Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0445 Bilag 1
Offentligt
1921972_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Folketingets Europaudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Europa-Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om ændring af
beslutning 2007/198/Euratom om oprettelse af et europæisk fællesfo-
retagende for ITER og fusionsenergiudvikling og om tilståelse af for-
dele til det.
KOM (2018) 445 endelig
4. juni 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
1.
Resumé
Kommissionen har den 7. juni 2018 fremsat forslag til Rådets afgørelse om æn-
dring af beslutning 2007/198/Euratom om oprettelse af et europæisk fællesforeta-
gende for ITER og fusionsenergiudvikling og om tilståelse af fordele til det.
En vellykket opførelse og drift af ITER er afgørende for den europæiske køreplan
for fusionsenergi, som udgør en overordnet målrettet vej mod fusionselektricitet og
nyder bred opbakning fra aktører inden for fusionsenergiforskningen i Europa.
Kommissionen foreslår, at afsætte 5,4 mia. EUR (2018-priser) til ITER i perioden
2021-2027.
Ref.-nr.
18/027496-07
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2018 et forslag til afgørelse om ændring af
beslutning 2007/198/Euratom om oprettelse af et europæisk fællesprojekt for ITER
og fusionsenergiudvikling og om tilståelse af fordele til det. Retsgrundlaget for
denne rådsafgørelse er artikel 47 i Euratomtraktaten, hvoraf det fremgår, at Rådet
med enstemmighed træffer afgørelser vedrørende Fællesskabets deltagelse i et
fællesforetagendes finansiering. Denne afgørelse udgør den grundliggende rets-
akt for den periode, som dækkes af den næste flerårige finansielle ramme, og den
vil være grundlaget for vedtagelsen af Kommissionens årlige finansieringsafgørel-
ser. Kommissionens afgørelser muliggør overførslen af midler til Fusion for Energy
i løbet af perioden 2021-2027.
Denne afgørelse omfatter også de administrative udgifter for Kommissionen i
forbindelse med Fusion for Energy og ITER-organisationen, den bredere strategi
og andre relevante aktiviteter i perioden 2021-2027.
Kommissionen forventer, at fusionsenergi vil spille en vigtig rolle i fremtidens
europæiske energilandskab som en praktisk taget uudtømmelig, klimavenlig
energikilde. Dette forslag til Rådets afgørelse har til formål at sikre finansiering til
fortsat europæisk deltagelse i ITER-projektet, der sigter mod afgørende
videnskabelige gennembrud inden for udvikling af fusionsenergi.
Side 1/6
kom (2018) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ITER
1921972_0002.png
Den europæiske deltagelse i ITER-projektet er baseret på den aftale, der blev
undertegnet i november 2006 mellem syv globale partnere, Euratom, USA,
Rusland, Japan, Kina, Sydkorea og Indien. Det unikke ITER-projekt er det første
af sin art og udviklet gennem et internationalt forskningssamarbejde, som giver
mulighed for synergieffekter og mobilisering af finansielle ressourcer, som ikke
ville være mulige for en enkelt stat.
Som vært for projektet i henhold til ITER-aftalen har Europa en stærkere retlig
forpligtelse under ITER-aftalen og har følgelig indtaget en ledende rolle i projektet
med en andel på 45 % af opførelsesomkostningerne (de andre ITER-medlemmers
andel er på ca. 9 % hver) for at sikre en rettidig færdiggørelse af anlægget. Dette
forslag til Rådets afgørelse ændrer Rådets beslutning (2007/198/Euratom) af 27.
marts 2007 om oprettelse af et europæisk fællesforetagende for ITER og
fusionsenergiudvikling og om tilståelse af fordele til det med henblik på at danne
grundlag for finansiering af aktiviteterne i forbindelse med dette fællesforetagende
(i det følgende benævnt "Fusion for Energy" eller "F4E") for perioden 2021-2027 i
henhold til Euratomtraktaten.
Rådets beslutning fra 2007 var allerede blevet ændret ved Rådets afgørelse
2013/791/Euratom af 13. december 2013 for at tillade en finansiering af
fusionsenergiaktiviteterne. Nærværende forslag, som følger samme logik, bygger
på Euratom-traktatens artikel 47 og vedrører Euratoms deltagelse i finansieringen
af fællesforetagendet under den flerårige finansielle ramme for 2021-2027.
Kommissionen anfører, at den aktuelle foreslåede ændring giver mulighed for at
sikre finansieringen af projektet for den næste flerårige finansielle ramme, men at
dette ikke forhindrer, at andre medlemmer af fællesforetagendet end Euratom kan
yde frivillige bidrag, jf. artikel 12, stk. 1, litra c), i fællesforetagendets vedtægter.
