Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0476 Bilag 1
Offentligt
1924999_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om oprettelse
af Den Europæiske Forsvarsfond
(KOM
(2018) 476)
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 13. juni 2018 et forslag til oprettelse af Den
Europæiske Forsvarsfond
(”fonden”).
Hovedformålet er at fremme konkur-
renceevnen, effektiviteten og innovationskapaciteten i den europæiske for-
svarsindustri ved at støtte forsvarsrelaterede forsknings- og udviklingsakti-
viteter, der kan bidrage
til EU’s strategiske autonomi.
Det sker ved et støt-
teprogram, der primært gennemføres via tilskud til konsortier givet efter
indkaldelser af projektforslag. Fondens prioriteter fastlægges i årlige eller
flerårige arbejdsprogrammer ud fra medlemsstaternes ønsker og behov.
For at styrke integrationen af
EU’s
forsvarsmarked og effektivisere brugen
af nationale forsvarsbudgetter vægtes det i forslaget, at konsortier inklude-
rer aktører fra flere medlemsstater og dokumenterer national opbakning til
og efterspørgsel efter det givne produkt.
Fonden er en
del af EU’s næste flerårige finansielle ramme
(MFF) for
2021-2027, hvor den foreslås finansieret med i alt 11,5 mia. euro (2018-
priser). Forudsat en finansieringsandel på 2 pct. beløber Danmarks bidrag
til fonden sig til ca. 230 mio. euro. Forsvarsforbeholdet omfatter ikke fon-
den, da den er hjemlet i traktatafsnit vedr. hhv. forsknings- og industripoli-
tik.
Der vurderes i et vist omfang at være positive erhvervs- og samfundsøko-
nomiske konsekvenser forbundet med en forventet øget industriel konkur-
renceevne, et mere integreret marked og mere effektivt mellemstatsligt sam-
arbejde om forsvarsforskning og -udvikling. Nye produkter og teknologier
udviklet mhp. medlemsstaternes forsvarsbehov forventes herudover at med-
føre positive forsvarsrelaterede konsekvenser, fx via øget interoperabilitet.
Da fondens midler konkurrenceudsættes, og da medlemsstaters engagement
kom (2018) 0476 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond
1924999_0002.png
i konsortier kræves, afhænger potentialet for dansk hjemtag af indsatsen fra
danske virksomheder, forskningsinstitutioner og myndigheder.
Et forsvarsmæssigt stærkt Europa er i Danmarks interesse, og regeringen
støtter derfor forslaget, der er i tråd med forsvarsforligets fokus på at styrke
Forsvarets samarbejde med industri og forskningsinstitutioner om militær-
teknologisk forskning og udvikling. Regeringen lægger vægt på, at udgifter-
ne i næste MFF holdes på 1
pct. af EU’s
BNI, at udviklingen
af EU’s for-
svars- og sikkerhedspolitik sker i komplementaritet med NATO og uden
unødig duplikation, at fonden tilvirker effektiv integration af forsyningskæ-
der på tværs af landegrænser, og endelig at tredjelandsaktører på bag-
grund af individuelle sikkerhedsvurderinger kan deltage på sikre og rimeli-
ge vilkår.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 13. juni 2018 et forslag til Europa-
Parlamentet og Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske For-
svarsfond
(”fonden”) (KOM (2018) 476).
Forordningen er opfølgning på
Kommissionens meddelelse om en europæisk forsvarsfond (KOM (2017)
295), der blev fremsat som led i arbejdet med at implementere Kommissio-
nens meddelelse om en europæisk forsvarshandlingsplan (KOM (2016)
950). Sidstnævnte indeholdt en række tiltag for at fremme udviklingen af
Unionens forsvarsteknologiske og -industrielle base med fokus på forsvars-
industriens rammevilkår, herunder særligt kapitaladgang og implementering
af forsvars- og sikkerhedsdirektivet, samt på samarbejde mellem virksom-
heder og medlemsstaterne om forskning, udvikling og anskaffelse af for-
svarsmateriel på tværs af landegrænser. Overordnet er hensigten at sikre det
materielle grundlag for et stærkere og mere selvstændigt europæisk forsvar.
Selve forsvarsfonden er en permanent videreførelse og samling af to forbe-
redende testprogrammer for hhv. forsvarsforskning og -produktudvikling.
Testprogrammet
for forsvarsforskning (”Preparatory Action for Defence
Research”, PADR) i perioden 2017-2019
har et samlet budget på 90 mio.
euro og er hjemlet i budgetforordningen. Testprogrammet for forsvarspro-
duktudvikling (”European Defence Industrial Development Programme,
EDIDP) i perioden 2019-2020 får et samlet budget på 500 mio. euro og har
hjemmel i artikel 173 om industripolitik i Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF). Såvel PADR som EDIDP finansieres via
EU’s indeværende
MFF. PADR og EDIDP er grund af deres hjemmel ikke
omfattet af forsvarsforbeholdet, og Danmark har derfor deltaget i forbere-
delsen og gennemførelsen af begge programmer.
Kommissionens forslag om fonden bygger på de foreløbige erfaringer med
PADR og EDIDP og tager i høj grad udgangspunkt i forordningen om
sidstnævnte.
