Notat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Asyl- og Mi-
grationsfonden og forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en
del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
Nærværende grund- og nærhedsnotat oversendes tillige til Udvalget for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik.
27. juni 2018
KOM(2018) 471 endelig
KOM(2018) 473 endelig
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet
1
.
1. Resumé
EU’s
kommende flerårige finansielle ramme for perioden 2021-2027 inde-
holder forslag til to fonde på grænse- og migrationsområdet: Asyl- og Migra-
tionsfonden og et instrument under Fonden for Integreret Grænseforvaltning
om finansiel støtte til grænseforvaltning og visa. Forslagene skal medvirke til
at styrke EU’s dagsorden for migration ved bl.a. at styrke
indsatsen til be-
kæmpelse af irregulær migration og styrke
EU’s ydre grænser. Asyl-
og Mi-
grationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og
visa har i forslaget et samlet budget på ca. 16,3 mia. euro
2
. Dertil indeholder
det foreslåede budget for grænseforvaltning en post på ca. 10,6 mia. euro og
det foreslåede budget for migrationsforvaltning en post på ca. 768 mio. euro
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
MNY
For så vidt angår forslaget om Asyl og Migrationsfonden er dette fremsat med hjemmel i Traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V, artikel 78, stk. 2 og artikel 79,
stk. 2 og 4 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager
Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og
ifølge artikel 2 i protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit,
bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
For så vidt
angår forslaget om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en del af Fonden
for Integreret Grænseforvaltning, er dette fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmøde (TEUF), tredje del, afsnit V, artikel 77, stk. 2, og artikel 79, stk. 2, litra d) og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedta-
gelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge artikel 2 i
protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Dan-
mark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”). Da forordningen imidlertid
vil
udgøre en videreudvikling af Schengen-reglerne, vil Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen af
forordningen skulle træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre den i dansk ret, jf. proto-
kollens artikel 4.
2
1
Alle
tal er anført i 2018-priser).
1/9
Side