Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0085 Bilag 1
Offentligt
1886677_0001.png
Notat
18. april 2018
J.nr. 2018 - 2189
Kontor:
Moms, afgifter og told
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om ændring af forord-
ning (EU) nr. 952/2013 med henblik på forlængelse af
den midlertidige anvendelse af andre midler end edb
som omhandlet i EU-toldkodeksen, KOM (2018) 85.
1. Resumé
EU-Kommissionen har den 5. marts 2018 fremsendt forslag til Rådet og Europa-Parlamentet om forlæn-
gelse af tidsfristen for indførelse af it-understøttelse fra 2020 til 2025 for visse processer og datasæt, der er
indeholdt i EU-Toldkodeksen. Forslaget skal give såvel EU-Kommissionen, som medlemsstaterne, den
fornødne tid til at gennemføre den omfattende data og it-understøttelse af alle de nye eller ændrede processer
mv., samt ikke mindst sikre elektronisk kommunikation mellem alle involverede.
Regeringen finder det vigtigt, at tidsplanerne for implementering er så realistiske som muligt og tager hen-
syn til såvel myndighedernes, som erhvervslivets, behov, og er derfor positive over for en udskydelse af tids-
fristen for gennemførelsen, idet det dog skal ske på en måde, så det sikres, at de nødvendige
og kun de
nødvendige
dele af it-implementeringen udskydes.
Forlaget behandles i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.
Forslaget i sig selv har ikke økonomiske konsekvenser for statsfinanserne eller erhvervslivet, idet der alle-
rede er ”planlagt” efter
de foreslåede udskydelser i de tidsplaner, som såvel SKAT som erhvervslivet opere-
rer med.
2. Baggrund
Med EU-Toldkodeksen, der blev vedtaget i 2013 og reelt trådte i kraft den 1. maj 2016,
følger det, at al kommunikation mellem virksomheder og myndigheder og mellem myn-
dighederne indbyrdes (såvel toldmyndighederne som EU-Kommissionen), som hovedre-
gel skal foregå elektronisk. EU-Toldkodeksen fastlægger i artikel 278, at it-understøttelsen
skal være på plads inden udgangen af 2020. Dette er udmøntet i det såkaldte arbejdspro-
gram, der fastlægger tidsplanen for gennemførsel af de enkelte dele af it-understøttelsen.
Arbejdet med de forskellige elementer har dog vist, at opgaven, med at omsætte EU-
Toldkodeksen og ikke mindst en række nye datasæt, er væsentligt mere kompleks end for-
udset, da den oprindelige deadline blev indsat i 2013. Dette ses konkret afspejlet i den
tekniske tidsplan for implementeringen
den såkaldte Multi Annual Strategic Plan
(MASP), hvor der på teknisk niveau blev opnået enighed om udskydelse af en række
deadlines i december 2017.
kom (2018) 0085 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forlængelse af den midlertidige anvendelse af andre midler end edb som omhandlet i EU-toldkodeksen
1886677_0002.png
På baggrund af det identificerede tekniske behov har EU-Kommissionen derfor nu frem-
lagt forslag om at udskyde deadline for anvendelsen af en række artikler i EU-Toldkodek-
sen med det formål at udskyde deadline for at indføre elektroniske løsninger for ændrede
processer og dataelementer for importkontrol, eksport og transit. Derudover indeholder
forslaget en udskydelse af deadline for indførelsen af tre nye it-systemer, nemlig forvalt-
ning af sikkerhedsstillelse (GUM), bevis for EU-status (PoUS) og centraliseret toldbe-
handling/import (CCI).
Forslaget er oversendt til Rådet den 5. marts 2018 og fremsat med hjemmel i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) artikel 33, og behandles i fælles be-
slutningsprocedure med Europa-Parlamentet samt kræver kvalificeret flertal ved vedtagel-
sen i Rådet.