2
kom (2018) 0476 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond
1924999_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i
TEUF’s afsnit om ”Industri” og
”Forskning, teknologisk udvikling og rummet” (artikel 173, 182, 183 og
188). Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Fonden har som generelt formål at styrke den europæiske forsvarsindustris
konkurrenceevne, effektivitet og innovationskapacitet. Desuden har fonden
to specifikke formål om at yde økonomisk støtte til hhv. forsvarsforsk-
ningsprojekter, der øger fremtidige militære kapaciteters ydeevne, samt til
mellemstatslige udviklingsprojekter vedr. forsvarsprodukter og -teknologier
i overensstemmelse med forsvarskapacitetsprioriteter vedtaget af medlems-
staterne inden for rammerne af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.
Samlet set forventes fonden dermed at bidrage til Unionens handlefrihed og
strategiske autonomi, understøtte en mere omkostningseffektiv udnyttelse af
de nationale forsvarsbudgetter, mindske fragmentationen af det indre for-
svarsmarked, reducere risikoen for overlappende kapacitetsudviklingspro-
jekter og i sidste ende foranledige større interoperabilitet mellem medlems-
staternes forsvarsmateriel.
Fonden gennemføres af Kommissionen ved direkte forvaltning i overens-
stemmelse med Finansforordningen. Kommissionen bemyndiges til at ved-
tage arbejdsprogrammer, hvori fondens prioriteter fastlægges, ved hjælp af
gennemførelsesretsakter i henhold til undersøgelsesproceduren. Kommissi-
onen skal ved udarbejdelsen af arbejdsprogrammer bistås af et udvalg be-
stående af medlemsstatsrepræsentanter. Det Europæiske Forsvarsagentur
deltager i udvalget som observatør, og hvor også EU’s udenrigstjeneste
bidrager.
Indholdet af fondens arbejdsprogrammer fastlægges på baggrund af med-
lemsstaternes ønsker til forsvarsteknologier og -produkter inden for ram-
merne af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP) og særligt
EU’s
kapacitetsudviklingsplan (CDP). I prioriteringen inddrages også de årlige
koordinerede gennemgange af medlemsstaternes forsvarskapabiliteter
(CARD), ligesom projekter gennemført i regi af det permanent strukturere-
de samarbejde (PESCO) kan få ekstra støttemidler, jf. nedenfor.
Projekter kan vedrøre udvikling af nye og opgradering af eksisterende for-
svarsteknologier og -produkter. Fonden foreslås at få et budget på i alt 11,5
mia. euro (2018-priser) i perioden 2021-2027 med 3,6 mia. euro øremærket
til forsvarsforskning og 7,8 mia. euro til udvikling af forsvarsprodukter.
Horisontalt, dvs. dækkende både forskning og udvikling, præallokeres des-
uden 5 pct. af fondens samlede budget til støtte til disruptive forsvarstekno-
logier.
3
kom (2018) 0476 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond
1924999_0004.png
Ifølge Kommissionen vil
forskningsdelen øge EU’s samlede forsvarsforsk-
ningsniveau med 28 pct. på årsbasis, mens udviklingsdelen vil øge for-
svarsudviklingsniveauet med 26 pct.
1
Det er Kommissionens vurdering, at
disse forøgelser er proportionale med de forsvarsmaterielle udfordringer for
Europa, såfremt industriens konkurrenceevne ikke styrkes, og medlemssta-
ternes forsknings- og udviklingssamarbejde ikke intensiveres.
Forlaget rummer en række fællesbestemmelser for både forskning og udvik-
ling samt særbestemmelser for hhv. forskning og udvikling, der gennemgås
nedenfor.
Fællesbestemmelser for både forskning og udvikling
Støtten er forbeholdt virksomheder og forskningsinstitutioner, som er etab-
leret og har deres ledelsesstruktur i EU eller et associeret land
2
, og som ikke
kontrolleres af et ikke-associeret tredjeland eller en enhed herfra. Enheder,
der er etableret i EU eller et associeret land, men som kontrolleres af et tred-
jeland eller en enhed herfra, kan opnå støtte, hvis de opfylder en række sik-
kerhedsmæssige krav. Støttede enheder må som udgangspunkt kun bruge
underleverandører, infrastruktur, faciliteter m.m., der befinder sig i EU eller
i associerede lande. Dispensation kan gives, hvis det er nødvendigt for at
gennemføre et projekt, og Unionen og medlemmernes sikkerhed ikke trues.
I forordningen defineres de indholdsmæssige rammer for, hvilke typer af
projekter der kan opnå støtte. En del af rammerne angår tværgående aspek-
ter såsom frembringelse af ny viden, sikker produktion og udveksling af
data, forvaltning af kritisk teknologi samt interoperabilitet, forsyningssik-
kerhed, modstandsdygtighed og effektivitet i forsvarsprodukters livscyklus.
Desuden kan projekter vedrøre udviklingsfaser fra forundersøgelser og de-
sign til prototyper, test, kvalificering og certificering. Herudover kan for-
midlingsaktiviteter m.m. støttes.
For at fremme grænseoverskridende samarbejde er det et krav, at støttebe-
rettigede enheder danner et konsortium med mindst tre deltagere (fx virk-
somheder eller forskningsinstitutioner), der er etableret i mindst tre med-
lemsstater/associerede lande. Derudover kræves det, at mindst tre konsorti-
edeltagere etableret i mindst to medlemsstater hverken kontrollerer hinan-
den eller kontrolleres af samme enhed.
