Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0349 Bilag 1
Offentligt
1918502_0001.png
Notat
28. juni 2018
J.nr. 2018 - 3959
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Initialer:
JJe
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets forord-
ning om ændring i forordning (EU) nr. 389/2012 om ad-
ministrativt samarbejde på punktafgiftsområdet for så
vidt angår indholdet i de nationale elektroniske registre
KOM(2018) 349
1. Resumé
Nærværende forslag er en del af en punktafgiftspakke bestående af tre forslag
et direktivforslag, et for-
ordningsforslag og et afgørelsesforslag
som skal
forbedre overvågningen af punktafgiftspligtige varers be-
vægelse inden for EU, styrke bekæmpelsen af svig og mindske den administrative byrde for de erhvervsdri-
vende og skattemyndighederne.
Punktafgiftspakken udspringer af en større evaluering af Rådets direktiv
2008/118/EF om den generelle ordning for punktafgifter (cirkulationsdirektivet). Kommissionen og
Rådet har på baggrund af evalueringen konkluderet, at der er en generel tilfredshed med reglerne. Det blev
dog påpeget, at visse regler kan forbedres.
Forslag om ændring af cirkulationsdirektivet (KOM(2018) 346) danner grundlag for de to øvrige forslag
(KOM(2018) 349 og KOM(2018) 341) i afgiftspakken. Disse forslag er således afledt af forslaget om
revidering af cirkulationsdirektivet. Nærværende notat omhandler forordningsforslaget (KOM(2018)
349).
Kommissionen har ved KOM(2018) 349 af 25. maj 2018 fremsat forslag om ændring af Rådets forord-
ning (EU) nr. 389/2012 om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet for så vidt angår indhol-
det i de nationale elektroniske registre. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og skal
vedtages af Rådet med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale
Udvalg. Forslaget er ikke fremsat i dansk sprogversion.
Forordningsforslaget udvider anvendelsesområdet for de nationale elektroniske registre til at omfatte to nye
kategorier af erhvervsdrivende.
Forordningsforslaget indebærer desuden, at registrerede afsendere efter de nationale myndigheders tilladelse
kan udelade oplysningerne om modtageren i de nationale registre på afsendelsestidspunktet i forbindelse med
flytning af energiprodukter under en afgiftssuspensionsordning til søs eller indre vandveje. Dette er en kon-
sekvensændring af forslaget om ændring af cirkulationsdirektivet, hvorefter en godkendt oplagshaver og en
registreret afsender kan udelade oplysningerne om modtageren i et elektronisk administrativt dokument.
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag om at udvide de nationale registres anvendel-
sesområde til at omfatte to nye kategorier af erhvervsdrivende. Regeringen er endvidere positiv over for, at
kom (2018) 0349 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet for så vidt angår indholdet i de nationale elektroniske registre
1918502_0002.png
registrerede afsendere
på lige fod med godkendte oplagshavere
kan udelade oplysningerne om modtageren
i de nationale registre.
2. Baggrund
I cirkulationsdirektivet fastlægges de fælles regler for oplægning og bevægelse af
punktafgiftspligtige varer på EU's område.
I cirkulationsdirektivets artikel 45, stk. 2, fremgår følgende: "Senest den 1. april 2015 skal
Kommissionen forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om gennemførelsen
af dette direktiv."
Kommissionen bestilte på den baggrund to eksterne evalueringsundersøgelser for at
indsamle dokumentation til en rapport. Den første evalueringsundersøgelse om
direktivets kapitel V (regler om punktafgiftspligtige varers bevægelser, hvor punktafgiften
allerede er blevet betalt) blev offentliggjort i 2015. Den anden undersøgelse om
direktivets kapitel III og IV (bestemmelser om afgiftsoplagssystemer og elektroniske
kontrolsystemer) blev offentliggjort i 2016.
Kommissionen og Rådet har på baggrund af evalueringerne konkluderet, at der er en ge-
nerel tilfredshed med punktafgiftsbevægelsens og kontrolsystemets funktion (EMCS).
Det blev dog påpeget, at visse regler kan forbedres.
Kommissionen foreslår af klarhedshensyn, at cirkulationsdirektivet revideres,
idet
direkti-
vet tidligere er blevet ændret væsentligt adskillige gange, ligesom direktivet indeholder
flere henvisninger til forældet lovgivning, som bør opdateres. Kommissionens forslag er
fremlagt som et ”recast”,
dvs. som en revidering af
direktivet. Udover tilpasninger
af eksi-
sterende bestemmelser
indeholder forslaget også
en række nye bestemmelser.
Forslag om ændring af cirkulationsdirektivet
danner grundlag for en samlet punktafgifts-
pakke bestående af tre forslag. De to øvrige forslag
et forordningsforslag
(KOM(2018)
349) og
et afgørelsesforslag (KOM(2018)
341) - skal således ses som en konsekvens af
forslaget om revidering af cirkulationsdirektivet.
Forordningsforslaget (KOM(2018) 349) har til formål at udvide anvendelsesområdet for
administrativt samarbejde
på punktafgiftsområdet, og afgørelsesforslaget (KOM(2018) 341)
har til formål at udvide anvendelsesområdet for
registrering og kontrol
på punktafgiftsområ-
det. Nærmere bestemt har forslagene til formål at udvide det digitaliserede system, der i
dag anvendes til registrering, kontrol og tilsyn med punktafgiftspligtige varers bevægelser
under afgiftssuspension (dvs. at der ikke er betalt afgift), så det fremover også anvendes
til registrering og tilsyn med punktafgiftspligtige varer, der er frigivet til forbrug (dvs. at
der er betalt afgift) i én medlemsstat og derefter flyttes til en anden medlemsstat med hen-
blik på at blive leveret til kommercielle formål.
