Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0173 Bilag 1
Offentligt
1892094_0001.png
Den 8. maj 2018
MFVM 505
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til direktiv om illoyal handelspraksis mellem virk-
somheder i fødevareforsyningskæden
KOM(2018) 173
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 5. april 2018. Æn-
dringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen fremlagde den 12. april 2018 forslag til direktiv om illoyal handelspraksis mellem
virksomheder i fødevareforsyningskæden. Forslaget omfatter handel mellem små- og mellemstore
virksomheder som leverandører og store virksomheder som købere i alle led i fødevareforsynings-
kæden. Forslaget indeholder en konkret liste over forbudte handlinger, der anses som illoyal han-
delspraksis. Det drejer sig for eksempel om forbud mod, at køberen kan betale sine leverandører
senere end 30 dage efter levering af letfordærvelige varer samt ændring af leveringsvilkår med til-
bagevirkende kraft. Forslaget indeholder endvidere en liste over former for illoyal handelspraksis,
der kan fraviges, hvis det fremgår tydeligt af leveringsaftalen. Forslaget vurderes ikke at berøre
beskyttelsesniveauet. Forslaget vil have økonomiske, statsfinansielle og administrative konsekven-
ser.
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 12. april 2018 forslag til direktiv om illoyal handelspraksis mellem virk-
somheder i fødevareforsyningskæden.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 43, stk. 2, i Traktaten om den Europæiske Unions Funkti-
onsmåde (TEUF) og skal behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294.
Formål og indhold
Direktivforslaget omfatter handel med landbrugs- og fiskerivarer til konsum listet i Traktatens bilag I
samt forarbejdede produkter heraf til konsum mellem små- og mellemstore virksomheder som leve-
randører (herunder producentorganisationer og sammenslutninger) og deres salg af varer til købere,
der ikke er små eller mellemstore virksomheder. Direktivforslaget gælder alle led i forsyningskæden,
Det vil sige fra primærproducent, over forarbejdnings- og distributionsled til detailhandlen. Forslaget
kom (2018) 0173 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om illoyal handelspraksis i fødevareforsyningskæden
1892094_0002.png
omfatter dog ikke handel mellem to små- eller mellemstore virksomheder, eller handel mellem to virk-
somheder større end dette.
Forslaget indeholder en konkret liste over handlinger, der anses som illoyal handelspraksis og som
forbydes i henhold til direktivet. Forbuddene omfatter:
- Køber må ikke betale sine leverandører senere end 30 dage efter levering af letfordærvelige føde-
varer,
- Køber må ikke annullere ordrer på letfordærvelige fødevarer med kort varsel,
- Køber må ikke ensidigt ændre vilkårene i en leveringsaftale med tilbagevirkende kraft
- Køber må ikke pålægge krav om, at leverandøren skal betale for ikke-solgte fødevarer.
Imidlertid indeholder forslaget en liste over handlinger, der udgør illoyal handelspraksis, men som kan
fraviges, hvis parterne aftaler det, og det fremgår tydeligt i for eksempel en leveringsaftale. Disse hand-
linger omfatter:
- Returnering af usolgte fødevarer,
- Krav om betaling til køber for at oplagre, udstille og fremvise leverandørens fødevarer
- Krav om betaling til køber for salgsfremstød eller markedsføring.
Forslaget lægger op til, at medlemsstaterne skal etablere en kompetent håndhævelsesmyndighed. Det-
te kan for eksempel være en udbygning af medlemsstaternes nationale konkurrencemyndighed.
Håndhævelsesmyndigheden skal tage sig af klager fra små- og mellemstore virksomheder eller produ-
centorganisationer eller sammenslutninger heraf, der bliver udsat for illoyal handelspraksis. Klager
skal kunne indgives fortroligt. Medlemsstaterne skal desuden give håndhævelsesmyndigheden kompe-
tence til på eget initiativ eller på baggrund af sådanne klager at indlede undersøgelser, indhente infor-
mation, at meddele og offentliggøre beslutninger om eventuel overtrædelse af handelspraksis og til at
kunne uddele bøder, der skal have en afskrækkende virkning. Myndigheden skal gennem årlige rap-
porter informere købere og leverandører om sine aktiviteter, der blandt andet beskriver antallet af
modtagne klager og de undersøgelser, som myndigheden har iværksat og afsluttet.
