Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0241 Bilag 1
Offentligt
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
29. maj 2018
Sag nr.: 2017-8611
/Annhol og Annris
Direktivforslag om grænseoverskridende omdannelser, fusioner og
spaltninger - KOM(2018)241
Nyt notat
1. Resumé
ERHVERVSSTY RELSEN
Kommissionen fremsatte den 25. april 2018 et forslag til ændring af di-
rektiv 2017/1132/EU (selskabsdirektivet). Forslaget indeholder forslag
til fælles procedurer på EU-niveau om, hvordan et selskab kan flytte fra
et EU-land til et andet, fusionere eller spaltes i to eller flere enheder på
tværs af grænserne
.
Formålet med forslaget er at gøre det lettere og billigere for selskaberne
at flytte på det indre marked eller omstrukturere sig uden unødige juridi-
ske komplikationer.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Det er den
foreløbige vurdering, at forslaget kan have statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vurderes at kunne have erhvervsøkonomiske konsekvenser for
danske virksomheder, både i form af lettelser og byrder.
Regeringen finder det positivt, at regulering af grænseoverskridende
spaltninger og grænseoverskridende flytning af hjemsted skal ske på EU-
niveau, idet disse regler om grænseoverskridende omstruktureringer i
virksomheder allerede eksisterer efter dansk ret. Derudover vurderer re-
geringen, at forslaget bidrager til mere klarhed om reglerne, en bedre
anvendelighed og øget retssikkerhed for virksomhederne. Samtidig er re-
geringen opmærksom på, at forslaget ikke går videre end nødvendigt, så-
ledes at der sikres en fortsat beskyttelse af kreditorer og medarbejderre-
præsentation i forbindelse med grænseoverskridende omstruktureringer.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 25. april 2018 sit forslag om ændring af
direktiv (EU) 2017/1132 for så vidt angår grænseoverskridende omdan-
nelser, fusioner og spaltninger (KOM(2018)241). Forslaget er oversendt
til Rådet den 15. maj 2018 i dansk sprogversion.
Forslaget blev lanceret som en del af Kommissionens ”selskabspakke”
fra den 25. april 2018, der indeholder ændringer til det eksisterende sel-
skabsdirektiv (direktiv 2017/1132). Pakken består af to forslag, hvor det
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
kom (2018) 0241 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om direktivforslag om grænseoverskridende omdannelser, fusioner og spaltninger
2/12
andet forslag vedrører regler om anvendelsen af digitale redskaber og
processer i selskabsret (KOM(2018)239). Der udarbejdes særskilt grund-
og nærhedsnotat herom.
Denne del af pakken vedrører forslag om grænseoverskridende fusioner,
spaltninger (kun hvor spaltningen resulterer i minimum ét nyt selskab) og
flytning af hjemsted. Forslaget fremsættes som opfølgning på Kommissi-
onens strategi for et digitalt indre marked i EU fra 2015. Kommissionen
udtalte dengang, at man ville undersøge behovet for en opdatering af de
eksisterende regler om grænseoverskridende fusioner og muligheden for
lignende regler om spaltninger. I sit arbejdsprogram for 2017 bekendt-
gjorde Kommissionen, at den ville fremlægge et initiativ om selskabsret
for at lette anvendelsen af digitale teknologier i hele en virksomheds livs-
cyklus og ved grænseoverskridende fusioner og spaltninger.
Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med den nyligt afsagte dom fra
EU-domstolen (Polbud-dommen). Domstolen fandt i denne sag, at de
polske nationale regler var til hinder for etableringsretten. Derfor inde-
holder direktivet også et forslag om, at selskaber skal være i stand til at
flytte deres hjemsted fra en medlemsstat til en anden.
