Notat
29. juni 2018
J.nr. 2018 - 1357
Kontor:
Selskab, aktionær og erhverv [SAE]
Initialer:
Revideret grund- og nærhedsnotat til Folketingets Eu-
ropaudvalg
Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om regler vedrørende selskabsbeskat-
ning af en væsentlig digital tilstedeværelse, KOM(2018) 147 af 21. marts 2018. Forslaget
er oversendt til Rådet den 21. marts 2018 i dansk sprogversion. Notatet oversendes også
til Folketingets Skatteudvalg.
Revideret udgave af grund- og nærhedsnotat af 20. juni 2018. Nye afsnit eller afsnit, hvor
der er foretaget ændringer, er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Kommissionen har den 21. marts 2018 fremlagt et direktivforslag om regler vedrørende selskabsbeskat-
ning af en væsentlig digital tilstedeværelse, KOM(2018) 147. Forslaget vil indebære, at der i tilfælde af
en væsentlig digital tilstedeværelse skal allokeres en del af selskabets overskud til beskatning i et såkaldt
digitalt fast driftssted. Det vil sige, at et selskab, der leverer digitale tjenester, fx fjernsalg af software, med
mange brugere eller stor omsætning i et land, bliver skattepligtig af sin indkomst i landet, selvom virksom-
heden ikke er fysisk til stede. Et selskab vil blive anset for at have et digitalt fast driftssted, hvis ét eller
flere af følgende er gældende: omsætningen i landet vedr. digitale tjenester overstiger 7 mio. euro, antallet af
brugere i landet overstiger 100.000, eller selskabet indgår mere end 3.000 erhvervskontrakter i det på-
gældende land.
Kommissionen anser dette forslag om et såkaldt digitalt fast driftssted for en langsigtet, og muligvis global,
model til at håndtere udfordringerne ved digitaliseringen af økonomien.
2. Baggrund
Der pågår et internationalt arbejde vedr. beskatningen af den digitale økonomi bl.a. i EU,
G20 og OECD. Den politiske opmærksomhed herpå skyldes bl.a., at det har været muligt,
særligt for amerikanske digitale virksomheder som Google, Facebook mv., at blive beskat-
tet meget lidt af overskuddet fra deres aktivitet i EU. Flere EU-lande argumenterer for, at
digitale selskaber skal beskattes mere i de lande, hvor de har deres kunder eller brugere, idet
det bl.a. er disse brugeres anvendelse af de digitale selskabers ydelser, der er medvirkende
til at skabe værdi for selskaberne.
I oktober 2015 afsluttede OECD- og G20-landene
et projekt om ”Base Erosion and Pro-
fit Shifting” (BEPS). I BEPS Action 1 rapporten, der adresserer de skattemæssige udfor-
dringer ved den digitale økonomi, blev konklusionen, at den digitale økonomi ikke kan
SF, Sli