Kommissionens forslag lægger endvidere op til, at der skal sikres et samarbejde mellem håndhævel-
sesmyndighederne på tværs af grænserne, inklusiv at disse skal mødes én gang årligt, dele erfaringer
samt yde hinanden gensidig bistand i forbindelse med undersøgelser. Medlemsstaterne skal årligt
rapportere om deres aktiviteter om illoyal handelspraksis til Kommissionen. Kommissionen forpligtes
endvidere til at lave en evalueringsrapport til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomi-
ske og Sociale Udvalg samt Regionsudvalget.
Endelig giver Kommissionens forslag medlemsstaterne mulighed for at udarbejde mere omfattende
regler for illoyal handelspraksis, så længe disse regler er i overensstemmelse med det indre markeds
funktionsmåde. Det vil sige at medlemsstaterne som allerede har indført national lovgivning på områ-
det kan fortsætte med deres nationale regler.
Direktivforslaget kommer i forlængelse af, at Kommissionen i 2016 etablerede en Task Force for føde-
vareforsyningskæden. Task Forcens anbefalinger, som blev præsenteret på rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 14.-15. november 2016, indeholdt forslag til øget markedstransparens for eksempel ved
nemmere og øget adgang til informationer om markedsudvikling og priser. I forhold til anvendelsen af
kontrakter i fødevareforsyningskæden var fokus på at udveksle og udvikle
best practice
med henblik
på de forskellige elementer, som kontrakter kan indeholde, og som kan være af betydning for relatio-
nerne mellem de forskellige aktører i fødevareforsyningskæden og opnåelsen af fair handelspraksis.
Der var ligeledes anbefalinger om at øge klarheden af de konkurrenceretlige regler for begrænsninger i
landmændenes muligheder for samarbejde, fælles afsætning og forarbejdning af produkter.
2
kom (2018) 0173 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om illoyal handelspraksis i fødevareforsyningskæden
1892094_0003.png
På baggrund af Task Forcens arbejde vedtog Rådet (landbrug og fiskeri) den 12.
13. december 2016
rådskonklusioner om fødevareforsyningskæden. I disse fastslås det, at forudsætningen for at opnå en
velfungerende fødevareforsyningskæde samt øget vækst og beskæftigelse er en fair fordeling af værdi-
tilvæksten mellem alle aktørerne i forsyningskæden. For at styrke landmændenes position bør opret-
telsen af producentorganisationer fremmes, ligesom der bør skabes øget klarhed om de konkurrence-
retlige regler for så vidt angår landbrugsspecifikke dispensationer. Det pointeres også, at markeds-
overvågning og dataindsamling kan skabe mere transparens om udviklingen på markederne, hvilket
kan gøre det lettere for landmænd at reagere direkte på markedsudviklingen. Hvad angår illoyal han-
delspraksis i fødevarekæden opfordredes Kommissionen til at udarbejde en konsekvensanalyse med
henblik på at fremsætte forslag eller andre ikke-lovgivningsmæssige tiltag.
I forbindelse med vedtagelsen af landbrugsdelen af det såkaldte omnibusforslag i december 2017 blev
der også vedtaget ændringer i den fælles markedsordning, som fokuserer på fødevareforsyningskæden.
Der blev således vedtaget en udvidelse af adgangen til i alle sektorer at kræve skriftlige kontrakter mel-
lem landmand eller producentorganisation og aftager af landbrugsproduktet. Derudover blev produ-
centorganisationers beføjelser udvidet, og undtagelserne i forhold til konkurrencereglerne præciseret.
Endelig blev der etableret mulighed for, at landmænd og deres sammenslutninger kan indgå aftaler
om værdideling med den første opkøber.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Europa-Parlamentet har dog tidligere opfordret
Kommissionen til at fremsætte forslag mod illoyal handelspraksis i fødevareforsyningskæden.
Da Kommissionen præsenterede forslaget for Europa-Parlamentets landbrugsudvalg den 12. april
2018 blev det blandt andet nævnt, at forslaget var et godt udgangspunkt, men at forslaget skulle bredes
ud, så flere virksomheder blev omfattet. Flere medlemmer af udvalget havde foretrukket en forordning
frem for et direktiv.
Nærhedsprincippet
Kommissionen lægger op til en minimumharmonisering som et kompromis mellem frivillige initiativer
og fuld harmonisering. På den baggrund vurderer Kommissionen, at nærhedsprincippet er opfyldt.