Fondens midler konkurrenceudsættes ved indkaldelse af projektforslag,
medmindre en juridisk enhed er udpeget i et arbejdsprogram, i hvilket til-
fælde støttetildeling kan finde sted uden indkaldelse af forslag. Specifikt
Tal fra 2014 ekskl. Storbritannien, jf. Kommissionens konsekvensanalyse (SWD
(2018) 345 final), s. 25-26.
2
Medlemmer af Den Europæiske Frihandelssammenslutning (EFTA), der også er med-
lemmer af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS).
1
4
kom (2018) 0476 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond
vedrørende støtte til udviklingsprojekter bemyndiges Kommissionen til at
træffe afgørelse ved gennemførelsesretsakter i henhold til undersøgelses-
proceduren.
Vurderingen af projektforslag sker i henhold til seks tildelingskriterier: Pro-
jektets bidrag til 1) topkvalitet eller disruptive potentiale på forsvarsområ-
det, 2) innovation og teknologisk udvikling, 3) industriens konkurrenceev-
ne, 4) Unionens sikkerheds- og forsvarsinteresser, 5) grænseoverskridende
samarbejde samt 6) kvalitet og effektivitet i udførelsen af det givne projekt.
Internationale og regionale prioriteter, inkl. NATOs, kan tages i betragtning
i vurderingen af projektforslag, hvis det ikke forårsager unødvendigt dob-
beltarbejde og tjener Unionen og dens medlemmers sikkerheds- og for-
svarsinteresser, og ingen medlemsstat derved udelukkes.
Selve bedømmelsen af forslag foretages af Kommissionen bistået af uaf-
hængige eksperter. Eksperterne skal være sikkerhedsgodkendte EU-borgere
og udvælges af Kommissionen baggrund af invitationer til at tilkendegive
interesse om deltagelse henvendt til relevante organisationer såsom for-
svarsministerier, forskningsinstitutioner, universiteter, erhvervsorganisatio-
ner og forsvarsvirksomheder. Listen over eksperter offentliggøres ikke.
Midler fra fonden kan udmøntes efter finansforordningen, særligt i form af
tilskud, priser (præmier) og udbud. Fonden kan også anvende finansielle
instrumenter i forbindelse med blandingsoperationer, dvs. projekter, der
kombinerer EU-midler til hhv. tilbagebetaling og permanent disposition.
Fondens medfinansieringssats er generelt op til 100 pct. af projekters om-
kostninger, dog højst 80 pct. til test, kvalificering og certificering og højst
20 pct. til prototyper. De lavere satser skyldes, at teknologier og produkter
her er tættere på den primære slutbruger (forsvarsministerier), der ifølge
Kommissionen selv bør bære en større andel af den finansielle risiko.
Finansieringssatserne kan øges i tre tilfælde, hvor projekterne særligt under-
støtter fondens formål. For det første kan projekter, der udvikles i regi af
PESCO, modtage en bonus på 10 pct. ekstra støtte. Hensigten er at skabe
synergi mellem fonden og det øvrige EU-samarbejde på sikkerheds- og
forsvarsområdet. Det bemærkes, at den danske stat pga. forsvarsforbeholdet
ikke kan deltage i disse projekter. Forbeholdet omfatter imidlertid ikke pri-
vate danske aktører, fx virksomheder, der derfor vil kunne deltage i projek-
ter, der modtager PESCO-bonussen.
Herudover foreslås to yderligere bonusser, der skal styrke integrationen af
forsvarsmarkedet ved at anspore til grænseoverskridende samarbejde. Såle-
des kan der gives bonusstøtte til konsortier, der inddrager hhv. selskaber
med mellemstor kapitaliseringsgrad (midcaps) og små og mellemstore virk-
5
kom (2018) 0476 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond
somheder (SMV’er) på tværs af landegrænser
i et fastsat omfang. Bonusra-
ten for SMV’er er fire gange højere end for midcaps.
Forordningen fastsætter desuden principper for behandling af klassificerede
oplysninger, for revision, for beskyttelse af Unionens finansielle interesser
og for overvågning, rapportering og evaluering vedrørende fondens virke.
Hvad angår sidstnævnte bemyndiges Kommissionen til at udstede delegere-
de retsakter, der ændrer indikatorerne i forordningens bilag til brug for vur-
dering af fondens bidrag til dens formål og eventuelt etablerer en mekanis-
me til at monitorere og evaluere fondens udvikling og formålsopfyldelse.
Endelig gælder en række regler vedrørende støttemodtageres finansielle
kapacitet, dækning af indirekte omkostninger, brug af faste engangsbeløb,
støtte til prækommercielle udbud og bidrag til forsikringsmekanisme (ga-
rantifond) for både forsknings- og udviklingsprojekter.
Særbestemmelser for forskning
For forskning gælder et antal særbestemmelser, der regulerer adgang og
ejerskab til forskningsresultater frembragt med fondens støtte. Selve ejer-
skabet forankres som udgangspunkt hos de støttemodtagere, der har skabt
resultaterne, mens nationale myndigheder i medlemsstater og associerede
lande har royaltyfri adgangsret til særberetningen om et givent projekt med
henblik på forsvars-, sikkerheds-, og efterretningsrelateret anvendelse. Uni-
onen har ligeledes royaltyfri adgangsret til at bruge resultaterne til at gen-
nemføre sine politikker, hvis der er tale om et ikke-kommercielt og ikke-
konkurrencemæssigt sigte.
