Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0021 Bilag 1
Offentligt
1857039_0001.png
Notat
6. februar 2018
J.nr. 2017 - 6413
Kontor:
Moms, afgifter og told
Initialer:
MLJ, MNL
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv
om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles mer-
værdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for
små virksomheder, KOM(2018) 21
1. Resumé
Kommissionen har den 18. januar 2018 præsenteret et forslag, der skal reducere momsforpligtelser og ef-
terlevelsesomkostninger for
SMV’er, herunder særligt de små virksomheder. Det bemærkes, at tiltagene er
begrænset til (små) virksomheder, hvis årlige omsætning i EU’s indre marked ikke overstiger 2
mio.
EUR.
Baggrunden for forslaget er, at SMV’er ifølge Kommissionen fortsat rammes af
uforholdsmæssigt store ef-
terlevelsesomkostninger på momsområdet. Herudover peger Kommissionen på, at det nuværende momssy-
stem skaber ugunstige konkurrenceforvridninger i EU og i de nationale markeder, bl.a. fordi momsfrita-
gelserne i den nuværende SMV-ordning kun er tilgængelige for virksomheder, der er etableret i den pågæl-
dende medlemsstat.
Forslaget består overordnet af fire elementer for små virksomheder: i) fastsættelse af maksimal niveau for
nationale momsfritagelsestærskler, ii) mulighed for at små virksomheder kan benytte de nationale moms-
fritagelser for små virksomheder, uanset om de er etableret i en anden medlemsstat end dér, hvor momsfri-
tagelsen er tilgængelig, iii) indførsel af en overgangsperiode, hvori små virksomheder, som midlertidigt over-
skrider momsfritagelsestærsklen, kan fortsætte med at gøre brug af fritagelsen og iv) indførelse af forenk-
lede momsforpligtelser for både fritagne små virksomheder og ikke-fritagne små virksomheder.
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for forslag, som medfører administrative lettelser for erhvervs-
livet og forbedrer det nuværende momssystem for små virksomheder. Det bemærkes dog, at der er tale om
et kompliceret og uklart forslag, og der er tvivl om, hvorvidt flere af tiltagene reelt vil føre til administrative
lettelser for det danske erhvervsliv. Fra dansk side vil man arbejde for at få præciseret forslaget, førend der
kan tages endelig stilling til de enkelte elementer af forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2018)21 af 18. januar 2018 fremsendt et forslag om æn-
dring af direktiv 2006/112/EF (momsdirektivet) for så vidt angår særordningen for små
virksomheder. Forslaget er oversendt til Rådet den 18. januar 2018 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af medlemsstaterne.
kom (2018) 0021 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1857039_0002.png
Ændringsforslaget er en del af EU-Kommissionens momshandlingsplan
1
, der blev præ-
senteret den 7. april 2016. Momshandlingsplanen indeholder Kommissionens planer for
et endeligt momssystem. Forslaget supplerer især to andre lovgivningsinitiativer, som føl-
ger af momshandlingsplanen: i) e-handelsforslaget, som blev vedtaget i december 2016 og
ii) forslaget om det endelige momssystem.
Momsforpligtelser er særligt belastende for små virksomheder, eftersom deres ressourcer
er mere begrænsede sammenlignet med store virksomheder. Det gældende momsdirektiv
indeholder af den grund flere bestemmelser, der har til hensigt at lette byrderne for
SMV’er,
herunder små virksomheder. Medlemsstaterne kan bl.a.
fritage SMV’er
med en
årlig omsætning under en vis tærskel for moms (momsregistreringsgrænsen) og anvende
forenklede momsforpligtelser i medfør af det gældende direktiv. På trods af, at medlems-
staterne har disse muligheder,
peger Kommissionen på, at SMV’er
fortsat rammes af
uforholdsmæssigt store efterlevelsesomkostninger på momsområdet.