ITER-Rådet godkendte i 2016 en ajourført tidsplan og overslag over omkostning-
erne i forbindelse med færdiggørelsen af ITER-anlægget. Den nye tidsplan tager
sigte på at nå den første plasmaproduktion i december 2025 som det tidligste
teknisk mulige tidspunkt for ITER-anlægget, med fuld drift ved brug af deuterium-
tritium-brændstof (den såkaldte deuterium-tritium-fase) anslået til 2035. Denne
tidsplan er sammen med de tilknyttede reviderede omkostninger grundlaget for det
nye referencescenarie for ITER-projektet. Der er ikke heri taget højde for
uforudsete udgifter, hvorfor det forudsættes, at alle større risici kan afbødes.
I sin meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet for Den Europæiske Union,
"EU's bidrag til en reform af ITER-projektet", af 14. juni 2017 og det ledsagende
arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene fremlagde Kommissionen som
følge af forsinkelser og budgetoverskridelser et overslag over omkostningerne for
opførelsesfasen (kun for Europa). For perioden 2021-2027 blev beløbet fra EU-
budgettet, herunder Kommissionens administrative udgifter i forbindelse med
Fusion for Energy-opgaver og andre relevante aktiviteter, anslået til ca. 6,1 mia.
EUR (2018-priser).
Den 12. april 2018 vedtog Rådet for Den Europæiske Union konklusioner på
grundlag af Kommissionens meddelelse og bekræftede på ny Euratoms fortsatte
engagement i færdiggørelse af ITER-projektet. Rådet erklærede, med den klare
forudsætning at dette ikke forgreb forhandlingene om MFF’en,
at det vil bestræbe
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side2/6
kom (2018) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ITER
1921972_0003.png
sig på at stille ressourcerne til rådighed for aktiviteterne under Fusion for Energy
inden for den flerårige finansielle ramme for perioden 2021-2027. På dette
grundlag bemyndigede Rådet Kommissionen til at godkende det nye
referencescenarie for ITER-projektet (omfang, tidsplan og omkostninger) på vegne
af Euratom på ITER-Rådets møde på ministerplan.
Overførslen vil blive rettet ind efter den periode, som den flerårige finansielle
ramme dækker, og løbe i syv år. Ifølge ITER-aftalen vil ITER-projektet i første
omgang strække sig over 35 år (dvs. indtil 2042). Der bliver således brug for
efterfølgende rådsafgørelser om den videre finansiering af Euratoms bidrag til
dette projekt.
En vellykket opførelse og drift af ITER er afgørende for den europæiske køreplan
for fusionsenergi, som udgør en overordnet målrettet vej mod fusionselektricitet og
nyder bred opbakning fra aktører inden for fusionsenergiforskningen i Europa.
Kommissionen vurderer, at programmet vil fremme synergi- og komplementaritets-
effekter med fusionsforskningsaktiviteter, der finansieres inden for rammerne af
Euratomprogrammet for forskning og uddannelse 2021-2025. Denne afgørelse vil
også gøre det muligt at færdiggøre de aktiviteter, der gennemføres inden for
rammerne af aftalen om den bredere strategi mellem Euratom og Japan, og
supplere det internationale samarbejde inden for rammerne af ITER-aftalen.
3. Formål og indhold
Med forslaget foretages der en ændring af beslutning 2007/198/Euratom på føl-
gende måde:
1.
I artikel 4, stk. 3, anføres det, at Euratoms vejledende bidrag til
fællesforetagendet for perioden 2021-2027 og de tilknyttede støtteudgifter for
samme periode fastsættes til 5,4 mia. EUR (2018-priser).
I artikel 4, stk. 4 anføres det, at ovennævnte beløb også kan dække udgifter
til forberedelse, overvågning, kontrol, audit, evaluering og andre aktiviteter
samt udgifter, der er nødvendige for at forvalte og gennemføre denne
afgørelse, herunder administrative udgifter, og evaluering af opfyldelsen af
afgørelsens målsætninger. Det kan desuden omfatte udgifter til
undersøgelser, møder mellem eksperter og udgifter i forbindelse med
informationsteknologinet med henblik på behandling og udveksling af
oplysninger, eksempelvis informationsteknologiværktøjer i virksomheder og
anden teknisk og administrativ bistand, som er påkrævet i forbindelse med
forvaltningen af denne afgørelse.
Artikel 5b udgår.
I artikel 5c indsættes, at evalueringer skal gennemføres, så resultaterne kan
indgå i beslutningsprocessen, herunder at der senest i 2024 gennemføres en
midtvejsevaluering, samt at Kommissionen senest i 2031 skal have foretaget
en endelig evaluering af afgørelsen.
I artikel 5d indsættes bestemmelser vedrørende informations- og kommunika-
tionstiltag vedrørende afgørelsen og dens forsanstaætninger og resultater.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
2.
3.
4.
5.
Side3/6
kom (2018) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ITER
1921972_0004.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtal sig om forslaget til afgørelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at initiativet
falder ind under EU’s
enekompetence, jf. artikel 101 i Euratom-traktaten. Nærhedsprincippet finder
derfor ikke anvendelse.