Kommissionen har i foråret 2017 afholdt en offentlig høring om digitali-
sering af selskabsretten. Regeringen afgav høringssvar til Kommissionen
i juni 2017. Folketingets Europaudvalg blev orienteret om høringssvaret
den 20. juli 2017 (EUU Alm.del Bilag 819). Kommissionen konkludere-
de på baggrund af høringen, at de nationale regler om omdannelser, fusi-
oner og spaltninger er meget forskellige imellem de forskellige medlems-
stater, ligesom de vurderes at udgøre uforholdsmæssigt store administra-
tive barrierer. Kommissionen konkluderer ligeledes, at manglende regu-
lering af grænseoverskridende transaktioner på EU-niveau afskrækker
selskaberne fra at søge nye muligheder af frygt for overbureaukrati. Det
betyder også, at medarbejdernes, kreditorernes og minoritetsaktionærer-
nes interesser ikke er tilstrækkeligt beskyttede, når selskaberne flytter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 50 i Traktaten om den Euro-
pæiske Unions Funktion,
som er retsgrundlaget for EU’s kompetence til
at handle på selskabsrettens område. Forslaget skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
3. Formål og indhold
De nye regler er en del af Kommissionens indsats for at styrke det indre
marked. Forslaget skal gøre det lettere og billigere for selskaberne at flyt-
te inden for det indre marked eller omstrukturere sig uden unødige juridi-
ske komplikationer.
Kommissionen foreslår, at der fastsættes fælles procedurer på EU-niveau
om, hvordan et selskab kan flytte fra en medlemsstat til en anden eller
kom (2018) 0241 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om direktivforslag om grænseoverskridende omdannelser, fusioner og spaltninger
1907998_0003.png
3/12
spaltes i to eller flere enheder på tværs af grænserne. Kommissionen
lægger desuden op til en revision af de gældende regler i selskabsdirekti-
vet om grænseoverskridende fusioner. Disse tiltag har til formål at stimu-
lere de europæiske selskabers vækstpotentiale samt forebygge misbrug.
Dette opnås bl.a. ved at:
Indføre fælles procedurer på EU-niveau for gennemførelse af
grænseoverskridende omstruktureringer,
Sikre at medarbejderes, kapitalejeres og kreditorers interesser ik-
ke undermineres,
Yderligere at harmonisere reglerne på tværs af medlemsstaterne.
I det følgende gennemgås de centrale elementer i Kommissionens for-
slag.
Proceduren for grænseoverskridende omstrukturering
Kommissionens forslag indeholder få ændringer af de gældende regler
for grænseoverskridende fusioner. Proceduren for fusioner vil overvejen-
de forblive den samme, dog indføres muligheder for forenklede procedu-
re i visse situationer og nye beskyttelsesforanstaltninger for kapitalejere
og kreditorer.
Et selskab kan ved grænseoverskridende spaltning enten overføre aktiver
og passiver til nye selskaber eller til selskaber, der allerede eksisterer.
Kommissionen foreslår alene at regulere grænseoverskridende spaltnin-
ger til nye selskaber på grund af kompleksiteten i at håndtere risikoen for
misbrug i en situation, hvor der overføres aktiver og passiver til eksiste-
rende selskaber.
Forslaget indeholder nye regler vedrørende proceduren for grænseover-
skridende omstruktureringer (grænseoverskridende spaltninger og flyt-
ning af hjemsted). Forslagene til nye procedureregler for grænseoverskri-
dende omstruktureringer vil overordnet set følge proceduren for grænse-
overskridende fusioner. Proceduren tager højde for muligheden for at
grænseoverskridende omstruktureringer kan anvendes til at omgå natio-
nale skatteregler, underminere medarbejdernes rettigheder eller skade
kreditorernes eller kapitalejernes interesser. Der er derfor indsat særlige
beskyttelsesregler, som ikke genfindes i reglerne om grænseoverskriden-
de fusioner.
Proceduren indebærer følgende:
1. Udarbejdelse af selskabets/selskabernes plan for den grænseover-
skridende omstrukturering.
2. Udarbejdelse af rapporter til kapitalejere og medarbejdere. Begge
kan fravælges i visse tilfælde. Medlemsstaterne kan desuden væl-
kom (2018) 0241 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om direktivforslag om grænseoverskridende omdannelser, fusioner og spaltninger
1907998_0004.png
4/12
ge at pålægge selskaber krav om udarbejdelse af erklæring til
kreditorer.
3. Den uafhængige sagkyndige, som er udpeget af den kompetente
myndighed, udarbejder og offentliggør den uafhængige vurde-
ringsmands rapport (kun for mellemstore og store selskaber).