Derudover anfører Kommissionen, at det nuværende momssystem skaber konkurrence-
forvridninger i EU og i de nationale markeder, idet de nationale momsfritagelser under en
vis omsætningsgrænse kun er tilgængelig for virksomheder etableret i den pågældende
medlemsstat. Dette har en negativ indvirkning på konkurrencesituationen for virksomhe-
der, der er etableret i andre medlemsstater, og som leverer til det samme marked. Kom-
missionen mener tillige, at konkurrencesituationen vil blive yderligere forværret, når varer
med det endelige momssystem i højere grad skal pålægges moms i forbrugslandet. I de
enkelte nationale markeder opstår der konkurrenceforvridninger, idet de forenklede
momsforpligtelser i mange medlemsstater er knyttet sammen med momsfritagelsen.
Dette kan resultere i en såkaldt
”tærskeleffekt”, hvor SMV’er reducerer
deres vækst for at
undgå at overskride tærsklen for momsfritagelsen i den pågældende medlemsstat, hvor de
er etableret.
Kommissionen har på den baggrund vurderet, at der er behov for en revision af moms-
forpligtelserne i det gældende momsdirektiv for så vidt angår små virksomheder.
3. Formål og indhold
Formålet med ændringsforslaget er at skabe en moderne, forenklet SMV-ordning, der sig-
ter mod at reducere momsforpligtelser og efterlevelsesomkostninger for små virksomhe-
der. Det bemærkes, at tiltagene er begrænset til (små) virksomheder, hvis årlige omsæt-
ning i EU’s indre marked ikke overstiger 2
mio. EUR.
Forslaget består overordnet af fire elementer for små virksomheder:
1) fastsættelse af et maksbeløb for nationale momsfritagelsestærskler (momsregistre-
ringsgrænser),
1
KOM (2016) 148, Mod et fælles europæisk momsområde
De svære valg.
Side 2 af 8
kom (2018) 0021 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1857039_0003.png
2) mulighed for at små virksomheder kan benytte de nationale momsfritagelser for
små virksomheder, uanset om de er etableret i en anden medlemsstat end dér, hvor
momsfritagelsen er tilgængelig,
3) indførelse af en overgangsperiode, hvori små virksomheder, som midlertidigt
overskrider fritagelsestærsklen, kan fortsætte med at gøre brug af fritagelsen,
4) indførelse af forenklede momsforpligtelser for både fritagne små virksomheder
og ikke-fritagne små virksomheder.
Ad 1 Niveau for nationale fritagelser
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne fortsat kan momsfritage små virksomheder
under en vis omsætningstærskel, som medlemsstaten selv fastsætter. For at sikre, at frita-
gelsesområdet er begrænset til de mindste virksomheder og for at begrænse de eventuelle
forvridende virkninger af fritagelsen, fastsætter forslaget imidlertid et maksimalt niveau på
85.000 EUR, som er fælles for alle medlemsstater.
Kommissionen foreslår desuden, at medlemsstaterne kan fastsætte forskellige tærskler for
forskellige erhvervssektorer på grundlag af objektive kriterier.
Ad 2 Fritagelse for alle berettigede virksomheder i EU (uanset etableringsland)
Kommissionen foreslår, at for de medlemsstater, der vælger at gøre brug af momsfritagel-
ser, jf. ovenfor under pkt. 1, skal fritagelserne gælde for alle berettigede virksomheder i
EU, uanset om de er etableret i den medlemsstat, hvor de foretager momspligtige leve-
rancer, eller i en anden medlemsstat.
En lille virksomhed skal opfylde to betingelser for at kunne benytte fritagelsen i en med-
lemsstat, hvor den ikke er etableret: i) virksomhedens årlige omsætning i medlemsstaten
skal være under den fritagelsestærskel, der er gældende i medlemsstaten, og ii) den sam-
lede årlige omsætning i EU må ikke overstige 100.000 EUR.
Tærsklen på 100.000 EUR skal forhindre, at store virksomheder misbruger ordningen,
idet de uden denne tærskel ville kunne levere varer og ydelser momsfrit i flere medlems-
stater på trods af, at de samlet set har en stor omsætning.
Ad. 3 Overgangsperiode for små virksomheder, der midlertidigt overskrider fritagelsesgrænsen
Kommissionen foreslår, at der indføres en overgangsperiode for små virksomheder, som
gør brug af momsfritagelser, og hvis omsætning overstiger en national fritagelsestærskel i
et givent år. Sådanne virksomheder må fortsat anvende fritagelsen i det pågældende år og
land, forudsat at deres omsætning ikke overstiger tærsklen med mere end 50 pct. i det på-
gældende år.