Det er regeringens vurdering, at forslaget respekterer nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Fødevareforsyningskæden er ikke reguleret særskilt i Danmark i forhold til regler om illoyal handels-
praksis. Konkurrencebegrænsende aftaler og misbrug af dominerende stilling er dog reguleret i
Konkurrenceloven (samt i TEUF artikel 101 og 102, der anvendes parallelt med konkurrencelovens
regler i Danmark, hvis et forhold påvirker samhandlen mellem medlemsstater), og bekendtgørelser
udstedt i medfør heraf.
Endvidere er krav om betalingsbetingelser reguleret i direktiv om bekæmpelse af forsinket betaling.
Konsekvenser
Kommissionens forslag vil medføre statsfinansielle konsekvenser i forhold til oprettelsen af en hånd-
hævelsesmyndighed eller i form af en udbygning af medlemsstaterne nationale konkurrencemyndig-
hed.
Forslaget vil få lovgivningsmæssige konsekvenser, da direktivet skal implementeres i dansk ret.
3
kom (2018) 0173 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om illoyal handelspraksis i fødevareforsyningskæden
1892094_0004.png
Kommissionen har i sin konsekvensanalyse estimeret omkostningerne forbundet ved medlemsstater-
nes etablering af et set-up til at håndtere illoyal handelspraksis. På baggrund af begrænset data fra
medlemsstaterne vurderer Kommissionen, at omkostninger forbundet med opsætning af et system vil
ligge på mellem ca. 240.000 kr. og 22,3 mio. kr. og omkostningerne til løbende håndhævelse af regler
om illoyal handelspraksis vil ligge på mellem ca. 75.000 kr. og 21,5 mio. kr. årligt afhængigt af med-
lemsstatens størrelse og eksisterende strukturer. Der vil blive taget specifikt stilling til de statsfinan-
sielle og økonomiske konsekvenser, når forslaget indhold og konsekvenser er analyseret nærmere. Det
vurderes, at direktivforslaget kan have økonomiske konsekvenser på grund af begrænset frihed i sam-
handlen inden for fødevareforsyningskæden, hvilket
kan
medføre mindre effektivitet, samfundstab og
i sidste ende højere priser for forbrugerne.
Direktivforslaget kan medføre begrænsede administrative konsekvenser for erhvervet. Kommissionens
konsekvensanalyse finder det ikke muligt at kvantificere konsekvenserne for erhvervet. De administra-
tive konsekvenser for erhvervet består i dokumentationskrav i forhold til en eventuel aftale om beta-
ling ved opbevaring af produkter mv., promovering og marketing af produkter (direktivforslagets arti-
kel 3, stk. 2, litra b, c og d). Endelig vil både købere og leverandører, jf. direktivforslagets artikel 6, stk.
b, blive påkrævet at udlevere al nødvendig information til brug for myndighedens undersøgelse af
ulovlig handelspraksis.
Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug), Det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-
underudvalg og Udenrigsministeriets §5-udvalget (fiskeri). Der er indkommet følgende bemærkninger:
Dansk Erhverv mener, at en sådan lovgivning underminerer den aftalefrihed, som er et grundlæggen-
de princip i en fungerende markedsøkonomi samt at der er allerede betydelig relevant lovgivning, som
adresserer kontrakter - primært konkurrenceret, aftaleret og hertil en række nationale love og regler i
medlemsstaterne. Det er endvidere ifølge Dansk Erhverv ikke påvist, at de nationale tiltag har haft den
positive effekt for landmændene, som var tiltænkt. Meget få detailhandlere køber produkter direkte fra
landmænd, og det vil derfor være en fejl at lade den del af værdikæden indgå i en eventuel regulering.
Hertil kommer, at Dansk Erhverv vurderer, at en sådan lovgivning ikke vil komme de landmænd til
gode, som forslaget er stillet for at hjælpe, men derimod primært andre led i kæden. De landmænd, der
synes at have en vag forhandlingsposition, kan reelt kun hjælpes ved bedre organisering og andre typer
tiltag
forbud mod konkrete handelspraksisser løser ikke dette problem og giver ikke landmændene
én krone mere i indtjening. Landmændene i Danmark er eksempelvis godt organiserede og har derfor
heller ikke stillet krav om en lovgivning på området. Endeligt fremhæver Dansk Erhverv, at et vigtigt
argument for forslaget har været at undgå fragmentering i det indre marked, men da der ikke harmo-
niseres, bortfalder denne pointe, og der er derfor heller ikke af den grund nogen årsag til at fremsætte
forslaget.