Kommissionen kan i tilskudsaftalen, hvis det er begrundet, begrænse støt-
temodtagernes brug af resultaterne på en måde, der strider mod fondens
formål samt Unionen og dens medlemsstaters forsvars- og sikkerhedsinte-
resser. Det kan dels ske ved krav om, at resultater af fondens forskningsstøt-
te ikke må være underlagt kontrol fra tredjelande og enheder herfra, og dels
ved krav om, at Kommissionen skal underrettes og kunne gøre indsigelse
mod overførsel af ejendomsretten til resultaterne, herunder ved licensaftale,
til et tredjeland eller en enhed herfra.
Særbestemmelser for udvikling
For udviklingsprojekter gælder særbestemmelser for ejendomsret til resulta-
ter samt supplerende kriterier for hhv. støtteberettigelse (konditionalitet) og
støttetildeling (bedømmelse).
Vedrørende ejendomsret gælder, at Unionen ikke får ejerskab over de frem-
bragte resultater af udviklingsprojekter. Resultaterne må ikke være under-
lagt kontrol fra tredjelande eller enheder herfra. Kommissionen skal under-
rettes om enhver overførsel af ejerskab, herunder ved licensaftaler, til tred-
6
kom (2018) 0476 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond
1924999_0007.png
jelande, idet sådanne overførsler ikke må stride mod fondens formål og
Unionen og dens medlemsstaters forsvars- og sikkerhedsinteresser.
Vedrørende konditionalitetskriterier gælder, at konsortier skal påvise op-
bakning fra medlemsstater. Generelt skal konsortier påvise, når det er rele-
vant, at ikke-EU-dækkede omkostninger dækkes ved andre kilder, fx med-
finansiering fra medlemsstater. Herudover gælder det for flere af de mulige
projekttyper, at konsortiet over for Kommissionen skal kunne påvise, at
mindst to medlemsstater har til hensigt at købe det udviklede produkt eller
anvende teknologien på koordineret vis, og at produktet/teknologien er ba-
seret på tekniske krav aftalt i fællesskab af de medfinansierende medlems-
stater. Formålet er at få medlemsstaterne og deres forsvarsindustri til at be-
væge sig i retning af fælles standarder for at øge effektiviteten af samarbej-
de.
Vedrørende bedømmelseskriterier gælder, at der i udviklingsprojekter også
kan tages hensyn hhv. til produkternes bidrag til øget omkostningseffektivi-
tet i hele forsvarsmateriellets levetid og til graden af samarbejde mellem
deltagende medlemsstater.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Forslaget behandles i udvalget for Indu-
stri, Forskning og Energi (ITRE). Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt
sig konkret om forordningen.
5. Nærhedsprincippet
Med fondens midler kan der udvikles forsvarsteknologier og -produkter i
mellemstatslige og grænseoverskridende udviklingsprojekter af en art og
skala, der ellers ikke ville kunne gennemføres i Europa henset til omkost-
ningerne og relaterede finansielle og teknologiske risici. Derved bidrager
fonden med europæisk merværdi ved at fremme udviklingen af strategisk
prioriterede forsvarskapaciteter, som en enkelt medlemsstat ikke effektivt
vil kunne varetage på nationalt niveau. Følgelig vurderer regeringen, at for-
ordningen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
7
kom (2018) 0476 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond
1924999_0008.png
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Beslutninger
om forsvarsinvesteringer, -udviklingsprojekter og -anskaffelser forbliver
medlemsstaternes ansvar og prærogativ.
Det bemærkes, at det af forsvarsforbeholdet følger, at Danmark ikke del-
tager i udarbejdelsen, vedtagelsen
og gennemførslen af EU’s afgørelser
og aktioner, som både har hjemmel i traktatbestemmelserne angivet i for-
beholdsprotokollen og har indvirkning på forsvarsområdet. Fordi forsla-
get om fonden har hjemmel i bestemmelser, der ikke er omfattet af forbe-
holdet
artikel 173, 182, 183 og 188 i TEUF vedrørende udvikling af
industri og forskning i EU
vurderes fonden ikke at være omfattet af
forbeholdet. Vurderingen forudsætter, at hjemlen fastholdes.
