Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0372 Bilag 1
Offentligt
1917954_0001.png
Den 27. juni 2018
UM
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og Samhørighedsfonden
KOM(2018) 372 final
1. Resumé
Forordningen fastlægger en række fondsspecifikke og fælles bestemmelser for hhv. Den Europæiske
Fond for Regionaludvikling (EFRU) og Samhørighedsfonden.
Formålet med forordningsforslaget er at gøre de politiske målsætninger, der er opstillet i forordnin-
gen om fælles bestemmelser for en række EU-fonde, til specifikke målsætninger af relevans for EFRU
og Samhørighedsfonden, og at opstille målbare indikatorer herfor.
Danmark modtager på nuværende tidspunkt midler fra EFRU, men modtager ikke midler fra Sam-
hørighedsfonden, og forventes heller ikke at modtage midler fra Samhørighedsfonden i den kom-
mende periode.
Forslaget ventes at få statsfinansielle og administrative konsekvenser samt konsekvenser for ud-
møntningen af EU’s budget.
Afhængigt af udmøntningen af det danske nationale program kan for-
slaget have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen finder, at forslaget overordnet indeholder en række positive elementer, for så vidt angår
reglerne for udmøntning af fondene. Regeringens lægger vægt på, at drøftelser om retsakten vedrø-
rende EFRU og Samhørighedsfonden ikke foregriber forhandlingerne om den kommende finansielle
ramme, idet regeringens hovedprioritet for MFF-forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsni-
veau svarende til 1,00 pct. af EU27's BNI.
2. Baggrund
Forordningen fastlægger en række fondsspecifikke og fælles bestemmelser for Den Europæiske Fond
for Regionaludvikling (EFRU) og Samhørighedsfonden. Generelle regler for udmøntning og imple-
mentering af EFRU og Samhørighedsfonden defineres så vidt muligt, sammen med andre EU-politik-
ker under delt forvaltning, i forordningen for fælles bestemmelser (CPR)
1
. Herunder er der fokus på
målprioriteter, indikatorer og specifikke regelsæt for undermål til fondene.
1
Se særskilt grund- og nærhedsnotat herom - KOM(2018) 375 final
kom (2018) 0372 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og Samhørighedsfonden
Forordningen er hjemlet i artikel 174 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF),
hvor det tilstræbes at formindske forskellene mellem de forskellige områders udviklingsniveauer og
forbedre situationen i de mindst begunstigede områder, samt at der skal lægges særlig vægt på landdi-
strikter, områder i en industriel overgangsproces og områder, der lider af alvorlige naturbetingede el-
ler demografiske ulemper af permanent art, bl.a. de nordligste, meget tyndt befolkede områder samt ø-
områder, grænseoverskridende områder og bjergområder. Herudover hjemles forslaget i artikel 349 i
TEUF, der fastlægger, at der skal være særlige foranstaltninger, der tager hensyn til den strukturelle
sociale og økonomiske situation i regionerne i den yderste periferi, der forværres af visse specifikke
træk, og som alvorligt hæmmer disse regioner i deres udvikling.
EFRU's mål er fastsat i artikel 176 i TEUF: "Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling skal bidrage
til at udligne de største regionale skævheder i Unionen ved at deltage i udviklingen og strukturtilpas-
ningen af de områder, der er bagefter i udvikling, og i omstillingen af de industriområder, der er i
tilbagegang."
Samhørighedsfondens mål er fastsat i artikel 177 i TEUF: "En
Samhørighedsfond oprettet efter samme
procedure yder finansielle bidrag til projekter inden for miljø og transeuropæiske net på transport-
infrastrukturområdet."
Danmark modtager på nuværende tidspunkt midler fra EFRU, men modtager ikke midler fra Samhø-
righedsfonden, og forventes heller ikke at modtage midler fra Samhørighedsfonden i den kommende
periode.
3. Formål og indhold
Formålet med det forordningsforslaget er at gøre de politiske målsætninger, der er opstillet i forord-
ningen om fælles bestemmelser for en række EU-fonde, til specifikke målsætninger af relevans for
EFRU og Samhørighedsfonden, og at opstille målbare indikatorer herfor. Forordningen opstiller også
en liste over ikke-støtteberettigede aktiviteter, der falder uden for anvendelsesområdet for fondenes
interventioner, herunder bl.a. deponeringsanlæg, lufthavnsinfrastruktur, tobaksindustrien og nedluk-
ning af nukleare anlæg.
Forordningen opstiller en samlet økonomisk ramme for EFRU og Samhørighedsfonden på
241.978.000.000 euro i 2018-priser for perioden 2021-2027. Heraf udgør udgiftsniveauet til EFRU
knap 201 mia. euro i 2018-priser og Samhørighedsfonden 41 mia. euro i 2018-priser.