4. Offentliggørelse af plan for omstruktureringen og eventuel ek-
spertrapport.
5. Når der er gået fire uger fra offentliggørelsen, skal selskabets ge-
neralforsamling træffe beslutning om at gennemføre transaktio-
nen.
6. Medlemsstaterne, hvor selskabet er registreret henholdsvis før og
efter den grænseoverskridende omstrukturering, foretager en vur-
dering af, om omstruktureringen er lovlig og ikke udgør en omgå-
else af nationale regler, samt vurderer om registreringsbetingel-
serne er opfyldt. Medlemsstaten, hvor selskabet er registreret før
den grænseoverskridende omstrukturering skal, hvis der er tvivl
herom, foretage en tilbundsgående vurdering af, om der er tale
om et ”kunstigt arrangement”.
7. Medlemsstaten, hvor selskabet er registreret før den grænseover-
skridende omstrukturering, udsteder en attest, der beviser, at alle
de relevante betingelser er opfyldt, og at alle procedurer og for-
maliteter i oprindelsesmedlemsstaten er afsluttet.
8. Selskabet registreres i modtagelsesmedlemsstaten.
9. Selskabet slettes fra registeret i medlemsstaten, hvor selskabet er
registreret før den grænseoverskridende omstrukturering.
Bekæmpelse af svig
Forslaget til reglerne for grænseoverskridende omstruktureringer omfat-
ter også specifikke foranstaltninger, som skal hjælpe de nationale myn-
digheder med at bekæmpe svig. Forslaget sigter på at indføre sikkerheds-
foranstaltninger mod aktiviteter, hvor selskaber bevidst forsøger at omgå
skattereglerne, underminere medarbejdernes rettigheder eller skade kredi-
torernes eller kapitalejernes interesser. Hvis sådanne formål ligger til
grund for omstruktureringen, skal aktiviteten stoppes af den medlemsstat,
hvorfra selskabet flytter (oprindelsesmedlemsstaten), før flytningen over-
hovedet kan finde sted. En uafhængig sagkyndig udnævnt af den kompe-
tente myndighed i oprindelsesmedlemsstaten, skal medvirke til at vurde-
re, om den grænseoverskridende omstrukturering af selskabet er lovlig og
motiveret af reelle forretningshensyn fremfor omgåelse af nationale reg-
ler.
kom (2018) 0241 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om direktivforslag om grænseoverskridende omdannelser, fusioner og spaltninger
1907998_0005.png
5/12
Beskyttelse af medarbejdere, kreditorer og kapitalejere
Beskyttelse af medarbejdere
Forslaget styrker rettighederne for medarbejdere i selskaber, som gen-
nemfører grænseoverskridende omstruktureringer. Selskaber, som er in-
volveret i en grænseoverskridende fusion, spaltning eller flytning af
hjemsted, skal udarbejde en rapport til medarbejderne i selskaberne, som
beskriver, hvordan omstruktureringen kan påvirke dem. Medarbejderne
har ret til at give deres holdninger vedrørende omstruktureringen til ken-
de bl.a. i forbindelse med selskabets udarbejdelse af planen for den græn-
seoverskridende omstrukturering og på selskabets generalforsamling.
Herudover sikrer forslaget beskyttelsen af medarbejdernes medbestem-
melse i selskaberne (fx ved deltagelse af medarbejderrepræsentanter i be-
styrelser) i forbindelse med grænseoverskridende spaltninger og flytning
af hjemsted. Som udgangspunkt er selskaber, som er involveret i en
grænseoverskridende spaltning eller flytning af hjemsted, underlagt de
nationale regler vedrørende medarbejdernes medbestemmelse i destinati-
onsmedlemsstaten. Men hvis reglerne i oprindelsesmedlemsstaten sikrer
medarbejdernes medbestemmelse i højere grad end i destinationsmed-
lemsstaten, skal selskabet forhandle med medarbejderne om omfanget af
medarbejdernes medbestemmelse efter den grænseoverskridende om-
strukturering. Der findes i forvejen regler på området for grænseover-
skridende fusioner.
