Notat: Kommissionens argumenter om konsekvenser for andre EU-
medlemslande ved manglende overholdelse af retsstatsprincipperne i
Polen
På mødet i Folketingets Europaudvalg den 20. juni 2018 blev der efterspurgt information
fra udenrigsministeren om Europa-Kommissionens argumenter for konsekvenser for andre
EU-medlemslande
af ’Polens manglende overholdelse af retsstatsprincipperne’.
Kommissionen valgte i december 2017 at iværksætte en procedure mod Polen
efter TEU artikel 7, stk. 1, for overtrædelse af retsstatsprincipperne i forbin-
delse med reform af Polens domstolssystem. Dette notat baserer sig på skrift-
ligt materiale fra Kommissionen i forbindelse med aktivering af TEU artikel 7-
proceduren.
I materialet om artikel 7-proceduren nævner Kommissionen flere problematik-
ker ved overtrædelse af retsstatsprincipperne, herunder opretholdelse af mag-
tens tredeling og uafhængige domstole, som kan få konsekvenser for andre
medlemslande samt unionen som et hele. Kommissionen nævner:
1) At det bryder med
medlemslandenes fælles værdier,
som EU er bygget på, så-
fremt domstolene ikke er frie fra politisk indflydelse
2) At når der stilles spørgsmål til retsstatsprincipperne i ét medlemsland,
stilles der også spørgsmål ved
den samlede unions funktionsmåde,
herunder
f.eks. for RIA-området og det indre marked.
3) At respekt for retsstatsprincipperne er en forudsætning for at
opretholde
rettigheder og forpligtelser i EU-traktaten.
4) At respekt for retsstatsprincipperne er en forudsætning for at etablere
gensidig tillid imellem borgere, virksomheder og nationale myndigheder
i medlems-
landenes retssystemer.
5) At retsstatsprincipperne er essentielle for
et velfungerende indre marked,
fordi økonomiske enheder er nødt til at have sikkerhed for, at de juri-
disk vil blive behandlet ens.
6) At respekt for retsstatsprincipperne er essentielt for den
gensidige tillid på
RIA-området, særligt mht. effektivt juridisk samarbejde,
hvilket ikke kan ga-
ranteres uden et uafhængigt retssystem i hvert medlemsland.
Brud på unionens samlede funktionsmåde vil i sidste ende have konsekvenser i
de enkelte medlemslande, herunder f.eks. økonomiske konsekvenser som følge
af et dysfunktionelt indre marked, eller konsekvenser i form af, at unionsbor-
gere ikke længere har garanti for de samme rettigheder i unionen.
1