Det bemærkes endvidere, at forsvarsforbeholdet alene finder anvendelse
for den danske stat og ikke omfatter private danske aktører, herunder pri-
vate virksomheder. Disse kan desuagtet Danmarks forbehold deltage i
fælles EU-programmer.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forordningen vil medføre statsfinansielle konsekvenser via EU’s budget,
da der i alt foreslås afsat 13 mia. euro (i løbende priser) til fonden under
det nye
udgiftsområde 5 ”sikkerhed og forsvar” i
MFF for perioden 2021-
2027. Forudsat en finansieringsandel på 2 pct. beløber Danmarks bidrag
til fonden sig til ca. 230 mio. euro. Udgiftsniveauet forhandles særskilt i
forhandlingerne om næste MFF.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at fonden i et vist omfang vil have positive samfundsøko-
nomiske konsekvenser for EU. Det gælder primært øget konkurrenceevne
og innovationskraft i europæisk forsvarsindustri samt et sekundært poten-
tiale for afledt civil anvendelse af forsvarsteknologier (spin-off). Desuden
forventes generelt en mere omkostningseffektiv udnyttelse af nationale
forsvarsudviklings- og anskaffelsesbudgetter i kraft af færre duplikationer
af materiel, øget interoperabilitet af forsvarsprodukter og et mere integre-
ret forsvarsmarked med en lavere grad af dobbeltarbejde.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Deltagelse i konsortier er frivillig for virksomheder. Deltager en dansk
virksomhed i et konsortium, vil det være konsortiets koordinator, der an-
søger om fondens midler. I det omfang en danske virksomhed påtager sig
koordinatoransvar eller skal opfylde dokumentationskrav m.m. som kon-
sortiedeltager, kan det medføre administrative konsekvenser for dansk
8
kom (2018) 0476 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond
1924999_0009.png
industri, der dog vurderes at beløbe sig til mindre end 4 mio. kr. årligt og
derfor ikke kvantificeres yderligere.
Samlet set vurderes det, at fonden må forventes at have positive er-
hvervsøkonomiske konsekvenser for deltagende virksomheder, da de vil
få dækket en andel af deres forsknings- og udviklingsomkostninger rela-
teret til deres deltagelse i det pågældende konsortium.
Da fondens midler generelt konkurrenceudsættes, og da konsortiers støt-
teberettigelse på udviklingsområdet bl.a. afhænger af opbakning fra med-
lemsstater, jf. fondens konditionalitetskriterier, afhænger fondens er-
hvervsøkonomiske nytteværdi, herunder hjemtag, både af potentielle del-
tageres evne og vilje til at konkurrere om midlerne og af den nærmere
myndighedsmæssige understøttelse af relevante konsortier.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Det vurderes, at fonden har potentiale til at medføre positive konsekven-
ser af forsvarsmæssig karakter, særligt i det omfang Forsvaret måtte væl-
ge at deltage i forsvarsrelaterede forsknings- og udviklingsprojekter i
samarbejde med andre medlemsstater.
3
Desuden forventes generel ad-
gang til strategisk forsvarsmateriel med øget interoperabilitet på det euro-
pæiske forsvarsmarked. Fordi projekter er prioriteret af medlemsstaterne
og bl.a. bedømmes ud fra deres bidrag til Unionens forsvars- og sikker-
hedsinteresser, vil fondens projekter også bidrage til at lukke kapacitets-
mæssige huller i Europa, give øget forsyningssikkerhed og kunne have
strategisk relevans for det danske forsvar.
Danmark deltager i
EU’s
industripolitik, men ikke i en række initiativer
og enheder under den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP), som
er omfattet af det danske forsvarsforbehold. En række af disse tiltag vil
ifølge forordningsforslaget bidrage til identifikation, fastlæggelse og prio-
ritering af fondens fokus. Danmarks fravær i de tiltag vil begrænse mulig-
hederne for at trække fokus i retning af danske interesser.
Specifikt drejer det sig om, at
EU’s
kapacitetsmæssige mangler vedrø-
rende forsvarsforskning og -udvikling identificeres i regi af den fælles sik-
kerheds- og forsvarspolitik (CSDP) via en strategisk forskningsdagsorden
(Overarching Strategic Research Agenda, OSRA) og
EU’s
kapacitetsudvik-
lingsplan (Capability Development Plan, CDP), der begge udarbejdes af det
Europæiske Forsvarsagentur (EDA) og med deltagelse af alle øvrige med-
lemsstater. Ydermere ønsker både Kommissionen og de øvrige medlemssta-
ter, at fonden så vidt muligt skal støtte PESCO-projekter med materielud-
3
Et sådant samarbejde vil have mellemstatslig karakter uafhængigt af evt. EU-støtte,
hvorfor forsvarsforbeholdet ikke aktiveres.
9
kom (2018) 0476 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond
1924999_0010.png
viklingsindhold og fokusere på samarbejdsmuligheder kortlagt i forbindelse
med CARD-processen (Coordinated Annual Review on Defence).
Forordningen vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag til forordning blev sendt i høring i EU-
specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål og EU-
specialudvalget for forskning den 20. juni 2018 med svarfrist den 4. juli
2018.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Industri (DI) og Dansk Erhverv
(DE).
DI:
1. Overordnet position
DI støtter oprettelsen af den europæiske forsvarsfond (EDF) under den
flerårige finansielle ramme (MFF’en) for 2021-2027.
Danske virksomheder i forsvarsbranchen opererer i et EU med fravær af
et reelt indre marked for forsvarsmateriel. Danmark og virksomhederne
har derfor brug for, at der udvikles et åbent, effektivt og transparent mar-
ked på det forsvarsindustrielle område, som fremmer innovation og kon-
kurrenceevne, og hvor markedsadgang for danske virksomheder sikres.
Oprettelsen af en dedikeret fuldskala europæisk forsvarsfond er et vigtigt
initiativ til på sigt at imødekomme dette og potentielt mindske investe-
ringsgabet i forsvarsindustrien.
Det er
DI’s
vurdering, at EDF ikke i sig selv er det definitive svar på ud-
fordringerne for særligt de små landes virksomheder med at få adgang til
virksomheders leverandørkæder i de store lande. EDF ekskluderer således
ikke nødvendigheden af at have forpligtende industrisamarbejder på
tværs af landegrænser.