Dansk Erhverv anbefaler derfor, at forslaget afvises, at det ikke foreslås begrænsninger i kontraktfri-
heden mellem virksomheder, at alle lovgivningsmæssige tiltag (hvis de ikke kan forhindres) bliver
frivillige for virksomhederne, samt at konsekvensvurderingen skal adressere de egentlige udfordringer
og ikke områder, hvor lovgivning reelt ikke vil være effektivt, samt afdække om sådan lovgivning fun-
gerer effektivt i de medlemsstater, der har indført regler på området. Dansk Erhverv støtter derimod
enhver indsats, som kan belyse, hvordan hele værdikæden fungerer i praksis, og hvordan eventuelle
forvridninger kan behandles på en måde, der vil være effektive, proportionale og ikke vil underminere
den grundlæggende aftalefrihed.
4
kom (2018) 0173 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om illoyal handelspraksis i fødevareforsyningskæden
1892094_0005.png
Landbrug & Fødevarer bakker op om Kommissionens vurdering af, at mange landmænd og mindre
virksomheder er presset i fødevarekæden. Erhvervet er dog principielt skeptisk overfor nye obligatori-
ske reguleringstiltag på EU-plan, der skal styrke landmandens og fødevarevirksomhedernes position i
fødevarekæden. Det skyldes, at landbrugssektoren i Danmark i vid udstrækning allerede har en tilpas
andelsorganisering på plads. Med andre ord, erhvervet er allerede organiseret og konsolideret mellem
primær- og forarbejdningsleddet.
Landbrug & Fødevarer mener, at direktivforslagets liste med illoyal handelspraksis
herunder 30
dages betalingsfrist for letfordærvelige fødevarer, samt mulighed for at små- og mellemstore aktører
kan indgive anonyme klager - må forventes at få en indflydelse, hvis der er udfordringer med handels-
relationerne i fødevarekæden. Landbrug & Fødevarer ser ikke forhold i direktivet, der direkte spiller
ind på andelsorganiseringsformen mellem andelshaver og andelsselskabet. Derimod venter der en
politisk forhandling mellem Rådet og Europa-Parlamentet, hvor sidstnævnte uden tvivl vil arbejde for
mere regulering af fødevarekæden. Erhvervet ønsker løbende at blive inddraget, så det er muligt at
tilkendegive deres holdning til evt. nye reguleringsønsker, der opstår under forhandlingerne. Fra mini-
steriets side bør det fortsat sikres, at andelsorganiseringen beskyttes som den helt centrale løsning,
hvor landmændene i fællesskab gennem forarbejdning, forædling, innovation, marketing mv. styrker
deres markedsposition.
Landbrug & Fødevarer mener, at man bør holde eventuel ny lovgivning inden for de eksisterende kon-
kurrencemyndigheder fremfor at oprette et nyt parallelt set-up. Landbrug & Fødevarer bemærker, at
Kommissionens forslag ventes at give medlemsstaterne mulighed for at udarbejde mere omfattende
regler for illoyale handelspraksisser. Det er dog et krav, at disse regler er i overensstemmelse med det
indre markeds funktionsmåde. Af hensyn til det indre marked fastholder Landbrug & Fødevarer, at
man fra EU’s side nøje skal overvåge, hvilke yderligere
tiltag der indføres i medlemsstaterne, samt
forhindre at yderligere tiltag bliver en trussel for det indre markeds funktionsmåde. Dette er af hensyn
til varernes frie bevægelighed i Europa, og for at sikre at konkurrencelovgivningen respekteres. Det
skyldes, at der er en tendens i en række lande til, at man vil disciplinere fødevarekæden til primært at
aftage nationale produkter. Det vil være i strid med det indre marked og en trussel mod dansk afsæt-
ning af varer på de pågældende nationale markeder i Europa.
Landbrug & Fødevarer har i et supplerende høringssvar nævnt, at direktivforslagets liste med illoyale
handelspraksisser må forventes at få effekt for små- eller mellemstore aktører, hvis der er udfordringer
med handelsrelationerne i fødevarekæden. Erhvervet er dog principielt skeptisk overfor obligatoriske
reguleringstiltag på EU-plan af fødevarekæden. Det eksisterende kodeks mod urimelige handelsprak-
sisser havde været at foretrække, hvis der kunne sikres tilpas opbakning fra leverandører og handlen.