Ad. 4 Forenklede momsforpligtelser for små virksomheder
Kommissionen foreslår endelig, at medlemsstaterne indfører visse forenklinger for både
momsfritagne små virksomheder og ikke-momsfritagne små virksomheder. Disse forenk-
linger omfatter bl.a. lettere registrering, enklere regnskabsføring og længere afgiftsperio-
der, hvor sidstnævnte vil resultere i en mindre hyppig indberetning af moms.
Side 3 af 8
kom (2018) 0021 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1857039_0004.png
For så vidt angår momsfritagne små virksomheder foreslår Kommissionen mere specifikt,
at medlemsstaterne skal friholde små virksomheder for forpligtelserne til at udstede faktu-
raer.
Endvidere foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne i varierende omfang kan friholde
virksomhederne for momsdirektivets forpligtelser til at registrere deres virksomhed, føre
regnskab og indgive momsangivelse. I det omfang en medlemsstat ikke gør brug af denne
mulighed, foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne
som minimum
skal indføre en
forenklet procedure
for den givne forpligtelse.
Det bemærkes dog, at forslaget kræver, at små fritagne virksomheder
som ikke udeluk-
kende udfører transaktioner i den pågældende medlemsstat, hvor de er etableret
skal re-
gistrere sig og indsende årlige indberetninger/angivelser over salg.
For så vidt angår ikke-momsfritagne små virksomheder foreslår Kommissionen mere
specifikt, at medlemsstaterne skal indføre forenklede procedurer for registrering, opbeva-
ring af fakturaer og fastsættelse af afgiftsperioden til et kalenderår. Derudover må med-
lemsstaterne ikke kræve, at små virksomheder indbetaler acontobeløb.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens forslag kræver høring af Europa-Parlamentet. Der foreligger på nuvæ-
rende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet. Kommissionen anfører som begrundelse følgende:
”De
primære problemer, der er blevet identificeret (høje efterlevelsesomkostninger, kon-
kurrenceforvridende virkninger osv.), udløses af reglerne i det eksisterende momsdirektiv.
En forenkling med henblik på at reducere SMV'ernes efterlevelsesbyrde kræver, at Kom-
missionen fremlægger et forslag om ændring af momsdirektivet. Medlemsstaterne har me-
get lidt spillerum i forbindelse med direktivet. Derfor kan der med dette forslag helt klart
opnås langt mere, end hvad der kan opnås på nationalt plan.”
Kommissionen anfører endvidere, at forslaget er i overensstemmelse med proportionali-
tetsprincippet med følgende begrundelse:
”Forslaget
er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, idet det ikke går ud
over, hvad der er nødvendigt for at nå målene i traktaterne, navnlig med henblik på et vel-
fungerende indre marked. Ligesom med nærhedsprincippet er det ikke muligt for med-
lemsstaterne at løse de problemer, som SMV'er står overfor, der udløses af eksisterende
momsregler, uden et forslag om at ændre momsdirektivet. De foreslåede forbedringer er
begrænset til et lille antal momsbestemmelser, der er hovedårsagen til de identificerede
problemer.”
Side 4 af 8
kom (2018) 0021 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1857039_0005.png
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet
og proportionalitetsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Momsområdet er EU-harmoniseret og implementeringen af de fælles EU-regler findes i
den danske momslov samt momsbekendtgørelsen.
Ad momsfritagelse og momsregistrering
I henhold til de gældende danske regler, er virksomheder, hvis årlige momspligtige leve-
rancer ikke overstiger 50.000 kr. årligt, momsfritaget, hvis de er etableret i Danmark. Sæl-
ger en sådan virksomhed varer eller ydelser til andre EU-lande, og momsen skal betales i
disse lande, skal virksomheden momsregistreres dér. Hvis der er tale om elektroniske
ydelser kan de dog tilmelde sig
den såkaldte ’One
Stop Shop’ og gennem dette system be-
tale momsen i de andre lande. Fra 1. januar 2019 indføres en EU-regel om, at hvis salget
af de elektroniske ydelser til de andre EU-lande er under 10.000 euro årligt, kan virksom-
hederne vælge at anse disse som nationalt salg. Fra 1. januar 2021 udvides reglen om an-
vendelse af One Stop Shop og 10.000 euro-grænsen til at omfatte alle ydelser og varer.