Beskyttelse af kreditorer
Forslaget skal sikre klare og mere forudsigelige regler om beskyttelse af
kreditorer i forbindelse med grænseoverskridende fusioner, spaltninger
og flytning af hjemsted. Medlemsstaterne kan pålægge selskaber, som fo-
retager en grænseoverskridende omstrukturering, at udarbejde en erklæ-
ring, der viser, at den planlagte omstrukturering ikke vil påvirke selska-
bets mulighed for at opfylde forpligtelser over for selskabets kreditorer.
Kreditorer vil ligeledes have ret til at anmode den kompetente admini-
strative eller retslige myndighed om at yde dem tilstrækkelig beskyttelse.
Beskyttelse af kapitalejere
Det følger af forslaget, at kapitalejere vil blive bedre informeret om deres
rettigheder og generelle position i selskabet. Selskaber, som er involveret
i en grænseoverskridende omstrukturering, skal udarbejde en rapport til
kapitalejerne, som beskriver formålet med omstruktureringen, indvirk-
ningen på selskabets fremtidige virksomhed og beskyttelsesforanstaltnin-
ger for kapitalejerne.
Forslaget medfører desuden, at de kapitalejere, som har stemt imod den
grænseoverskridende omstrukturering, og de kapitalejere, som ikke har
stemmeret, kan anmode om at blive indløst, dvs. at selskabet skal købe
deres andele til en passende pris.
kom (2018) 0241 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om direktivforslag om grænseoverskridende omdannelser, fusioner og spaltninger
1907998_0006.png
6/12
Forenklet procedure
De nye regler medfører, at det i nogle situationer er muligt for selskaber,
som foretager grænseoverskridende omstruktureringer, at springe visse
proceduretrin over. Selskaber kan eksempelvis undlade at udarbejde en
rapport til kapitalejerne, hvis alle selskabets kapitalejere er enige om det.
Derudover kan et selskab undlade at udarbejde en rapport til medarbej-
derne, hvis selskabet ikke har medarbejdere.
Obligatorisk online indberetning
Forslaget medfører krav til medlemsstaterne om, at det skal være muligt
for selskaber at indgive alle de nødvendige oplysninger i forbindelse med
en grænseoverskridende transaktion digitalt, uden krav om personligt
møde for en national myndighed, medmindre der er en reel mistanke om
svig.
Der indføres desuden regler om, at adgangen til visse centrale oplysnin-
ger og dokumenter skal være gratis, og at det skal være muligt at udar-
bejde de påkrævede dokumenter på det sprog, der oftest anvendes i han-
delstransaktioner.
Anvendelse af registersammenkoblingssystemet
Forslaget medfører krav om, at medlemsstaterne gør visse oplysninger og
dokumenter i forbindelse med grænseoverskridende transaktioner tilgæn-
gelige gennem registersammenkoblingssystemet.
Der indføres tillige krav om, at den kommunikation, der er påkrævet mel-
lem medlemsstaternes registre, fx fremsendelse af underretning fra en
medlemsstat til en anden, sker gennem registersammenkoblingssystemet.
Implementering i national lov
Medlemslandene skal implementere kravene i direktivet i deres nationale
lovgivning, så disse træder i kraft senest to år efter, at direktivet er trådt i
kraft.
4. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedu-
re i TEUF art. 294 medlovgiver.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse om forslaget fra Europa Parlamen-
tet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at der er en klar merværdi i at løse problemerne
på EU-plan snarere end gennem individuelle foranstaltninger på med-
lemsstatsniveau. De største udfordringer forbundet med grænseoverskri-
dende fusioner, spaltninger og flytning af hjemsted skyldes forskelligar-
kom (2018) 0241 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om direktivforslag om grænseoverskridende omdannelser, fusioner og spaltninger
1907998_0007.png
7/12
tede, modstridende eller overlappende nationale regler, herunder nationa-
le regler om beskyttelse af kreditorer, medarbejdere og minoritetsaktio-
nærer. Herudover medfører manglende samkøring af selskabsregistre
samt andre uoverensstemmelser, så som forskelligartede regnskabsregler,
ligeledes udfordringer, der løses bedst på EU-niveau.