ITER spiller en central rolle i EU's langsigtede strategi for ren energi,
forsyningssikkerhed og konkurrenceevne. Som sådan kan det ikke gennemføres
ved hjælp af industriinitiativer på dette stade af den teknologiske udvikling, og
offentlig intervention er påkrævet. Denne investering giver Europas
højteknologiske industrier og små og mellemstore virksomheder (SMV) en
værdifuld mulighed for at innovere og udvikle spinoff-produkter til brug uden for
fusionsenergisektoren (f.eks. inden for energisektoren generelt, luftfarten,
sundhedssektoren og højteknologisk udstyr.
Da retsgrundlaget for ITER er en international aftale, som Euratom er part i, er
foranstaltninger på EU-plan mere effektive og virkningsfulde, og giver mulighed for
samaordning af foranstaltninger med henblik på
at opfylde EU’s
forpligtelser. At
samle ressourcer og ekspertise er altafgørende for opførelsen af ITER, og en EU-
indsats er absolut påkrævet for den kritiske masse af ressourcer og viden fra
forskellige områder, teknologier og forskningsinfrastruktur og industrier, der
kræves til opførelsen af dette projekt, der er det første af sin art.
Følgelig giver en indsats på EU-plan ifølge Kommissionen resultater, som
usammenhængende nationale udgifter ikke vil kunne nå for så vidt angår en
række strategiske prioriteter: i) forsyningssikkerhed, ii) muligheder for langsigtet
vækst og udvikling af europæisk viden, teknologi og industri samt strukturering af
EU's F&U-indsats, iii) forbedringer af kvalitet og innovation gennem eksponering
for EU-dækkende og global konkurrence og iv) mobilisering af EU's
potentiale/forhandlingsposition på globalt plan.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes at have erhvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske og
statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Hvad angår de erhvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske konsekvenser så
anfører Kommissionen, at målrettede høringer af interesserede parter har
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side4/6
kom (2018) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ITER
1921972_0005.png
bekræftet, at EU's investering i opførelsen af ITER medfører fordele for Europas
industri og forskerkredse. Dette blev gentaget i et arrangement for industrien i
december 2017, som viste, at fusionsenergi allerede giver industrien konkrete
forretningsmuligheder og har en positiv indvirkning på beskæftigelsen, den
økonomisk vækst og innovationen samt har positive virkninger, som rækker ud
over områderne fusion og energi.
Hvad angår de statsfinansielle konsekvenser så foreslår Kommissionen, at
finansieringsrammen for gennemførelsen af programmet fastlægges til 5,4 mia.
EUR (2018-priser).
Forudsat en dansk finansieringsandel på 2 pct., vil Danmarks
indirekte
bidrag til
programmet udgøre ca. 108 mio EUR i perioden 2021-2027.
De
direkte
statsfinansielle konsekvenser for Denmark består i, at Danmark som
medlemsland i fællesforetagenet (Fusion 4 Energy - F4E) direkte bidrager efter en
fast fordelingsnøgle
til F4E’s budget
(§ 19.53.01.20) med ca. 0,65 % af det sam-
lede budget uden for EU-budgettet. Danmarks bidrag i perioden 2021-2035 må
forventes at være ca. 4 mio. kr. (2018-priser). Dette svarer til niveauet for det nu-
værende årlige danske bidrag.
8. Høring
Grund- og Nærhedsnotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning
med høringsfrist den 3. juni 2018. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positive til forslag til
forordning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at udgiftsniveauet i næste MFF samlet set holdes på 1
pct. af EU27’s BNI, og at alle
EU-budgettets udgifter skal afholdes inden for dette loft.
Inden for disse rammer er det regeringens holdning, at der skal ske en indholdsmæs-
sig omprioritering af EU’s udgifter, så EU-budgettet
i højere grad målrettes EU-mer-
værdiskabende tiltag, herunder bl.a. vækst- og konkurrenceskabende initiativer og
excellencebaseret forskning.
Regeringen er enig med Kommissionen i fornuften i på europæisk niveau at bi-
drage til udviklingen af fusionsenergi som en bæredygtig energikilde. Regeringen
har støttet opførelsen af ITER og ønsker i udgangspunktet, at ITER skal fortsætte,
idet regeringen også tidligere har noteret sig, at EU som "værtspart" ikke kan
trække sig ud af projektet inden for rammerne af den internationale aftale.
Regeringen har været meget bekymret for en række forhold, herunder særligt pro-
jektets fordyrelse for EU og de deltagende lande samt projektets begrænsede om-
kostningskontrol. Regeringen har derfor lagt betydelig vægt på, at projektets sty-
ring, ledelse og omkostningskontrol forbedres markant.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side5/6
kom (2018) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ITER
1921972_0006.png
Med udgangspunkt i vedtagelsen af rådskonklusionerne den 12. april 2018 vurde-
rer regeringen, at projektstyring og budgetlægning er forbedret i forhold til situatio-
nen i 2010.
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende ITER ikke foregriber for-
handlingerne om den kommende finansielle ramme, idet regeringens hovedpriori-
tet for MFF-forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau svarende til
1,00 pct. af EU's BNI.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Europaudval-
get fik den 8. marts 2018 fremsendt samlenotat vedrørende rådskonklusioner om
en reform af ITER projektet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side6/6