Virksomheder med en årlig omsætning under 50.000 kr. årligt er ligeledes
i modsætning
til flere andre EU-lande - fritaget for at blive registreret. Fritagne virksomheder skal ikke
registreres eller angive størrelsen af deres salg. Virksomheder, der er etableret i Danmark,
kan dog frivilligt vælge at lade sig registrere og afregne moms af deres leverancer, selvom
deres årlige omsætning er under 50.000 kr.
Ad afgiftsperioder
I Danmark anvendes tre afgiftsperioder for momsregistrerede virksomheder, der som ud-
gangspunkt afhænger af omfanget af virksomhedens momspligtige leverancer. Virksom-
heder, som har momspligtige leverancer for over 50 mio. kr. årligt, har kalendermåneden
som afgiftsperiode. For virksomheder, som har momspligtige leverancer for mellem 5 og
50 mio. kr. årligt, er afgiftsperioden kvartalet. Virksomheder, som har momspligtige leve-
rancer for under 5 mio. kr. årligt, har halvårlige afgiftsperioder.
Ad faktura
Jf. momsreglerne i Danmark skal momsregistrerede virksomheder, der leverer varer og
ydelser til erhvervsdrivende eller forbruger, udstede en faktura. Der er dog lempelser til
fakturakravet. Virksomheder kan i visse situationer udstede såkaldte
’forenklede
faktu-
raer’. Reglerne om brugen af forenklede fakturaer er ikke knyttet til virksomhedens stør-
relse, men reglerne finder bl.a. anvendelse ved virksomheders salg til forbrugere.
Ad regnskabsforpligtelser og acontobeløb
I henhold til gældende regler skal momsregistrerede virksomheder føre et regnskab for
hver afgiftsperiode. Momsregistrerede virksomheder skal ligeledes opfylde bogføringslo-
vens krav. I visse tilfælde kan SKAT foreløbigt fastsætte afgiftsbeløbet, herunder opkræve
et acontobeløb.
Side 5 af 8
kom (2018) 0021 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1857039_0006.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at en vedtagelse af det nuværende forslag vil kræve ændring af den danske
momslov og eventuelt momsbekendtgørelsen.
For så vidt angår små momsfritagne virksomheder vil forslaget bl.a. kræve, at den danske
momsfritagelsestærskel (momsregistreringsgrænse) på 50.000 kr. gøres tilgængelig for
virksomheder, der er etableret i andre EU-lande. Denne gruppe af virksomheder vil desu-
den skulle fritages for forpligtelsen til at udstede fakturaer på linje med de dansk etable-
rede små momsfritagne virksomheder.
Det bemærkes, at forslaget vil kræve, at der indføres momsforpligtelser, herunder regi-
strering og årlige indberetninger/angivelser over salg, for dansk etablerede små fritagne
virksomheder, som ikke udelukkende sælger varer eller ydelser her i landet.
For så vidt angår små ikke-momsfritagne virksomheder vil forslaget kræve, at der bl.a.
indføres en forenklet procedure til udstedelse af et momsregistreringsnummer og forenk-
lede forpligtelser til opbevaring af fakturaer. Derudover skal afgiftsperioden udvides til
kalenderåret for små virksomheder.
Økonomiske konsekvenser
En udvidelse af afgiftsperioden til kalenderåret vil medføre økonomiske konsekvenser for
staten i form af rentetab, da det må forventes, at virksomhederne vil udnytte den længere
afgiftsperiode og derved opnå en likviditetsfordel.