Danish Seafood Association mener ikke, at den danske forsyningskæde for fisk og fiskevarer
baseret
på et grundlæggende princip om aftalefrihed
bør reguleres med ny EU-lovgivning om, hvordan virk-
somheder indgår aftaler og kontrakter. De mener, at området allerede er reguleret via konkurrenceret
og aftaleret. Danish Seafood Association anbefaler derfor, at forslaget afvises, således at der ikke på-
lægges begrænsninger i kontraktfriheden mellem virksomheder. Hvis der alligevel komme ny lovgiv-
ning herom fra EU, så bør tiltagene have karakter af anbefalinger, der er frivillige for virksomhederne
evt. at følge, og den ny lovgivning bør holdes inden for rammerne af de eksisterende konkurrencemyn-
digheder.
Danmarks Fiskeriforening PO nævner, at man formentligt kun i begrænset omfang vil være omfattet af
Kommissionens forslag til direktiv om illoyal handelspraksis mellem de typer af virksomheder, som er
omfattet af forslaget. I udgangspunktet er Danmarks Fiskeriforening PO dog positivt stemt for regler,
som medvirker til at sikre små og mellemstore virksomheders rettigheder i forbindelse med handel
5
kom (2018) 0173 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om illoyal handelspraksis i fødevareforsyningskæden
1892094_0006.png
med blandt fiskeprodukter til store virksomheder. Danmarks Fiskeriforening PO forbeholder sig ret til
at fremsende yderligere bemærkninger, såfremt det måtte blive aktuelt i forbindelse med den senere
behandling af forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. april 2018 hilste stort set alle medlemsstater forslaget vel-
komment. Flere medlemsstater nævnte, at nationale regler ikke havde været tilstrækkeligt, og at man
gerne så direktivet udbredt til at omfatte alle virksomheder.
Mindst 20 medlemsstater har allerede indført national lovgivning på området. De 20 medlemsstater
er: Østrig, Bulgarien, Cypern, Tjekkiet, Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Kroatien, Ungarn,
Irland, Italien, Litauen, Letland, Polen, Portugal, Rumænien, Slovenien, Slovakiet og Storbritannien.
Det er således kun Sverige, Finland, Belgien, Danmark, Malta, Luxembourg, Nederlandene og Estland,
som ved den seneste opgørelse ikke havde specifikke regler på området.
Regeringens generelle holdning
Regeringen anerkender, at der kan forekomme uhensigtsmæssig praksis i fødevareforsyningskæden.
Regeringen lægger vægt på, at forslaget tager hensyn til de strukturer og den andelsorganisering, der
allerede findes i medlemsstaterne. Regeringen lægger endvidere vægt på, at forslaget tager hensyn til
de seneste års markedsorientering af den fælles landbrugspolitik og til principperne for et frit og åbent
indre marked. Regeringen lægger desuden vægt på, at forslaget i videst muligt omfang ikke begrænser
konkurrencen i fødevareforsyningskæden samt sikrer en sammenhængende konkurrencelovgivning.
Endelig lægger regeringen vægt på, at det i videst muligt omfang undgås, at eventuelle nye tiltag resul-
terer i øget bureaukrati og administrative byrder for såvel landmænd, virksomheder og myndigheder.
Regeringen vil tage specifik stilling til forslagets forskellige elementer, når der er klarhed om forslagets
omfang, og der er gennemført en nærmere analyse af forslagets indhold og konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 13. april forud for rådsmødet (landbrug
og fiskeri) den 16. april 2018, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 5. april 2018.
Sagen om rådskonklusioner vedrørende fødevareforsyningskæden har været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg den 9. december 2016 forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 12.-13. december 2016,
jf. samlenotat oversendt den 1. december 2016.
Sagen om task forcen for fødevareforsyningskæden har været forelagt Folketingets Europaudvalg den
11. november 2016 forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 14.-15. november 2016, jf. samlenotat
oversendt til Folketingets Europaudvalg den 3. november 2016,
Sagen om task forcen for fødevareforsyningskæden har været forelagt Folketingets Europaudvalg den
7. juni 2016 forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 27.–28. juni 2016, jf. samlenotat oversendt
til Folketingets Europaudvalg den 7. juni 2016.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
6