DI bifalder strukturelt en enkelt integreret fond, der omfatter både forsk-
ning og udvikling og baseres på en helhedsorienteret kapacitetsdrevet
tilgang, der inkluderer hele den teknologiske cyklus og har fokus på sek-
torens særlige kendetegn. En tilgang, der giver mulighed for bedre strøm-
lining og forenkling. Det er imidlertid problematisk, grundet den stramme
tidshorisont for vedtagelsen af det næste EU budget, at forordningsforsla-
get bliver præsenteret på et tidspunkt, hvor det ikke er muligt at høste
erfaringerne fra de indledende testvinduer for henholdsvis forskning og
udvikling.
Det er
DI’s
vurdering, at den danske forsvarsindustris vilkår for at deltage
i projekter under EDF er afgørende for industriens fremtidige forret-
10
kom (2018) 0476 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond
1924999_0011.png
ningsmæssige muligheder. For at Danmark kan få et tilfredsstillende in-
dustrielt udbytte af EDF er en koordineret hjemtagsindsats afgørende
samt at der sikres en mellemstatslig forankring i projekterne. Projekter
under EDF’en bør derfor i udgangspunktet være efterspørgselsdrevet af
medlemsstaterne, som de primære aftagere af produkterne. Det sagt, så
synes der angående konkurrenceperspektivet at være et strukturelt mis-
match mellem EU-Kommissionens intentioner om, at sikre konkurrence-
udsatte projekter på den ene side og national medfinansiering på den an-
den side. Det er vanskeligt at forestille sig en situation, hvor en medlems-
stat vil acceptere at medfinansiere et udviklingsprojekt uden deltagelse af
den nationale industri. Dette kan skabe et kunstigt konkurrencemiljø.
DI
finder det vigtigt, at der i gennemførelsen af EDF’en sikres sammen-
hæng
og synergi med EU’s politik og initiativer på andre områder, her-
under Horisont Europa, EU’s rumprogram og EU-initiativer
inden for
cybersikkerhed.
Danmark er på grund af forsvarsforbeholdet ikke med i det Europæiske
Forsvarsagentur (EDA). DI støtter på den baggrund en mere direkte udfø-
rende rolle til EU-Kommissionen
i gennemførelsen af EDF’en og med en
tilsvarende mere marginal rolle til EDA.
Udkastet til forordningen om EDF forekommer overordnet set at være
baseret på forordningsteksten om EDIDP’en. Dette
er fornuftigt, da
EDIDP-forordningen er et udtryk for et balanceret kompromis, hvor de
største knaster i nogen grad synes inddæmmet. Imidlertid forekommer
EDF-udkastet på en række punkter uhensigtsmæssig tvetydig og åbner op
for en mulig fortolkning i såvel restriktiv som imødekommende retning.
Dette gælder bl.a. 3. landsdeltagelse.
2. Grænseoverskridende samarbejde
Da EDF baseres på fællesfinansiering, er det afgørende vigtigt, at alle
medlemsstaters industri har fair chancer for at deltage i projekter. Det er
et kardinalpunkt, at store lande med en stor forsvarsindustri ikke nyder
uforholdsmæssig gavn af EDF på bekostning af små lande med en for-
holdsmæssig lille forsvarsindustri. Det er afgørende for den danske for-
svarsindustris muligheder for udbytte af EDF, at der i forordningen og i
praksis sikres en reel grænseoverskridende handel og markedsadgang
med reelle muligheder for at indgå i projektkonsortier eller som underle-
verandører til disse. DI er tilhængere af en kontinuerlig monitorering af
det grænseoverskridende samarbejde.
DI støtter kriteriet om, at mindst 3 virksomheder fra 3 medlemslande skal
deltage i et projektkonsortium. Vi lægger imidlertid vægt på, at der sikres
en fair og lige adgang til deltagelse for hele forsyningskæden (såvel
SMV’er
som Midcaps). Udgangspunktet må være, at støtte gives til de
bedste projekter med de bedste projektdeltagere uanset størrelse.
11
kom (2018) 0476 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond
1924999_0012.png
3. Tredjelands-deltagelse
Det er vigtigt at understrege, at den danske forsvarsindustri konkurrerer
globalt, med en eksportprocent på over 80 og med en nogenlunde ligelig
fordeling mellem Europa og USA. Det er på den baggrund vitalt, at for-
ordningen ikke udformes på en måde, så det afskærer fra samarbejde med
3. lande og dermed udelukker virksomheder og institutioner, der ikke er
ejet af EU-borgere eller lokaliseret i et EU-land. Det er hverken i Dan-
marks eller industriens interesse.
Der kan eksempelvis sagtens være projekter, der vil have endog ganske
stor gavn af eksempelvis amerikansk deltagelse. DI foreslår derfor, at
man åbner op for industri og institutioner fra lande, der har tilsvarende
åbenhed for EU-baserede virksomheder og institutioners deltagelse i de-
res nationale forsknings- og udviklingsprogrammer. Det skal selvsagt
ikke betyde, at EU-midler skal flyde til 3. lande.
EDF-tekstudkastets artikel 10 om støtteberettigede enheder kan tolkes
restriktivt i forhold til netop 3. landes deltagelse sammenlignet med
EDIDP-forordningen. Eksempelvis står der i artikel 10, stk. 2, at en ansø-
ger, der er etableret i Unionen eller i et associeret land, og som kontrolle-
res af et ikke-associeret tredjeland eller en enhed i et ikke-associeret tred-
jeland,
kan
være støtteberettiget
hvis dette er nødvendigt for at nå de
opstillede mål for foranstaltningen. Dette kan tolkes som en undtagelses-
bestemmelse, således at 3. landsenheder eller datterselskaber af 3. lands-
enheder kun undtagelsesvist kan deltage i projekter i forhold til fuldt EU-
ejet enheder. Dette forekommer ikke hensigtsmæssigt og giver uheldige
associationer til et indadvendt og overbeskyttende EU.
4. Eksportkontrol/IPR
DI finder det afgørende, at der skabes klarhed om rammerne for eksport
af produkter udviklet med finansiering fra EDF. Vi er meget bekymrede
over udsigten til at eksport af produkter udviklet under EDF skal under-
kastes forskellige eksportkontrolregler fra de deltagende lande. Det kan i
praksis gøre det nærmest umuligt at eksportere produkterne. Det vil være
formålstjenligt om man udviklede fælles eksportkontrolregler for sådanne
fælles udviklede produkter. Manglende ensartethed kan nemt blive den
væsentligste hindring for at EU’s forsvarsfond kan blive en succes. Ek-
sport til tredjelande bliver stedse vigtigere for den europæiske forsvarsin-
dustri
ikke mindst den del af industrien, der er beliggende i mindre
medlemslande uden et stort hjemmemarked, herunder Danmark.
EDF-forordningsudkastet forekommer at være betydelig mere restriktivt
end EDIDP-forordningen. I udkastet til EDF-forordningen fremgår det af
artikel 10, stk. 2c, at ”resultaterne
af foranstaltningen forbliver hos støt-
temodtageren og ikke underkastes kontrol eller begrænsninger fra ikke-
associerede tredjelande … og for en bestemt periode efter dens afslut-
12
kom (2018) 0476 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond
1924999_0013.png
ning”. Dette kan reelt set begrænse eksport til både et moderselskab i et
tredjeland (inklusiv intellektuelle ejendomsrettigheder), men også en ge-
nerel eksport af det pågældende EDF-produkt til tredje-lande.
DI ser ligeledes udfordringer med forordningsudkastets afsnit 2, artikel
22 om ejendomsret til resultaterne (forskning). I denne artikel pålægger
EU-Kommissionen en begrænsning i forhold til transfer af ejendomsret-
ten og licenser til tredjelande, hvis det måtte stride imod EU’s forsvars-
og sikkerhedsinteresser. På den ene side indskrænker det medlemsstater-
nes suveræne nationale kompetence til at udføre eksportkontrol1. På den
anden side kan bestemmelsen negativt påvirke industriens konkurrence-
evne. Dette dels ved at der pålægges et ekstra lag af eksportkontrol, som
øger de administrative byrder for virksomhederne og dels ved at hæmme
eksportmuligheder, idet eksport af teknologiprodukter ofte og i stigende
grad kræver licenser.
Som minimum bør det overvejes, at sætte en tidsgrænse for EU-
Kommissionens kompetence til at udføre kontrol med eksport og transfer
af produkter udviklet under EDF.
5. PESCO
Forslaget om, at aktiviteter der finder sted i konteksten af ”Permanent
Structured Cooperation (PESCO), skal kunne opnå forhøjet finansierings-
sats er efter
DI’s
opfattelse ikke i dansk interesse. Forsvarsforbeholdet
udelukker, at Danmark kan indgå i PESCO arrangementer, hvor kapaci-
tetsområder og projekter mv. defineres.
Det synes endvidere uklart, hvordan PESCO-projekter med substantiel
national finansiering fra de deltagende medlemsstater, kan konkurrence-
udsættes når de bringes ind i regi af EDF. Danske virksomheder vil for-
mentlig ikke få adgang til projekter, andre lande gennemfører under
PESCO eller når de bringes i spil under EDF.
En udelukkelse fra en fælles udvikling af fremtidens militære kapaciteter
i regi af PESCO kan have vidtrækkende konsekvenser for den danske
forsvars- og sikkerhedsindustris fremtidige muligheder på ikke blot det
europæiske men også det globale marked, da disse er uadskillelige.
DE
DE hilser Kommissionens forslag velkommen og ser positivt på, at EU
fremmer en mere konkurrencedygtig og integreret forsvarsindustri.
DE støtter at Kommissionen finansierer projekter, som svarer til de prio-
riteter, som EU-landene har vedtaget som led i den fælles sikkerheds- og
forsvarspolitik og i andre regionale og internationale organisationer så-
som NATO.
13
kom (2018) 0476 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond
1924999_0014.png
I forhold til de foreslåede aktiviteter er det centralt, at der fokuseres på
hele kæden af aktiviteter ift. forsvarsmateriel
fra udvikling over køb til
vedligeholdelse. DE lægger vægt på at danske virksomheder kan få ad-
gang til at levere varer og ydelser i hele denne kæde af aktiviteter.