Den gældende fjernsalgsgrænse for varesalg på 280.000 kr. erstattes i 2019 af en ny og
fælles EU-fjernsalgsgrænse på 10.000 EUR
2
. Nærværende forslags mulighed for at uden-
landske små virksomheder under visse forudsætninger vil kunne sælge varer momsfrit i
Danmark under den danske fritagelsestærskel udgør dermed til en vis grad en lempelse og
vurderes at ville medføre et mindreprovenu for Danmark. Mindreprovenuet vurderes dog
at være begrænset, idet ændringen kun omfatter meget små udenlandske virksomheder,
både målt i forhold til omsætning i Danmark og målt i forhold til omsætning i hele EU.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionen forventer, at forslaget på EU-plan vil reducere små virksomheders efterle-
velsesomkostninger med 18 pct.
Forslaget indebærer imidlertid, at dansk etablerede små fritagne virksomheder fremover
vil skulle registreres og indsende årlige opgørelser/angivelser over såvel salg i Danmark
som i andre EU-lande, medmindre de udelukkende har salg af varer og ydelser her i lan-
det. Dette skønnes at øge de administrative byrder for små fritagne danske virksomheder.
2
Rådets direktiv 2017/2455 af 5. december 2017 om ændring af direktiv 2006/112/EF og 2009/132/EF for så vidt angår
visse momsforpligtelser i forbindelse med levering af ydelser og fjernsalg af varer.
Side 6 af 8
kom (2018) 0021 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1857039_0007.png
Administrative konsekvenser for myndighederne
Det vurderes, at indførsel af yderligere procedurer vil medføre administrative omkostnin-
ger for SKAT. SKATs vurdering af de administrative konsekvenser udestår dog på nuvæ-
rende tidspunkt, hvorfor SKATs vurdering først kan indarbejdes i et revideret grund- og
nærhedsnotat.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Direktivforslaget er sendt i høring fra den 25. januar til den 22. februar 2018 hos Advo-
katsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Danske Advokater, Danske Speditører, DI, FDIH,
Finans Danmark, FSR - danske revisorer, IBIS, Justitia, Kraka, Mellemfolkelig Samvirke,
SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening. Forslaget er efterfølgende sendt i høring hos
Danske Speditører.
Høringssvar vil blive beskrevet i et revideret grund- og nærhedsnotat.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes generelt at være positivt indstillet overfor lettelse af de admi-
nistrative byrder for små virksomheder.
Forslaget har endnu ikke været drøftet på teknisk niveau.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for forslag, som medfører administrative
lettelser for erhvervslivet, herunder at dansk etablerede virksomheder vil kunne benytte
de nationale momsfritagelser i andre EU-lande. Det bemærkes dog, at der er tale om et
kompliceret og uklart forslag, og der er tvivl om, hvorvidt flere af tiltagene reelt vil føre til
administrative lettelser for det danske erhvervsliv. Fra dansk side vil man arbejde for at få
præciseret forslaget, førend der tages endelig stilling til de enkelte elementer af forslaget.
Regeringen er af den opfattelse, at de gældende momsforpligtelser i dansk ret generelt
ikke er unødigt byrdefulde, og at dele af disse forpligtelser næppe vil kunne forenkles
yderligere, medmindre forpligtelserne afskaffes helt. Regeringen lægger endvidere generelt
vægt på, at der skal være en balance mellem på den ene side hensynet til, at det skal være
attraktivt at drive virksomhed i Danmark, og på den anden side hensynet til myndigheder-
nes mulighed for at føre kontrol.
Regeringen er skeptisk overfor at pålægge de helt små virksomheder med en årlig omsæt-
ning på under 50.000 kr., som har salg i andre EU-lande, administrative byrder i form af
registrering og årlige indberetninger/angivelser over salg, hvilket de ikke er pålagt i dag.
Side 7 af 8
kom (2018) 0021 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår særordningen for små virksomheder
1857039_0008.png
Regeringen er endvidere skeptisk overfor længere afgiftsperioder, da det vil resultere i en
mindre hyppig indberetning af moms, og dermed vil myndighedernes kontrolmuligheder
specielt i relation til nystartede virksomheder - forringes, hvorved risikoen for moms-
svig øges. Regeringen finder derfor, at eksisterende afgiftsperioder for momsregistrerede
små virksomheder bør kunne fastholdes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 8 af 8