgiftslofter. Ved væsentli-
ge afvigelser skal en automatisk korrektionsmekanisme træde i kraft. Målsætningerne eller
tilpasningen henimod disse kan dog afviges midlertidigt i tilfælde af ekstraordinære omstændighe-
der og ved visse større strukturreformer.
Landene skal udpege uafhængige finanspolitiske råd, som vurderer efterlevelsen af reglerne. Lan-
dene skal desuden have et følg-eller-forklar-princip, som forpligter myndighederne til enten at følge
rådets anbefalinger eller offentligt at forklare, hvorfor man ikke følger dem.
En vedtagelse af direktivforslaget (som i nuværende version afviger fra finanspagten på nogle
punkter) kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning (særligt budgetloven og loven om
De Økonomiske Råd), hvilket skal afklares nærmere. Forslaget kan have positive økonomiske
konsekvenser - i det omfang integrering i EU-retten gør reglerne enklere og styrker Rådets og
Kommissionens mulighed for at håndhæve reglerne - idet sunde og holdbare offentlige finanser i
EU-landene generelt, herunder efterlevelse af mellemfristede mål for de offentlige finanser og der-
med lavere underskud, gæld og renter, understøtter vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
Der ventes ingen eller begrænsede statsfinansielle konsekvenser af forslaget og ingen erhvervsmæs-
sige konsekvenser.
Regeringen støtter principielt, at finanspagten integreres i EU-retten, for at sikre konsoliderede
og effektive fælles regler. Regeringen lægger vægt på, at der også fremover er fleksibilitet ift. de
struktursaldometoder, der gælder i nationale budgetlove. Kommissionens forslag indebærer ikke
præcise eksplicitte krav på dette punkt.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2017)824 af 6. december 2017 fremsendt forslag til
”Rådets
direktiv om bestemmelser til styrkelse af den finanspolitiske ansvarlighed