Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0380 Bilag 1
Offentligt
Den 27. juni 2018
UM
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF)
KOM(2018) 380 final
1. Resumé
Forordningen fastlægger en række bestemmelser for Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globa-
liseringen (EGF). Forordningen er hjemlet i traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF), artikel 175, stk. 3.
Regeringen ser skeptisk på videreførslen af EGF’en, idet beskæftigelsespolitik
- herunder særligt an-
svaret for en velfungerende aktiv arbejdsmarkedspolitik, der sikrer hurtig overgang fra ledighed til
beskæftigelse - først og fremmest er et nationalt ansvar.
2. Baggrund
Forordningen fastlægger en række bestemmelser for EGF’en. Fonden blev etableret for at give EU et
instrument til at udvise solidaritet med og yde støtte til arbejdstagere, der er blevet afskediget som
følge af gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene, der kan tilskrives globali-
seringen, og hvor disse afskedigelser har en betydelig negativ konsekvens for den regionale eller lokale
økonomi.
Forordningen er hjemlet i traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), artikel 175,
stk. 3.
Den økonomiske ramme for EGF’en fastsættes i KOM(2018) 322 final, artikel 9.
3. Formål og indhold
Formålet med det nye forordningsforslag er at definere rammerne for økonomisk støtte til aktive ar-
bejdsmarkedsforanstaltninger, som har til formål at sikre en hurtig tilbagevenden for afskedigede ar-
bejdstagere til stabil beskæftigelse, i situationer hvor der sker større omstruktureringer i arbejdsstyr-
ken.
Målsætningen for EGF’en,
jf. artikel 3, er:
kom (2018) 0380 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF)
1917858_0002.png
Programmets generelle målsætning er at udvise solidaritet med og yde støtte til afskedigede
arbejdstagere og selvstændige erhvervsdrivende, hvis aktivitet er ophørt som følge af uforud-
sete større omstruktureringer, der er omhandlet i forordningens artikel 5.
2. EGF's særlige målsætning er at yde støtte i tilfælde af uforudsete større omstruktureringer,
især som følge af globaliseringsrelaterede udfordringer, som f.eks. ændringer i verdenshan-
delsmønstrene, handelstvister, finansielle eller økonomiske kriser, overgangen til lavemissi-
onsøkonomi eller som følge af digitalisering eller automatisering. Der lægges særlig vægt på
foranstaltninger, som hjælper de dårligst stillede grupper.
Af konteksten for forslaget, samt præamblens betragtning 14 fremgår det, at antallet af større masseaf-
skedigelser bliver færre og færre. Tærskelværdien for at kunne modtage støtte fra EGF i forbindelse
med masseafskedigelser foreslås derfor sat ned fra 500 afskedigede personer under den nuværende
EGF, til 250 personer, jf. forslagets artikel 5.
EGF’en
skal ifølge forordningsforslaget kunne støtte større omstruktureringer som resulterer i føl-
gende:
a) Afskedigelser for mere end 250 arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende i løbet af en
firemåneders referenceperiode i en virksomhed i en medlemsstat, inklusive tilfælde, hvor dette
ophør gælder leverandører eller producenter i efterfølgende produktionsled.
b) Afskedigelser for mere end 250 arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende i løbet af en
seksmåneders referenceperiode, især i SMV'er, der alle er aktive i den samme økonomiske sek-
tor, som defineret på NACE rev. 2 hovedgruppeniveau
1
, og som befinder sig i en region eller to
sammenhængende regioner på NUTS 2-niveau
2
, eller i mere end to sammenhængende regio-
ner på NUTS 2-niveau, under forudsætning af at over 250 arbejdstagere eller selvstændige er-
hvervsdrivende er berørt i to af de kombinerede regioner.
c) Afskedigelser for mere end 250 arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende i løbet af en
firemåneders referenceperiode, især i SMV'er, der opererer inden for samme eller forskellige
økonomiske sektorer, som er defineret på NACE rev. 2 hovedgruppeniveau, og som befinder
sig i den samme region på NUTS 2-niveau.
Støtte kan alene gives til aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger. Dertil er digitale færdigheder et obli-
gatorisk horisontalt element i de individualiserede tilbud til afskedigede arbejdstagere, jf. forordnin-
gens artikel 8, stk. 1.
For at undgå enhver form for konkurrence med andre støtteinstrumenter (nationale og EU-baserede)
må økonomisk støtte fra EGF ikke erstatte foranstaltninger, som det påhviler virksomhederne at gen-
nemføre i medfør af national lovgivning eller kollektive overenskomster. Der lægges i forslaget op til,
at medfinansieringssatsen under EGF bliver tilpasset den højeste medfinansieringssats under Den Eu-
ropæiske Socialfond Plus (ESF+) i den pågældende medlemsstat, jf. artikel 14, stk. 2.
Godkendes ansøgninger om økonomisk støtte fra EGF’en, skal medlemsstaten udføre de støtteberetti-
gede foranstaltninger indenfor 24 måneder fra støttetilsagnet er givet fra Kommissionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
1.
1
Betegnelse for EU’s fælles branchenomenklatur (til brug for statistiske opgørelse).
2
Betegnelse for EU’s fælles statistiknomenklatur
for geografiske enheder (regionsopdeling). Følger i Danmark
den officielle inddeling i regioner.
2
kom (2018) 0380 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF)
1917858_0003.png
5. Nærhedsprincippet
Da Kommissionens forslag vedrører EGF, kan det kun behandles på EU-niveau. Forslaget er således i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der eksisterer ikke gældende dansk ret for så vidt angår EGF.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, idet den samlede økonomiske
ramme for den i forslaget involverede fonde fastlægges i anden retsakt
3
. Den sænkede tærskelværdi
kan forbedre de enkelte landes mulighed for at modtage støtte fra EGF’en.
En større udnyttelse af EGF
op til budgetloftet vil kunne medføre en merudgift for Danmark.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der forventes ikke erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen er sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemsstater har udtrykt utilfredshed med at medfinansieringssatsen afstemmes med den
højeste medfinansieringssats for Den Europæiske Socialfond Plus (ESF+).
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side har man fra starten været skeptisk over for etableringen af EGF. Regeringen ser derfor
også skeptisk på videreførelsen
af EGF’en,
idet beskæftigelsespolitik - herunder særligt ansvaret for en
velfungerende aktiv arbejdsmarkedspolitik, der sikrer hurtig overgang fra ledighed til beskæftigelse -
først og fremmest er et nationalt ansvar.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Artikel 9 i KOM(2018) 322 final
3