Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0131 Bilag 5
Offentligt
1896096_0001.png
Til Europaudvalget
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Nærhedstjek af Kommissionens forslag til en europæisk arbejdsmarkeds-
myndighed
Europaudvalget anmodede den 13. april 2018 Beskæftigelsesudvalget om be-
handle Kommissionens forslag til en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed
KOM(2018)131. Beskæftigelsesudvalget har behandlet sagen på møder den
2., 9. og 16. maj 2018.
Et
flertal
i Beskæftigelsesudvalget (S, V, LA, SF og KF) finder ikke grundlag
for at tilsidesætte Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er over-
holdt.
Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet er overholdt, da agenturets op-
gaver med at sikre information og tjenester til borgere i grænseoverskridende
situationer opnås bedst på EU-niveau.
Samtidig fremhæver Kommissionen, at anvendelsen og håndhævelsen af EU-
regler vedrørende fri bevægelighed og social sikring kræver en koordineret og
fælles indsats, der ikke kan opnås på tilsvarende vis gennem bilaterale og
multilaterale aftaler.
Flertallet mener, at ovenstående opgaver ikke kan opnås bedre gennem
handling af medlemsstaterne alene.
Flertallet tilkendegiver dog samtidig, at et nyt agentur ikke må ændre på kom-
petencefordelingen mellem EU og medlemsstaterne. Der må derfor ikke tilfø-
res agenturet overstatslige beføjelser, og agenturets opgaver skal begrænse
sig til at forbedre håndhævelsen af eksisterende regler.
Flertallet mener desuden, at et nyt agentur skal tilføre en reel merværdi, og at
det ikke må medføre øget administrativ kompleksitet. Eksisterende strukturer,
som agenturet overtager, skal derfor nedlægges, således at forslaget omkost-
ningseffektivt kan bidrage til at lette byrder og sikre bedre håndhævelse i hele
EU.
Flertallet mener, at forslaget bør fokusere på en styrket grænseoverskridende
håndhævelse af EU-retten gennem bedre adgang til information og et mere
smidigt samarbejde mellem medlemsstaterne.
17. maj 2018
Ref. 17-000751-5
Peter Bohlbro
Chefkonsulent
Kontakt Dir. Tlf.
33 37 55 60
Peter [email protected]
1/4
kom (2018) 0131 - Bilag 5: Udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget vedr. en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed
Et
mindretal
i udvalget (DF og EL) konstaterer, at forslaget om en europæisk
arbejdsmarkedsmyndighed er en forordning, der har umiddelbar retsvirkning
efter vedtagelsen.
Forordningen skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure, dvs.
kvalificeret flertal i Rådet og enighed mellem Råd og Parlament.
Forslaget er et led i den ”fornyede konvergensproces” med henblik på uddyb-
ning og mere effektiv gennemførelse af det indre marked, som bebudet i
Junckers tale om Unionens tilstand i 2017 og som beskrevet i den ”Sociale
Søjle” som blev bekræftet af Rådet og Parlamentet
november 2018.
Forslaget går ud på at oprette en ny myndighed, der får til opgave at overvåge
og deltage i håndhævelsen af reglerne om fri bevægelighed for vandrende ar-
bejdstagere og udstationerede på alle relevante områder. Der er tale om et
meget bredt arbejdsfelt.
Arbejdsmarkedsmyndighedens opgave er at:
-
-
-
Lette adgangen til oplysninger for enkeltpersoner og arbejdsgivere
om reglerne vedrørende arbejdskraftmobilitet og sociale sikrings-
ydelser
Styrke det operationelle samarbejde mellem medlemsstaterne om
håndhævelse af relevant eu-lovgivning, herunder lette (og tage initia-
tiv til) fælles inspektioner
Foretage mægling og bidrage til at finde løsninger i tilfælde af tvister
elle
edle sla de e og ”forstyrrelser” på arbejds arkedet på
tværs af grænserne.
Det fremgår af forslagets artikel 5 og af adskillige af bemærkningerne, at myn-
digheden forventes at spille en yderst aktiv rolle for at opnå ovennævnte mål.
Det nævnes eksplicit, at opgaven bl.a. består i
”en effektiv og virkningsfuld
håndhævelse af EU-lovgivningen om arbejdskraftmobilitet og koordinering af
sociale sikringsordninger samt kollektive overenskomster, der gennemfører
EU-lovgivningen”
(forslag til forordning s. 4), og at myndigheden får til opgave
at
”støtte håndhævelsen af disse bestemmelser, som gennemføres ved hjælp
af kollektive overenskomster…”
(forslaget s. 16, bemærkning 7). Dette skal
også sammenholdes med myndighedens forpligtelser til at
”lette adgang til
oplysninger for enkeltpersoner og arbejdsgivere om rettigheder og pligter…”
(forslagets artikel 5) og dens forpligtelser til at
”forbedre
tilgængeligheden og
kvaliteten af og adgangen til de oplysninger, der tilbydes enkeltpersoner og
arbejdsgivere…”
(artikel 6).
Myndigheden får ikke kompetence til at diktere medlemsstaterne bestemte til-
syn, eller til at deltage i fælles aktioner, men medlemsstaterne skal begrunde
det, hvis de ikke vil følge myndighedens anbefalinger.
Myndigheden erstatter i et vist omfang fire eksisterende agenturer, der er ak-
tive på dette område.
Myndigheden styres af en bestyrelse, hvor medlemsstaterne og Kommissio-
nen er repræsenteret, der er ingen repræsentanter for arbejdsmarkedets par-
ter.
Subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet.
2/4
kom (2018) 0131 - Bilag 5: Udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget vedr. en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed
Kommissionen mener, at forslaget er i overensstemmelse med subsidiaritets-
princippet (på dansk: nærhedsprincippet). Der bruges den sædvanlige be-
grundelse, at der er ”delt kompetence” og at målene for forslaget ikke ”i til-
strækkelig grad” kan opfyldes af medlemsstaterne på nationalt, regionalt eller
lokalt plan. Det bygger på en række påstande om, at koordineringen og med-
lemsstaternes indsats
på dette område i dag ikke er ”tilstrækkelige”. Der er
dog ingen dokumentation eller konkrete eksempler. (forslaget s. 2 og s. 5).
Proportionalitetsprincippet er iflg. Kommissionen også overholdt, fordi det ikke
pålægger medlemsstaterne, enkeltpersoner eller arbejdsgivere nye forpligtel-
ser eller påvirker medlemsstaternes beslutningstagning, lovgivning eller hånd-
hævelsesforanstaltninger. Det er
som man ser ovenfor
ikke helt rigtigt.
Medlemsstaterne skal deltage i myndighedens arbejde og forholde sig til dens
henstillinger.
I strid med nærhedsprincippet
Mindretallets indstilling er, at forslaget om en EU arbejdsmarkedsmyndighed
er i strid med nærhedsprincippet.
Det er iflg. traktaterne medlemsstaternes opgave at håndhæve EU-lovgivnin-
gen inden for deres eget område. I det omfang de ikke gør det, kan Kommis-
sionen rette henvendelse til medlemsstaterne, evt. rejse sag ved Domstolen,
ligesom medlemsstater, borgere og interessenter kan anlægge sag ved Dom-
stolen for brud på EU-lovgivningen.
Kommissionen begrunder ikke, hvad det er for grænseoverskridende proble-
mer, der skal løses, eller hvorfor opgaven ikke lige så godt kan løses af med-
lemsstaterne
som allerede i dag har forpligtelsen til at håndhæve EU-lovgiv-
ningen.
Derfor må en sådan arbejdsmarkedsmyndighed anses som et overflødigt og
bureaukratisk element, der blot understreger og fremmer EU´s overstatslige
udvikling på det arbejdsretslige område, og som baner vejen for en egentlig
EU-tilsynsmyndighed for arbejdsmarkedet, med beføjelser over for medlems-
staterne og arbejdsmarkedets parter.
Mindretallet er særlig kritisk overfor, at en overstatslig myndighed får til op-
gave
at ”støtte håndhævelsen” af EU-lovgivning
der er implementeret via kol-
lektive overenskomster. Det åbner døren for, at den nye myndighed kommer
med henstillinger til, hvordan kollektive overenskomster implementerer EU-
lovgivning, herunder kommer med kritik af, at de ikke opfylder f.eks. udstatio-
neringsdirektivets krav om ”gennemsigtighed”. Det må betragtes som et på-
læg til myndigheden om at blande sig i arbejdsmarkedets parters anliggender
og den danske overenskomstmodel. I Danmark er det parterne der varetager
håndhævelsen af overenskomstens bestemmelser. Det åbner samtidig for, at
myndigheden kan kritisere og komme med henstillinger til ændringer af dan-
ske overenskomster, jf. Laval-dommen, hvor det var et vigtigt kritikpunkt, at de
svenske bygningsarbejderes overenskomster ikke levede op til den fornødne
klarhed og gennemsigtighed.
3/4
kom (2018) 0131 - Bilag 5: Udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget vedr. en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT og RV) udtaler, at
Kommissionen foreslår
at oprette en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed. Der er tale om et nyt
agentur, der skal bidrage til bedre håndhævelse af EU-regler om den frie be-
vægelighed, koordinering af sociale sikringsydelser mv. Det overordnede for-
mål er at styrke retfærdig mobilitet af arbejdskraft i EU gennem bedre hånd-
hævelse af EU-regler om fri bevægelighed for arbejdstagere og tjenesteydel-
ser.
Mindretallet finder, at der som udgangspunkt ikke er behov for ny lovgivning,
men for, at EU-reglerne implementeres og håndteres bedre. Der er derfor hel-
ler ikke tale om oprettelse af en overstatslig myndighed, men et agentur, hvis
beføjelser ikke har overstatslig karakter. De fælles tilsyn og samordning af til-
syn kan ikke ske uden accept fra myndighederne i de lande, hvor tilsynet
skal udføres.
Når arbejdsmarkedsmyndigheden agerer mægler i tvister mellem nationale
myndigheder, kan arbejdsmarkedsmyndigheden kun komme med anbefalin-
ger.
Mindretallet støtter oprettelsen af en europæisk arbejdsmarkedsmyndig-
hed. Det er positivt, at man har fokus på, hvordan nuværende EU-regler om fri
bevægelighed implementeres og håndhæves bedre. Ligeledes er ALT og RV
positive overfor de opgaver myndigheden skal løse, blandt andet koordinere
fælles og samordnede tilsyn, som nationale myndigheder står for, mægle mel-
lem nationale myndigheder i sager, hvor der er uenighed om anvendelsen af
EU-lovgivningen, sikre bedre samarbejde og udveksling af informationer nati-
onale myndigheder i mellem, samt støtte af kapacitetsopbygning af nationale
tilsynsmyndigheder gennem vejledning.
Venlig hilsen
Bent Bøgsted
Formand for Beskæftigelsesudvalget
4/4