Kapitel 1
Fælles bestemmelser
I forordningens artikel 2 og 3 opstilles de specifikke målsætninger for EFRU og Samhørighedsfonden,
ligesom den tematiske koncentration af anvendelsen af midlerne fra EFRU nærmere defineres i artikel
3. De specifikke målsætninger er en nærmere konkretisering af CPR.
EFRU har 5 målsætninger, hvoraf de to hovedmålsætninger er gengivet i deres fulde længde nedenfor:
1) "et mere intelligent Europa ved at fremme innovativ og intelligent økonomisk omstilling" ("PO
1") ved:
a. at styrke forsknings- og innovationskapaciteten og udbredelsen af avancerede teknolo-
gier
b. at udnytte fordelene ved digitalisering for borgere, virksomheder og regeringer
c. at fremme SMV'ers vækst og konkurrenceevne
d. at udvikle færdigheder med henblik på intelligent specialisering, industriel omstilling
og iværksætteri
2
kom (2018) 0372 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og Samhørighedsfonden
1917954_0003.png
2) "et grønnere, kulstoffattigt Europa ved at fremme en ren og fair energiomstilling, investering i
de grønne og blå økonomier, den cirkulære økonomi, tilpasning til klimaforandringer og risi-
koforebyggelse og -styring" ("PO 2") ved:
a. at fremme energieffektivitetsforanstaltninger
b. at fremme vedvarende energi
c. at udvikle intelligente energi-systemer, -net og -lagring på lokalt plan
d. at fremme tilpasning til klimaforandringer, risikoforebyggelse og katastrofemod-
standsdygtighed
e. at fremme bæredygtig vandforvaltning
f. at fremme overgangen til en cirkulær økonomi
g. at fremme biodiversiteten og den grønne infrastruktur i bymiljøet og mindske forure-
ningen
3) et tættere sammenknyttet Europa ved at øge mobilitet og regional informations- og kommuni-
kationsteknologi
–konnektivitet
("PO 3")
4) et mere socialt Europa
gennemførelse af den europæiske søjle for sociale rettigheder ("PO
4")
5) et Europa tættere på borgerne ved at fremme en bæredygtig og integreret udvikling af byer,
landdistrikter og kystområder og lokale initiativer ("PO 5")
Der lægges op til afhængigt af medlemsstaternes relative velstand, at 65 til 85 pct. af midlerne under
EFRU koncentreres omkring de to overordnede hovedprioriteter; et mere intelligent Europa og et
grønnere, kulstoffattigt Europa. For så vidt angår anvendelsen af midlerne fra EFRU i Danmark vil
konsekvensen af forslaget
hvis det bliver vedtaget i sin nuværende form
være at Danmark skal an-
vende minimum 85% af de samlede tildelte midler på de to ovenfor angivne hovedmålsætninger,
hvoraf mindst 60% af de samlede midler skal anvendes på målsætning 1. Denne tematiske koncentra-
tion skal opretholdes gennem hele programperioden.
Med udgangspunkt i ovenfor beskrevne specifikke målsætninger, kan støtte fra EFRU anvendes på føl-
gende områder, undtaget investeringer i de artikel 6 nævnte tilfælde (lufthavnsinfrastruktur, nedluk-
ning af nukleare anlæg etc.):
a) investeringer i infrastruktur
b) investeringer i adgang til tjenester
c) produktive investeringer i SMV'er
d) udstyr, software og immaterielle aktiver
e) information, kommunikation, undersøgelser, netværksarbejde, samarbejde, udveksling af er-
faringer og aktiviteter, der involverer klynger
f) teknisk bistand.
Med forslaget ses ikke begrænsninger i EU-medfinansiering af infrastrukturprojekter.
Kapitel 2
Særlige bestemmelser for områder med særlige territoriale karakteristika
Bestemmelserne i kapitel 2 vedrører den integrerede territoriale udvikling, som defineret i artikel 4,
stk. 2 i forslaget til CPR
2
, bæredygtigt byudvikling, det europæiske initiativ for byområder og regio-
nerne i den yderste periferi.
For så vidt angår bæredygtig byudvikling (forordningens artikel 9) lægges der i forordningen op til at
reservere mindst 6% af EFRU-midlerne på nationalt plan til den bæredygtige byudvikling. Gennemfø-
2
Se særskilt oversendt grund- og nærhedsnotat herom (dokument KOM(2018) 375 final).
3
kom (2018) 0372 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og Samhørighedsfonden
relsen af byudvikling skal ske gennem et af instrumenterne nævnt i politisk målsætning 5 (lokaludvik-
ling styret af lokalsamfundet, integrerede territoriale investeringer m.v.). Der allokeres for indevæ-
rende programperiode 5 procent til byudvikling.
Det europæiske initiativ for byområder gennemføres af Kommissionen ved direkte og indirekte forvalt-
ning, og består af 3 indsatsområder:
a) støtte til kapacitetsopbygning
b) støtte til innovative aktioner
c) støtte til viden, politikudvikling og kommunikation.