Forslaget skal bidrage til at gøre det lettere for selskaber
(især SMV’er)
at udøve den fri etableringsret, og med reglerne sikres en bedre beskyttel-
se af kreditorer, medarbejdere og minoritetsaktionærer. Derudover vil
selskaberne få færre omkostninger og administrative byrder i forbindelse
med en grænseoverskridende omstrukturering.
Regeringen er umiddelbart enig med Kommissionen i, at manglen på
harmoniserede regler og procedurer vedrørende grænseoverskridende
spaltninger og flytning af hjemsted vanskeliggør processen og medfører
unødige byrder for selskaberne. Regeringen vurderer på det foreliggende
grundlag, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet
regeringen deler Kommissionens vurdering af, at de tilsigtede mål nød-
vendiggør et fælleseuropæisk initiativ.
6. Gældende dansk ret
Forslaget berører følgende dansk lovgivning:
Lov om aktie- og anpartsselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089
af 14. september 2015 (selskabsloven)
Samt følgende bekendtgørelse udstedt i medfør af denne lovgivning, her-
under:
Bekendtgørelse nr. 1466 af 25. november 2016 om anmeldelse,
registrering, gebyr samt offentliggørelse m.v. i Erhvervsstyrelsen
(Anmeldelsesbekendtgørelsen)
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Reglerne om grænseoverskridende fusioner er implementeret i selskabs-
loven. Der er tillige fastsat regler i selskabsloven omkring grænseover-
skridende spaltninger og flytning af hjemsted, som i vidt omfang svarer
til reglerne om grænseoverskridende fusion. En vedtagelse af forslaget
vil medføre begrænsede ændringer i dansk lovgivning, idet de foreslåede
regler overordnet set allerede findes i dansk ret.
I selskabsloven findes der kapitler om hver af de tre grænseoverskridende
omstruktureringer, der ville skulle ændres som følge af forslaget. De dan-
ske regler om grænseoverskridende fusioner følger af EU’s direktiv om
grænseoverskridende fusioner, hvorfor det vil være reglerne i selskabslo-
kom (2018) 0241 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om direktivforslag om grænseoverskridende omdannelser, fusioner og spaltninger
1907998_0008.png
8/12
ven om grænseoverskridende spaltninger og flytning af hjemsted, hvor
der kan være de største lovgivningsmæssige ændringer.
Særligt vil den del af forslaget, der handler om, at den kompetente myn-
dighed skal kontrollere lovligheden af den grænseoverskridende transak-
tion og udstede en attest herom, kræve lovændringer.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at medføre et øget ressourceforbrug til sagsbehand-
ling i staten og tiltag relateret til udvikling af Erhvervsstyrelsens IT-
systemer. Forslaget vurderes derfor i sin helhed at medføre statsfinansiel-
le konsekvenser. Omkostningerne estimeres foreløbigt til ca. 1,5 mio. kr.
til udvikling og 0,2 mio. kr. pr. år til vedligeholdelse, der som udgangs-
punkt kan afholdes inden for egen ramme.
Forslaget påvirker ikke kommunernes eller regionernes økonomi.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Den foreløbige vurdering er, at de foreslåede regler vil bidrage til øget
konkurrence og en mere fair markedsadgang på det indre marked og
dermed medføre positive samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget
vil overordnet set gøre det lettere og billigere for selskaberne at omstruk-
turere sig på det indre marked uden unødige juridiske komplikationer,
hvilket vil skabe bedre retssikkerhed for virksomhederne på tværs af EU.
Forslaget fastsætter fælles procedurer på EU-niveau om, hvordan et sel-
skab kan flytte fra et EU-land til et andet, spaltes i to eller flere nye sel-
skaber på tværs af grænserne, hvilket vil medføre en simplificering af de
administrative procedurer i forbindelse hermed. I Danmark har vi de se-
neste fem år haft omkring 55 grænseoverskridende fusioner, ca. 2 græn-
seoverskridende spaltninger og ca. 25 flytninger af hjemsted.