Det angives også at den Europæiske Forsvarsfond skal supplere andre
EU-programmer, især det budget på 6,5 mia. EUR, der øremærkes i Con-
necting Europe-faciliteten, for at styrke EU's strategiske transportinfra-
strukturer, så de bliver egnet til militær mobilitet, og det nye program for
forskning og innovation på 100 mia. EUR, Horisont Europa. DE støtter at
man tilstræber synergier med disse områder i videst mulige omfang.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt forventes bred opbakning til fonden, idet mange lande har udtalt
sig positivt om dens formål og principper i forbindelse med de forberedende
testprogrammer (PADR og EDIDP).
Forhandlingerne forventes særligt at omhandle fondens finansiering, tredje-
landsaktørers deltagelsesmuligheder, forsvarsmaterielle kapacitetspriorite-
ter, grænseoverskridende konsortiedannelse, deling og beskyttelse af fortro-
lig information og immaterielle rettigheder samt forhold vedrørende ejer-
skabsoverførsler relateret til de udviklede teknologier og produkter.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens støtter overordnet ambitionen om at øge mulighederne for, at
EU kan bidrage til at håndtere Europas sikkerhedsudfordringer. På det
grundlag støtter regeringen forslaget om en europæisk forsvarsfond, fordi
den kan være med til at løse grænseoverskridende udfordringer på
EU’s
forsvarsmarked og frembringe nye militære kapaciteter, der understøtter et
stærkt Europa. Begge dele er i Danmarks interesse og i tråd med forsvars-
forligets fokus på at styrke Forsvarets samarbejde med industrien og forsk-
ningsinstitutioner om militærteknologisk forskning og udvikling.
Regeringen lægger vægt på, at udgiftsniveauet i EU’s
næste MFF samlet set
holdes på 1 pct. af
EU’s BNI,
og at alle EU-budgettets udgifter skal afhol-
des inden for dette loft. Inden for den ramme er det regeringens holdning, at
der skal ske en indholdsmæssig omprioritering af EU’s udgifter, så EU-
budgettet i højere grad målrettes EU-merværdiskabende tiltag, herunder
bl.a. vækst- og konkurrenceskabende initiativer og excellencebaseret forsk-
ning. Herudover lægger regeringen vægt på, at drøftelser vedrørende for-
ordningen om fælles bestemmelser ikke foregriber forhandlingerne om den
kommende finansielle ramme, idet regeringens hovedprioritet for MFF-
forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau svarende til 1 pct. af
EU’s BNI.
14
kom (2018) 0476 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af Den Europæiske Forsvarsfond
1924999_0015.png
Desuden lægger regeringen vægt på, at udviklingen af EU’s forsvars-
og
sikkerhedspolitik bør ske i komplementaritet med og uden unødvendig du-
plikation af NATO, bl.a. gennem fokus på interoperabilitet af produkterne
gennem fælles standarder. Vedrørende fondens indretning lægger regerin-
gen vægt på, at dens overordnede fokus på konkurrenceevne fastholdes, at
tredjelandsaktører på baggrund af individuelle sikkerhedsvurderinger kan
deltage i konsortier på sikre og rimelige vilkår uden at modtage EU-støtte,
og at fonden generelt understøtter effektiv integration af forsyningskæder på
tværs af landegrænser via relevante konditionalitetskrav, bedømmelseskrite-
rier og økonomiske incitamenter.
Regeringen vil arbejde for, at fonden etableres med enkle, attraktive og rea-
listiske rammer for grænseoverskridende konsortiedannelse med særlig
vægt på mulighederne for SMV’er samt størst mulig strategisk og admini-
strativ konsistens i fondens forsknings- og udviklingsfokus. For at under-
støtte enkel administration og bred deltagelse i fonden vil regeringen også
arbejde for, at klassifikationsgraden af fortrolige oplysninger generelt hol-
des på lavest forsvarlige niveau, og at kommercialisering af teknologier og
produkter udviklet i regi af fonden ikke underlægges unødige restriktioner
ud over beskyttelsen af forsvars- og sikkerhedsinteresser.
Regeringen er positivt indstillet over for den foreslåede integrerede tilgang,
der øger muligheden for synergi mellem forskning og udvikling og dermed
fondens relevans for såvel industri som forskningsmiljøer. I den sammen-
hæng støtter regeringen også, at fonden etableres og gennemføres separat
fra EU’s næste rammeprogram for forskning og innovation (Horizon Euro-
pe) med fokus på at undgå unødig overlapning med fonden og sikre gensi-
dig inspiration mellem civil og forsvarsrelateret forskning. Desuden støtter
regeringen, at fondens materielle prioriteter omfatter cyberforsvar og gene-
relt fastlægges via medlemsstaters efterspørgsel og kan omfatte opgradering
af eksisterende forsvarsmateriel, der ikke kontrolleres af tredjelande eller
enheder herfra, samt militær videreudvikling af civile produkter og teknolo-
gier (spin-in).
Regeringen er opmærksom på, at opfindelser og patentansøgninger vedrø-
rende krigsmateriel af betydning for rigets sikkerhed fortsat behandles i
overensstemmelse med lov om hemmelige patenter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Udvalget er blevet forelagt relaterede sager vedrørende PADR, EDIDP
og Kommissionens meddelelser om hhv. en europæisk forsvarshand-
lingsplan og om oprettelse af en europæisk forsvarsfond.
15