Den 1. marts 2018
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Handlingsplanen for digital uddannelse
KOM(2018) 22
1. Resumé
Formålet med meddelelsen er at pege på, hvor Kommissionen ser de største muligheder og udfordringer i forbindelse med
digital omstilling på uddannelsesområdet og foreslå initiativer til, hvordan uddannelsessystemerne i Europa kan gøre bedre
brug af innovation og digital teknologi og støtte udviklingen af relevante digitale kompetencer. Kommissionen ønsker i
samarbejde med medlemsstaterne at gennemføre de skitserede initiativer inden udgangen af 2020.
I meddelelsen identificerer Kommissionen tre områder, hvor der særligt er behov for tiltag, som kan stimulere, støtte og
intensivere hensigtsmæssig brug af digitale og innovative undervisningsmetoder.
-
Bedre udnyttelse af digital teknologi i undervisnings- og læringsøjemed
-
Udvikling af relevante digitale kompetencer og færdigheder med henblik på den digitale omstilling
-
Forbedret uddannelse gennem bedre dataanalyser og prognoser
Det anerkendes samtidig, at EU-landenes uddannelsessystemer er mangfoldige, at skoler og uddannelsesinstitutioner er
meget forskellige hvad angår udstyr, underviseres færdigheder og tilgange til anvendelse af teknologi, og at nogle områder i
Europa allerede er godt på vej i forhold til innovation inden for digital uddannelse.
Regeringen hilser overordnet set Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for digital uddannelse velkommen. Det
bemærkes, at flere at forholdene i Kommissionens handlingsplan stemmer godt overens med danske initiativer i forhold til
digital uddannelse, herunder bl.a. den danske handlingsplan for teknologi i undervisningen, initiativerne i den digitale
vækststrategi og teknologipagten. Meddelelsen beskriver ikke samtlige tiltag i detaljer, hvorfor regeringen vil forholde sig til
disse, efterhånden som de bliver udfoldet.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde meddelelsen
Handlingsplanen for digital uddannelse
den 17. januar 2018.
Meddelelsen er oversendt til Rådet den 22. januar 2018 i dansk sprogversion. Denne meddelelse blev
offentliggjort sammen med et forslag til en rådshenstilling om fremme af fælles værdier, inklusiv
uddannelse og den europæiske dimension i undervisningen og et forslag til en rådshenstilling om
nøglekompetencer for livslang læring som en del af Kommissionens Uddannelsespakke af 17. januar.
Handlingsplanen for digital uddannelse er et led i Kommissionens bredere ambition om et europæisk
uddannelsesområde og
bygger videre på to meddelelser, der blev vedtaget i maj 2017, nemlig ”En ny
EU-dagsorden
for videregående uddannelse” og ”Skoleudvikling og fremragende undervisning for en
god begyndelse i livet”.
Det er endvidere en opfølgning
på meddelelsen ”Styrkelse af den europæiske
identitet gennem uddannelse og kultur” af 14. november 2017, som bebudede en egentlig handlingsplan
for digital uddannelse.
I meddelelsen foreslår Kommissionen med henvisning til tilsagnene i ”Den nye
dagsorden
for færdigheder i Europa” af 10. juni 2016, en revision af den europæiske referenceramme
om nøglekompetencer inden for livslang læring, herunder også digitale kompetencer. Kommissionen
fremhæver desuden, at handlingsplanen understøtter behovet for uddannelsessystemer,
der er ”egnede
til den digitale tidsalder”, som det blev fremhævet ved Det Europæiske Råds møde i oktober 2017.