Det forventes således, at forslaget kan medføre administrative lettelser
for erhvervslivet. Kommissionen anslår, at der er tale om besparelser i
størrelsesordenen 12 000–19 000 EUR pr. operation, dvs. i alt 176–280
mio. EUR over fem år på EU plan.
Det vurderes, at direktivforslaget vil medføre administrative lettelser på
under 4 mio. kr. årligt. Baggrunden for vurderingen er det relativt be-
grænsende antal årlige omstruktureringer, som vil blive omfattet af æn-
dringerne. Nærmere vurdering af de administrative konsekvenser vil bli-
ve foretaget i forbindelse med implementering af direktivet.
8. Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærk-
ninger 14. maj 2018. Der er indkommet høringssvar fra Dansk Industri
kom (2018) 0241 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om direktivforslag om grænseoverskridende omdannelser, fusioner og spaltninger
9/12
(DI), Finans Danmark og Landsorganisationen (LO) og Dansk Erhverv.
De indkomne bemærkninger sammenfattes nedenfor.
Dansk Erhverv
anfører indledningsvist, at de er positive over for forsla-
get, men at det er vigtigt, at reglerne om sikring af kreditorernes og akti-
onærernes rettigheder bibeholdes eller ikke ændres til ugunst for disse
grupper i nævneværdigt omfang.
Dansk Industri
er generelt positiv over for Kommissionens forslag og
anfører, at harmoniserede regler for disse former for grænseoverskriden-
de transaktioner kan lette de administrative byrder og øge retssikkerhe-
den for virksomheder, som ønsker at udnytte etableringsfriheden på det
indre marked. DI finder det dog afgørende, at de foranstaltninger, der
indføres for at beskytte medarbejderes, kreditorers og minoritetsejernes
interesser, er proportionale. DI bemærker, at den manglende harmonise-
ring af bl.a. beskyttelsen af kreditorer og kapitalejere er årsag til unød-
vendige administrative byrder og retlig uklarhed og er en hindring for
opnåelse af direktivets formål. DI finder i den forbindelse, at der bør ske-
les til de gældende danske regler, som generelt er kendetegnet ved at give
en god beskyttelse uden at påføre virksomhederne unødvendige byrder.
DI
anfører, at der på en række punkter bør arbejdes på indholdet i de fo-
reslåede regler. Særligt ift. den foreslåede procedure for omdannelse og
spaltning, som DI vurderer, vil medføre en meget tung og omkostnings-
krævende proces for både virksomhederne og de kompetente myndighe-
der. DI er også skeptiske over for, at reglerne om grænseoverskridende
spaltninger ikke læner sig op ad reglerne om grænseoverskridende fusio-
ner. DI påpeger, at nogle af de foreslåede sikkerhedsforanstaltninger kan
udgøre eller medføre hindringer for virksomhedernes frie etableringsret.
Dette finder DI uhensigtsmæssigt, da det kan resultere i protektionisme i
strid med formålet med det indre marked og den frie etableringsret, hvis
det skal være op til de enkelte medlemslandes myndigheder at foretage
individuelle vurderinger af grænseoverskridende transaktioner. DI henvi-
ser i den forbindelse til EU-domstolens afgørelse i Polbud-dommen, som
fastslår, at flytning af et selskabs hjemsted til et andet medlemsland med
det formål at blive underlagt en mere fordelagtig lovgivning ikke i sig
selv udgør misbrug. Endvidere bemærker DI, at udformningen af sikker-
hedsforanstaltninger bør tage hensyn til den samlede effekt af forskellige
beskyttelsesværn, og at det ligeledes bør undgås, at de forskellige med-
lemslande får mulighed for at opstille forskellige krav.