3. Formål og indhold
EU-Kommissionen foreslår via en ændring af EU-Toldkodeks artikel 278, at nogle få
konkrete artikler i EU-toldkodeksen, der vedrører nye processer for importkontrol, ek-
sport og transit, udskydes til senest at skulle være implementeret i 2025. Desuden fastsæt-
tes fristen for at indføre elektroniske systemer til håndtering af centraliseret toldbehand-
ling (import), bevis for EU-status samt forvaltning af sikkerhedsstillelse ligeledes til ud-
gangen af 2025. Med udsættelsen af deadline vil der for importkontrolsystemet, eksport-
systemet og transitsystemet kunne fortættes med de løsninger, der allerede findes, indtil
de nye/ændrede systemer kan komme på plads. For de tre nye tiltag (GUM, PoUS og
CCI) indebærer udskydelsen, at disse nye tiltag i EU-Toldkodeksen ikke vil kunne under-
støttes elektronisk, førend it-løsningerne er på plads, og dermed reelt ikke vil kunne an-
vendes.
Omfanget af udskydelserne indebærer ifølge EU-Kommissionen, at op mod 80 procent
af EU-Kommissionens leverancer i forhold til indholdet i EU-toldkodeksen vil ske inden
for den nuværende tidsmæssige ramme (dvs. inden udgangen af 2020).
Det bemærkes, at udskydelsen til senest 2025 ikke betyder, at de omfattede artikler/pro-
cesser dermed først indføres ved udgangen af 2025. Det betyder, at den tidsmæssige
ramme kan planlægges bedre, så de afhængigheder, der er mellem systemerne, ikke udgør
en så stor risiko, som ellers ville være tilfældet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens forslag skal behandles af Europa-Parlamentet. Forslaget hører under
IMCO-udvalget, hvorfra der endnu ikke foreligger en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget falder under Unionens enekompetence, og at nærheds-
princippet derfor ikke finder anvendelse.
Side 2 af 5
kom (2018) 0085 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forlængelse af den midlertidige anvendelse af andre midler end edb som omhandlet i EU-toldkodeksen
1886677_0003.png
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering. Forslaget har hjemmel i artikel 33 og artikel
207 i traktaten om Den Europæiske funktionsmåde (TEUF), som vedrører toldsamarbejde
og den fælles handelspolitik. Disse områder er Unionens enekompetence.
6. Gældende dansk ret
Den tidsmæssige implementering af EU-toldkodeksen er fastlagt i EU-Toldkodeks, og
ikke i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om ændring af en forordning, som er direkte gældende i Danmark. En ændring
af forordningen kræver derfor som udgangspunkt ikke en ændring af dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Nærværende forslag vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser, idet størstedelen af de omfattede udskydelser allerede er ind-
regnet i de tidsplaner, der er præsenteret for erhvervslivet, der efterspørger realistiske tids-
planer.
Administrative konsekvenser for SKAT
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for SKATs implementering af
EU-Toldkodeksen, idet det bemærkes, at det ikke vil være muligt for SKAT at implemen-
tere de nødvendige systemer mv. inden for den nuværende tidsmæssige ramme, og at ud-
skydelse af visse systemers idriftsættelse allerede indgår i SKATs planlægning. Det er dog
en dansk udfordring, at forslaget ikke ses at indeholde en udskydelse af selve importsyste-
met, hvor SKAT også har identificeret et behov for en udskydelse.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget har været sendt i formel høring hos dansk erhvervsliv, via SKATs Toldkontakt-
udvalg. Erhvervslivet er desuden løbende informeret om arbejdet med at udskyde visse
dele af EU-Toldkodeksen dels i forbindelse med den såkaldte MASP (samlet tidsplan for
alle toldprojekter på EU-plan) og dels i forbindelse med selve forslaget, herunder den hø-
ring som EU-Kommissionen foretog om forslaget i december 2017.
Der er indkommet høringssvar fra
Danske Speditører, DIKO og DI,
der alle bakker op om
forslaget om udskydelse af deadline, idet der lægges stor vægt på, at de elektroniske løs-
ninger, der kommer, er et gennemarbejdet, færdigt produkt, der fungerer efter hensigten
til gavn for såvel SKAT som erhvervslivet. Samtidig understreger høringsparterne, at it-
understøttelse og samkøring af it-systemer kræver en del forudgående arbejde og ikke må
hastes igennem. Der gives desuden samstemmende udtryk for, at den tilgang, som er an-
ført under regeringens foreløbige holdning, er den rigtige tilgang for at opnå dette.
