Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0001 Bilag 2
Offentligt
1845144_0001.png
København 15. januar 2018
Til: medlemmerne af folketingets Miljø & Fødevare - Udenrigs- og Europa udvalg
Vedr.: Afgivelse af mandat til forhandling af ny fiskeripartnerskabsaftale mellem Det Europæiske
Fællesskab og Kongeriget Marokko
Kære medlemmer af de tre udvalg,
I Afrika Kontakt er vi stærkt bekymrede for ordlyden af samlenotatet (Europaudvalget KOM 2018 0001) fra
11. januar 2018. Regeringens generelle holdning, som den er præsenteret i samlenotatets punkt 10. forholder
sig ikke til, hvordan man vil konsultere Vestsaharas oprindelige befolkning. Ved at undlade at præcisere at
Saharavierne skal godkende handelsaftaler mellem EU og Marokko før denne kan omfatte Vestsahara, har
regeringen blindt accepteret kommissionens forhandlingsmandat som tilsidesætter EU domstolens afgørelse
vedrørende associeringsaftalen mellem EU og Marokko fra 21. december 2016
i
. Samlenotatet tilsidesætter
ligeledes General Advokatens vurdering fra d. 10. januar 2018
ii
vedrørende den gældende fiskeriaftale. Man
overlader det i stedet til besættelsesmagten Marokko, at vurdere om den befolkning, som de har besat i strid
med folkeretten, drager fordel af en fiskeriaftale.
2016: EU domstolens afgørelse om associeringsaftalen; Vestsahara er ikke Marokko
Den 21. december 2016 kom EU domstolen
med en klar afgørelse om associeringsaftalen mellem EU og
Marokko. Det er den aftale som en mulig ny fiskeriaftale vil bygge på. Afgørelsen siger at Vestsahara er
”separate and distinct” territorium fra Marokko,
og at en handelsaftale mellem EU og Marokko derfor ikke
kan omfatte det af Marokko besatte Vestsahara, uden at der forelægger klart samtykke fra Saharavierne.
Afgørelsen refererer her til FN resolution 34/37
iii
der angiver Polisario som repræsentant for Vestsaharas
befolkning.
Kommissionen har nu genoptaget forhandlingerne om associeringsaftalen uden at redegøre for hvordan de vil
konsultere Saharavierne i denne proces. Kommissionens forslag som præsenteret i samlenotatet tager derfor
ikke hensyn til mulige juridiske konsekvenser af at lave en aftale med Marokko, om at få adgang til farvande
ud for Vestsaharas kyst.
kom (2018) 0001 - Bilag 2: Henvendelse af 15/1-18 fra Afrika Kontakt vedr. forhandlinger om fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Marokko
1845144_0002.png
2018: EU domstolens foreløbige vurdering af gældende fiskeriaftale: Vestsahara er ikke Marokko
Samlenotatet udkom dagen efter at EU domstolens General Advokat Melchior Wathelet, kom med en
foreløbig vurdering af en sag henvist fra den engelske højesteret, der omhandler den nuværende fiskeriaftale
mellem EU og Marokko. General Advokatens udtalelse fastslår at Marokko og EU-kommissionen ikke kan
indgå aftaler med Marokko, der omfatter Vestsahara.
Wathelet konkluderer desuden, at det meste fiskeri der
udføres i henhold til aftalen med Marokko, finder sted i vandene ud for det besatte Vestsahara, og at der ingen
garanti er for, at landets oprindelige befolkning Sahravierne er dem der primært drager nytte af aftalen.
Regeringen lægger således op til forhandling på baggrund af en aftale som General Advokaten har dømt
ugyldig.
Forhandlingsmandatet tilsidesætter EU domstolens afgørelse
Kommissionens udspil indeholder et forslag om at inkludere en klausul om konsekvenserne af overtrædelse af
menneskerettigheder og internationale principper. Kommissionen foreslår desuden at sektorstøtten skal
bidrage til at kommissionen, i rimelig grad, kan sikre at protokollen gavner befolkningen der bor i det ikke
selvstyrrede territorie Vestsahara. Det er dog ikke nok blot at konsultere
”befolkningen” da
området har en
stor population af Marokkanske tilflyttere og sikkerhedsstyrker, som ikke kan konsulteres i relation til
forhandlingerne. Kommissionen tager ikke hensyn til at Saharavierne bosat i Vestsahara lever under en brutal
besættelse
iv
, og at denne besættelse vedligeholdes af ulovlig udvinding og salg af ressourcer. En sektorstøtte til
Marokko, der skal bidrage til at styrke besættelsesmagtens fiskerisektor i det besatte område, er ligeledes en
omgåelse af EU-domstolen og folkeretten. Det er et dårligt udgangspunkt for at opnå en fredelige forhandlet
løsning under FN, som Generalsekretærens personlige udsending og Tysklands tidligere præsident, Horst
Köhler, er sat i spisen for.