DI
tager forbehold for en mere tilbundsgående analyse af forslaget, og
har bl.a. valgt ikke at kommentere på de dele af forslaget, som omhandler
medarbejderbeskyttelse, grundet reglernes kompleksitet og sammenhæng
med andre regler. DI har dog fremhævet nogle specifikke bemærkninger
til dele af forslaget herom. Dette gælder bl.a. kravene om, at den kompe-
tente myndighed i oprindelsesmedlemsstaten samt en uafhængig vurde-
ringsmand (udpeget af den kompetente myndighed) skal kontrollere lov-
kom (2018) 0241 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om direktivforslag om grænseoverskridende omdannelser, fusioner og spaltninger
10/12
ligheden af den grænseoverskridende transaktion og udstede en attest
herom. Fristen for godkendelse og offentliggørelse af rapporten samt vi-
deregivelse af information til kapitalejere, kreditorer og ansatte er meget
kort set i forhold til processens omfang. DI bemærker i øvrigt, at kravet
om at den kompetente myndighed skal udpege vurderingsmanden, er en
stramning af de nuværende danske og europæiske regler om uafhængige
vurderingsmænd. Derudover anfører DI, at omfanget af oplysninger, som
vurderingsmanden skal undersøge og vurdere forekommer meget omfat-
tende. DI er bekymret ved den foreslåede model, som må forventesat
medføre en tung og omkostningskrævende proces, og finder, at processen
vil indeholde problemstillinger ift. håndteringen af virksomhedsfølsom-
me oplysninger, uforudsigelighed og retssikkerhedsmæssige garantier. I
forhold til de foreslåede regler om udarbejdelse af to rapporter, som in-
deholder virksomhedens konsekvensvurderinger ift. hhv. kapitalejere og
medarbejdere, finder DI, at det vil øge de administrative byrder, at der
skal udarbejdes to rapporter og henviser til, at man efter det gældende di-
rektiv om fusioner alene skal udarbejde én rapport. Endelig anfører DI
vedrørende kreditorbeskyttelse, at forslaget savner den relevante opde-
ling af kreditorer og opdeling af kreditorernes fordringer, som findes ef-
ter dansk ret.
Finans Danmark
er positiv over for Kommissionens forslag, der kan
øge virksomhedernes mobilitet i EU gennem bl.a. lettelse af adgangen til
at etablere og omstrukturere selskaber i medlemslandene under hensyn til
behørig kreditor-, kapitalejer- og medarbejderbeskyttelse. Disse tiltag kan
lette de administrative byrder for virksomhederne, hvilket Finans Dan-
mark er positiv overfor. Finans Danmark anbefaler i den forbindelse re-
geringen, at den arbejder for at sikre, at den gældende beskyttelse af kre-
ditorer, kapitalejere og medarbejdere i de danske regler ikke forringes
med dette forslag.
Finans Danmark
finder, at det vil forbedre retssikkerheden på området,
at de gældende danske regler om grænseoverskridende omstruktureringer
reguleres på EU-niveau. Det vil sikre, at reglerne bliver mere praktisk
anvendelige. Finans Danmark finder det hensigtsmæssigt at bygge om-
struktureringsinstitutterne op på en så ensartet måde som muligt, at det
vil lette både overskueligheden og anvendeligheden af reglerne.
LO
anfører indledningsvist, at virksomheders grænseoverskridende akti-
viteter kan have alvorlige konsekvenser for ansatte rettigheder og fremti-
dige jobsituation. LO er derfor positive over for, at Kommissionen i for-
slaget er opmærksom på, at nogle af disse aktiviteter kan sigte mod at
opnå gunstige skattevilkår og/eller omgåelse af ansattes rettigheder ifm.
social sikring og medarbejderindflydelse. LO finder dog, at Kommissio-
nen ikke i tilstrækkelig grad har fremhævet problematikken omkring bl.a.
medarbejderrettigheder. LO finder generelt, at direktivforslaget mangler
initiativer, som kan øge medarbejderindflydelsen i virksomhederne, og at
Danmark har stor interesse i at sikre en mere tydelig politisk klang, når
kom (2018) 0241 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om direktivforslag om grænseoverskridende omdannelser, fusioner og spaltninger
11/12
det omhandler medarbejderindflydelse. Kommissionen har foreslået, at
retten til medarbejderindflydelse gælder i mindst tre år ved en grænse-
overskridende omstrukturering. LO anfører i den forbindelse, at retten til
medarbejderindflydelse bør gælde i hele omstruktureringsprocessen og
fastholdes indtil der evt. indgås nye aftaler om medarbejderindflydelse.