Side 3 af 5
kom (2018) 0085 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forlængelse af den midlertidige anvendelse af andre midler end edb som omhandlet i EU-toldkodeksen
1886677_0004.png
Endelig lægges der vægt på, at de vedtagne konkrete deadlines og tidsvinduer for de en-
kelte elementer af EU-Toldkodeksen offentliggøres, så virksomhederne i så god tid som
muligt kan få overblik over, hvad der skal træde i kraft hvornår.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er umiddelbart forventningen, at der vil være opbakning til at udskyde visse dele af it-
understøttelsen af EU-Toldkodeksen. Der forventes dog usikkerhed overfor, om model-
len, som EU-Kommissionen har foreslået er den rigtige, herunder hvorvidt den dækker
det nødvendige, og om den reelt er legalt mulig. Der forventes således fremsat ændrings-
forslag i stil med regeringens foreløbige holdning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt om at udskyde visse nødvendige dele
af EU-Toldkodeksen til efter den nuværende deadline i 2020, idet det ikke skønnes muligt
for hverken EU Kommissionen, SKAT eller de andre EU-lande at nå at udvikle en række
af de it-systemer, der er planlagt idriftsat inden udløbet af den nuværende tidsfrist i 2020.
Regeringen er dog ikke sikker på, at den metode, som EU-Kommissionen har valgt
at
udskyde anvendelsen af en række konkrete artikler i EU-Toldkodeksen
er den rigtige,
hverken legalt eller indholdsmæssigt.
Hvis EU-Kommissionens metode følges, vil kun implementeringen af de systemer, der
berøres af de udsatte artikler, kunne flyttes tidsmæssigt. Der er samtidig usikkerhed om,
hvorvidt EU-Kommissionens forslag reelt omfatter alle de elementer af EU-Toldkodeks,
hvor der faktisk er konstateret et behov for en deadline, der ligger efter udgangen af 2020.
Det samlede regelsæt omkring EU-Toldkodeks er meget komplekst og består udover
selve rammen i EU-Toldkodeks af en række indbyrdes forbundne gennemførelses- og de-
legerede retsakter mv. Tilsammen understøtter regelsættet, at der kan ske en gradvis over-
gang fra nuværende til nye regler, datakrav og it-løsninger Ved at ændre på konkrete, en-
keltstående artikler frygter regeringen, at noget glemmes, eller at reglerne fremadrettet
ikke vil hænge sammen, og ændringen derfor ikke giver de udsættelser af tidsfristerne,
som der er behov for.
Regeringen vil derfor i stedet arbejde for, at den nuværende deadline i 2020 ændres til
2025. Derved kan den nuværende, velfungerende sammenhæng mellem retsakterne opret-
holdes, og de præcise implementeringstidspunkter for de enkelte it-systemer vil fortsat
blive fastlagt i den tilknyttede gennemførelsesbeslutning (det såkaldte arbejdsprogram).
Det er regeringens forventning, at revideringen af arbejdsprogrammet i den efterfølgende
komitedrøftelse vil komme til at afspejle de tidsfrister, der allerede er opnået enighed om
på EU-plan i den såkaldte MASP. Dog skal det behov, som SKAT har for mere tid til at
levere den nye danske importløsning, ligeledes søges håndteret med det reviderede ar-
bejdsprogram, således at der derved skabes det nødvendige legale grundlag for dette sy-
stems tidsplan, som ifølge SKATs tidsplaner ligeledes indebærer implementering efter ud-
gangen af 2020.
Side 4 af 5
kom (2018) 0085 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forlængelse af den midlertidige anvendelse af andre midler end edb som omhandlet i EU-toldkodeksen
1886677_0005.png
Det er regeringens opfattelse, at denne metode desuden vil sikre, at de it-løsninger, som
understøtter de nuværende EU-toldregler, og som allerede findes i fx Danmark i dag,
fortsat vil kunne anvendes, frem til at de nye it-systemer bliver klar, hvilket er af afgø-
rende betydning for håndteringen af toldforretninger i Danmark. Samtidig er det afgø-
rende for regeringen, at såvel myndighederne som erhvervslivet sikres den nødvendige tid
til at udvikle og teste de mange og komplekse it-løsninger, så formålet med EU-Toldko-
deks bliver opfyldt. Det vil sige fx gode digitale processer, styrket retssikkerhed og
sigt
lettelse af de administrative byrder for virksomhederne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget (KOM (2018) 85) har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-
valg.
Side 5 af 5