Via Samhørighedsfonden foreslås overført 10 mia. euro til Connecting Europe Facility med henblik på
at støtte TEN-T-projekter (Trans European Network for Transportation). Overførslen fremgår af arti-
kel 104, stk. 4 i forslaget til CPR.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har, på plenarsamlingen i juni, vedtaget en betænkning om samhørighedspolitik-
ken og den cirkulære økonomi. Heri opfordrer Europa-Parlamentet Kommissionen til, i den næste
programmeringsperiode, at indarbejde overvejelser om cirkulær økonomi i samhørighedspolitikken.
Der lægges desuden vægt på at samhørighedspolitik og cirkulær økonomi ikke kun handler om infra-
strukturpolitik, men også om social sammenhæng og solidaritet. Herudover fremgår det af en presse-
meddelelse fra samme plenarsamling, at Europa-Parlamentet for samhørighedspolitikken bl.a. ønsker
et passende budget, bedre synergi mellem fondene, forenklet administration og harmonisering mellem
samhørighedspolitik og konkurrenceret, herunder særligt statsstøtteregler.
5. Nærhedsprincippet
Da forslaget vedrører gennemførelsen af EU’s
Fond for Regional Udvikling, kan det kun behandles på
EU-niveau. Forslaget vurderes derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Administration af tilskud fra EFRU reguleres i dag i LBK nr. 347 af 14/04/2016.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne have lovgivningsmæssige konsekvenser for de love eller bekendtgørelser,
der implementerer EFRU i Danmark.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget ventes at få statsfinansielle konsekvenser samt konsekvenser for udmøntningen af EU’s bud-
get. Forslaget vurderes at kunne have administrative konsekvenser afhængigt af udformningen af det
endelige regelsæt. Kommissionen lægger op til et udgiftsniveau på ca. 201 mia. euro og ca. 41 mia. euro
i 2018-priser til henholdsvis ERFU og Samhørighedsfonden. Udgiftsniveauet for EFRU og Samhørig-
hedsfonden forhandles som led i Kommissionens forslag til den næste flerårige finansielle ramme for
2021-2027, som blev offentliggjort 2. maj 2018.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængigt af udmøntningen af det danske nationale program kan forslaget have erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
4
kom (2018) 0372 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og Samhørighedsfonden
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt enighed blandt medlemsstaterne om behovet for at forenkle det nuværende regelsæt.
En række medlemslande har udtrykt bekymring over de begrænsninger på anvendelsen af midlerne,
som Kommissionen har fastlagt i den nye forordning.
Hovedparten af reglerne for EFRU og Samhørighedsfonden er reguleret i forordningsforslaget til CPR.
Størstedelen af meningstilkendegivelserne fra andre medlemslande har været vedrørende CPR og ikke
nærværende forordning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Overordnet set mener regeringen, at lovpakken indeholder en række positive elementer, for så vidt an-
går reglerne for udmøntning af fondene. Det gælder blandt andet en forenkling af de administrative
regler og en simplificering af målsætningerne for EFRU og Samhørighedsfonden.
Regeringen finder det positivt, at midlerne fokuseres på målsætningerne om et mere intelligent og et
mere grønt Europa. Bindinger på anvendelsen af midlerne må dog ikke hindre fokusererede investe-
ringer og skal stå mål med programmernes omfang og de administrative byrder forbundet hermed.
Desuden lægger regeringen vægt på at der, inden for de samlede udgiftsrammer, er muligheder for
fleksibilitet mellem programmer, herunder for at understøtte de nationale programmer.
Regeringen er fortsat positiv over for støtte til de mest udsatte regioner, men finder omfordelingen af
midler mellem de rigeste regioner uhensigtsmæssig. Såfremt der også fremadrettet ydes støtte til vel-
havende lande, vil man fra dansk side arbejde på, at få sin rimelige andel af disse midler.
Regeringen finder at det bør sikres, at strukturfondene fokuseres på udvikling af vækstfremmende re-
gionale potentialer (herunder innovation og iværksætteri), og at investeringer i infrastrukturprojekter
fokuseres under Samhørighedsfonden og CEF (Connecting Europe Faciliteten).
Regeringen lægger vægt på, statsstøttereglerne i en europæisk kontekst overholdes ved gennemførel-
sen af strukturfondene, herunder særligt at der ikke gives støtte fra EU’s fonde med relokationseffek-
ter, og at støtten skal være additionel i forhold til nationale ordninger.
Regeringen er generelt positiv over for, at
EU’s strukturfonde
yder støtte til små- og mellemstore virk-
somheder.
Endelig lægger regeringen vægt på, at drøftelser vedrørende forordningen om EFRU og Samhørig-
hedsfonden ikke foregriber forhandlingerne om den kommende finansielle ramme, idet regeringens
hovedprioritet for MFF-forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau svarende til 1,00 pct. af
EU27's BNI.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5