Endvidere bemærker LO, at det er uklart om retten til medarbejder ind-
flydelse kun træder i kraft i tilfælde, hvor omstruktureringen i virksom-
heden medfører etablering af et europæisk selskab (SE).
For så vidt angår Kommissionens forslag om, at der skal ske en individu-
el vurdering af sager om grænseoverskridende omstruktureringer, håber
LO, at dette vil medvirke til at styrke oplysningen til de ansatte ifm. om-
struktureringen. Af forslaget fremgår også, at virksomhedens ledelse skal
udarbejde en rapport, hvori der redegøres for den grænseoverskridende
omstrukturering. Denne rapport skal ifølge forslaget undersøges og vur-
deres af en uafhængig vurderingsmand, som er udpeget af den kompeten-
te nationale myndighed. LO forventer, at den uafhængige rapport kan
styrke gennemsigtigheden, hvilket man finder er positivt. Derudover er
LO positive over for, at den uafhængige vurderingsmand udpeges af den
kompetente nationale myndighed samt at rapporten er offentligt tilgæn-
gelig.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen bakker op om EU-regulering, der letter grænseoverskridende
omstruktureringer, forudsat man samtidig beskytter hensynet til sel-
skabsdeltagere, kreditorer og medarbejdere. Derfor støtter regeringen
Kommissionens formål om at revidere det gældende regelsæt i selskabs-
direktivet med henblik på at harmonisere reglerne for at muliggøre de
grænseoverskridende transaktioner i samtlige medlemsstater og for at
sikre en ensartet retstilstand.
Der findes allerede regler om grænseoverskridende omstruktureringer ef-
ter dansk ret og regeringen finder det meget positivt, at Kommissionen
foreslår en harmonisering af reglerne for grænseoverskridende spaltnin-
ger og grænseoverskridende flytning af hjemsted, idet dette vil hjælpe
kapitalselskaber, som ønsker at foretage en grænseoverskridende om-
strukturering. Regeringen vil arbejde for at lette procedurerne ved græn-
seoverskridende fusioner og spaltninger, da dette vurderes at ville bidra-
ge til mere klarhed om reglerne, en bedre anvendelighed og øget retssik-
kerhed for virksomhederne.
kom (2018) 0241 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om direktivforslag om grænseoverskridende omdannelser, fusioner og spaltninger
12/12
Samtidig finder regeringen det vigtigt, at EU-regulering sikrer beskyttel-
se af selskabsdeltagere, kreditorer og medarbejdere i forbindelse med
grænseoverskridende omstruktureringer. Det er efter regeringens hold-
ning vigtigt at sikre dette i forbindelse med grænseoverskridende transak-
tioner, men regeringen finder dog at reglerne bør være proportionale, og
således ikke udgøre en utilsigtet hindring for transaktionerne.
Regeringen finder det uhensigtsmæssigt, at Kommissionen foreslår alene
at regulere en del af transaktionerne, der omhandler spaltninger til nye
selskaber. Regeringen vil derfor arbejde for, at samtlige typer af grænse-
overskridende spaltning omfattes af forslaget, da dette vil mindske de
administrative byrder for erhvervslivet. Regeringen finder, at dette bør
kunne gøres på en måde, hvormed kompleksiteten ikke øges, og risikoen
for misbrug kan håndteres. Med forslaget indføres der nye regler om
grænseoverskridende hjemstedsflytning samt grænseoverskridende spalt-
ninger, som i høj grad svarer til reglerne omkring grænseoverskridende
fusioner. Visse af de foreslåede bestemmelser svarer dog ikke til reglerne
om grænseoverskridende fusioner. Regeringen vil arbejde for, at reglerne
ensrettes for at lette processerne ved den grænseoverskridende transakti-
on.
Derudover vil regeringen arbejde for at finde en hensigtsmæssig og ope-
rativ model ift. forslagets del om, at den kompetente myndighed i oprin-
delsesmedlemslandet skal udpege en uafhængig vurderingsmand til at
vurdere, om en grænseoverskridende omstrukturering er et kunstigt ar-
rangement, som har til formål at omgå nationale skatteregler, undermine-
re medarbejdernes rettigheder eller skade kreditorernes eller kapitalejer-
nes interesser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg