Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0346 Bilag 1
Offentligt
1918265_0001.png
Notat
28. juni 2018
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv
om omarbejdning af direktiv (2008/118/EF) om den ge-
nerelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af
direktiv 92/12EØF (cirkulationsdirektivet)
KOM(2018) 346
1. Resumé
Kommissionen har ved KOM(2018) 346 af 25. maj 2018 fremsat forslag om omarbejdning af direktiv
2008/118/EF om den generelle ordning for punktafgifter og om ophævelse af direktiv 92/12 EØF
(cirkulationsdirektivet). Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF) og skal vedtages af Rådet med enstemmighed efter høring af Europa-
Parlamentet.
Forslaget er ved oversendelse til Folketingets Europaudvalg ikke oversendt til Rådet i dansk sprogversion.
Af den engelske sprogversion fremgår det, at der er tale om
et ”recast” af
cirkulationsdirektivet
dvs. om en
omarbejdning af
direktivet. Det bemærkes, at forslaget udover tilpasninger
af eksisterende bestemmelser
også indeholder
en række nye bestemmelser. Af den grund, og da der er tale om et omfattende forslag,
iværksættes en grundig analyse af forslaget. Resultatet heraf vil fremgå af et revideret notat.
Nærværende forslag er en del af en punktafgiftspakke bestående af tre forslag
et direktivforslag, et for-
ordningsforslag og et afgørelsesforslag - som skal
forbedre overvågningen af punktafgiftspligtige varers be-
vægelse indenfor EU, styrke bekæmpelsen af svig og mindske den administrative byrde for de erhvervsdri-
vende og skattemyndighederne.
Punktafgiftspakken udspringer af en større evaluering af cirkulationsdi-
rektivet. Kommissionen og Rådet har på baggrund af evalueringen konkluderet, at der er en generel til-
fredshed med reglerne. Det blev dog påpeget, at visse regler kan forbedres.
Nærværende forslag danner grundlag for de to øvrige forslag
(KOM(2018) 349 og KOM(2018) 341) i
afgiftspakken. Disse forslag er således afledt af forslaget om omarbejdning af cirkulationsdirektivet - nær-
mere bestemt den del af forslaget, der vedrører fastsættelse af automatiserede procedurer for B2B-ordnin-
gerne. Der er udarbejdet selvstændige notater på disse forslag.
Regeringen er generelt positiv overfor Kommissionens ambition om at forbedre og opdatere de fælles regler for
oplægning og bevægelse af punktafgiftspligtige varer i EU. Det bemærkes dog, at der
er tale om et omfattende
forslag, og at analysen af forslagets enkelte initiativer endnu ikke er afsluttet.
2. Baggrund
Rådets direktiv 2008/118/EF har erstattet Rådets direktiv 92/12/EØF. I direktivet
fastlægges de fælles regler for oplægning og bevægelse af punktafgiftspligtige varer på
EU's område med undtagelse af et lille antal områder, hvor bestemmelserne ikke finder
anvendelse.
J.nr. 2018-3366
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Initialer:
MSt
kom (2018) 0346 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Cirkulationsdirektivet
1918265_0002.png
I artikel 45, stk. 2, i cirkulationsdirektivet fastslås følgende: "Senest den 1. april 2015 skal
Kommissionen forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om gennemførelsen
af dette direktiv."
Kommissionen bestilte på den baggrund to eksterne evalueringsundersøgelser for at
indsamle dokumentation til en rapport. Den første evalueringsundersøgelse om
direktivets kapitel V (regler om punktafgiftspligtige varers bevægelser, hvor punktafgiften
allerede er blevet betalt) blev offentliggjort i 2015. Den anden undersøgelse om
direktivets kapitel III og IV (bestemmelser om afgiftsoplagssystemer og elektroniske
kontrolsystemer) blev offentliggjort i 2016.
Kommissionen og Rådet har på baggrund af evalueringerne konkluderet, at der er en ge-
nerel tilfredshed med det fælles europæiske EMCS-system (Excise Movement and Cont-
rol System), som anvendes til at følge og kontrollere punktafgiftspligtige varer bevægelse i
EU. Det blev dog påpeget, at visse regler kan forbedres.
Kommissionen foreslår af klarhedshensyn, at
cirkulationsdirektivet
omarbejdes,
idet
di-
rektivet tidligere er blevet ændret væsentligt adskillige gange, ligesom direktivet indehol-
der flere henvisninger til forældet lovgivning, som bør opdateres. Kommissionens forslag
er fremlagt
som et ”recast” af
cirkulationsdirektivet,
dvs. som en omarbejdning af
direktivet. Udover tilpasninger
af eksisterende bestemmelser
indeholder forslaget dog
også
en række nye bestemmelser.
Nærværende forslag danner grundlag for en samlet punktafgiftspakke bestående af tre
forslag. De to øvrige forslag
ét forordningsforslag
(KOM (2018)349) og
ét afgørelses-
forslag (KOM
(2018)341) - skal således ses som en konsekvens af forslaget om omarbejd-
ning af cirkulationsdirektivet.
Forordningsforslaget (KOM(2018) 349) har til formål at udvide anvendelsesområdet for
administrativt samarbejde
på punktafgiftsområdet, og afgørelsesforslaget (KOM(2018) 341)
har til formål at udvide anvendelsesområdet for
registrering og kontrol
på punktafgiftsområ-
det. Nærmere bestemt har forslagene til formål at udvide det digitaliserede system, der i
dag anvendes til registrering, kontrol og tilsyn med punktafgiftspligtige varers bevægelser
under afgiftssuspension (dvs. at der ikke er betalt afgift), så det fremover også anvendes
til registrering og tilsyn med punktafgiftspligtige varer, der er frigivet til forbrug (dvs. at
der er betalt afgift) i én medlemsstat og derefter flyttes til en anden medlemsstat med hen-
blik at blive leveret til kommercielle formål.
3. Formål og indhold
Forslagets overordnede formål er at
forbedre overvågningen med punktafgiftspligtige va-
rer, styrke bekæmpelsen af svig og mindske den administrative byrde for de erhvervsdri-
vende og skattemyndighederne. Med den foreslåede omarbejdning af direktivet gennem-
føres en række forbedringer, som foreslået i Kommissionens rapport til Rådet og Europa-
Parlamentet og i Rådets konklusioner om gennemførelse og evaluering af cirkulationsdi-
rektivet. Samtidig tilpasses bestemmelserne i direktivet med udviklingen på toldområdet,
Side 2 af 6
kom (2018) 0346 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Cirkulationsdirektivet
1918265_0003.png
idet der i forbindelse med eksport og import af punktafgiftspligtige varer under punktaf-
giftssuspension kan ske en overgang mellem punktafgiftsprocedurer og toldprocedurer,
samt anden relevant lovgivning og procedurekrav som følge af Lissabontraktaten.
Direktivets overordnede struktur og de elementer, der ikke er omfattet af forslaget, forbli-
ver de samme.
Forslagets nye initiativer kan overordnet inddeles i tre emner:
-
Koordinering af procedurer på punktafgifts- og toldområdet
-
Fastsættelse af automatiserede procedurer for B2B-ordningerne (business-to-busi-
ness) med betalt punktafgift
-
Øvrige
Der iværksættes en grundig analyse af de enkelte initiativer, og der vil blive fremsendt
et
revideret notat, når analysen er tilendebragt.
Ad. Koordinering af procedurer på punktafgifts- og toldområdet
Det foreslås at ensrette lovgivningen på punktafgifts- og toldområdet. Klarhed på EU-
niveau skal reducere de administrative byrder og efterlevelsesomkostninger for erhvervsli-
vet og myndighederne.
Med forslaget om at ensrette lovgivningen på punktafgifts- og toldområdet indføres en
række nye bestemmelser herunder krav til de procedurer, der skal følges ved bl.a. import
og eksport af punktafgiftspligtige varers bevægelser under punktafgiftssuspension.
Ad. Fastsættelse af automatiserede procedurer for B2B-ordningerne
De nuværende ordninger for bevægelser af varer mellem virksomheder, hvor
punktafgiften allerede er blevet betalt, dvs. varer der er frigivet til forbrug, pålægger
virksomhederne en betydelig byrde. Ordningerne er endvidere ikke forenelige med målet
om at fremme varernes frie bevægelighed i det indre marked på grund af den fortsatte
brug af papirbaserede procedurer og medlemsstaternes forskellige tilgange.
På den baggrund foreslås det bl.a. at udvide digitaliseringssystemet EMCS’s anvendelses-
område, således at der fastsættes automatiserede procedurer for B2B-ordningerne. Dette
skal reducere erhvervslivets og medlemsstaternes administrative byrder og efterlevelses-
omkostninger. Det forslås endvidere at indføre to nye fælles EU-definitioner af erhvervs-
drivende,
nemlig ”certificeret afsender” og ”certificeret modtager”.
I henhold til de nuværende regler har Kommissionen gennemførelsesbeføjelser vedrø-
rende EMCS og backupproceduren. Kommissionen foreslår, at denne beføjelse erstattes
af beføjelser til at vedtage gennemførelsesretsakter og delegerede retsakter i overensstem-
melse med artikel 290 og 291 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Ad. Øvrige
I visse situationer, der involverer mere end en medlemsstat, kan anvendelse af forskellige
nationale regler frem for fælles EU-regler øge omkostningerne for de involverede natio-
nale myndigheder og virksomheder. Kommissionen foreslår på den baggrund tre initiati-
ver om fælles regulering af fritagelsesbestemmelser.
Side 3 af 6
kom (2018) 0346 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Cirkulationsdirektivet
1918265_0004.png
For det første foreslås indførelse af en fælles tærskel for punktafgiftspligtige varer, der er
gået tabt. Forslaget skal sikre ens praksis i medlemsstaterne af, hvornår punktafgiftsplig-
tige varer under afgiftssuspension ikke anses for overgået til forbrug, fx grundet hænde-
lige omstændigheder eller force majeure. Forslaget indebærer, at Kommissionen bemyndi-
ges til, via en delegeret retsakt, at indføre en fælles tærskelværdi under hvilken, der ikke
må være uregelmæssigheder.
For det andet forslås det, med henblik på at forbedre håndteringen af fritagelsesattester i
henhold til artikel 13, at Kommissionen via en delegeret retsakt fastlægger en formular til
den fritagelsesattest, som skal følge punktafgiftspligtige varer, der er fritaget for betaling
af punktafgift efter artikel 12. Forslaget indebærer, at Kommissionen opnår beføjelse til,
efter undersøgelsesproceduren i artikel 56, stk. 2, at vedtage gennemførelsesretsakter, der
fastlægger formularen til den pågældende fritagelsesattest. Det bemærkes, at Kommissio-
nen i henhold til de nuværende regler fastlægger fritagelsesattestens form og indhold efter
proceduren i artikel 43, hvorved Kommissionen bistås af Punktafgiftsudvalget.
For det tredje foreslås det at indføre en fælles fritagelse fra kravet om sikkerhedsstillelse
ved flytning af energiprodukter ved hjælp af faste rørledninger. Formålet er, at harmoni-
sere medlemsstaternes procedurer på området.
Endeligt foreslås det at indføre en forpligtelse for medlemsstaterne til at bidrage med op-
lysninger til udarbejdelse af statistikker og rapporter til interessenter, således at omkost-
ninger og fordele ved digitaliseringssystemet kan vurderes.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens forslag har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF) artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af EU-landene.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen udtaler om nærhedsprincippet, at formålet
med forslaget ikke i tilstrække-
lig grad kan opfyldes af medlemsstaterne. Kun via en fælles lovramme, som koordinerer
lovgivningen på punktafgifts- og toldområdet, kan betalingen af punktafgifter sikres og
håndteringen af import og eksport af punktafgiftspligtige varer forbedres. Manglende
handling på EU-plan vil medføre, at medlemsstaterne fortsat anvender forskellige regler,
som skaber forvirring for virksomhederne og øger deres omkostninger.
Automatisering af procedurer for bevægelser inden for EU af punktafgiftspligtige varer,
der er frigivet til forbrug, kan ikke forbedres uden koordinering i hele EU på grund af be-
hovet for at dele fælles data og anvende fælles interoperabilitetsstandarder.
Den danske regering er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt, da det kræver lovgivning på EU-niveau at forbedre de fælles regler for
oplægning og bevægelse af punktafgiftspligtige varer på EU’s område.
Side 4 af 6
kom (2018) 0346 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Cirkulationsdirektivet
1918265_0005.png
6. Gældende dansk ret
De generelle
administrative regler for virksomheder, der fremstiller og forhandler afgifts-
pligtige varer, samt for transporten eller cirkulationen af varer mellem virksomheder in-
den for EU er fastsat i Rådets direktiv 2008/118/EF. Direktivet
er implementeret i dansk
lovgivning ved lov nr. 1385 af 21. december 2019. Det vurderes, at den danske lovgivning
og praksis på de områder, som forslaget vedrører, er i overensstemmelse med gældende
EU-ret på området.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at en vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af en række
danske punktafgiftslove. En nærmere vurdering af de lovgivningsmæssige konsekvenser
vil blive indarbejdet i et revideret notat.
Statsfinansielle konsekvenser
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en vurdering af de statsfinansielle konsekven-
ser for Danmark. En nærmere vurdering heraf vil blive indarbejdet i et revideret notat.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen vurderer, at de foreslåede simplifikationer, hovedsageligt via automatise-
ring og hamionisering procedurer, vil medføre besparelser for erhvervslivet i EU på sam-
let 32.27 mio. EUR.
En nærmere vurdering af de erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske virksomheder
vil blive indarbejdet i et revideret notat.
Administrative konsekvenser
Kommissionen vurderer, at de foreslåede simplifikationer, hovedsageligt via automatise-
ring og harmonisering af procedurer, vil medføre administrative besparelser for medlems-
staterne i EU på samlet 14.55 mio. EUR årligt.
En nærmere vurdering af de administrative konsekvenser vil blive indarbejdet i et revide-
ret notat.
8. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring hos interessenter og erhvervslivet, når forslaget forelig-
ger i en dansk sprogversion.
Høringssvar vil blive indarbejdet i et revideret notat.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har ikke været drøftet på teknisk niveau. Der er p.t. ikke kendskab til andre lan-
des holdninger til forslaget.
Side 5 af 6
kom (2018) 0346 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Cirkulationsdirektivet
1918265_0006.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv overfor Kommissionens ambition om at forbedre de fælles
regler for oplægning og bevægelse af punktafgiftspligtige varer i EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6 af 6