Den 21. juni 2018
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Rådets henstilling om en samlet tilgang til sprogundervisning og sproglæring
KOM(2018)272
1. Resumé
Kommissionen har offentliggjort sit forslag til rådshenstilling om en samlet tilgang til sprogundervisning og sprogindlæring.
Forslaget er et bærende element i at indfri visionen om et europæisk uddannelsesområde i 2025.
Formålet med forslaget er at fremme sprogundervisning og sproglæring og henstille til medlemsstaterne om at gøre brug af
samlede tilgange til at forbedre sprogundervisningen og sprogindlæringen på nationalt, regionalt og lokalt niveau samt sikre
udviklingen af sproglig bevidsthed i skoler.
Regeringen hilser rådets henstilling om en samlet tilgang til sprogundervisning og sprogindlæring velkomment og ser det som
et godt initiativ med mange positive elementer, som ligger på linje med mange af initiativerne i regeringens sprogstrategi,
ligesom regeringen generelt finder det vigtigt, at Europas unge mestrer mere end ét sprog.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til
rådshenstilling om en samlet tilgang til sprogundervisning og
sprogindlæring
den 22. maj 2018. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 24. maj 2018.
Forslaget blev offentliggjort sammen med en meddelelse fra Kommissionen
”Opbygningen
af et
stærkere Europa gennem en stærkere ungdoms- uddannelses- og kulturpolitik”, og er en del af den
såkaldte
’anden
uddannelsespakke’ og en opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner af 14.
december 2017. Den første uddannelsespakke kom i januar 2018 og omhandlede initiativer vedrørende
nøglekompetencer, digitale færdigheder og inkluderende uddannelse. Forslaget er et af de bærende
elementer i at indfri visionen om et europæisk uddannelsesområde i 2025. Forslaget er fremsat med
hjemmel i artikel 165 og 166 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formål
Formålet med rådshenstillingen er at fremme sprogundervisning og sproglæring samt hjælpe flere unge
til at blive kompetente sprogbrugere og tilegne sig et niveau som kvalificeret bruger i mindst et andet
EU-sprog før afslutning af en ungdomsuddannelse og tilskynde dem til at tilegne sig endnu et sprog.
I begrundelsen for forslaget henleder Kommissionen opmærksomheden på, at næsten halvdelen af
Europas borgere oplyser, at de ikke kan føre en samtale på andre sprog end modersmålet.
Indhold
I forslaget til rådshenstillingen om en samlet tilgang til sprogundervisning og sprogindlæring henstilles
det til medlemsstaterne at undersøge mulighederne for at hjælpe alle børn og unge med at tilegne sig et
niveau som kvalificeret bruger i mindst ét andet EU-sprog end det, der tales i skolen, og tilskynde dem
til at tilegne sig endnu et sprog på niveau som selvstændig bruger.