Vi fraråder derfor udvalgets medlemmer at give bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en
protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Marokko på baggrund af det forelæggende
samlenotat, da dette tilsidesætter EU-domstolens afgørelse. Det er et dårligt udgangspunkt at starte
forhandlingerne med at bryde en dom fra EU-domstolen i sit mandat.
Krav til udnyttelse af resurserne i et besat område
Folketingets gældende vedtagelser V79
v
angående Vestsahara fraråder eksplicit offentlige institutioner at
indkøbe varer fra et område som Vestsahara, hvor der er uafklaret folkeretlig status, usikkerhed omkring
hvorvidt transaktionerne vil skade eller komme lokalbefolkningen til gode, og hvor der derudover opfordres til
udvisning af særligt agtpågivenhed, så længe der er uafklaret suverænitet.
EU-domstolens afgørelser er ikke overraskende i et folkeretligt perspektiv. I 1966 vedtog FN at der skulle
afholdes en folkeafstemning i overensstemmelse med Saharaviernes ret til selvbestemmelse, og i 1975
afgjorde den internationale domstol i Haag at hverken Marokko eller Mauretanien havde krav på området. I
1991 lovede FN Saharavierne en folkeafstemning, og en FN-mission blev sat op for at gennemføre en sådan. I
2002, udstedte FN’s juridiske rådgiver,
Hans Corell, en juridisk vurdering
vi
i forbindelse med olieeftersøgning
ud for Vestsaharas kyst, der fastslog at udvinding af naturressourcer fra Vestsahara er ulovlig så længe det
sker imod Saharaviernes egne interesser og ønsker.
Der er således to grundlæggende krav der skal indfris, hvis EU og Marokko skal kunne udnytte eller sælge
resurserne fra det af Marokko besatte Vestsahara:
1. Legitime repræsentanter for den oprindelige befolkning skal give sit samtykke.
2. Det skal komme den oprindelige befolkning til gode at deres resurser udnyttes.
Det mandat som udenrigsministeren ønsker at Folketinget skal støtte, forsøger at omgå ovenstående, og det
kan få konsekvenser, i form af erstatningskrav og krav om beslaglæggelse af resurser der er fra Vestsahara.
To danske fragtskibe har allerede været tilbageholdt, og det ene fik lasten beslaglagt
vii
.
kom (2018) 0001 - Bilag 2: Henvendelse af 15/1-18 fra Afrika Kontakt vedr. forhandlinger om fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Marokko
1845144_0003.png
Hvis der er yderligere spørgsmål står vi gerne til rådighed, og har desuden søgt om foretræde på fredag. Så
det kan jo være at vi ses!
Med venlig hilsen
Morten Nielsen og Nina Andersen
På vegne af Afrika Kontakts Vestsahara gruppe
i
EU-dommen fra december 2016:
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=9ea7d2dc30d5a57b201e09f24856b7bad0b327fbe322.e
34KaxiLc3qMb40Rch0SaxyKbx10?text=&docid=186489&pageIndex=0&doclang=en&mode=req&dir=&occ=first&part=1&
cid=622878
ii
EUCJ press release No. 101/17:
https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2017-09/cp170101en.pdf
iii
UN GA resolution 34/37
http://www.un.org/documents/ga/res/34/a34res37.pdf
iv
Human Rights Watch, Annual Report 2017:
https://www.hrw.org/world-report/2017/country-
chapters/morocco/western-sahara
v
Folketingets vedtagelse V 79:
http://www.ft.dk/samling/20151/vedtagelse/v79/index.htm
vi
S/2002/161http://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-
CF6E4FF96FF9%7D/s_2002_161.pdf
vii
Seized Moroccan phosphate ship to stay in South Africa, court rules (June 15
2017)https://www.reuters.com/article/westernsahara-morocco-safrica/seized-moroccan-phosphate-ship-to-stay-in-
south-africa-court-rules-idUSL8N1JC1V1