Den 21. juni 2018
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Opbygning af et stærkere Europa gennem en stærkere ungdoms-, uddannelses- og
kulturpolitik
KOM(2018)268
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde meddelelsen
”Opbygning
af et stærkere Europa gennem en stærkere ungdoms-, uddannelses-
og kulturpolitik” den 22. maj 2018. Meddelelsen udgør
”overliggeren/chapeau’en” til anden pakke af
Kommissionsinitiativer på uddannelses-, ungdoms- og kulturområdet, som følger op på DER-konklusionerne af 14.
december 2017 og Kommissionens meddelelse af 14. november 2017
om ”Styrkelse
af den europæiske identitet gennem
uddannelse og kultur”,
i hvilken visionen om et europæisk uddannelsesområde i 2025 blev lanceret.
”Anden uddannelsespakke” består af følgende initiativer:
En ny ungdomsstrategi for perioden 2019-2027, hvor fokus er på at styrke Europas unge og give dem større
indflydelse på EU’s politikker
En ny europæisk kulturdagsorden, som skal bidrage til at styrke bevidstheden om Europas fælles identitet og
kulturarv
To forslag til rådshenstillinger henholdsvis om gensidig anerkendelse af eksamensbeviser og om sprogundervisning
og sproglæring, der begge skal lette læringsmobiliteten i Europa
Et forslag til rådshenstilling om dagtilbud af høj kvalitet, der skal bidrage til at sikre, at alle børn i Europa
kan få en god start i livet
I meddelelsen slås det fast, at det europæiske uddannelsesområde skal opnå tre mål:
Fremme mobilitet på tværs af grænserne og samarbejde inden for uddannelse
Bidrage til at fjerne ubegrundede hindringer, der gør det sværere at uddanne sig eller arbejde i et andet land
Understøtte medlemsstaterne i at gøre deres uddannelsessystemer mere inkluderende og baseret på livslang læring
og innovation.
Det understreges i meddelelsen, at uddannelse er medlemsstatskompetence, hvilket arbejdet hen mod et europæisk
uddannelsesområde ikke ændrer ved.
I meddelelsen beskrives grundelementerne i et europæisk uddannelsesområde som initiativer vedrørende automatisk gensidig
anerkendelse af eksamensbeviser og læringsperioder i udlandet, bedre sproglæring, et europæisk studiekort og europæiske
universiteter understøttet af et nyt Erasmus-program.
Regeringen tilslutter sig meddelelsens budskab om, at uddannelse, herunder dagtilbud, og kultur først og fremmest er et
anliggende for medlemsstaterne, og at det europæiske niveau kan spille en supplerende rolle, navnlig når det gælder
grænseoverskridende aktiviteter som f.eks. Erasmus+.
Regeringen forudsætter, at en eventuel opfølgning på meddelelsen med konkrete forslag sker i fuld respekt for princippet om
subsidiaritet og proportionalitet i lyset af, at EU på uddannelses- og kulturområdet kun har en understøttende og
supplerende kompetence. Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at behandlingen af eventuelle forslag på baggrund af
meddelelsen ikke foregriber de kommende forhandlinger om EU’s flerårige
finansielle ramme (MFF).