Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0212 Bilag 1
Offentligt
1924063_0001.png
Notat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om styrkelse af
sikkerheden ved unionsborgeres identitetskort og ved
opholdsdokumenter, der udstedes til unionsborgere og deres
familiemedlemmer, som udøver deres ret til fri bevægelighed
Nærværende grund- og nærhedsnotat oversendes tillige til Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
11. juni 2018
KOM(2018) 212 endelig
Nyt notat.
1. Resumé
Forslagets overordnede formål er at øge sikkerheden ved de dokumenter, der
udstedes til egne statsborgere, unionsborgere og familiemedlemmer, der er
tredjelandsstatsborgere. Danmark udsteder ikke nationale ID-kort, der er
omfattet af anvendelsesområdet for dette forslag, hvorfor den del af forslaget
ikke er relevant for Danmark.
1
Forslaget skal samtidig gøre det nemmere for
EU-borgere at benytte sig af retten til fri bevægelighed, idet ensartede
dokumenter vil afhjælpe en række praktiske udfordringer. Forslaget vurderes at
være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at
have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vurderes umiddelbart at
have statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige
tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra
dansk side er man generelt positiv over for forlaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2018) 212 af 20. april fremsat forslag om
styrkelse af sikkerheden ved unionsborgeres identitetskort og ved
opholdsdokumenter,
der
udstedes
til
unionsborgere
og
deres
familiemedlemmer, som udøver deres ret til fri bevægelighed. Forslaget er den
16. maj 2018 oversendt til Rådet i dansk sprogversion.
Forslaget indgår i Kommissionens handlingsplan fra 2016 om at styrke
EU’s
bekæmpelse af svindel med rejsedokumenter
2
, hvor indsatsen for at afhjælpe
dokumentsikkerhedsproblemer
med
blandt
andet
ID-kort
og
1
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
NIKE
Der udstedes ikke i Danmark nationale ID-kort, hvis formål er omfattet af dette forslag. Økonomi-
og Indenrigsministeriet er hørt over forslaget og nærværende notats udfærdigelse. Økonomi og
Indenrigsministeriet har i den forbindelse bemærket, at det er ministeriets opfattelse, at
legitimationskort, der udstedes med hjemmel i lov om udstedelse af legitimationskort (lov nr. 236 af
15. marts 2017), ikke har samme formål som de id-kort, forordningsforslaget vedrører, da
legitimationskortet ikke generelt har til formål at fungere som rejselegitimation.
2
https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-we-do/policies/european-agenda-
security/legislative-documents/docs/20161208/communication_-
_action_plan_to_strengthen_the_european_response_to_travel_document_fraud_en.pdf
Side
1/6
kom (2018) 0212 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af sikkerheden ved unionsborgeres identitetskort m.v.
1924063_0002.png
opholdsdokumenter blev fastslagt. Rådet tilsluttede sig i marts 2017
3
Kommissionens handlingsplan.
Om baggrunden for forslaget har Kommissionen blandt andet anført, at der er
stor forskel på sikkerhedsniveauet for de nationale ID-kort samt for
opholdsdokumenter for EU-borgere med bopæl i en anden medlemsstat samt
deres familiemedlemmer, hvilket øger risikoen for forfalskning og
dokumentfalsk, der er med til at forringe sikkerheden i
EU og ved EU’s
grænser. Forslaget skal således bidrage til udviklingen hen imod en effektiv og
ægte sikkerhedsunion. I denne forbindelse fremhæves specifikt, at det foreslås,
at der indføres biometriske identifikationer, særligt fingeraftryk, i bl.a.
opholdskort til familiemedlemmer, hvilket vil gøre dem mere pålidelige og
sikre. Endelig har forslaget til formål at afhjælpe en række praktiske
vanskeligheder for de personer, der benytter sig af retten til fri bevægelighed.
De praktiske vanskeligheder for EU-borgerne og deres familiemedlemmer ses
blandt i forhold til indgåelser af aftaler med banker, forsikringsselskaber samt
adgangen til sundhedsydelser m.v.
Hjemmelsgrundlaget
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) artikel 21, der giver unionsborgere ret til at færdes og
opholde sig frit på medlemsstaternes område. I artikel 21, stk. 2 fastsættes det,
at Parlamentet og Rådet har mulighed for at træffe foranstaltninger og vedtage
bestemmelser, der skal gøre det lettere at udøve retten til at færdes og opholde
sig frit på medlemsstaternes område, hvis en handling er påkrævet for at lette
udøvelsen af denne ret. Forslaget skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294, og Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
De overordnede formål med forslaget er at lukke et sikkerhedshul og dermed
forbedre sikkerheden i EU og ved EU’s grænser samt
at lette udøvelsen af EU-
borgeres ret til fri bevægelighed ved at udstede dokumenter til EU-borgere og
deres familiemedlemmer med højere ensartethed og med højere
sikkerhedsstandarder.
Forslaget har følgelig fokus på fire specifikke mål:
1. Øget anerkendelse af ID-kort og opholdsdokumenter med henblik på
bekæmpelse af dokumentfalsk
2. Forbedret korrekt identifikationsfastlæggelse
3. Øge kendskabet til dokumenterne og de rettigheder, der knytter sig til
dem, herunder gennem uddannelse.
4. Lette borgeres dagligdag og mindske alle interessenters omkostninger.
3
http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2017/03/27/jha-travel-document-
fraud/
Side
2/6
kom (2018) 0212 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af sikkerheden ved unionsborgeres identitetskort m.v.
1924063_0003.png
Forslaget indeholder bestemmelser om harmonisering af specificeringen af de
generelle krav, bl.a. til de minimumssikkerhedselementer, nationale ID-kort
skal udfylde. Det bemærkes i den forbindelse, at Danmark er blandt de få lande,
der ikke udsteder nationale ID-kort. De kort, der udstedes, skal være udformet i
ID-1-format og overholde minimumssikkerhedsstandarderne i ICAO-dokument
9303, der er et sæt af fælles specifikationer for maskinlæsbare rejsedokumenter,
der sikrer global interoperabilitet, når dokumenterne kontrolleres ved hjælp af
visuel kontrol og maskinaflæsning. Dokumenterne skal således være i ensartet
format, design, layout og indhold. Dokumenterne skal endvidere indeholde en
integrering af biometriske data (ansigtsbillede og to fingeraftryk) samt
benævnes ”Identitetskort” på den udstedende medlemsstats
officielle sprog og
mindst ét andet af EU-institutionernes officielle sprog.
Derudover
opstiller
forslaget
minimumssikkerhedsstandarder
for
opholdsdokumenter, der udstedes til EU-borgere. Af opholdsdokumentet skal
dokumentets titel, anført på mindst ét andet af EU-institutionernes officielle
sprog, fremgå, ligesom dokumentet skal indeholde et nummer, indehaverens
navn, fødselsdato, udstedelsesdato- og sted samt en henvisning til direktiv
2004/38/EF (Direktiv om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at
færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område). Der er derimod ikke
krav om, at dokumenterne skal indeholde biometri, men af forslagets
betragtninger fremgår det, at medlemsstaterne er velkomne til at anvende
ICAO-sikkerhedsstandarderne.
Endelig vedrører forslaget opholdskort, der udstedes til familiemedlemmer til
EU-borgere, som har udøvet deres ret til fri bevægelighed. Der er således tale
om personer, der ikke selv er unionsborgere, men personer, der har opnået en
afledt opholdsret som familiemedlem. Forslaget lægger op til, at
sikkerhedselementerne i sådanne kort bringes på linje med opholdskort, som
medlemsstaterne i øvrigt udsteder til ikke-EU-borgere, jf. Rådets forordning
(EF) nr. 1030/2002 om ensartet udformning af opholdstilladelser til
tredjelandsborgere med senere ændringer. Det skal fremgå, at kortet er udstedt i
henhold til direktiv 2004/38/EF,
og at kortet skal bære titlen ’opholdskort for
familiemedlem til unionsborger’.
Medlemsstaterne kan herudover angive data
til national brug i overensstemmelse med national ret.
Det bemærkes, at forslaget ikke indfører krav om udstedelse af nationale ID-
kort og opholdsdokumenter, hvis den nationale lovgivning ikke kræver det,
men at kortene, såfremt de udstedes, er i overensstemmelse med de
specifikationer, der opstilles.
Grundlæggende rettigheder og databeskyttelse
Forslaget vurderes at have en positiv effekt på den grundlæggende ret til fri
bevægelighed ved at løse de problemer, personer, der benytter sig af retten
til fri bevægelighed, samt deres familiemedlemmer oplever i forhold til ikke
tilstrækkeligt sikre ID-kort samt anerkendelse af kortene. Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger om
anvendelse
og
om
ophævelse
af
direktiv
95/46/EF
Side
3/6
kom (2018) 0212 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af sikkerheden ved unionsborgeres identitetskort m.v.
(databeskyttelsesforordningen) finder anvendelse, hvilket blandt andet
medfører, at den registrerede udtrykkeligt bør gøres opmærksom på, at deres
dokumenter indeholder et lagringsmedium med deres biometriske data,
ligesom der gøres opmærksom på samtlige tilfælde, hvor oplysningerne i
ID-kort og opholdsdokumenter behandles samt muligheden for at få dem
berigtiget.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vedrørende nærhedsprincippet anført, at dokumentfalsk er et
af de værktøj, som personer, der har til hensigt at begå terrorisme eller anden
alvorlig kriminalitet benytter. Sikre ID-kort og opholdsdokumenter er et
afgørende element for at sikre den tillid, som fri bevægelighed inden for et
område med frihed og sikkerhed kæver. Endvidere er det anført, at
medlemsstaterne har kompetence til at gennemføre nationale politiker for ID-og
opholdsdokumenter, hvilket ikke nødvendigvis har taget hensyn til målet om at
lette den fri bevægelighed for personer eller forbedre sikkerheden internt i EU.