Side 2 af 5
kom (2018) 0349 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet for så vidt angår indholdet i de nationale elektroniske registre
1918502_0003.png
3. Formål og indhold
I henhold til Rådets forordning (EU) nr. 389/2012 om administrativt samarbejde på punkt-
afgiftsområdet, er medlemsstaterne forpligtet til at vedligeholde nationale elektroniske re-
gistre over registrerede erhvervsdrivende og godkendte oplagshavere, der flytter punktaf-
giftspligtige varer mellem medlemsstater under en afgiftssuspensionsordning. Oplysnin-
gerne i de respektive nationale registre udveksles automatisk via et centralt register, der
forvaltes af Kommissionen.
Forslag om ændring af cirkulationsdirektivet udvider brugen af det digitaliserede system,
som i øjeblikket anvendes til at føre tilsyn med bevægelser af punktafgiftspligtige varer
under afgiftssuspension, til tilsyn med punktafgiftspligtige varer, der frigives til forbrug i én
medlemsstat og derefter flyttes til en anden medlemsstat med henblik på at blive leveret til
kommercielle formål.
Ifølge Kommissionen nødvendiggør denne udvidelse af tilsynet, at de nationale registre
udvides til at omfatte to nye kategorier af erhvervsdrivende:
certificerede afsendere, der er registreret som afsendere for punktafgiftspligtige varer,
der allerede er frigivet til forbrug, og
certificerede modtagere, der er registreret som modtagere af punktafgiftspligtige varer,
der allerede er blevet frigivet til forbrug.
Forordningsforslaget skal sikre oplagring af fuldstændige, ajourførte og nøjagtige data som
følge af direktivforslaget om udvidelse af tilsynet.
Endvidere lægger forslaget om ændring cirkulationsdirektivet op til, at de kompetente myn-
digheder i afsendelsesmedlemsstaten kan tillade, at en registreret afsender udelader oplys-
ningerne om modtageren i et elektronisk administrativt dokument på afsendelsestidspunk-
tet i forbindelse med flytning af energiprodukter under en afgiftssuspensionsordning til søs
eller indre vandveje. I henhold til den gældende forordning kan alene en godkendt oplags-
haver udelade sådanne oplysninger. Som følge af forslaget om ændring af cirkulationsdi-
rektivet lægger forordningsforslaget derfor op til, at også en registreret afsender
på lige
fod med godkendte oplagshavere
skal have mulighed for at udelade sådanne oplysninger
i de nationale registre.
Det foreslås, at forordningsforslaget træder i kraft den 14. februar 2022.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens forslag har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF) artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af EU-landene.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Side 3 af 5
kom (2018) 0349 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet for så vidt angår indholdet i de nationale elektroniske registre
1918502_0004.png
5. Nærhedsprincippet
Ifølge Kommissionen finder nærhedsprincippet anvendelse i det omfang, at forslaget ikke
falder under Den Europæiske Unions enekompetence. Endvidere fremfører Kommissio-
nen, at forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne, men bedre kan
opfyldes på EU-plan. Eksisterende nationale registreringsprocedurer varierer meget og er
ikke egnede som grundlag for automatisering af disse procedurer.
Desuden anser Kommissionen ikke, at forslaget går ud over, hvad der er nødvendigt for at
løse de aktuelle problemstillinger og på den måde nå traktatens mål om et korrekt og ef-
fektivt fungerende indre marked.
Den danske regering er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er over-
holdt, da det kræver lovgivning på EU-niveau at forbedre de fælles regler for oplægning og
bevægelse af punktafgiftspligtige
varer på EU’s område.
6. Gældende dansk ret
Forordninger er direkte anvendelig i dansk ret. Den forordning, som der stilles ændrings-
forslag til, er således gældende i Danmark.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Idet forordninger er umiddelbart anvendelige, bør der ikke være behov for ændringer i
den nationale lovgivning. Det kan dog ikke udelukkes, at der skal ske tilpasning af regler.
En nærmere vurdering af de lovgivningsmæssige konsekvenser vil blive indarbejdet i et
revideret notat.
Statsfinansielle konsekvenser
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en vurdering af de statsfinansielle konsekven-
ser af forslaget. En nærmere vurdering heraf vil blive indarbejdet i et revideret notat.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en vurdering af de erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser af forslaget. En nærmere vurdering heraf vil blive indarbejdet i et revideret notat.
Administrative konsekvenser
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en vurdering af de administrative konsekvenser
af forslaget. En nærmere vurdering heraf vil blive indarbejdet i et revideret notat.
8. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring hos interessenter og erhvervslivet, når forslaget forelig-
ger i en dansk sprogversion.
Høringssvar vil blive indarbejdet i et revideret notat.
Side 4 af 5
kom (2018) 0349 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om administrativt samarbejde på punktafgiftsområdet for så vidt angår indholdet i de nationale elektroniske registre
1918502_0005.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har ikke været drøftet på teknisk niveau. Der er p.t. ikke kendskab til andre lan-
des holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag om at udvide de nationale
elektroniske registre til at omfatte to nye kategorier af erhvervsdrivende. Regeringen er også
positiv over for Kommissionens forslag om, at registrerede afsendere
på lige fod med
godkendte oplagshavere
kan udelade oplysningerne om modtageren i de nationale registre
på afsendelsestidspunktet i forbindelse med flytning af energiprodukter under en afgiftssu-
spensionsordning til søs eller indre vandveje.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5