At der ikke er fastsat en fælles tilgang til, hvordan dokumenternes
sikkerhedselementer skal forbedres, eller til, hvordan det fastlægges, hvilke
data dokumenter som minimum skal indeholde, vurderes som en markant risiko
for dokumentfalsk, ligesom den manglende fælles tilgang giver anledning til
praktiske udfordringer i medlemsstaterne og for de personer, der benytter sig af
retten til fri bevægelighed. Det er Kommissionens vurdering, at en løsning af
systemiske problemer med sikkerhed og de praktiske forhindringer for fri
bevægelighed kræver en indsats på EU-plan, og at det ikke er muligt på
nationalt plan at kunne opfylde de målsætninger, der opstilles.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet, og det
bemærkes, at den foreslåede forordning ikke indebærer, at medlemsstaterne
skal udstede dokumenter, som ikke udstedes i dag.
6. Gældende dansk ret
Danmark udsteder ikke identitetskort til egne statsborgere, som vil være
omfattet af kapitel II om nationale identitetskort, jf. artikel 2, litra a), i forslaget
til forordning. Økonomi- og Indenrigsministeriet har vurderet, at det danske
legitimitetskort ikke vil være omfattet.
Danmark udsteder i henhold til EU-opholdsbekendtgørelsen (bekendtgørelse
nr. 474 af 12. maj 2011) opholdsdokumenter benævnt registreringsbeviser til
EU-borgere. Registreringsbeviserne meddeles i form af en skriftlig,
konstaterende afgørelse pr. brev, hvis indhold ikke er nærmere reguleret.
Registreringsbeviserne indeholder ikke alle de oplysninger, som ifølge forslaget
vil være minimumsoplysninger.
Danmark
udsteder
i
henhold
til
EU-opholdsbekendtgørelsen
opholdsdokumenter benævnt opholdskort til EU-borgeres familiemedlemmer,
der er tredjelandsstatsborgere. Disse opholdskort udformes allerede i høj grad
svarende til den udformning, som opholdskort til andre tredjelandsstatsborgere
Side
4/6
kom (2018) 0212 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af sikkerheden ved unionsborgeres identitetskort m.v.
1924063_0005.png
har. Dog indeholder opholdskort til EU-borgeres familiemedlemmer ikke
biometriske data, hvilket de vil skulle ifølge forslaget.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det er den foreløbige vurdering, at forlaget ikke vil få lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Der forventes at være økonomiske konsekvenser for det offentlige, herunder
Statsforvaltningen og Udlændinge- og Integrationsministeriet, ved
gennemførelsen af forordningsforslaget om styrkelse af sikkerheden ved
unionsborgeres identitetskort og ved opholdsdokumenter, der udstedes til
unionsborgere og deres familiemedlemmer, som udøver deres ret til fri
bevægelighed, i dansk ret.
Forordningen indebærer krav til opholdsdokumenter, der bl.a. indeholder flere
sikkerhedselementer. Der forventes i den forbindelse at være udgifter forbundet
med tilpasningen af opholdskortenes udformning, etablering af biometriske
løsninger, tilretning af myndighedernes it-løsninger og øget sagsbehandling.
Det er med forslagets nuværende udformning ikke muligt at vurdere omfanget
af forslagets økonomiske konsekvenser for Statsforvaltningen.
Evt. merudgifter forbundet med forslaget vil i udgangspunktet blive afholdt
inden for egne bevillingsrammer,
jf. budgetvejledningen.
8. Høring
Forslaget har været i
indvandringssamarbejde.
høring
hos
Specialudvalget
for
asyl-
og
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige
medlemsstaters holdning til sagen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig overordnet positivt til forslaget, da det vurderes, at
forslaget bidrager til:
at indføre minimumselementer i ID-kort og opholdsdokumenter, der
skal styrke værnet mod identitetssnyd og dokumentfalsk i sager om
ophold for EU-borgere og deres familie
at lukke de eksisterende sikkerhedshuller, der fortsat eksisterer i EU og
dermed sikre de ydre Schengen-grænser inden for områderne sikkerhed,
grænser og migration
Side
5/6
kom (2018) 0212 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om styrkelse af sikkerheden ved unionsborgeres identitetskort m.v.
at EU-borgere og deres familiemedlemmer nemmere kan benytte sig af
retten til fri bevægelighed
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
6/6